2023-07-18, 10:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
För att jag inte är biljonär.
Nu försöker du bara smita undan.

Man behöver inte ha mycket pengar alls för att starta en bank. Du bara håller på med undanflykter.
Du bara crowdfundar ihop 35-40 miljoner så kan ni starta.

Kompetens behöver ni inte heller. Ni bara anställer dugliga personer. Iom att ni inte skall gå med vinst så kan ni betala bra.

Och i takt med att många andra tycker att det verkar vara en bra ide att få 0% avkastning på kapitalet så lär ni kunna göra nyemissioner och ta in mer kapital.

För visst är det så att alla till vänster vill slippa få avkastning på sitt sparande?
Vinster är ju något dåligt för er.

Citat:
Vad ska en människa med flera biljoner?
Vad har du med det att göra?

Citat:
Så mycket pengar behöver inte enstaka individer när så många på planeten har så lite.

Citat:
Sedan kunde staten låna ut pengar till 0 % ränta.
Ska du då låna ut till staten för -2% ränta. Eller menar du att det är någon annan som skall göra det?

Du verkar vara egoismen och girigheten personifierad.
Citera
2023-07-18, 10:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
För att huspriserna har varit sjukt höga under plandemin.
Det har köparna bestämt genom att buda upp priset.

Citat:
Vet någon som förlorade budgivning ute på landet.
Är det sant?
Finns det någon som förlorat en budgivningsstrid. Kan du berätta mer om det. Det måste vara unikt.

Citat:
Under plandemin så var det sådant högt trygg på budgivningarna att man inte ens fick komma på visning för det var fullbokat.
Mäklarna öppnade mer visningstider, när det blev fullt på befintliga.

Citat:
Är det enskilda människors fel?
Vaddå fel??
Det är enskilda människors fria VAL.

Dom var sugna på hus. Och så allokerade dom en större andel av inkomsten till det. Inget konstigt alls.
Citera
2023-07-18, 11:04
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I stort sett hela livet har jag lånat ut till negativ realränta. Speciellt efter skatt.
När menar du att man fått en positiv realränta på sina bankkonton? Efter skatt.

Det bästa jag kan komma på är en kort period för några år sedan då vi hade 0% ränta och 0% inflation. Då plundrar staten inget. Då hade vi nog 0% realränta.

Men positiv lär den aldrig ha varit.
Vem har pratat om bankkonton?

Sök t ex på konjunkturinstitutets rapport från 2014. Den globala realräntan hade då sjunkit från ca 4% ner till 0% under trettio års tid. Givetvis baserat på obligationer med längre löptid och inte något pissigt bankkonto.

Men du kanske inte har varit med så länge, det är väl något vi mer livserfarna har misstänkt när vi läser dina korkade inlägg.

Negativ realränta är ett vansinne som nu har kastat oss i fördärvet. Det blir en lång anpassning för att bli kvitt heroinberoendet. Men ni inflationister vill ju förskriva ännu mer heroin.
Citera
2023-07-18, 11:05
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men du och andra BLT’s förstår inte att stoppa huvudet i sanden och tro att inflationen bara försvinner utan att det ger konsekvenser inte är ett alternativ.

Varför kallar du någon för BLT? Är inte det en smörgås?

Swedbank och SEB ser ut att göra stora vinstökningar. Så de har inte bara ökat sin utlåningsränta utan även marginalen på dessa. Det är rätt så fult i dessa tider.
Senast redigerad av svampdamp 2023-07-18 kl. 11:08.
Citera
2023-07-18, 11:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Kan du stärka kronan med 60 % när du ändå håller på? Kanske fackföreningarna i Singapore kan hjälpa till?
Hur gick det när du skulle fråga danskarna.
Ditt svar verkar extremt förvirrat och ger inget svar alls i frågan.

Citat:
Lite synd då att Danmark fortfarande ligger 25 % över sitt inflationsmål i juni.
I verkligheten är dom nu 0.5 procentenheter över målet. (Dvs dom är på 2.5%).

Och det har dom ordnat genom att ligga kvar på minusränta långt efter att svenska Riksbanken höjde bort från det. I Danmark låg man kvar på minus ända fram till i September förra året.

Inflationen steg i Danmark liksom i andra länder. Upp till över 10%.
Då först höjde man till 0.65%. Och sedan till 1.25%. Också började inflationen rasa.

Så det räcker med en negativ realränta på 9% för att inflationen skall börja rasa.
Finns en del tomtar i forumet som yrar om att man måste upp i en ränta som är högre än inflationen för att den skall backa. Vet inte vad dom lever i för fantasivärldar. Det är inte i verkligheten iaf. Då hade dom begrundat hur det gått i t ex Danmark. Och dragit slutsatsen att de haft väldigt väldigt fel.

---------------------------
Mycket av det som drev upp inflationen globalt var just globala effekter som enskilda CB i länder som Sverige och Danmark inte rår på det minsta.
Citera
2023-07-18, 11:38
Medlem
Bob-Dylans avatar
Är det en nagel i ögat på er med bolån att storbankerna gör rekordvinster?

Nordea, SEB och Swedbank har rapporterat och för att hålla det enkelt har de dubblat resultatet mot förra årets jämförelsekvartal.

Hade jag suttit med bolån hade jag inte varit så jävla munter över att storbankerna profiterar så grovt på svensson i dagsläget.

Med reservation för att jag inte lusläst rapporterna.
Citera
2023-07-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Är det en nagel i ögat på er med bolån att storbankerna gör rekordvinster?

