2023-07-19, 23:07
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Glad att ditt barn klarade sej fysiskt men dom psykiska ärren tar nog längre tid att läka.

Nej aldrig att Johanna gjorde detta mord själv.
De psykiska ärren sitter kvar..
En man som slog mitt barn medvetslös, ströp flera gånger, slog flera gånger.
H*n lever än, om än ärrad.
Jag är bara så glad att h*n lyckades fly!

Kan för mitt liv inte förstå att många i tråden tror att Johanna är någon slags superwoman som stryper en jämnbördig till döds utan hjälp och utan ett spår på sin kropp.
Citera
2023-07-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Är du säker. på det där om mobiler?
Det låter ju mest klokt att det är så

Jag minns så väl i ett fall för några år sen där de sas på tv
minns inte i vilket program att någon som satt inne fick ha mobil
Jag minns också att vi var ett gäng vänner som såg just programmet och vi diskuterade det där med mobilen, hur skjutton kan de få ha det

Ja maten sägs ju vara bättre än vad det serveras på ålderdomsjemmen och de som har hemtjänst och inte orkar laga mat får köpa skitfärdigmat för hemtjänst lagar inget
Det är hemskt 😥

Japp helt hundra. Du får inte ha mobil eller något som gör att du kan ta kontakt med omvärlden själv. De enda du får kontakta är de personer som blivit godkända att vara med på din telefonlista. På rättspsyk däremot är reglerna annorlunda.
Citera
2023-07-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Mobilerna saknar nog kvinnorna, och hamburgarna..
Önskar att den som försökte strypa mitt barn till döds hade fått ett dödsstraff!
Tur som var klarade h*n sig.
Gärningspersonen var överlägsen och slog mitt barn medvetslös flera gånger, mellan strypgrepp.

Inte en chans att Johanna gjorde detta ensam.

Men fyfan! Jag kan verkligen förstå din känsla och jag skulle garanterat känns likadant. Skönt det gick ”bra” iaf eller hur man säger.
Citera
2023-07-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Problemet är inte att de som är häktade (en del oskyldiga) får näringsriktig mat varje dag - vill du vara den som ransonerar på mängden och skalar av vitaminerna i födan i straffande syfte? Det är ett inhumant resonemang.

På äldreboenden är åldersgruppen en helt annan; de behöver mindre mat än aktiva unga och medelålders; ofta näringsdrycker, färre kryddor, annorlunda sammansättning och inte sällan finpasserad kost som ser tråkig ut, men är nödvändig.

Den som är häktad bor i ett litet trist utrymme, får ta emot kortare besök ibland utan bevakning, är ständigt under uppsikt och tillbringar större delen av dygnet inomhus.
Sverige har kritiserats mycket för sina långa häktningstider.

M lever inte i en drömtillvaro trots att hon har fått tillgång till ett cerat, en HDMI-kabel och barnfilmer.

Måmga äldre födda 30-40-50 tal lagade riktig mat fr grunden och vet hur mat ska smaka
Många äter knappt på äldreboenden för att den är på många ställen helt kass
Vi pratar inte om en hundra åring som ligger för döden

Jag minns min fsrmor 95 år som hade hemtjänst och de tog med färdigmat
Hon åt inte och blev allt magrare för varje dag
När vi i släkten hade möjlighet att hälsa på så lagade vi mat åt henne och hon åt med god aptit
Så underskatta inte äldre människors behov
Citera
2023-07-19, 23:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
sybel du skriver hela tiden mellan raderna att Maja är uppe i det blå, fattar ingenting och är oskyldig.
Samtidigt vill du ha fri rygg genom att säga i nästa mening att du inte vet om Maja är oskyldig och att hon kanske kan ha varit med på mordet.

Det är så jävla tröttsamt och läsa dina inlägg, vi vet att du vill fria Maja!
Du behöver inte låtsas att du inväntar hovrättens svar och ursäkta dig hela tiden om att du inte vet i slutet på ALLA dina inlägg !!
Stå för vad du verkligen tror istället, INGEN av oss vet hur det här kommer att sluta.

Även om jag hoppas på att det blir livstid för Maja så kanske det inte blir så, men jag står för vad jag tycker och hymlar inte om det mellan raderna.
Jaha, alla andra vet att jag vill fria M. Då kan jag undra varför jag inte vet?
Om jag varit så säker på att M var oskyldig till mord hade jag skrivit det, men nu förhåller det sig så att jag inte vet och än så länge inte är fullt övertygad om varken det ena eller det andra. Inledningsvis var min tro på Ms oskuld starkare än vad den är nu. Jag vänder och vrider på allt för se om det kan tänkas vara hållbara argument eller något som bör förkastas?

