2023-07-19, 13:57
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Lille putte vågar inte åka på konferensen...

https://www.gp.se/nyheter/världen/putin-åker-inte-till-sydafrika-1.105203067
Måste kännas speciellt att bo i ett land där presidenten är internationellt efterlys för krigsbrott?

Det har väl bara hänt med nåt rövhålsland i Afrika tidigare?
Citera
2023-07-19, 13:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för länken intressant att du dar slutsatsen att deras påståenden att Ukraina använt civila systematiskt är falska, enda kritiken är att de skulle frågat ukrainska myndigheter om dessa förhavanden och vad de gör för att undvika att ukrainska styrkor använder sig av den här strategin och menar att de dragit för långtående slutsatser utifrån den information de samlat in.

Citat från din länk:
"För att dra de slutsatser som Amnesty gjorde, om att den ukrainska militären genom sin taktik utsatt civil för fara, menar expertpanelen att Amnesty även borde ha gjort större ansträngningar för att få information om vad ukrainska myndigheter gjort för att undvika att utsätta civilbefolkningen för fara.

Slutligen konstaterar expertpanelen att Amnesty både har ett ansvar och gör rätt i att kritisera båda parters potentiella brott mot den internationella humanitära rätten. Detta eftersom internationell humanitär rätt ska tillämpas jämlikt för både Ryssland och Ukraina. "

Natuligtvis är det viktigt med underbyggda fakta när det gäller påståenden om övergrepp och missförhållanden, tycker ändå att det är lustigt med den här granskningen och rapporten. Om vi värderar det ramaskri som blev och att det i rådande politiska läget att släppa en rapport som även riktade kritik mot försvarande styrkor känns den här granskningen väldigt tam i sin slutsats och mest ett sätt att tona ner den berättigade kritiken. Tycker det mer är ett tecken att Amnesty blev pressade från högre håll och de får göra en pudel genom sin ursäktt citat:

"Amnesty fördömer bestämt Rysslands angreppskrig mot Ukraina. Och vi vill vara tydliga med att inget i de ukrainska styrkornas agerande som vi dokumenterade i pressmeddelandet den 4 augusti 2022 kan på något vis rättfärdiga ryska kränkningar. Endast Ryssland bär ansvar för de kränkningar man begått mot ukrainska civila. Som organisation står vi enade i vår solidaritet med Ukrainas civilbefolkning och vi ber återigen om ursäkt för den oro och ilska som pressmeddelandet den 4 augusti 2022 orsakade."

I ursprungliga rapporten riktas kritik mot Ryssland men rapporten avhandlar faktiskt om det som kommit fram om ukrainska övergrepp, naturligtvis läggs då fokus på det rapporten handlar om, finns åtskilliga rapporter från Amnesty om ryska övergrepp. Jag drar min slutsats att de som påtalar negativ kritik mot Ukraina "kan bli straffade" för det, iaf vid politiskt och opinionsmässigt fel tillfällen.

Jag ser inte rapporten som anmärkningsvärd på något sätt, enda möjligtvis att citerar: "Amnesty International kontaktade det ukrainska försvarsministeriet med resultaten av forskningen den 29 juli 2022. Vid tidpunkten för publiceringen hade de ännu inte svarat." försvarminsteriet fick "bara" en vecka på sig att svara.

Länk till den fullständiga rapporten på engelska finns längst ner i den här kortare svenska rapporten som jag ju postat tidigare men lägger in den igen för er som missat den.

https://www.amnesty.se/aktuellt/ukrainas-militara-strategi-aventyrar-civila/#:~:text=UKRAINAS%20MILIT%C3%84RA%20TAKTIK%20%C3%8 4VENTYRAR%20CIVILA
Javisst har Amnesty rätt i att kritisera båda sidors potentiella brott mot den internationella humanitära rätten. Men eftersom Ryssland anfaller ukrainska städer och jämnar dessa med marken så framstår det som märkligt att kritisera Ukraina för att de försvarar sig där de attackeras och ännu mer korkat att göra som du att dra slutsatsen att de använder sina egna civila som sköldar.

Amnesty mer eller mindre pudlar och säger att deras undersökning och slutsatser brister. Om jag ska spekulera lika mycket som du (angående att de pressats från högre ort) kan man ju också påstå att den första rapporten var ett beställningsjobb från Ryssland. Deras påverkansoperationer är trots allt ganska så sofistikerade.

Och nä att de inte konsulterat Ukrainska är inte deras enda rättelse utan såhär skriver de:

"I sin rapport konstaterade expertpanelen bland annat att Amnesty dragit alltför långtgående och kategoriska slutsatser utifrån det underlag som Amnesty hade samlat in. Informationen i pressmeddelandet var inte tillräckligt detaljerat samtidigt som den juridiska analysen hade behövt vara längre, mer utvecklad och bättre underbyggd."

