2023-07-19, 04:36
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det smällde på ganska bra i Odessa! Vilket ju också var meningen. +1 Ryssland i dag.
Där tar du fel min käre orch-groupie:
Citat:
Ryssland terrorbombade spannmålshamnen i Odesa i natt skriver bland annat Reuters. Sex av sex Kalibrrobotar ska skjutits ner av luftvärnet och 31 av 36 Shahed-patrullrobotar. Vrakspillror slog dock ner och skadade anläggningar i hamnen eller i bostadsområden och en äldre man skadades.

Bara fem iranmoppar nådde sina mål (dagis och busshållplatser)
Citera
2023-07-19, 05:59
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Då kan du samtidigt erkänna att ukrainas offensiv blev ett fiasko?

Va? Är det redan över?
Citera
2023-07-19, 07:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
En annan intressant sak är att åker du till Ryssland nu så kan du fortfarande surfa in på och läsa BBC, Aftonbladet etc. Men vi i väst har fått de kanaler som förmedlar det ryska narrativet censurerat. Vi kan inte läsa RussiaToday eller Sputnik News etc om vi nu skulle vilja.
BBC är mig veterligen blockad i Ryssland.
https://www.reuters.com/business/media-telecom/russia-restricts-access-bbc-russian-service-radio-liberty-ria-2022-03-04/
https://www.theguardian.com/media/2022/mar/04/bbc-website-blocked-in-russia-as-shortwave-radio-brought-back-to-cover-ukraine-war

Sedan undrar jag varför ryssar vill läsa Aftonbladet när de inte kan svenska?

Sist men inte minst undrar jag varför jag kommer in på både rt.com och sputnikglobe.com?

Kan det vara att du är felinformerad om det ovanstående och sitter och tror saker?

Jag tror också att du vet att det finns ingen fri media i Ryssland. Russia Today och Sputnik med flera är direkt styrda av staten. Vi har inte samma styrning av Aftonbladet och Expressen här i Sverige även om du sitter och tycker det. Det är helt två skilda forum för fri journalistik.
Senast redigerad av Conception 2023-07-19 kl. 07:30.
Citera
2023-07-19, 07:40
Medlem
Tråden nu fått besök ökat av främmande makt som genom sina ombud ivrigt förhärligar ondskans regim i Kreml. Att man, ja om man nu är svensk vill säga, inte har vett på att skämmas över sitt svek när man ser Rysslands krigsbrott dagligdags är så jäkla sorgligt. Vad är det om man är svensk medborgare som gör att man är proryss och spottar på den demokrati man själv lever så gott i.
Men nu är tack och lov dessa proryssar inte på något sätt representativa för Sverige och svenskarnas åsikt om kriget. Stödet från svenskarna för det fria Ukraina kamp mot den blodbesudlade regimen i Kreml är ju massivt då man givetvis tänker längre än näsan räcker.
Men ändå, vad driver dessa visserligen få men ändå på många forum uppenbara proryssar att svika Sverige, Europa och ett kämpande Ukraina.

Visst, Ukraina kommer resa sig och fortsätter ju sin färd mot tryggheten i väst men det blir ju ändå en sur eftersmak att veta att det fanns och kommer finnas proryssar i Sverige som inte tvekade eller kommer tveka att stödja en rysk terrorregims alla krigs och människorättsbrott. Vad fattas dom?

Slava Ukraini!
Citera
2023-07-19, 07:55
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 19.07.23 were approximately:
personnel / about 239,480 (+470) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 4123 (+4) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 8059 (+8) units,
artillery systems – 4573 (+31) units,
RSZV / MLRS – 689 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 430 (+2) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 310 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 3885 (+46),
cruise missiles ‒ 1279 (+6),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 7105 (+19) units,
special equipment ‒ 683 (+6).
Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-07-19, 07:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Sist men inte minst undrar jag varför jag kommer in på både rt.com och sputnikglobe.com? Kan det vara att du är felinformerad om det ovanstående och sitter och tror saker?

Det är en sådan där gammal trådsanning, jag har hela tiden kunnat se ryska sidor. Troll anställda av Kreml, nazister, kommunister, serber, araber, konspirationsteoretiker (plattjordare,Chemtrailare etc.) och andra allmänt förvirrade sitter ju bara och delar vad de hör av varandra utan koppling till verkligheten.
Citera
2023-07-19, 08:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Mycket bra formulerat.
Håller med dig om allt, förutom att man ska vara seriös hela tiden.

Håller med också. Man gillar inte Ryssland, förutom Prigozhin och hans misslyckade kupp, men det betyder inte att man ställer sig bakom alla dessa Slava Ukraini-hjon. Riktigt low life.

Den ensidiga rapporteringen i SVT står en också upp i halsen. Varför får man t ex aldrig höra något om dem som inte har lust att kriga för Ukraina, för det är väl lika synd om ukrainska desertörer som de ryska?
Citera
2023-07-19, 08:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Jag har inte skrivit att de förtjänades att bombas men det blir en konsekvens när ukranska styrkor tagit skydd i civil infrastruktur, för att försöka skydda sig själva samt militärt materiel. Sen har det självklart förekommit både förkastliga bombningar mot civila som är ren terror och av misstag eller pga att de blivit nedskjutna av ukrainskt luftvärn som sen träffar civila.

Civila förtjänar aldrig det som drabbar dem pga vad deras ledare "oftast" är medskyldiga till. Men vi vet ju att ledarna föredrar att låta andra ta kampen.

