2023-07-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Du är ju ett exempel på någon som är helt hjärntvättad av ensidig propaganda. Löjligt att du inte klarar stava till Ryssland på ett korrekt sätt. Om jag fick önsketänka och fantisera fritt så hade jag dock också gärna avväpnat Ryssland men din inställning är barnslig och naiv. Vi behöver bevara världsfreden och få Ryssland och backa genom att komma överens med dem. Mer våld kommer vara föda mer våld och vi kommer alla förlora på det.

Man möter våld med våld och det är rysspacket som startat allt.
Vill dom backa hem frivilligt till sin svinstia så lär ingen opponera sig...dom verkar bara inte vilja göra det frivilligt och då får man istället smaka lite kallt stål.
Citera
2023-07-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Du har nog rätt i att Ryssland inledningsvis inte hade några planer på att attackera NATO-länder, och därför attackera Ukraina innan landet gick med i försvarsalliansen (vilket hade dröjt rätt länge men lille Putte tänkte väl som vanligt i första hand inte på Ryssland utan sig själv och ville väl upprepa sin popularitet från Krim).

Däremot skapar ju förluster lätt ett irrationellt tänkande och när Hitler-Tyskland började förlora kriget så lade extra krut på förintelsen trots att det inte var logiskt att i denna situation lägga resurser där.

Ifall ett folk har som grundinställning att en värld utan mäktigt Ryssland inte är värt att ha, ska det inte uteslutas att de utgår från Samson-principen där det är mindre viktigt att man själv utplånas så länge man utplånar andra.

Skulle du kunna upplysa mig om när Ukraina gick med i nato? Jag har nämligen missat det helt och hållet.
Citera
2023-07-18, 11:23
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Civilt hit och dit. Man vinner inte krig genom en duell med svärd där civila sitter tryggt på läktaren. Vi själva har ju civilförsvaret tex.

Mycket gnäll från bägge sidor. Behöver man spränga en bro eller en damm så bör man göra det. Bara hoppas ingen ser. Då kan man få gult eller rött kort i domstolen sen.

Samma i fotboll , en elegant bensax går bra om inte domaren ser nåt.

Nja, civiliserade länder försöker åtminstone ha någon form av proportionalitetsprincip i militära aktioner där civila liv får vägas mot militära nyttan. Det är ju en sak att Ryssland har ointresse av att vara civiliserad och fortsätter värdera mänskligt liv till noll, men ett sådant tankesätt ger inte bara mer handlingsutrymme utan är också till nackdel i längden då det väcker mer avsky i civiliserade länder.

Det finns nog en koppling i det militära stödet från väst till Rysslands svinerier, som nog hade tjänat på att vara lite mindre svinig där.

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Medvedev uppmanar till attacker på civila hus pga Ukrainas attack på Krim-bron. Detta visar hur ohämmade och psykotiska ryssarna är i sitt essä >.<

Det är ju lustigt att vad som verkade vara Putins mer harmlösa nickedocka blivit den mest psykotiska människofientliga vettvillingen i kriget. Men det skall ju inte uteslutas att han fortfarande är Putins nickedocka och säger bara exakt vad Putin känner men inte vågar säga rakt ut för konsekvenserna.
Det vore trots allt likt den lille fegisen Putin som styr där andra skall stå för riskerna och inte han själv.
Citera
2023-07-18, 11:26
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Skulle du kunna upplysa mig om när Ukraina gick med i nato? Jag har nämligen missat det helt och hållet.

Det har de naturligtvis inte gjort där jag påpekade att Ryssland attackerade innan Ukraina blev medlem eller situationen idag aldrig hade uppstått.
Citera
2023-07-18, 11:28
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Putin klarar inte av att ha imperialistiska ambitioner.

Se på en så enkel sak som militärbudget, USA 877 BN dollar övriga NATO länder ca 300 BN dollar.

