2023-07-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Källa på det fetade?
Jag kan inte tänka mig att de hade den befogenheten enligt ukrainsk lag.
Det vore världsunikt.

Jag vet inte, jag är inte så insatt i den ukrainska konstitutionen. Men jag är faktiskt tämligen övertygad om att de nog hade rätt att utlysa en rådgivande omröstning. Däremot naturligtvis inte en beslutande. Men jag är ganska säker på att de hade kunna utlysa en omröstning och sedan kunde kanske det lokala parlamentet inlämna en ansöka hos regeringen i Kiev om att få bli självständigt eller byta till Ryssland. Svenska kommuner få utlysa lokal omröstningar, så jag har mycket svårt att se att en autonom region i Ukraina inte skulle ha den rätten. Vad man sedan kan göra med omröstningsresultatet är däremot en annan sak.
Citera
2023-07-18, 18:58
Medlem
Ryssland har börjat gå på offensiven igen i luhansk, och i donetsk, med störst framgång i luhansk. Man har tydligen tagit sig fram till zarichne bla. Tar man den staden hotar man återigen att ta lyman.

Enligt uaf har ryssland över 100k trupper i luhansk. Och ytterligare 100+k i donetsk.
Senast redigerad av salad 2023-07-18 kl. 19:03.
Citera
2023-07-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
”Alla andra” som t.ex. USA menar du? Sjukt komiskt… ett snabbt avslut skulle kräva väldigt mycket förluster på båda sidor och även av civila. Tror det är väldigt väl avvägt. Ryssland har absolut mer resurser att sätta in. Inte minst i form av flygvapen men man behöver inte riskera mer än det man gör just nu. Det går liksom tillräckligt bra ändå.

Inte alls. Siktar man in sig på att slå ut motståndarens militära kapacitet så snabbt som möjligt hålls de civila dödsoffren låga och de egna militära förlusterna blir små. Däremot riskerar ju motståndarsidan att förlora en hel del soldater, men i detta fall så hävdar ju många av ryssapologeterna att Ryssland vill utplåna Ukrainas militär och då ska de ju inkapaciteras i alla fall.

Så detta utdragna krig gör bara att fler civila dör och att Ryssland själva förlorar fler soldater än nödvändigt. De enda möjliga vinnarna på detta utdragna krig är den Ukrainska armén som kan hålla nere sina förluster. Men det förutsätter då att många av skribenterna i tråden har fel i sitt påstående att Ryssland vill avmilitarisera Ukraina genom att utplåna deras armé...
Citera
2023-07-18, 19:04
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ryssland har börjat gå på offensiven igen i luhansk, och i donetsk, med störst framgång i luhansk. Man har tydligen tagit sig fram till zarichne bla. Tar man den staden hotar man återigen att ta lyman.
Ukrainarna tror att ryssarna samlat hundratusen man för att gå på offensiven i denna regionen.
Det var väntat, när ukrainarna går framåt kastar ryssarna alltid in trupper på annat håll för att tvinga ukrainarna att dela om sina resurser.
Men det är en rätt massiv kraftsamling.
Citera
2023-07-18, 19:04
Avslutad
Citat:
Ingen fara. Alla utom ryssen och du vet att Ukraina lurar dem i en motti och sen har Ryssland inget kvar. Resten blir en walk in the park efter att man röjt minorna.
Citera
2023-07-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ingen fara. Alla utom ryssen och du vet att Ukraina lurar dem i en motti och sen har Ryssland inget kvar. Resten blir en walk in the park efter att man röjt minorna.

Ingen fara? Det ser ju inte ut att vara särskilt minerat just nu iaf.
Citera
2023-07-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Vilka civila mål förtjänades att bombas menar du?
Du verkar vara sällsynt empatilös som sitter och propagerar för ryssfascisternas brutala invasion samtidigt som du välter över skulden på offret. Riktigt motbjudande.
Ta en titt på fd ukrainska städer och försök att ta in allt lidande och lägg ditt hat mot hbtq, usa, judar eller vad det nu är. Hur har Ukraina bäddat för detta menar du? Vad rättfärdigar den terror och utplåning som Ryssland sysslar med?

Jag har inte skrivit att de förtjänades att bombas men det blir en konsekvens när ukranska styrkor tagit skydd i civil infrastruktur, för att försöka skydda sig själva samt militärt materiel. Sen har det självklart förekommit både förkastliga bombningar mot civila som är ren terror och av misstag eller pga att de blivit nedskjutna av ukrainskt luftvärn som sen träffar civila.

Civila förtjänar aldrig det som drabbar dem pga vad deras ledare "oftast" är medskyldiga till. Men vi vet ju att ledarna föredrar att låta andra ta kampen.

Förstår att du dock inte kan se det ur ett bredare perspektiv och har svårt för att offer ibland kan bära skuld i vissa fall då snackar vi mer på enskilda händelser som du refererar till, i krig blir det tyvärr allt som oftast helt oskyldiga offer alltså de civila som inte vill eller har något val i konflikter.

Du vet som i Sverige har vi totalförsvaret det innebär civilförsvarsplikt 16-70år* som måste hjälpa landet i kris eller krig. På det viset blir många måltavlor vare sig man vill eller inte, vägrar du ses du som en förädare du har mer eller mindre bara två allternativ som civil och då får du räkna med att stå upp för landet och att offra dig för landet oavsett om ledaren kunde unvikit kriget eller inte. De som är oförmögna, äldre eller av andra orsaker tex barn har några val stanna kvar eller fly för att undkomma kriget.

Ja det är grymt med krig men så är den realistiska bilden, jag konstaterar bara fakta och försvarar inte bombningarna, tycker mest det är tragiskt och meningslöst det som sker.
Motbjudande är sk empatiska människor som vill fortsätta se civila offras samt ukrainska soldater i det här proxykriget och vill se ryssar dö för att här i väst säger ledarna åt er att göra det. Tragiskt!

*Osäker men Ukraina har något liknande men möjligt att det bara gäller männen om jag förståt saken rätt?
Citera
2023-07-18, 19:14
Medlem
dusugermers avatar
Citat:

Enligt uaf har ryssland över 100k trupper i luhansk. Och ytterligare 100+k i donetsk.
Källor?
Citera
2023-07-18, 19:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hur blir det fred utan fredsavtal?
På samma sätt som det blev krig utan krigsförklaring.
Genom att sluta kriga.
Citera
2023-07-18, 19:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Jo, ryssarna säger gärna att de har nått Torske men det finns inga som helst bevis för det.

Har du några kanske?
Citera
2023-07-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Källor?

https://www.youtube.com/watch?v=gC7CLTo9jzo
https://www.youtube.com/watch?v=C4mC1d1Vatg
Citera
2023-07-18, 19:22
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=gC7CLTo9jzo
https://www.youtube.com/watch?v=C4mC1d1Vatg
Har du någon källa som inte är hemmaklippta ryssvänner på tuben?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in