2023-07-19, 11:14
Medlem
Ambelains avatar
Jag tänkte på vår käre Häradsbetäckade kung Karl XV, som var så het på gröten och så frikostig med sin kungliga säd att det i snart nog var och varenda sydsvensk socken går att hitta gamla berättelser, legender, myter och kanske mer än så, om ett kungligt besök i skogen och en söt lokal herdinna som varit ute och vallat fåren på heden ...

Efter det så skulle tydligen flickorna i fråga få besök av främmande fina herrar med sina mellanrum, som alltid lämnade en guldpeng (med konungens porträtt på såklart) som "gåva."
Inte att förglömma så fanns det även ett litet barn med i bilden dessutom.

Så ...
Om det ligger något ner än skvaller i dessa historier, så borde det väl gå att - åtminstone - se någon form av "genetiska spår" som det går att fiska fram.
Tex om den annars helt lokalskandinaviska dna-profilen på ett otippat sätt plötsligt visar Franskt påbrå.

Hur skulle man då kunna tolka det hela, om inte som ett nära på direkt bevis för det som historierna pratade om ...

Hur många kan det alltså finnas som har hittat ett sådant här, otippat, franskt påbrå?.
Kanske de då har trott att det måste ju ha berott på "Valloner" ???
Och så var det i själva verket en tidig Bernadotte istället, som varit i farten ...
Särskilt i Skåne var det ju vanligt, hertig över Skåne som han ju var.
Citera
2023-07-19, 11:33
Medlem
Kan man skilja det från sådant som inflytande från valloner?
Citera
2023-07-19, 11:58
Medlem
Nu är jag ingen expert men i mitt släktträd finns två vallonfamiljer som kom på 1600-talet och en fransman som gifte sig med en svenska i början av 1700-talet. Har nog lite mer generell nordeurope i min dna-mix än många andra svenskar, ca 30% (en del utländskt inflytande längre tillbaka också), men har inga säkra DNA-träffar på några utomsvenskar förutom via utvandring till USA. Har fler träffar på fransmän än andra jag känner som testat sig men de är alla osäkra. Men från 1800-talet någon gång finns nog större chans till mer säkra DNA-träffar.
Citera
2023-07-19, 12:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan man skilja det från sådant som inflytande från valloner?
Är alla som tror sig ha Vallon-släkt nödvändigtvis Valloner.
Hur många av dem har fått det från en Bernadotte istället.

Iaf på Wikipedia-sidan så står det att det tydligen skulle ha funnits Valloner i Skåne också.
Att de Vallonerna tydligen skulle ha kommit, och försvunnit, under den tid då Skåne var under danskt herravälde.
Jag vet inte om det är sant, eller om det är en idé som introducerats i syfte att villa bort släktforskare som börjat "tänka för mycket."

Visst låter det lämpligt ...

Fast det måste såklart tinte vara fel bara för det. Det kan ju ha funnits Valloner i Skåne, helt oberoende av vad Karl XV hade hittat på för något.

I vilket fall som helst så lär det ju stå i böckerna om man släktforskar och gör ett dna-prov som visar på Frankrike, att det alltså står i böckerna att den där kvinnliga släktingen varit omtalad som en av kronprinsens, eller kungens, erövringar.

De flesta brukat väl inte släktforska så intensivt ändå, utan de flestahåller sig väl till pappa till pappa till pappa till pappa osv, och tar inte med båda sidorna.

Men ...
Om det finns nedtecknade rykten om att Karl XV lämnat guldpengar till någon fager ung mö på den plats var ens släktforskning visat vägen ... då är det väl åtminstone inte en Omöjlig tanke.

Det Borde ju verkligen, verkligen, verkligen finnas En Hel Del oäktingar från den mannen.
Och sånt satte sina spår.
Det var alltså inte bara "fint folk" han lekte brandman med.

---

Var hade Annars franskt dna kunna komma från?