Möjligen är jag trög, men för att ta klar, orubblig ställning avvaktar jag tills jag har helt klart för mig, inga tvivel får finnas och jag kan motivera mitt ställningstagande med hållbara, oomtvistliga argument. När jag väl är övertygad är jag orubblig.

Jag har, till mångas förtret, inte hymlat med att jag tror att M är oskyldig till mord.
Jag har heller inte hymlat med att jag är fullt medveten om att jag kan ha tolkat fel. Jag anser mig inte vara ofelbar eller opåverkbar.

Jag är m a o öppen för båda möjligheterna och inte statiskt låst. Om det dyker upp nya förutsättningar är jag beredd att revidera min nuvarande ståndpunkt.

För min del är det intressant att ta del av andras tankar, tolkningar och slutsatser av vad som framkommit. Det ger nya perspektiv, för tråden framåt och kan ge anledning till omvärdering. Kanske jag rentav kan bli övertygad åt ena eller andra hållet.

Tankar, tolkningar och slutsatser om andra skribenter och deras åsikter är däremot meningslösa. Det skapar endast osämja och frustration och för inte tråden framåt.

Jag tycker att argumenten mot Ms deltagande är minst lika starka som argumenten för och min tolkning lutar åt att hon inte deltog.

TR gjorde en annan tolkning, vilken jag anser vila på svaga grunder. Därför ser jag fram emot HRs dom, då jag hoppas på fler klargöranden bl a avseende Ms mobilrörelser. Om HR fastslår TRs dom kan jag bara konstatera att min tolkning och tro troligtvis varit felaktig.

Att M skulle vara oskyldig till mord har jag aldrig påstått även om min tro lutar ditåt. Och att hon skulle vara uppe i det blå och inget förstå har jag heller inte påstått då det inte är sant. Enligt gjorda utredningar har M dock vissa svårigheter som kan förklara en del av hennes beteende, vilket jag pekat på. Det har sedan snedvridits, använts som slagord och förlöjligats.
Citera
2023-07-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty7658
Blev (med rätta) varnad för att jag kopierade texten från artikeln. Den var upplåst i webbläsare efter googlesökning när jag växlade från min inloggning i appen, men det berodde på att jag tydligen var inloggad automatiskt även i webbläsaren.

Flashback beskrivs i positiva ordalag och Avel har bidragit till bättre kunnande om att hämta information ur mobiltelefoner som polisen har nytta av. Och som kanske påverkar hovrättens dom väsentligt. Hatten av!

Tack för all vänlig feedback från alla. Jag har inte läst själv och vi ska inte gå händelserna i förväg här och ha alltför stora förhoppningar, men jag tänkte visa lite vad man kan få ut som kan vara relevant för fallet (JJ, MH, grannen, osv.)

I länken...

https://gofile.io/d/vGU06v

...så finns några skärmklipp från olika typer av användardata man kan få ut. Det är ett axplock bara:

Skärmklipp: ljudkälla_ljudnivå_mm.png
Skärmklipp: Ljudvolym_hörlurar.png

Beskrivning: Decibelnivå, app, om man använder hörlurar eller annat för att lyssna.

__________________________________________________ _____________________

Skärmklipp: låt_ljudkälla_spotify_eller_annan_app.png

Beskrivning: Vilken app man lyssnar på (t.ex Spotify, ljudkälla (t.ex iPhonens högtalare, bluetooth-högtalare) låt, artist, osv.

__________________________________________________ ______________________

Skärmklipp: notiser_på_skärmen.png

Beskrivning: Vilka notiser som kom upp på skärmen med tidsstämplar.

__________________________________________________ ______________________

Skärmklipp: redigering_anteckningar.png

Beskrivning: Som bekant så finns ingen "spara-knapp" i iPhonens app "Anteckningar". Där finns en automatisk sparfunktion.
De här Biomefilerna visar de olika etapperna som anteckningarna sparas i. Som synes så syns då även sådant som raderats/redigerats.
I fup framgår att de inte kan avgöra om JJ:s anteckningar (prata med MH osv) är redigerade eller ej.

__________________________________________________ _______________________

Skärmklipp: tangentbordet_iiphonen_används.png

Beskrivning: Så snart tangentbordet i iPhonen kommer upp på skärmen så skapas en tidstämpel och vilken app det gäller sparas.

Skärmklipp: vilken_låt_spotify.png

Beskrivning: En Biome som inte är kopplad till ljudvolym eller ljudkälla utan visar endast app (Spotify), låt och artist.

