2023-07-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna är fångad på bild på Donken endast ett tiotal minuter efter mordet med bara ben.

Har du bild som du kan lägga upp? Har ej FUP.
Citera
2023-07-19, 15:06
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Kort kjol på sig hemma för att hon bar en sådan på Nöjet? Vi vet inte om J hade bytt till tights eller långbyxor direkt hon kom hem. Det var ju i Oktober. Genom tights går det nog att rivas men knappast genom tjockare tyg såsom jeans.

Ja, när träddes egentligen plastpåsarna på? Maja tyckte ju att det var väldigt obehagligt att se den mördade Tovas ansikte, vilket är fullt förståeligt. Hade för mig att de sattes på redan i lägenheten men jag kan ju ha fel.
Alla tre tog av sig ytterkläderna enligt vittnesmål från både J & M, dessutom finns ett foto på Johanna i passagerarsätet i grannens bil på Donken, där hon bär samma korta kjol som på Nöjet.
Tror knappast hon bytt från kjol-Jeans-kjol.
Citera
2023-07-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En illvillig tanke blir att de endast redovisar det som kan vara till men för M, som i TR.

Så får man hoppas att det verkligen inte är, utan att det är teknisk begränsning.
Citera
2023-07-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
För att hon inte var medvetslös när grannen hörde slagljuden i väggen.

Jag tänker också på att innan J tog strypgrepp på T och T blir medvetslös av greppet och sen avlider så kämpar T för sitt liv
Där i det skedet så tror jag att M hjälpte till att hålla styr på T
Så sparkar av T kan ha skett strax innan eller i strypgreppsskedet
Citera
2023-07-19, 15:33
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
En illvillig tanke blir att de endast redovisar det som kan vara till men för M, som i TR.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så får man hoppas att det verkligen inte är, utan att det är teknisk begränsning.
Nu börjar det väl ändå likna konspirationsteorier om man tror att åklagaren inte har varit objektiv i sitt åtal.

Kan hålla med om att rättegångsdagarna borde ha varit fler, som några påpekat.
Däremot ser jag inget som skulle ha varit ”till men” för Maja.
Citera
2023-07-19, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har du bild som du kan lägga upp? Har ej FUP.
Har inte heller tillgång till FUP nu men det är en kamerabild från Donken Drive där man ser Johanna i passagerarsätet med bara ben.
Citera
2023-07-19, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu börjar det väl ändå likna konspirationsteorier om man tror att åklagaren inte har varit objektiv i sitt åtal.

Kan hålla med om att rättegångsdagarna borde ha varit fler, som några påpekat.
Däremot ser jag inget som skulle ha varit ”till men” för Maja.
Håller med. Jag tycker åklagaren kunde ha ställt mycket fler följdfrågor till Maja. Maja kom lindrigt undan. Och om försvaret saknade någon uppgift från FUPen kunde de valt att ta upp den själva. Det är inte åklagarens roll att agera försvarsadvokat åt Maja.
Citera
2023-07-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tänker också på att innan J tog strypgrepp på T och T blir medvetslös av greppet och sen avlider så kämpar T för sitt liv
Där i det skedet så tror jag att M hjälpte till att hålla styr på T
Så sparkar av T kan ha skett strax innan eller i strypgreppsskedet

Ja, något sådant tror jag också. Det kan ju vara så att strypningen inte startade direkt efter fallet. Dom kan lika gärna hållit fast henne, hållit för munnen, slagit henne i huvudet, tryckt in en tumme i ögat m.m. När grannen ringde på kan misshandeln gått så långt så J fick panik och tryckte allt hon orkade med sina tummar i halsen.

Det finns väldigt många olika tänkbara scenarier som kan ha utspelat sig i badrummet. Men jag är iaf tämligen säker att att J själv aldrig skulle komma ut därifrån utan en skråma, efter en kamp på flera minuter med Tove.
Citera
2023-07-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, något sådant tror jag också. Det kan ju vara så att strypningen inte startade direkt efter fallet. Dom kan lika gärna hållit fast henne, hållit för munnen, slagit henne i huvudet, tryckt in en tumme i ögat m.m. När grannen ringde på kan misshandeln gått så långt så J fick panik och tryckte allt hon orkade med sina tummar i halsen.

