2023-07-19, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ja Avel ska ha all cred. Men han är inte den förste flashbackaren som har hjälpt polisen.

Vi ska inte glömma Reimer den Andre som så gott som själv löste Mordet I Dannebacken för ett antal år sen.
(Finns även på nån Krim podd men jag minns inte vilken, just nu).
Flashback avslöjade även naturfotografen Terje. Fantastiskt arbete. Och nu Avel - snyggt jobbat!
Citera
2023-07-19, 21:51
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Flashback avslöjade även naturfotografen Terje. Fantastiskt arbete. Och nu Avel - snyggt jobbat!

Ja ett riktigt kanon jobb av Avel, Hen gjorde ett liknande jobb i mordet på Lena Wesström. Det är bara och lyfta på hatten.
Citera
2023-07-19, 21:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
En svag grogg och ett glas vin blir man inte packad av, bevis finns inte att hon skulle druckit mer än en/två öl på Nöjet.
Social blir väl gemene man av så lite alkohol.
Pojkvännen var osäker, i ett annat förhör uppger han ett eller två glas vin.
Hon beställde en grogg på Nöjet. Inte packad, inte nykter heller. - Finns det någonting mittemellan månntro?
Salongsberusning: 0.5-1.00 promille.

Analysresultat: 1.2 promille lårblod, 1.9 promille urin.

Om än den uppmätta halten efter döden skiljer sig något från den faktiska halten vid dödsögonblicket, var hon åtminstone påverkad när hon överfölls av J och det i sig har, i kombination med överraskningseffekten, kunnat påverka reflexerna.
Citera
2023-07-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Advokaten du pratat med har helt rätt, Det går absolut ingen nöd på häktade här i Sverige, många tv och radio kanaler (om du inte har restriktioner) 3 mål mat per dag kaffe/te 3ggr per dag, kvällsfika arbete eller sam sittning med annan fånge från morgon till kväll, kioskvagn 2ggr i veckan, gym/hobbyrum besök av präst varje söndag där du kan prata om allt. Så nej det går ingen som helst nöd på intagna på ett Svenskt häkte. Det svåra är att du är frihetsberövad 24/7 det är det som är straffet.

Lön har de också
Väldigt lite dock
men får de också en summa när de släpps?
Det skulle kanske avskräckas mer att begå brott om de fick leva med mindre sk lyx
Citera
2023-07-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
En advokat sa till mig en gång att det går ingen nöd på folk i häktet/anstallt
De har många tv kanaler
får ofta ta mot besök bra mat och får en hel del önskningar om annat serverat sen finns det många som hon kallade gråterskor som hör av sig till dem. per brev och ibland kan få besöka dem
Även. så har de en del sysselsättning

Nåt jag har reagerat på i andra fall är att det är tillåtet för dem att ha mobil
Jag gissar att även J och M får ha det?

Ja maten är t.o.m. bättre än på ålderdomshemmen sägs det ju vilket är sinnessjukt. Mobil däremot får man inte ha. Det förekommer givetvis på anstalter men är då insmugglat. På häkten tror jag det är nästintill omöjligt, men annars är det inget obekvämt liv alls.
Citera
2023-07-19, 22:16
Medlem
Nötknäpparen skrev ett inlägg som jag svarade på men i hens inlägg….
Allt det vi alla diskuterat o våra frågor synpunkter…. Tycker alltid det är intressant med nya infallsvinklar osv
Klistrar in, Nötknäpparens inlägg o mina kommentarer med ett -

Ursprungligen postat av notknapparen
Med tanke på den korta tid Johanna had för att försöka trolla bort bevisen, visar hon på att hon inte bara är organiserad, utan mycket snabb och effektiv, gör rätt sak vid rätt tillfälle.

Men som du säger, inte alla rätt ändå, tvärtom.

Det uppstår ett mönster, där man kan se att Johanna är lättkränkt och att hon tar till extrema handlingar för att återupprätta det som hon känner att hon behöver för att återfå kontrollen.