Förstår att du dock inte kan se det ur ett bredare perspektiv och har svårt för att offer ibland kan bära skuld i vissa fall då snackar vi mer på enskilda händelser som du refererar till, i krig blir det tyvärr allt som oftast helt oskyldiga offer alltså de civila som inte vill eller har något val i konflikter.

Du vet som i Sverige har vi totalförsvaret det innebär civilförsvarsplikt 16-70år* som måste hjälpa landet i kris eller krig. På det viset blir många måltavlor vare sig man vill eller inte, vägrar du ses du som en förädare du har mer eller mindre bara två allternativ som civil och då får du räkna med att stå upp för landet och att offra dig för landet oavsett om ledaren kunde unvikit kriget eller inte. De som är oförmögna, äldre eller av andra orsaker tex barn har några val stanna kvar eller fly för att undkomma kriget.

Ja det är grymt med krig men så är den realistiska bilden, jag konstaterar bara fakta och försvarar inte bombningarna, tycker mest det är tragiskt och meningslöst det som sker.
Motbjudande är sk empatiska människor som vill fortsätta se civila offras samt ukrainska soldater i det här proxykriget och vill se ryssar dö för att här i väst säger ledarna åt er att göra det. Tragiskt!

*Osäker men Ukraina har något liknande men möjligt att det bara gäller männen om jag förståt saken rätt?
Bra att du utvecklar att du inte vill se civila dö eller att de förtjänar det men ditt påstående att ukraina systematiskt använder sina egna civila är falskt och tyvärr används en grumlig Amnesty-rapport i Kreml-propagandan att så vore fallet. Så här skriver Amnesty idag:

https://www.amnesty.se/aktuellt/slutsatser-fran-utvarderingen-av-amnestys-pressmeddelande-om-ukraina/

"I sin rapport konstaterade expertpanelen bland annat att Amnesty dragit alltför långtgående och kategoriska slutsatser utifrån det underlag som Amnesty hade samlat in."

"För att dra de slutsatser som Amnesty gjorde, om att den ukrainska militären genom sin taktik utsatt civil för fara, menar expertpanelen att Amnesty även borde ha gjort större ansträngningar för att få information om vad ukrainska myndigheter gjort för att undvika att utsätta civilbefolkningen för fara."

Din slutkläm är väldigt märklig. Självklart vill empatiska människor att kriget avslutas så fort som möjligt men det görs snabbast genom att ryssen drar sig tillbaka. Ingen vill ha deras territorium och de ska ge fan i andras. Ganska enkel princip eller hur?
Citera
2023-07-19, 08:22
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Intressant att du kommer in på rt.com. Vet iofs att har man Bahnhof så har de skitit i EU direktivet att censurera. Men kommer du in också via mobilnätet menar du? Rapportera gärna då med vilken operatör du gör det! Vore intressant att veta.
När det gäller BBC och Aftonbladet så hade jag en vän som reste i Ryssland för ca 1 år sedan som påstod att det visst funkade bra att nå västliga nyhetskanaler så som BBC. Översätta svenska till ryska torde inte vara något större problem för en webbläsare.
Tror absolut inte att media är fritt i Ryssland och att de till stora delar är kontrollerade av staten. Mitt inlägg handlade mer om vår egna situation.
Att vi kontrollerar och censurerar gör liksom inte Ryssland bättre eller sämre.

En "vän" som reste i ryzzland haha. När UD avråder från resor o försäkringen inte gäller om du är svensk. Kanske en ryzzk vän ;-)
Många i ryzzland är säkert vana användare av VPN så de som vill kan.

"Russia's communications watchdog said on Friday it had blocked the websites of the BBC, Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, Deutsche Welle and other media outlets.4 Mar 2022"

https://www.reuters.com/business/media-telecom/russia-restricts-access-bbc-russian-service-radio-liberty-ria-2022-03-04/#:~:text=Russia's%20communications%20watchdog%20sa id%20on,Welle%20and%20other%20media%20outlets.
Citera
2023-07-19, 08:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Frågan är varför väst är beredda att kriga till sista ukrainaren. Kom inte med att det är för att försvar demokrati.
Ska jag svara dig nu när du själv uppgett att du är oseriös och att du roas över att folk svarar på dina korkade meddelanden?
Citera
2023-07-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Ryssarna har gjort sig skyldiga till krigsbrott i sådan omfattning att Putin har en arresteringsorder över sig. Bucha-massakern, våldtagna barn - vissa så unga som spädbarn, systematiska våldtäkter, medveten bombning av civila mål, kidnappning av ukrainska barn - hittills > 20 000 bekräftade, civila ukrainare används som slavar, tortyr och mord är vardagsmat m.m., m.m. i all oändlighet.

Allt jag räknat upp finns dokumenterat av FN och andra organisationer, ansvariga kommer att ställas till svars för sina vidriga brott mot mänskligheten, det kan jag garantera.
Även hela kriget är ett brott ju.
Varenda dödad ukrainsk soldat är ett brott.
Citera
2023-07-19, 08:28
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Tydligen till till högt uppsatt officer har strukit med. Läste att han var Brigade Commander

Otur…

Citat:
Near Luhansk a high-ranking commander of the 2nd separate motorized rifle brigade of the so called LPR, Denis Ivanov, was killed. There is some unclarity about how it happened (kamikaze drone on his car or a missile strike in Luhansk), but his death is reported by RU sources.

https://twitter.com/noelreports/status/1681549592448434176?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in