2023-07-19, 19:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Då borde han sitta häktad nu

Varför, på vilken grund?

Är det fastställt när kvinnan och barnen avled?

I övrigt skriver Fagerstaposten;

Citat:
Polisens hypotes är att en kvinna skjutit två barn till döds och sedan tagit livet av sig. Åklagaren Carl-Johan Norström vill inte gå in på vad som var motivet. Inte heller hur kvinnan kom över pistolen.[. . .]

Polisen har en hypotes, det är inte synonymt med facit.

Åklagaren tycks ha en uppfattning om vad som var motivet. Frågan är då hur åklagaren kan ha det, har någon förmedlat en story, vem i så fall, eller har man hittat till exempel brev, konversationer, vittnesmål från myndigheter(socialen)?

Hur kvinnan kom över pistolen tycks åklagaren också ha en uppfattning om. Baseras den på tekniska bevis, berättelser, eller vad?
Citera
2023-07-19, 19:27
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Vad yrar du om?
Hylsor kan plockas upp, flyttas, planteras, etc.
Skulle jag skjuta någon skulle jag definitivt se till att plocka upp samtliga tomhylsor.
Därefter skulle jag lägga dit rätt antal tomhylsor i samma kaliber som jag plockat i skjutbanans återvinningstunna istället.
Om det ens är en pistol som är mordvapnet.
En revolver kastar inte ur sig några hylsor.
Men det är väl inte ens bekräftat att det är ett skjutvapen som är mordvapnet?

Kan du läsa?

Jag skrev ju så här: hylsorna placerade inne i bilen.
Citera
2023-07-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför, på vilken grund?

Är det fastställt när kvinnan och barnen avled?

I övrigt skriver Fagerstaposten;

Polisen har en hypotes, det är inte synonymt med facit.

Åklagaren tycks ha en uppfattning om vad som var motivet. Frågan är då hur åklagaren kan ha det, har någon förmedlat en story, vem i så fall, eller har man hittat till exempel brev, konversationer, vittnesmål från myndigheter(socialen)?

Hur kvinnan kom över pistolen tycks åklagaren också ha en uppfattning om. Baseras den på tekniska bevis, berättelser, eller vad?

De har nog helt uteslutit att det är någon annan än hon själv. Vet flera i byn som också bekräftar att det är hon.

Förmodligen har de fått en hel del information från anhörig som anmälde barnen försvunnen.
Citera
2023-07-19, 19:30
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Jodå polisen har bekräftat att det är en pistol som tillhör en nära anhöriga.

Aha, ok... Det har jag lyckats missa.
En mycket tragisk historia, minst sagt.
Citera
2023-07-19, 19:33
Medlem
Det brukar framgå om folk frihetsberövas i samband med händelser sen kan väl grunderna variera i media? I dessa lägen så är tröskeln väldigt väldigt låg, minsta oklarhet kring dödsfallet så plockas folk med in. Grunderna kan dock variera som sagt.

Då åklagaren varit ute och svajjat i media så tror jag att polisen ganska snart haft en god bild av vad som hänt vilket man även fått bekräftat av tekniska fynd. Har inte riktigt koll på tidslinjen, fortfarande oklar över när (med säkerhet) anmälan om försvunnen/suicid hot kom in till polisen. Klart är att helikoptern varit i Västerås och tankat, gått hemåt, för att sedan dras på det här ärendet.

Med tanke på deras flygmönster så har de fått en förhållandevis dålig pejling, glest mellan masterna, alt sökt planlöst i området tills man fått resultatet av pejlingen.

Då åkl är så pass tydlig i media om vad som skett så är det i princip omöjligt att mannen skulle kunnat vara aktuell i ärendet som GM. Visst spekulera men allt talar för att det är bortkastad tid.