Detta mönster ses även vid Nöjet. Kränkt, förlorad kontroll över Tove genom att inte blivit tagen på allvar (enligt henne) av vakt och polis.
- Ja lättkränkt och blir ursinnig - Inga gränser när ilskan tar över och även gränser för hur hon känner så extremt mycket negativ känsla för en ” kränkning” , ord som på sin höjd på fyllan borde gett Tove en örfil alt. Spott i ansiktet eller ignorans. Toves val av mening var ju väl placerad, det visste hon.(TT)

Snabbheten här, att inte kunna hålla sig, utan omedelbart gå till aktion, är det största och första misstaget. Alla spår leder till henne, på kvällen och även konflikterna...
- mmm

Det allvarligaste problemet är ju att Johanna mördar. För "ingenting" kan man säga.
- Ja, fast för henne är det inte ” ingenting ” som med alla känslor/tankar hon har, det är inte svårt att förstå att det är svårt, nästintill omöjligt att umgås med en sådan person utan att antingen bryta eller stanna kvar o huka sig som Maja.
I det vi nu vet så tycker jag nästan bränningen är värre för man tänker ( ja alltså ur ett annat perspektiv), att mordet begås i ilska o bråk som går överstyr och Johannas affekt/ilska tar överhanden i stunden … men att behålla den linjen o känslorna efter och välja det hon gjorde är ju något som visar hur sjuk och avskyvärd JJ är.

Hennes största fel är att ha med sig mobilen till dumpningen.
Det följer en hel del misstag på det, såsom inköp av bensin osv, lämna plastsäckar på bordet.

Även platsen för att snacka ihop sig visar sig ödesdiger. De blir sedda, i immig bil.
- ja väldigt konstigt val som visar hur korkad hon är på samma gång.

Men jag håller inte med dig om att Maja inte skulle ha varit med och bära, att detta är ett bevis för att hon är skyldig.
- Nej inte bevis men tillsammans med annat.

Det finns många fall, där oskyldiga hjälpt till med att få bort kroppar. Här ser jag också ett ojämnt förhållande, där Maja är väldigt underordnad Johanna. Jag vet inte om Maja direkt har uppfattat hur det ligger till, men hon underornar sig själv på ett väldigt oreflekterat sätt, vilket visar sig i hur hela efterförloppet ser ut. Maja kontaktar också Johanna när A*lbin ringer, för att få veta vad hon ska säga till honom. Allt ligger i Johannas händer. Maja litar på Johanna, men innerst inne, djupt därinne, vet hon också att johanna sätter man sig inte emot, man gör inte Johanna irriterad.

Nu vet vi inte svaret på om Maja sitter i lgh ensam med en död Tove. Men det är inte osannnolikt. Kanske faktiskt Johanna rog undan Tove i vindsförrådet medn hon var på McD? Antingen för att Maja inte visste något, eller för att Maja visste, men klarade inte av att vara ensam med Tove?
- Förrådet är undersökt o Tove har inte legat där enligt utredningen. Kommer tas upp i HR av Rullman.
Eller så låste Maja in sig på toa, för att slippa se?

Jag ser inte hur man ska kunna veta hur det gått till?
- Nej, extremt svårt men här går alla fall jag på RL till viss del, på grannens vittnesmål om sparkar i väggen och även Johannas vittnesmål om att Tove sparkade vilket betyder att hon hade kraft att kämpa emot efter att hon ramlade o slagit i huvudet i golvet ( OM Johanna inte utelämnar att hon slagit Toves huvud i golvet efter så det inte krävs en person till) MEN, inga märken på Johanna är för mig helt osannolikt om Tove sparkar i väggen o får till en spark så de vrids så kan man fundera på varför hon kämpar sååå hårt med att sparka endast- jo hon är fasthållen i armarna och inte av Johanna, det går inte med någon som kämpar för sitt liv inte annars heller.

Jag vet inte hur du menatr med att Maja ska ha haft skador? Hon har ju inte ramlat. Eller menar du att de bore ha kamouflerat det hela genom att Maja skulle ha blåmärken där? Eller??
- Nja typ alltså dumt av dem att hitta på det eftersom hon ju inte hade skador eller kräksrester heller….
Jag tror att Maja inte vill följa med till Illharjen för att hon inte vill tänka på brottet, vill bara sticka hucudet i sanden. Orkar inte vara med mer... medan den mycket orgnaiserde Johanna vet vad som måste göras.
- Exakt och det är svaret på att Maja inte gör något eller berättar något mer som dina följande frågor….. Hon inser att om hon ” går dit” är chansen att hon ställer till det för sig o kanske inte vet vad hon ska säga, inte hunnit komma på en berättelse som håller osv. ” Att tiga är guld”, särskilt för personer med den person Maja verkar vara. Tar varken ställning eller tvärtom….
Vad gäller "sovningen", kan det mycket väl vara så att hon legat och slumrat, eller så hörde hon något. Men jag tror att hon är så underorndad Johanna, som ett barn till en förälder; att hon gör som Johanna sagt till henne att göra.