Ryssland 86 BN dollar, och du tror att Putin sitter i sin bunker och har imperialistiska drömmar?
86 mot ca 1200 BN dollar.
Ingen, absolut ingen är så världsfrånvänd att ha stormaktsdrömmar med Rysslands budget.

Ryssland kommer inte under vår livstid iaf ha några som helst planer på anfall mot NATO land eller Sverige. Det är helt orealistiskt.
Att dom ens kan hålla motstånd mot framryckande Ukraina just nu borde vara väldigt svårt med tanke på resurser som Ukraina får.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures
Du har rätt i att Rysslands militära budget är betydligt lägre än USAs. MEN man ska dock räkna in att i Ryssland får du mer för pengarna. En soldat är billigare i Ryssland.

Däremot har jag svårt att se Ryssland invadera Sverige. Redan nu har de problem med resurser till sina soldater. Att skicka förnödenheter över östersjön blir ännu klurigare.
Citera
2023-07-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Det har de naturligtvis inte gjort där jag påpekade att Ryssland attackerade innan Ukraina blev medlem eller situationen idag aldrig hade uppstått.

Jag ser det, my bad.
Samtidigt finns det såklart ingen rätt för ryssen att invadera bara för att något land eventuellt i framtiden går med i en försvarsallians. Det är ju befängt.
Citera
2023-07-18, 11:39
Medlem
raskenss avatar
Ett exempel på hur överlägsna Ukrainska pansar nu är. Direkt pansarstrid varav två ryska T-720r slogs ut och Ukraina gick segrande ur striden.

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1681219864717828097?s=20
Citera
2023-07-18, 11:48
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Vad är skillnaden från vad de gjort fram till nu?
Kan inte hota med att göra något som man gjort från dag 1
Lite som när de hotade att de skulle börja använda klusterbomber om Ukraina fick sådana från väst, trots att de redan använt sådana, dessutom mot civila, sedan dag 1.
Citera
2023-07-18, 11:53
Medlem
Reimers avatar
Den evigt dystre Igor Girkin är om möjligt ännu mer deprimerad över situationen med Putin och Ryssland idag.

Citat:
Girkin's not in the mood today, calling out Putin for being a coward and a mediocrity.

But in fact, a man who killed 300 people on board of a plane 9 years ago did not even bother commenting on it.

Both are psychopaths worthy of each other.

https://twitter.com/wartranslated/status/1681235472616419329
Citera
2023-07-18, 12:21
Medlem
lapons avatar
Mitt i all hänsynslös och rå och brutal retorik såväl som aktivitet från Ryssland gentemot Ukraina, hörs plötsligt liksom ett ljust stråkdrag, som påminner om rättfärdighet, även om det knappast kan vara rättfärdighet. Under en presskonferens med Dmitrij Peskov blir han tillfrågad av en journalist om Kreml bedömer regimen i Kiev vara en terrorregim, vilket en medlem av ett advokatsamfund i Ryssland har föreslagit att den ska kallas.
Peskov: "Initiativet till att förklara den samtida ukrainska regimen terroristisk kräver juridiska överväganden. Och Kreml är inte i stånd att av sig själv genomföra en sådan expert-undersökning, och kan inte kommentera saken" (Lenta)

Nu får väl ändå Peskov sparken.
-
Citera
2023-07-18, 12:39
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Kan Du nämna ett oblast som inte röstade med majoritet för att Ukraina skulle lämna Sovjet och bli en självständig nation?

Nej! Men det är faktiskt irrelevant här. Ryssarna själva vill ju inte ens ha tillbaka Sovjet (finns iofs oppostion som vill det men de är inte många). Mer relevant hur Ukraina röstade i 2010 års val. Säger dig färgerna på kartan något om vilka områden som är ockuperade idag?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2010_Ukrainian_presidential_election
Citera
2023-07-18, 12:41
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Janukovitj gick inte till val som ryssvänlig, utan försökte pracka på ukrainarna den inriktningen senare. Och därför blev han avsatt.

Och vad gick Zelinsky på val på? ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in