2023-07-18, 16:00
Medlem
Matchade med en kille på Tinder, ”Johan, 29” (ett par mil söder om Gbg). Vi träffades ett par gånger, innan han började prata mycket om pengar. Dels hur mycket han tjänade och vad vi kunde göra ihop om jag litade på honom. Han hade idéer som involverade ”snabba pengar”. Det blev en paus i vårt dejtande och ”Johan, 32” dök då upp på Tinder med samma bilder.

Efter ca en månad kom ”Johan 29/32” tillbaka igen och frågade om jag var singel fortfarande och vi träffades en gång till. Han hade tagit bort sin Tinder och förklarade att ”det finns ingen som mig” yadayadayada.

Sedan började min magkänsla att få sig en törn. Jag började ställa frågor om hur det skulle gå till, och hans svar typ ”det är inga problem”, ”du vill väl ändra ditt liv”, ”du kommer få skriva kontrakt”.

När jag tillslut sa nej, pga brist på svar, så tvärvände han i sitt humör. Jag kom nog ganska lindrigt undan, med det jag förlorat är ett par hotellnätter när ”hans bank-id krånglade”. Pengar jag troligtvis aldrig kommer få se - och det är väl en risk man tar.

Jag vill bara höra om det är någon mer som råkat ut för något liknande eller kanske till och med för honom?
Citera
2023-07-18, 16:03
Medlem
Uppenbar sol och vårare
Citera
2023-07-18, 16:04
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mynameisblah
Jag vill bara höra om det är någon mer som råkat ut för något liknande eller kanske till och med för honom?

Ja, idioter har skickat pengar till främlingar förr.
Citera
2023-07-18, 16:29
Medlem
Hamadryads avatar
För några år sedan matchade jag med en kille, som jag efter en stunds skrivande insåg att han var mer intresserad att få med mig i vad som lät som ett pyramidspel än något annat.

Så inte samma kille, men liknade.
Som tur var va han inte så diskret så jag slösade endast bort minuter av mitt liv.
Citera
2023-07-18, 16:33
Medlem
Katzyns avatar
Ja det låter som en uppenbar, och ganska dålig scammare.
Citera
2023-07-18, 16:33
Medlem
Dokumentera allt , gå till polisen och klipp alla band med honom! Mannen är uppenbart psykopat och försöker lura dig!

Det kanske inte händer så mycket med just polisanmälan då Sverige idag ser ut som det gör , men det är ändå bra om dem får kännedom om denna man.

Det finns inte en varningsklocka som inte ringer i detta fall.

Sedan pengar kan du tjäna nya. Vet att det låter som jag tar lätt på den biten , men med tanke på vad som kunde hänt om du skrivit på så är det lindrigt.
Senast redigerad av volvo230 2023-07-18 kl. 16:39.
Citera
2023-07-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Dokumentera allt , gå till polisen och klipp alla band med honom! Mannen är uppenbart psykopat och försöker lura dig!

Det finns inte en varningsklocka som inte ringer i detta fall.

Sedan pengar kan du tjäna nya. Vet att det låter som jag tar lätt på den biten , men med tanke på vad som kunde hänt om du skrivit på så är det lindrigt.

Ännu bättre vore det att ringa personen och spela med och spela in samtalet innan och få honom att säga så mycket som möjligt sen gå till polisen. Problemet är om det verkligen är en psykopat som du säger kommer det inte sluta lyckligt efter en anmälan.
Citera
2023-07-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interiktigt
Ännu bättre vore det att ringa personen och spela med och spela in samtalet innan och få honom att säga så mycket som möjligt sen gå till polisen. Problemet är om det verkligen är en psykopat som du säger kommer det inte sluta lyckligt efter en anmälan.

Tänker även på att hon knappast är den enda han försökt lura eller lurat. Dvs det kan bli svårt att lista ut vem som anmält.

En annan sak är att jag har lite svårt att få ihop ett scenario där man gör en sådan här ändå sofistikerad sak och samtidigt inte är psykopat. Eftersom det känns ganska utstuderat.
Citera
2023-07-18, 16:43
Medlem
Se The Tinder Swindler på netflix biatch!
Citera
2023-07-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Tänker även på att hon knappast är den enda han försökt lura eller lurat. Dvs det kan bli svårt att lista ut vem som anmält.

En annan sak är att jag har lite svårt att få ihop ett scenario där man gör en sådan här ändå sofistikerad sak och samtidigt inte är psykopat. Eftersom det känns ganska utstuderat.

Håller med att man bör anmäla och ja möjligt att hon ej är den första och helt klart inte den sista.
Citera
2023-07-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interiktigt
Håller med att man bör anmäla och ja möjligt att hon ej är den första och helt klart inte den sista.

Samtidigt ser jag din poäng och jag tycker inte den är dum på något vis.

Det som fick mig att börja fundera på om han har sådana drag är exempelvis kontraktet. Att han har inte bara försökt lura till sig någon natt på hotell utan han går till och med så långt att han försöker förmå henne till att skriva under ett kontrakt , eller att det skulle komma ett.

Oavsett hur ts gör så är det absolut viktigaste att hon inte har något med denna man att göra mer.

En annan regel är att om dem börjar lägga sig i din ekonomi tidigt så ska du bara se till att göra dig av med personen , vare sig dem pratar om kontrakt eller inte.
Citera
2023-07-18, 17:47
Medlem
SnutteFia03s avatar
Låter som en solklar scam. Inte varit med om något liknande själv. Men det att han såpass snabbt ville få dig att skriva på något kontrakt låter väldigt märkligt. Varför skulle han, även om han hade något på gång, göra det med en person han just träffat?

Bank-id som "krånglar" på det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in