Citat:
Ursprungligen postat av
Qwerty7658
Blev (med rätta) varnad för att jag kopierade texten från artikeln. Den var upplåst i webbläsare efter googlesökning när jag växlade från min inloggning i appen, men det berodde på att jag tydligen var inloggad automatiskt även i webbläsaren.
Flashback beskrivs i positiva ordalag och Avel har bidragit till bättre kunnande om att hämta information ur mobiltelefoner som polisen har nytta av. Och som kanske påverkar hovrättens dom väsentligt. Hatten av!
Tack för all vänlig feedback från alla. Jag har inte läst själv och vi ska inte gå händelserna i förväg här och ha alltför stora förhoppningar, men jag tänkte visa lite vad man kan få ut som kan vara relevant för fallet (JJ, MH, grannen, osv.)
I länken...
https://gofile.io/d/vGU06v
...så finns några skärmklipp från olika typer av användardata man kan få ut. Det är ett axplock bara:
Skärmklipp: ljudkälla_ljudnivå_mm.png
Skärmklipp: Ljudvolym_hörlurar.png
Beskrivning: Decibelnivå, app, om man använder hörlurar eller annat för att lyssna.
__________________________________________________ _____________________
Skärmklipp: låt_ljudkälla_spotify_eller_annan_app.png
Beskrivning: Vilken app man lyssnar på (t.ex Spotify, ljudkälla (t.ex iPhonens högtalare, bluetooth-högtalare) låt, artist, osv.
__________________________________________________ ______________________
Skärmklipp: notiser_på_skärmen.png
Beskrivning: Vilka notiser som kom upp på skärmen med tidsstämplar.
__________________________________________________ ______________________
Skärmklipp: redigering_anteckningar.png
Beskrivning: Som bekant så finns ingen "spara-knapp" i iPhonens app "Anteckningar". Där finns en automatisk sparfunktion.
De här Biomefilerna visar de olika etapperna som anteckningarna sparas i. Som synes så syns då även sådant som raderats/redigerats.
I fup framgår att de inte kan avgöra om JJ:s anteckningar (prata med MH osv) är redigerade eller ej.
__________________________________________________ _______________________
Skärmklipp: tangentbordet_iiphonen_används.png
Beskrivning: Så snart tangentbordet i iPhonen kommer upp på skärmen så skapas en tidstämpel och vilken app det gäller sparas.
Skärmklipp: vilken_låt_spotify.png
Beskrivning: En Biome som inte är kopplad till ljudvolym eller ljudkälla utan visar endast app (Spotify), låt och artist.
Skärmklippen är tagna från ett program som polisen har tillgängligt då det är ett "gratisprogram". Är mobiler tömda inom 28 dagar så finns det väldigt stor potential med användardatan. Efter den tidsperioden börjar iPhonen tömma sådant som är äldre än så.
Störst chans är det att få ut från JJ:s mobil, sämre chans med MH:s och nog kört vad gäller grannens mobil men där finns andra möjligheter med annan typ av data. Alltså annan än Biome, t.ex från Hälsa-appen om grannen gör en ljudjustering kort innan han lägger ifrån sig mobilen eller liknande.