Det har säkert under krigets gång hänt att UAF medvetet eller omedvetet tvingats strida i nära anslutning till civila vilket är ofrånkomligt när det är i Ukraina kriget utkämpas men att göra den typen av cherrpicking som du gör (och ev Amnesty gjorde) är absurt och Amnesty-rapporten har använts flitigt av Kremlpropagandan för att sprida ett narrativ att Ukraina begår krigsbrott och skiter i sina civila vilket på det stora hela är felaktigt.
Citera
2023-07-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, och den här kommer att sluta med att Ryssland drar sig tillbaka till sina egna gränser och betalar krigsskadestånd. Låter inte det bra? Det är inte så komplext egentligen. Länders erkända gränser och folkrätten ska respekteras enligt internationell lagstiftning. Bryter man mot dessa principer har vi snart en mängd olika krig där varje halvgalen diktator anser sig ha rätten att flytta på gränser och starta krig.

En demilitariserad zon på några mil på den ryska sidan hade också varit bra.

Men, tillsvidare så får vi njuta av att Ukraina sakta men säkert tar sig fram kilometer för kilometer samtidigt som de slaktar ryskt artilleri och logistik. Lite klusterammunition kommer gör att det blir enklare att ta sig fram också.
Senast redigerad av NisseD 2023-07-19 kl. 14:18.
Citera
2023-07-19, 14:33
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Jag kan minnas fel, men var det inte så att Ryssland löste problemet med att Tjetjenien-kriget inte gick så bra som väntat genom att uppvakta största krigsherren Akhmad Kadyrov som därmed sålde ut sitt land för ryska förmåner? Under Kremls goda minne har Kadyrov riktigt svinat runt och berikat sig själv och sin egen släkt på att vara lydig liten knähund.

Minsann, är jag nazist nu också eller gäller det enbart mina "åsiktsbröder"?
Det finns personer som uttalar sig onödigt negativt om ryssar där alla skall ha en kollektiv skuld till det inträffade, jag tror inte på kollektiv skuld men däremot på avskaffande av system som gynnar uppkomsten av människofientliga handlingar. Dessvärre omfattar nuvarande ryska ledning ett sådant system, vilket gör att ett militärt nederlag för Ryssland är önskvärt.

Sedan att det återstår en hel del andra skurkstater i världen är en annan sak, men den blir iaf lite bättre av en skurkstat mindre.

Ukraina är en lika stor skurkstat som Ryssland. Det var på agendan många år innan invasionen. Att folk sen bortser ifrån det, och suddar bort historiken, är en annan femma.

Det ursäktar inte invasionen, men inte heller hyckleriet som äcklar mig.
Citera
2023-07-19, 14:36
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ukraina är en lika stor skurkstat som Ryssland. Det var på agendan många år innan invasionen. Att folk sen bortser ifrån det, och suddar bort historiken, är en annan femma.

Det ursäktar inte invasionen, men inte heller hyckleriet som äcklar mig.
Om vi för en sekund låtsas att du har rätt - vad föredrar du?

En skurkstat som är det fattigaste landet i Europa, eller
En skurkstat som är (eller ja... ryktet gick ju) världens näst största militära makt?

Skälen att önska livet ur varenda beväpnad ryss är alltså många.
Citera
2023-07-19, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Vi har en evighetsdiskussion som inte rör sig ur fläcken, och från ryssvännernas sida enbart tycks erbjuda möjlighet att sabotera tråden.

Alla normala människor tycker ryssarna är svin som ska ut ur Ukraina med våld om så krävs. Varför gapa om det i oändlighet? Du kan väl diskutera saken med ChatGPT om det är så viktigt för dig?

Då tycker vi olika helt enkelt.
Citera
2023-07-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Javisst har Amnesty rätt i att kritisera båda sidors potentiella brott mot den internationella humanitära rätten. Men eftersom Ryssland anfaller ukrainska städer och jämnar dessa med marken så framstår det som märkligt att kritisera Ukraina för att de försvarar sig där de attackeras och ännu mer korkat att göra som du att dra slutsatsen att de använder sina egna civila som sköldar.

Amnesty mer eller mindre pudlar och säger att deras undersökning och slutsatser brister. Om jag ska spekulera lika mycket som du (angående att de pressats från högre ort) kan man ju också påstå att den första rapporten var ett beställningsjobb från Ryssland. Deras påverkansoperationer är trots allt ganska så sofistikerade.

Och nä att de inte konsulterat Ukrainska är inte deras enda rättelse utan såhär skriver de:

"I sin rapport konstaterade expertpanelen bland annat att Amnesty dragit alltför långtgående och kategoriska slutsatser utifrån det underlag som Amnesty hade samlat in. Informationen i pressmeddelandet var inte tillräckligt detaljerat samtidigt som den juridiska analysen hade behövt vara längre, mer utvecklad och bättre underbyggd."

Det har säkert under krigets gång hänt att UAF medvetet eller omedvetet tvingats strida i nära anslutning till civila vilket är ofrånkomligt när det är i Ukraina kriget utkämpas men att göra den typen av cherrpicking som du gör (och ev Amnesty gjorde) är absurt och Amnesty-rapporten har använts flitigt av Kremlpropagandan för att sprida ett narrativ att Ukraina begår krigsbrott och skiter i sina civila vilket på det stora hela är felaktigt.