I Danmark slog ju hela Bernadottes stora armé läger för att hota Sverige att göra som Napoleon ville, som bekant.
Och då var det nog en del danska fruntimmer som fick franska fästmän, och oäktingar.
Kanske sydsvenska flickor reste över sundet också, för att titta på spektaklet.

Det fanns ju även svenskar som deltog i stridigheterna mot Napoleon, och de hade ju säkert kunnat haft med sig svenska kvinnor, på ett eller annat sätt.
Citera
2023-07-19, 12:12
Medlem
Autosomala tester plockar fem generationer tillbaka och"etnicitet" utgår från sitt underlag från personer som lever i de regionerna idag. Om du testar dig på olika företag får du helt olika resultat. Etnicitetgrejen är skapat som marknadsföring för historielösa amerikaner och det enda med dna-testerna som faktiskt är mer eller mindre gissningar (eller avsiktligt tolkat för att möta en efterfrågan).

Bra att veta, i Frankrike är dna-tester förbjudet.
Citera
2023-07-19, 13:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Är alla som tror sig ha Vallon-släkt nödvändigtvis Valloner.
Hur många av dem har fått det från en Bernadotte istället.

Iaf på Wikipedia-sidan så står det att det tydligen skulle ha funnits Valloner i Skåne också.
Att de Vallonerna tydligen skulle ha kommit, och försvunnit, under den tid då Skåne var under danskt herravälde.
Jag vet inte om det är sant, eller om det är en idé som introducerats i syfte att villa bort släktforskare som börjat "tänka för mycket."

Visst låter det lämpligt ...

Fast det måste såklart tinte vara fel bara för det. Det kan ju ha funnits Valloner i Skåne, helt oberoende av vad Karl XV hade hittat på för något.

I vilket fall som helst så lär det ju stå i böckerna om man släktforskar och gör ett dna-prov som visar på Frankrike, att det alltså står i böckerna att den där kvinnliga släktingen varit omtalad som en av kronprinsens, eller kungens, erövringar.

De flesta brukat väl inte släktforska så intensivt ändå, utan de flestahåller sig väl till pappa till pappa till pappa till pappa osv, och tar inte med båda sidorna.

Men ...
Om det finns nedtecknade rykten om att Karl XV lämnat guldpengar till någon fager ung mö på den plats var ens släktforskning visat vägen ... då är det väl åtminstone inte en Omöjlig tanke.

Det Borde ju verkligen, verkligen, verkligen finnas En Hel Del oäktingar från den mannen.
Och sånt satte sina spår.
Det var alltså inte bara "fint folk" han lekte brandman med.

---

Var hade Annars franskt dna kunna komma från?

I Danmark slog ju hela Bernadottes stora armé läger för att hota Sverige att göra som Napoleon ville, som bekant.
Och då var det nog en del danska fruntimmer som fick franska fästmän, och oäktingar.
Kanske sydsvenska flickor reste över sundet också, för att titta på spektaklet.

Det fanns ju även svenskar som deltog i stridigheterna mot Napoleon, och de hade ju säkert kunnat haft med sig svenska kvinnor, på ett eller annat sätt.
Nej, alla som tror sig ha vallonsläkt har inte det. De var förhållandevis få och stolta så de behöll sina namn.

Men ändå mer sannolikt någon av dessa importer än en speciell kung.

Antar att vallon-chanserna ökar i bergslagen.
Citera
2023-07-19, 20:00
Medlem
Om jag inte misstar mig är dna-test i släktforskningssyfte förbjudna i Frankrike. Karl XV var ju:
1/2 franskt borglig
1/4 franskt adlig
1/4 europeiskt kunglig
Så det kan nog förutom de kungliga rötterna vara svårt att hitta franska icke-kungligs rötter.