Nordea, SEB och Swedbank har rapporterat och för att hålla det enkelt har de dubblat resultatet mot förra årets jämförelsekvartal.

Hade jag suttit med bolån hade jag inte varit så jävla munter över att storbankerna profiterar så grovt på svensson i dagsläget.

Med reservation för att jag inte lusläst rapporterna.

Det är de låga räntorna på lönekontot som ger vinsten säger dom.
Citera
2023-07-18, 15:21
Medlem
Citat:
Skillnaden är om vi har stigande reallöner så är det inte ett problem om hushållsosten kostar 300 kr/kg och reallönerna ökat med 100-150 % när vi når dit. Om vi har sjunkande reallöner och hushållsosten kostar 300 kr/kg så blir det värre. Men du och andra BLT’s förstår inte att stoppa huvudet i sanden och tro att inflationen bara försvinner utan att det ger konsekvenser inte är ett alternativ.
Vi kommer att få en betydligt värre kris med vänta och hoppas än att riva plåstret.
För sakens skull: jag har noll kronor i bolån.

Har vi inflation så kommer reallönerna att hänga med. Nu satte man 4,1% som märke i år och 3,7 för nästa år. Jag tänker att dessa krav kommer att öka om inflationen stannar.

I vilket fall så behöver alla agera smartare. Inte kasta om riktningen när det nästan är för sent och då med tvära kast.
Citera
2023-07-18, 16:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
För sakens skull: jag har noll kronor i bolån.

Har vi inflation så kommer reallönerna att hänga med. Nu satte man 4,1% som märke i år och 3,7 för nästa år. Jag tänker att dessa krav kommer att öka om inflationen stannar.

I vilket fall så behöver alla agera smartare. Inte kasta om riktningen när det nästan är för sent och då med tvära kast.
Nej, de hänger inte med, lönehöjningar släpar alltid efter, gissa varför Sverige hade problem på 70/80 tal.
Citera
2023-07-18, 16:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hur gick det när du skulle fråga danskarna.
Ditt svar verkar extremt förvirrat och ger inget svar alls i frågan.

I verkligheten är dom nu 0.5 procentenheter över målet. (Dvs dom är på 2.5%).

Och det har dom ordnat genom att ligga kvar på minusränta långt efter att svenska Riksbanken höjde bort från det. I Danmark låg man kvar på minus ända fram till i September förra året.

Inflationen steg i Danmark liksom i andra länder. Upp till över 10%.
Då först höjde man till 0.65%. Och sedan till 1.25%. Också började inflationen rasa.

Så det räcker med en negativ realränta på 9% för att inflationen skall börja rasa.
Finns en del tomtar i forumet som yrar om att man måste upp i en ränta som är högre än inflationen för att den skall backa. Vet inte vad dom lever i för fantasivärldar. Det är inte i verkligheten iaf. Då hade dom begrundat hur det gått i t ex Danmark. Och dragit slutsatsen att de haft väldigt väldigt fel.

---------------------------
Mycket av det som drev upp inflationen globalt var just globala effekter som enskilda CB i länder som Sverige och Danmark inte rår på det minsta.
Lär dig skilja på procent och procentenheter så klarnar det skall du se, kanske facken i Singapore kan ställa upp med en kurs.
Citera
2023-07-18, 18:01
Avslutad
Citat:
Nu försöker du bara smita undan.

Man behöver inte ha mycket pengar alls för att starta en bank. Du bara håller på med undanflykter.
Du bara crowdfundar ihop 35-40 miljoner så kan ni starta.

Kompetens behöver ni inte heller. Ni bara anställer dugliga personer. Iom att ni inte skall gå med vinst så kan ni betala bra.

Och i takt med att många andra tycker att det verkar vara en bra ide att få 0% avkastning på kapitalet så lär ni kunna göra nyemissioner och ta in mer kapital.

För visst är det så att alla till vänster vill slippa få avkastning på sitt sparande?
Vinster är ju något dåligt för er.

Ska du då låna ut till staten för -2% ränta. Eller menar du att det är någon annan som skall göra det?

Du verkar vara egoismen och girigheten personifierad.

Jag tror inte det finns så mycket mer att diskutera med någon som tycker det är lämpligt att jordens samtliga finansiella resurser ägs av mindre än 100 personer. Att du inte ser att det leder till total korrumption är bara sorligt.

Framtiden är räntefri finansiell reform som är mer jämnlik. Fiat är på väg ut.
Citera
2023-07-19, 11:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Lär dig skilja på procent och procentenheter så klarnar det skall du se
Det får du rikta till dig själv. Finns inget sådant problem i det jag skrev.

Du klarar inte av att ge sakligt svar. Ta istället och begrunda Danmarks inflation och ränta. Och sluta upp med det bisarra svammel du ägnar dig åt.

Citat:
kanske facken i Singapore kan ställa upp med en kurs.
Och vad har det med saken att göra.

Nej, du klarar inte av att komma med sakliga svar.

Citat:
Nej, de hänger inte med, lönehöjningar släpar alltid efter, gissa varför Sverige hade problem på 70/80 tal.
Du får väl försöka läsa innantill.

Kommentaren du invänder mot är helt korrekt. För övrigt så var reallönerna stillastående ca 75-95.
Priserna höjdes lika mycket som lönerna höjdes.
Sedan höjde överheten skattetrycket. Det var mest därför som reallönerna stod still. Det handlade om att göra Sverige till en öststat via reformer för S och V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in