Av din slutledning kan vi då också hävda att alla rapporter som kritiserar och fördömmer ryska krigsbrott är "beställda av Ukraina".

Vilket uppdrag har Amnesty? ska de medvetet låta bli att rikta kritik mot ett försvarande land just för att de blir anfallna. Om bristerna med den här rapporten stämmer bör vi också utgå från att att motsvarande andra rapporter kan ha samma brister för motparten.
Hur mycket Kreml har använt den i propaganda har jag ingen koll på men det förvånar mig såklart inte att de gjort det, motsvarande sida gör väl på samma sätt för att visa på ryska krigsbrott. Uppenbart var väst väldigt missnöjda med den här rapporten så till den grad att de tillsattes en granskning, tror du det har gjorts om Ryssland eller annat land påpekat något liknande.

Att påstå att det är cherrypicking känns väldigt löjligt i en sån här tråd, om jag länkar och delger andra rapporter över ryska övergrepp blir det bra då?

Nä nu ska jag ut och plocka riktiga körsbär.
Citera
2023-07-19, 14:44
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Har redan fått bekräftat nog av tillräckligt många med nazistiska värderingar. Vad du tycker om det skiter jag fullständigt i.

Du kan hålla på med ditt svammel, allt du sprider är bara bullshit ändå.

De finns de som vill se blod och utrotning och att kriget tar slut snabbast möjligt genom diplomati.

Precis dags för ryssen att åka hem till mordor!

Ditt nazisnack är bara pinsamt! Hela Wagner gruppen är ju ett gäng nazister! Sluta kasta sten I glashus, idiot!
Citera
2023-07-19, 14:54
Medlem
Citat:
Har redan fått bekräftat nog av tillräckligt många med nazistiska värderingar. Vad du tycker om det skiter jag fullständigt i.

Du kan hålla på med ditt svammel, allt du sprider är bara bullshit ändå.

De finns de som vill se blod och utrotning och att kriget tar slut snabbast möjligt genom diplomati.
Tror nästan alla proukrainare vill ha fred nu (genast , på en gång).
Ryzzland ber om eldupphör och drar tillbaka all personal till Ryzzland.
Inga eller ett fåtal kommer att dö.
Alla glada vartefter fredavtal kan signas.
Citera
2023-07-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Tror nästan alla proukrainare vill ha fred nu (genast , på en gång).
Ryzzland ber om eldupphör och drar tillbaka all personal till Ryzzland.
Inga eller ett fåtal kommer att dö.
Alla glada vartefter fredavtal kan signas.

Detta, just detta, är alla proukrainares dröm. Ryssen tillbaks inom sina internationellt erkända gränser. Där kan de hålla på med sin allmänna ryska efterblivenhet bäst de vill och låta Ukraina samt oss andra slippa dem. Sen ska ryssen givetvis betala skadestånd för sitt illegala och brutala agerande mot Ukraina. Och vill de bli en del av den civiliserade världen igen får de byta regim samt göra upp med idén om att de är "The Master race." De flesta runtomkring i världen är helt oimponerade och ser inget positivt med Ryssland. Respekt (verklig sådan) kan inte framtvingas utan måste förtjänas.
Citera
2023-07-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Nja. Jag reagerade på att den står på en sida av en väg med stora spår bakom dig, warpar sen över till den andra och döljer de gammla spåren.
Annars var det en stridsvagn som förstörts och besättningen kämpade för att överleva.

Om du tittar noga hur vägkorsningen ser ut, så ser du att den hela tiden är på samma sida. Andra delen av filmen (den med dålig kvalitet) är av någon anledning spegelvänd. Kan vara en annan drönare som filmar, eller så är den som klippt ihop filmen inte särskilt duktig.
Citera
2023-07-19, 15:09
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Börjar de liberala och neokonservativa psykopaterna i västerlandet nyktra till och insupa verkligheten på marken. Den här artikeln osar iaf av smärtsam insikt om att ukraina och dess herrar i väst troligtvis kommer förlora kriget med stora landavträdelser till Ryssland som slutresultat:

Citat:
Arestovych raised the prospect of Ukraine making territorial concessions in return for the rest of the country receiving the most cast-iron security guarantee there is: Nato membership. These comments have proved highly controversial. Not only would such an outcome be unpalatable to many in Kyiv and other European capitals, raising it as a possibility highlights a growing uncertainty about the long-term sustainability of the war – particularly amongst Ukraine’s western backers.

While much fighting remains to be done across Ukraine’s southern farmlands over the coming months, governments across the west must be prepared for the grim prospect of territorial concessions as one potential political outcome of a failed counter-offensive.

https://www.telegraph.co.uk/news/2023/07/18/ukraine-and-the-west-are-facing-a-devastating-defeat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in