Personligen tror jag att de flesta som hävdar att de härstammar ifrån någon Bernadotte-kung far med osanning. Mer troligt att det är en bonde, soldat eller dräng som var framme. Men vem vet.
Citera
2023-07-20, 10:02
Medlem
OverAndUnders avatar
Jan Bernadotte (syssling till kungen) tog DNA-test hos FTDNA. Härstammar du i rakt nedstigande led från Karl XV så har du samma haplogrupp som släkten Bernadotte och du bör få en riktigt bra y-DNA matchning med Jan.
Citera
2023-07-20, 14:07
Medlem
PeterNosters avatar
Gick in på Geni.com och sökte på Bernadotte och hittade denne:

Carl XV Ludvig Eugen Bernadotte av Sverige (Bernadotte), Kung

Son till Konung Oskar I av Sverige och Norge och Josefina av Leuchtenberg
Make till Drottning Lovisa
Partner till Inga Helena Johansdotter
Ex-partner till Kristina Katarina Skoglund; Hedda Danielsdotter; Cecilia Persdotter Simonsson; Ahlgren och Johanna Matilda Carlberg

Far till Karl Wilhelm Skoglund; Carl Johan Blomgren; min oldemor Julie Cicilie Ulleberg; <privat> Trosdahl; <privat>; Karolina Augusta Johansson; Johan Maximilian Simonsson Hägerfelth; Håkan Leander Simonsson; Josefina Charlotta Carlberg; Olof Lindholm; Lovisa av Sverige och Prins Carl Oskar

Själv har jag inte den äran men min ingifta faster har en koppling via 13 personer.

Prova själva!
Citera
2023-08-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gick in på Geni.com och sökte på Bernadotte och hittade denne:

Carl XV Ludvig Eugen Bernadotte av Sverige (Bernadotte), Kung

Son till Konung Oskar I av Sverige och Norge och Josefina av Leuchtenberg
Make till Drottning Lovisa
Partner till Inga Helena Johansdotter
Ex-partner till Kristina Katarina Skoglund; Hedda Danielsdotter; Cecilia Persdotter Simonsson; Ahlgren och Johanna Matilda Carlberg

Far till Karl Wilhelm Skoglund; Carl Johan Blomgren; min oldemor Julie Cicilie Ulleberg; <privat> Trosdahl; <privat>; Karolina Augusta Johansson; Johan Maximilian Simonsson Hägerfelth; Håkan Leander Simonsson; Josefina Charlotta Carlberg; Olof Lindholm; Lovisa av Sverige och Prins Carl Oskar

Själv har jag inte den äran men min ingifta faster har en koppling via 13 personer.

Prova själva!
Vem bryr sig dock? Vilken skillnad gör det i ens liv egentligen? Ska man skryta med nåt som inte själv åstadkommit?
Citera
2023-08-04, 14:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt5590
Vem bryr sig dock? Vilken skillnad gör det i ens liv egentligen? Ska man skryta med nåt som inte själv åstadkommit?

Mja, men om man vet att ens förfäder åstadkommit något utöver det vanliga så får man själv större självförtroende. Hade jag bara vetat.....
Citera
2023-08-04, 15:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nej, alla som tror sig ha vallonsläkt har inte det. De var förhållandevis få och stolta så de behöll sina namn.

Men ändå mer sannolikt någon av dessa importer än en speciell kung.

Antar att vallon-chanserna ökar i bergslagen.

Nja, stavningen av namnen har ändrats i många vallonsläkter.

Gillet, Giel, Gille
Guillaume, Gilljam,
Douhan, de Han
Pyra, Pira, Birath, Bierhatt

Antal namnbärare i Sverige 2021: 467 (Sporrong), 41 (Sporron), 14 (Sporring)
Antal namnbärare i Sverige 2021: 649 (Gauffin), 59 (Goffe), 11 (Goffin)
Antal namnbärare i Sverige 2021: 149 (Dubois), 14 (Du Bois), Duboo
Antal namnbärare i Sverige 2021: 144 (Boivie), 10 (Befwe), 38 (Bäfve), 24 (Béve)

https://www.isof.se/lar-dig-mer/webbutstallningar/vallonbruken/vallonnamnen-lever-kvar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in