2023-07-19, 20:40
Medlem
fisk0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur kommer Surahammars skytteförening in i bilden? Var JJ medlem där?
Ah, sorry, visste inte att det fanns fler skytteklubbar i området, det var den enda som dök upp när jag sökte.
Citera
2023-07-19, 20:41
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför, på vilken grund?

Är det fastställt när kvinnan och barnen avled?

I övrigt skriver Fagerstaposten;

Polisen har en hypotes, det är inte synonymt med facit.

Åklagaren tycks ha en uppfattning om vad som var motivet. Frågan är då hur åklagaren kan ha det, har någon förmedlat en story, vem i så fall, eller har man hittat till exempel brev, konversationer, vittnesmål från myndigheter(socialen)?

Hur kvinnan kom över pistolen tycks åklagaren också ha en uppfattning om. Baseras den på tekniska bevis, berättelser, eller vad?

Nu lugnar du ner dig ett par hekto, du har inga som helst belägg för att ifrågasätta något överhuvudtaget frånsett din hybris och skepsis.

Har du några objektiva belägg för att polisens och åklagarens eventuella hypoteser och teorier skulle vara felaktiga så kan du ju presentera dem.

Den som är förmögen att nyttja kontextuell slutledningen kan härleda att ingen här vet ett skit vilket inkluderar dig, Holmes.
Citera
2023-07-19, 21:01
Medlem
Troligtvis kommer vi aldrig få reda på något om denna familj.
Om inte pappan lättar sitt hjärta hos Sofias änglar
Citera
2023-07-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du beskriver på ett bra sätt hur du gör och hur alla borde agera utifrån uppgifter som kommer fram. Nu är det uppenbarligen inte så när man läser dylika trådar på flashback och därav min kommentar. Även om polisutredningen förmodligen inte blir offentlig så är det nog det närmaste sanningen man kan komma.

Tack
Konstaterar nu också, på Flasbackgrunder, att min egen alternativa möjlighet sprack. Pga den felaktigt angivna helikoptertiden.
Sannolik fyndtid är nu flyttad till 21.16.
Då har J i god tid hunnit hem från träning, och funnit hemmet tomt, på både folk och skjutvapen.
Han har troligen inte alls larmat från skjutbanan.

Tillbaka på ruta ett.
Citera
2023-07-19, 21:19
Medlem
Harry_s avatar
liknar mer o mer Beck
snart är grannens kusin GM
Citera
2023-07-19, 21:20
Medlem
Citat:
Varför, på vilken grund?

Är det fastställt när kvinnan och barnen avled?

I övrigt skriver Fagerstaposten;

Polisen har en hypotes, det är inte synonymt med facit.

Åklagaren tycks ha en uppfattning om vad som var motivet. Frågan är då hur åklagaren kan ha det, har någon förmedlat en story, vem i så fall, eller har man hittat till exempel brev, konversationer, vittnesmål från myndigheter(socialen)?

Hur kvinnan kom över pistolen tycks åklagaren också ha en uppfattning om. Baseras den på tekniska bevis, berättelser, eller vad?

Var får du uppfattningen att åk har uppfattning om motiv ifrån, när han säger precis tvärtom?
Dessutom delger väl polis o åk aldrig motiv till självmord?
I detta fall visserligen även mord, men ändå.

Hur hon kom över vapnet är med 99 sannolikhet vittnesuppgifter från vapnets ägare, en nära anhörig, som av allt att döma blivit bestulen på detta vapen.
Möjligen åtal att vänta pga dålig hantering av vapnet. Men låt oss gissa att det skrivs av.
Citera
2023-07-19, 21:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Var får du uppfattningen att åk har uppfattning om motiv ifrån, när han säger precis tvärtom?
Dessutom delger väl polis o åk aldrig motiv till självmord?
I detta fall visserligen även mord, men ändå.

Hur hon kom över vapnet är med 99 sannolikhet vittnesuppgifter från vapnets ägare, en nära anhörig, som av allt att döma blivit bestulen på detta vapen.
Möjligen åtal att vänta pga dålig hantering av vapnet. Men låt oss gissa att det skrivs av.