Jag tror att kvinnan helt kallt ringt polisen/någon/mailat och med tydlighet meddelat vad hon har för avsikt att göra. Genom detta livstecken så har man kunnat säkerställa att hon var vid liv vid ngt speciellt klockslag och fått detta styrkt på teknisk väg. Gissar vidare att detta skett ganska nära inpå anträffandet och att det förklarar att den intet ont anande mannen var iväg på klubben och sköt såvida den uppgiften är sann och inte en trådsanning.

Jag skulle gissa vidare att hon lämnat livstecken ifrån sig strax innan helikoptern lägger om kursen tillbaka mot området där hon sedan hittas.

Mardrömsscenariot är att hon varit vid liv ganska länge och genomfört det hela när helikoptern kommer in i omedelbar närhet av henne. Det KAN faktiskt vara som så att helikoptern legat över fordonet dikt ann till händelsen och därför med säkerhet kan avskriva inbladning från annan person. Det skulle faktiskt förklara åkl ganska tvärsäkra uttalanden som i normalfallet aldrig är så detaljrika i normala fall.
Citera
2023-07-19, 19:35
Medlem
Citat:
Gamla Riddarhyttevägen, jag hittar inte den vägen, var ligger den?

Menar du Riddarhyttevägen, och gamla Bäckegruvan?

I så fall, kan du precisera platsen, vägen är lång.

Den heter Riddarhyttevägen
Mittemot där man svänger mot skjutbanan ligger Heddans Hundcenter.
Och vägen kallas för Gamla Riddarhyttevägen
Citera
2023-07-19, 19:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Väg 233 mot Skinnsbeg, innan man kommer ini Skinnsberg svänger man mot Bäckegruvan. Några 100-tals meter in på den vägen, så svänger man höger till skjutbanan.
Sen är det en bit in där
Som jag skrev helt åt motsatt håll än var bilen hittades.

Tack!

Riddarhyttevägen, sväng nordväst mellan Enemc* och H*ddans hundcenter, står Skjutbana på vit skylt. Cirka 400-500 meter in på vägen finns en skjutbana.

Den beskrivningen bör nog kunna lotsa de flesta rätt.
Citera
2023-07-19, 19:37
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Kan du läsa?

Jag skrev ju så här: hylsorna placerade inne i bilen.

Jodå, jag är läskunnig.
Men du skriver minst sagt rörigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Såvida om någon skjutit utanför bilen så är i så fall hylsorna placerade inne i bilen.

Hur kan hylsorna vara inne i bilen om någon skjutit utanför bilen?
Citera
2023-07-19, 19:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
De har nog helt uteslutit att det är någon annan än hon själv. Vet flera i byn som också bekräftar att det är hon.

Förmodligen har de fått en hel del information från anhörig som anmälde barnen försvunnen.

Jag tvivlar inte på att det är S*fi som hittades i bilen, däremot är det väl ännu inte bevisat att det var hon som dödade barnen och sig själv?
Citera
2023-07-19, 19:50
Medlem
Citat:
Jag tvivlar inte på att det är S*fi som hittades i bilen, däremot är det väl ännu inte bevisat att det var hon som dödade barnen och sig själv?
Av det som sagts i media är polisens HYPOTES att kvinnan dödade barnen och sedan sig själv. Polisen har givetvis en klar identitet på personerna, det har bara inte blivit avslöjat för utomstående. Förundersökning pågår.
Citera
2023-07-19, 19:50
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Den heter Riddarhyttevägen
Mittemot där man svänger mot skjutbanan ligger Heddans Hundcenter.
Och vägen kallas för Gamla Riddarhyttevägen

Alltså här:

https://www.google.com/maps/search/Riddarhyttev%C3%A4gen/@59.8305724,15.6749841,191m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Streeview_

https://www.google.com/maps/@59.8301072,15.6736098,3a,15.5y,158.05h,86.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_ZJPat4qpr6Us6oyV2GVIw!2e0!7i1 6384!8i8192?entry=ttu
Citera
2023-07-19, 19:54
Medlem
Citat:

Nej.

Men.. om man är så här transparant med vad man tror sig veta just nu så har man väldigt bra på fötterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in