Skärmklippen är tagna från ett program som polisen har tillgängligt då det är ett "gratisprogram". Är mobiler tömda inom 28 dagar så finns det väldigt stor potential med användardatan. Efter den tidsperioden börjar iPhonen tömma sådant som är äldre än så.
Störst chans är det att få ut från JJ:s mobil, sämre chans med MH:s och nog kört vad gäller grannens mobil men där finns andra möjligheter med annan typ av data. Alltså annan än Biome, t.ex från Hälsa-appen om grannen gör en ljudjustering kort innan han lägger ifrån sig mobilen eller liknande.
Senast redigerad av Avel 2023-07-19 kl. 23:27.
Citera
2023-07-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Japp helt hundra. Du får inte ha mobil eller något som gör att du kan ta kontakt med omvärlden själv. De enda du får kontakta är de personer som blivit godkända att vara med på din telefonlista. På rättspsyk däremot är reglerna annorlunda.

Det låter som att det är bra restruktioner
Jag minns ju inte så mycket mer än telefonen som vi reagerade på
Kan det vara så att det är tillåtet på rättspsyk?
Senast redigerad av Anedin 2023-07-19 kl. 23:29.
Citera
2023-07-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Mobilerna saknar nog kvinnorna, och hamburgarna..
Önskar att den som försökte strypa mitt barn till döds hade fått ett dödsstraff!
Tur som var klarade h*n sig.
Gärningspersonen var överlägsen och slog mitt barn medvetslös flera gånger, mellan strypgrepp.

Inte en chans att Johanna gjorde detta ensam.
Men fy så hemsk vilket trauma 😥
Det måste vara en mardröm ni gått igenom
Man måste nästan tro på högre makter när man överlevt sånt
Jag tror ju mer på någon som gått igenom det helvetet och med erfarenhet än Maja
Jag tror inte heller J var helt ensam utan hjälp
Citera
2023-07-20, 00:14
Medlem
Citat:
Jobbar du inte så tror jag att du får 120 kr/veckan och om du jobbar så kan du faktiskt om du ligger i tjäna 400 kr/veckan.

Viss del av pengarna du tjänar när du jobbar sätts in på ett konto som du får ut om du släpps från häktet plus att kriminalvården betalar din resa hem.

Mindre humana häkten/anstalter tror jag föder hårdare kriminella, men att det skulle avskräcka tror jag inte, ingen brottsling räknar med att åka fast, skulle dom tänka så, så fanns inga brottslingar.

Det är därför jag alltid levt efter orden. Kan du inte ta straffet begå inte brottet.

Det är det som blev J och Ms fall, utgå alltid från det värsta scenariot men hoppas alltid på det bästa. Dom trodde i sin enfald att dom var kapabel till att mörda en vän och komma undan med det, fel, dom gjorde flera fel som ledde polisen till dom, dom kunde lika gärna gått runt på Vetlandas gator med plakat DET VAR VI SOM MÖRDADE TOVE. Hade dom lurat med T till en lekplats eller en skogsdunge skulle detta mord ha varit ouppklarat idag.

Man mördar inte en människa i sin egen lgh, kapitel 3 sida 4 i boken " hur mördar jag en person"

Tack för info
Allmänt kul att få veta hur deras ersättning ser ut

Du har nog rätt där att en brottsling räknar med att aldrig åka dit

Ja M och J hade nog räknat med att klarar de av att knipa så kommer de inte åka dit
Citera
2023-07-20, 00:24
Medlem
Citat:
Det låter som att det är bra restruktioner
Jag minns ju inte så mycket mer än telefonen som vi reagerade på
Kan det vara så att det är tillåtet på rättspsyk?

Ja man får ha det på rättpsyk. Dock kan det begränsas beroende på vad personen är där för man ska inte kunna begå brott när man sitter där tex knarkaffärer, men annars får man det man anses ju som sjuk i lagens namn där även om man sitter där för mord. Även på SIS hem får ju mördare tillgång till sådant även vid mord vilket är helfel.
Citera
2023-07-20, 00:25
Medlem
Citat:
Mobiler på häkten eller anstalter är alltid insmugglade, du skulle bli förvånad om du visste vad folk är kapabel till att stoppa upp i röven eller i vaginan inför ett besök.
😱
Citera
2023-07-20, 00:29
Medlem
Citat:
Tack för info
Allmänt kul att få veta hur deras ersättning ser ut

Du har nog rätt där att en brottsling räknar med att aldrig åka dit

Ja M och J hade nog räknat med att klarar de av att knipa så kommer de inte åka dit

Ja med tanke på att det är nästan omöjligt att åtala utan en kropp (är väl bara ett fåtal domar för mord utan kropp som finns i Sverige) dessutom fanns det ju inget utmärkande i Js lägenhet heller så utan en kropp hade de kommit undan. Dock att leva med det i bakhuvudet att kroppen kan hittas 1 år senare eller 3 år senare måste va rätt stressande. Dock hade säkert kroppen säkert varit så åtgången då att de inte dömts för mord så tack och lov J inte tänkte på telefonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in