För att skydda Johanna och sig själv.

Maja skulle, om hon var skyldig till mord och ljuger, skulle kunna säga mycket mer saker som skulle få det att låta som att Johanna verkligen uppträtt på ett sådant sätt så att hon inte hade något val. Hon skulle också kunna hitta på att hon sett mordet, men inte vågat ingripa, eller försökte ingripa men kunde inte.

Istället sätter sig Maja direkt på mordplatsen, med ett möjligt scenario där hon också potentiellt kommer att sitta med ett lik.

Maja säger inte att hon blir mordhotad eller tvingad av Johanna. Nej hon säger att Johanna sagt att de kommer att åka fast om Maja inte säger det Johanna säger, dvs att Tove åkt hem och att de inte ska berätta om resan. Om de åker fast då hamnar de i finkan och då kommer Johanna ta livet av sig.

Maja säger inte heller att hon frågat om vad som har hänt, inte förrän vid Illharjen. Varför säger hon inte istället att hon frågat?
- För hon inte tänkt på att hon skulle få den frågan så specifikt, inte själv sagt innan i förhör att hon frågat och igen enklast att neka….. men förstår själv inte innebörden av att säga att hon inte har frågat. En person som kommer upp nyvaken/full eller bakis som varit frånvarande hade självklart frågat vad som hänt… tror i ren automatik oavsett chock.
Det här är ju en av de stora bitarna Rullman gång på gång frågade henne och hon kunde nog själv inte förstå varför. För att bära en kropp oavsett om man är rädd frågar man vad som hänt, till saken hör dessutom att Rullman frågade Maja hur hon vet att hon är död - Såklart med tanken att Maja ska vara helt Ok med att gömma Tove o att Johanna tänder eld på Tove utan att Maja vet om Tove är död verkligen….. nja…… jag tänker som Rullman: Maja frågade inte för hon var med antingen såg eller deltog o vet att Tove är död.

En liten avstickare om du ens orkar läsa …. Konstigt att jag inte hamnat i dessa tankar innan… förrän nu när jag tänker på när min pappa åkte in för grov misshandel på ett gift alkoholist par med våld i relationen från mannen dagligen. Min pappa minns inte mycket men hamnade där på fest, de skulle spela kort o min pappa visste hur det slutar o aldrig spelat så han gick o lade sig i sovrummet full o somnade. Blir väckt av ett jävla liv och att frun skriker till honom ( min pappa) ” vad fan har du gjort ”?!?!?!? Själv sönderskuren var hon o hennes man låg o höll på att förblöda på golvet… pappa hade svarat ” Vad har hänt”?!?!!!
Min pappa hade inte en enda avvärjningsskada på sig. Däremot var hans jacka indränkt med mannens blod men den var i hallen….. att skära halsen av folk med en glasflaska , diverse sparkar o slag överallt och med 2 personer och inte ha en avvärjningsskada själv…. Och sedan få höra att sonen varit där o hälsat på när pappa sov, även att frun låg med grann karln…. Mmm nu var det på 80-talet men…

Varför säger inte Maja att när hon går upp vid andra tillfället, och möter Johanna i hallen med ytterkläder på sig, att hon såg Johanna vara ute i trapphuset. Hon skulle lätt kunna ljuga där och säga att hon hörde ljud utanför, t ex. Typ släpljud, eller dörr som stängdes osv.

Maja skulle också kunna säga mycket mer om att hon hörde mordet, men blev själv mordhotad.

Majas lama förklaringar tycker jag känns alltför lama för att inte vara sanna.

Sedan finns det ställen där jag känner mig tveksam till att hon berättat allt.
Citera
2023-07-19, 22:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja maten är t.o.m. bättre än på ålderdomshemmen sägs det ju vilket är sinnessjukt. Mobil däremot får man inte ha. Det förekommer givetvis på anstalter men är då insmugglat. På häkten tror jag det är nästintill omöjligt, men annars är det inget obekvämt liv alls.
Problemet är inte att de som är häktade (en del oskyldiga) får näringsriktig mat varje dag - vill du vara den som ransonerar på mängden och skalar av vitaminerna i födan i straffande syfte? Det är ett inhumant resonemang.