Jag får den uppfattningen genom att läsa nedanstående ur Fagerstaposten, citerar för andra gången;

Citat:
Polisens hypotes är att en kvinna skjutit två barn till döds och sedan tagit livet av sig. Åklagaren Carl-Johan Norström vill inte gå in på vad som var motivet. Inte heller hur kvinnan kom över pistolen.[. . .]

Jag har fetmarkerat i citatet.

Det intressanta är att åklagaren tycks ha en uppfattning om motivet tycker jag, i annat fall säger man väl att man inte vet eller inte vill spekulera.

Här talas det om vad som var motivet,
Citera
2023-07-19, 21:35
Medlem
Att polisen överhuvudtaget går ut direkt o söker efter en vuxen person som saknas krävs särskilda omständigheter. Det är nämligen helt ok att försvinna frivilligt o polisen söker inte förens efter 48tim om ens då. Förefaller det inga ”särskilda omständigheter” söker polisen knappt inte efter 48tim heller. Särskilda omständigheter kan vara fysisk/psykisk sjukdom, tidigare hot om självmord, tidigare hot från närstående/utomstående.

Att en vuxen person försvinner med 2 små barn är heller ingenting polisen direkt söker efter. Förutsatt att personen är vårdnadshavare o inga ”särskilda omständigheter” (som beskrivs ovan) finns, o med barn tex att det bryter mot en umgängesplan.

Det räcker alltså inte med att en familjemedlem tex en mormor inte får tag på sin dotter på ett dygn o blir orolig för henne o barnbarnen o anmäler henne försvunnen.

Så att polisen direkt aktivt börjar söka efter kvinnan/barnen o dessutom gör det via telefonmasten betyder att det fanns allvarliga särskilda omständigheter… jag kan tänka mig tex avskedsbrev/sms eller tidigare hot om självmord eller tydliga tecken på psykisk ohälsa.
Citera
2023-07-19, 21:38
Medlem
Citat:
Jag får den uppfattningen genom att läsa nedanstående ur Fagerstaposten, citerar för andra gången;

Det intressanta är att åklagaren tycks ha en uppfattning om motivet tycker jag, i annat fall säger man väl att man inte vet eller inte vill spekulera.

Tolkar det inte alls som dig. Inget som säger att Han har en uppfattning om motivet. Bara att han på traditionellt åklagarspråk inte uttalar sig.
Han kommer aldrig att uttala sig om motivet.
Citera
2023-07-19, 21:38
Medlem
Citat:

Fast samtidigt rapporterades i andra medier att polisen sa att inget motiv framkommit så det säger nog inte så mkt om vad polisen vet.
Citera
2023-07-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Att polisen överhuvudtaget går ut direkt o söker efter en vuxen person som saknas krävs särskilda omständigheter. Det är nämligen helt ok att försvinna frivilligt o polisen söker inte förens efter 48tim om ens då. Förefaller det inga ”särskilda omständigheter” söker polisen knappt inte efter 48tim heller. Särskilda omständigheter kan vara fysisk/psykisk sjukdom, tidigare hot om självmord, tidigare hot från närstående/utomstående.

Att en vuxen person försvinner med 2 små barn är heller ingenting polisen direkt söker efter. Förutsatt att personen är vårdnadshavare o inga ”särskilda omständigheter” (som beskrivs ovan) finns, o med barn tex att det bryter mot en umgängesplan.

Det räcker alltså inte med att en familjemedlem tex en mormor inte får tag på sin dotter på ett dygn o blir orolig för henne o barnbarnen o anmäler henne försvunnen.

Så att polisen direkt aktivt börjar söka efter kvinnan/barnen o dessutom gör det via telefonmasten betyder att det fanns allvarliga särskilda omständigheter… jag kan tänka mig tex avskedsbrev/sms eller tidigare hot om självmord eller tydliga tecken på psykisk ohälsa.

Bra exempel på vettig FB info
Citera
2023-07-19, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Födda 20 o 22
Det stämmer inte. Barnen är födda mars 2020 och december 2021. Båda är flickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in