Det finns väldigt många olika tänkbara scenarier som kan ha utspelat sig i badrummet. Men jag är iaf tämligen säker att att J själv aldrig skulle komma ut därifrån utan en skråma, efter en kamp på flera minuter med Tove.

Precis
Jag tror också att i kampen där i badrum blev T misshandlad innan strypning
Hon måste ha kämpat för sitt liv 😥
Och att både J och M höll henne så stryping kunde ske
Citera
2023-07-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Håller med. Jag tycker åklagaren kunde ha ställt mycket fler följdfrågor till Maja. Maja kom lindrigt undan. Och om försvaret saknade någon uppgift från FUPen kunde de valt att ta upp den själva. Det är inte åklagarens roll att agera försvarsadvokat åt Maja.

Det har ju framförts egna kreativa försvarsteorier angående Majas förehavande under kvällen. Då ska man komma ihåg att både J och M + deras advokater haft tillgång till FUP flera veckor innan åtalet lämnades in. Just av den anledningen att dom kan begära utredningskompletteringar, att fler saker borde utredas eller undersökas. Som deras telefoner, walk in closeten, vindsförrådet, dödskramper, grannens telefon m.m.
Citera
2023-07-19, 16:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Om trycket på halsen gjort henne medvetslös och oförmögen att röra sig med viljekraft, hade lufthungern ändå förmått händerna att klösa och riva av ren reflex?
Nej, ju mer oklar/slö hon blev desto mer oriktade blev också rörelserna.

Enligt RL är bedömningen att huvudskadorna inte har kunnat orsaka medvetslöshet hos T. Så länge hon har varit vid medvetande har hon därmed i någon mån varit kapabel att försvara sig.

RLS-85 är den svenska klassificeringen av graden av medvetande eller medvetslöshet.

"I RLS-85 används en 8-gradig skala där 1-3 innebär att patienten är vid medvetande och 4-8 innebär att patienten är medvetslöshet. RLS-85 tar bara hänsyn till det motoriska svaret på smärta på en medvetslös patient medan GCS väger in flera andra faktorer.

RLS 1 Vaken. Ej fördröjd reaktion. Orienterad.
RLS 2 Slö eller oklar. Kontaktbar vid lätt stimulering som tilltal, enstaka rop, beröring.
RLS 3 Mycket slö eller oklar. Kontaktbar vid kraftig stimulering som upprepade tillrop, omskakning, smärtstimulering. Kan t.ex. följa med blicken och fixera, lyda en uppmaning, yttra enstaka ord eller avvärja smärtstimulering.

Gräns för medvetslöshet
RLS 4 Medvetslös. Lokaliserar men avvärjer inte smärta.
RLS 5 Medvetslös. Undandragande rörelse vid smärta.
RLS 6 Medvetslös. Stereotyp böjrörelse vid smärta (dekortikering). Handled, fingrar, armbåge flekteras. Benet sträcks och inåtroteras.
RLS 7 Medvetslös. Stereotyp sträckrörelse vid smärta (decerebrering). Opistotonus, extension av nacke, sammanbitna käkar, pronerade, adducerade, extenderade armar och ben.
RLS 8 Medvetslös. Ingen smärtreaktion.
"

Källa: Distriktsläkare.com
Citera
2023-07-19, 16:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Som jag förstod och vad som framgår av bilder i FUP så var det en, eller flera, sådana här flaskor, Gripen Bensin.

https://www.apotea.se/gripen-bensin-kemiskt-ren-125-ml
Dessa flaskor köpte hon på Dollar dagen därpå.
Det var handsprit som användes vid första omgången. Handsprit hade också använts tidigare, enligt M, vid den anlagda branden hos T:

BF: Men då om du var hemma hos Johanna en sväng på kvällen där. Hade hon, kan du komma ihåg om hon hade börjat förbereda för den här branden då?
M: Eh, ja.
BF: Kan du beskriva vad är det hon har förberett?
M: Hon hade köpt handsprit, eh, ja, eh, papper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in