På äldreboenden är åldersgruppen en helt annan; de behöver mindre mat än aktiva unga och medelålders; ofta näringsdrycker, färre kryddor, annorlunda sammansättning och inte sällan finpasserad kost som ser tråkig ut, men är nödvändig.

Den som är häktad bor i ett litet trist utrymme, får ta emot kortare besök ibland utan bevakning, är ständigt under uppsikt och tillbringar större delen av dygnet inomhus.
Sverige har kritiserats mycket för sina långa häktningstider.

M lever inte i en drömtillvaro trots att hon har fått tillgång till ett cerat, en HDMI-kabel och barnfilmer.
Citera
2023-07-19, 22:40
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Mobilerna saknar nog kvinnorna, och hamburgarna..
Önskar att den som försökte strypa mitt barn till döds hade fått ett dödsstraff!
Tur som var klarade h*n sig.
Gärningspersonen var överlägsen och slog mitt barn medvetslös flera gånger, mellan strypgrepp.

Inte en chans att Johanna gjorde detta ensam.
Citera
2023-07-19, 22:43
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Lön har de också
Väldigt lite dock
men får de också en summa när de släpps?
Det skulle kanske avskräckas mer att begå brott om de fick leva med mindre sk lyx

Jobbar du inte så tror jag att du får 120 kr/veckan och om du jobbar så kan du faktiskt om du ligger i tjäna 400 kr/veckan.

Viss del av pengarna du tjänar när du jobbar sätts in på ett konto som du får ut om du släpps från häktet plus att kriminalvården betalar din resa hem.

Mindre humana häkten/anstalter tror jag föder hårdare kriminella, men att det skulle avskräcka tror jag inte, ingen brottsling räknar med att åka fast, skulle dom tänka så, så fanns inga brottslingar.

Det är därför jag alltid levt efter orden. Kan du inte ta straffet begå inte brottet.

Det är det som blev J och Ms fall, utgå alltid från det värsta scenariot men hoppas alltid på det bästa. Dom trodde i sin enfald att dom var kapabel till att mörda en vän och komma undan med det, fel, dom gjorde flera fel som ledde polisen till dom, dom kunde lika gärna gått runt på Vetlandas gator med plakat DET VAR VI SOM MÖRDADE TOVE. Hade dom lurat med T till en lekplats eller en skogsdunge skulle detta mord ha varit ouppklarat idag.

Man mördar inte en människa i sin egen lgh, kapitel 3 sida 4 i boken " hur mördar jag en person"
Citera
2023-07-19, 22:48
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Mobilerna saknar nog kvinnorna, och hamburgarna..
Önskar att den som försökte strypa mitt barn till döds hade fått ett dödsstraff!
Tur som var klarade h*n sig.
Gärningspersonen var överlägsen och slog mitt barn medvetslös flera gånger, mellan strypgrepp.

Inte en chans att Johanna gjorde detta ensam.

Glad att ditt barn klarade sej fysiskt men dom psykiska ärren tar nog längre tid att läka.

Nej aldrig att Johanna gjorde detta mord själv.
Citera
2023-07-19, 22:58
Medlem
Citat:

Är du säker. på det där om mobiler?
Det låter ju mest klokt att det är så

Jag minns så väl i ett fall för några år sen där de sas på tv
minns inte i vilket program att någon som satt inne fick ha mobil
Jag minns också att vi var ett gäng vänner som såg just programmet och vi diskuterade det där med mobilen, hur skjutton kan de få ha det

Ja maten sägs ju vara bättre än vad det serveras på ålderdomsjemmen och de som har hemtjänst och inte orkar laga mat får köpa skitfärdigmat för hemtjänst lagar inget
Det är hemskt 😥
Citera
2023-07-19, 23:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Är du säker. på det där om mobiler?
Det låter ju mest klokt att det är så

Jag minns så väl i ett fall för några år sen där de sas på tv
minns inte i vilket program att någon som satt inne fick ha mobil
Jag minns också att vi var ett gäng vänner som såg just programmet och vi diskuterade det där med mobilen, hur skjutton kan de få ha det

Ja maten sägs ju vara bättre än vad det serveras på ålderdomsjemmen och de som har hemtjänst och inte orkar laga mat får köpa skitfärdigmat för hemtjänst lagar inget
Det är hemskt 😥

Mobiler på häkten eller anstalter är alltid insmugglade, du skulle bli förvånad om du visste vad folk är kapabel till att stoppa upp i röven eller i vaginan inför ett besök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in