2023-07-17, 23:18
Medlem
fjiskens avatar
Hoppas han inte får nys om jönssonligsn 😵‍💫
Citera
2023-07-17, 23:25
Medlem
Åberg är ju mycke bluff. Blir känd för att måla Disneys Musse Pigg. Jude
Citera
2023-07-18, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Hoppas han inte får nys om jönssonligsn 😵‍💫

De filmerna var ju ej plagiat eftersom de var helt öppna med att de baserades på dansk förlaga. Danska skaparna står även med i eftertexterna.
Citera
2023-07-18, 00:36
Medlem
Det var ju inget nytt.
Citera
2023-07-18, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Uppskattad på falska grunder..Vad är det värt?

"Lönnfet" multimiljonär, värre kan man ha det, hur har du det själv?
Kom igen…Lasse Åberg har gjort barnprogram, konstnär, skådis etc.
Vad har Sigge Eklund presterat…ingen vet?
Har han producerat någonting som någon kommer ihåg…precis…ingenting🤔
En del mäter framgång i pengar…Åberg har fett mkt mer deg och kredd än Eklund…det vet alla…så är det bara.
Citera
2023-07-18, 03:19
Medlem
Att Sällskapsresan 1/2 skulle vara remakes eller att scener är rippade rakt av är en myt som kunnat leva kvar eftersom dom franska Bronzés-filmerna varit mycket svåra att få sett som svensk, dom gick aldrig upp på svensk bio(för övrigt märkligt att det först 1987 gick upp en Leconte-film på svensk bio) och dom har aldrig sänts i svensk TV, och dom har fram tills nyligen varit svåra att få tag i DVD/BR-rippar av. När man väl har sett dom så inser man att det inte förhåller sig på det sättet.

Jag såg om Les Bronzés (1978) för mindre än två månader sedan när den utgick på Netflix, och då även 2'an/3'an, och efter att ha sett dom två första i sin helhet var jag helt övertygad om att scenerna som har likheter inte alls var rippade rakt av. Inspiration var jag öppen för, men om Åberg nekar så tror jag faktiskt på det, utav nedan enkla skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Som man tydligt ser på klippet ovan är detta ingen slump, utan allt är kopierat rakt av, filmscen efter filmscen.
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Du ser ju klart och tydligt om du tittar på klippet att scenerna är stulna - rakt av...
Nej, det ser man inte alls, ivarjefall inte om man har lite mer filmkunskaper än vad du och en del andra historielösa idioter i tråden har, och har sett hundratals klassiska amerikanska/brittiska/franska/italienska/svenska semesterorts-komedier från 1920- till 70-talet, eller åkt på dessa två sorters klassiska typer av chartersemestrar under 60/70/80-talet. Det är klassiska semesterorts-incidenter/berättelser/skrönor/skämt som filmats i båda dessa semesterorts-filmer på rätt så olika sätt, även om det finns likheter då grundskämten är som dom är.

Kan även nämnas att den franska filmen bygger på Splendid-pjäsen Amours, Coquillages et Crustacés (1977) och filmen Le village magique (1955).

Citat:
1. Rolig gympa vid poolen med åskådare som hånar

Scenen är inte likadan och har funnits i tidigare filmer, men framförallt i verkligheten, det är en klassisk uppstådd situation man stöter på vid liknande semesterorts-resor. Att nån står och pekar på en fish-out-of-water som gör bort sig var inget nytt.

Citat:
2. Självsäkert prutande

Ja jo, prutande med äkta eller fejkad självsäkerhet för att få ner priset är ju unikt för dessa två filmer, och har aldrig skett i verkligheten eller äldre resekomedier.

Citat:
3. Pinsam turist som medverkar i hotellshow

Har skett i verkligheten vid varenda semesterorts-hotellshow sedan all inclusive-charterns och Club Med's ursprung, pinsam audience participation är inget nytt, har funnits i drösvis med komedier före dessa två.

Citat:
4. Borttappat bagage
Så dumt så det är knappt värt att kommentera detta självklara skämt i filmer om resor. Dessutom är inte väskan försvunnen i Bronzés, den fanns där och dök upp inom minuter.

Citat:
5. Skidor som välter

Prydligt uppställda saker som ramlar omkull med domino-effekten är klassisk slapstickhumor som funnits i filmer sedan åtminstone 1910-talet. Vad är prydligt uppställt på skidorter men ramlar lätt? Tror jag såg exakt samma skämt senast i en Darry Cowl-komedi från 60-talet som utspelade sig på en skidort för bara några veckor sedan, och har sett det i fler äldre, vill minnas minst en svensk från 50-talet, och nån Sellers. Cyklar är varianten i miljöer utan snö.

Citat:
6. Livvakt lämnar, lift stannar, turist klättrar ner

Klassisk skidsemester-skröna som bygger på verkliga händelser sedan skidliftens ursprung. Att mekaniska förflyttnings-apparaturer stannar och nån kvarglömd stackare måste ta sig loss/ur/därifrån har funnits i filmer med bl a hissar och rulltrappor sedan början av förra sekelskiftet, senare även exempelvis låsta parkeringsgarage. Skidortens självklara motsvarighet är skidliften.

Citat:
7. Helikopter lyfter, lunch på toppen, vilse, hamnar oväntat nära byn

Att nån reklamfotograf fått bilderna förstörda av uppflugna turister har garanterat hänt i alperna eller USA under 60-70talet, skämtet är så specifikt så det måste ha skett i verkligheten. Resten har funnits i äldre filmer med snöstormar, redan i gamla Chaplin finns varianter på det.

Citat:
8 .Klaustrofobisk pjäxprovning
Den scenen är inte ett dugg lik när man ser Font du ski i sin helhet. Att Åbergs karaktär drömmer sig bort vid vissa incidenter har funnits i flera äldre filmer, bl. a nåt med Funes tror jag.

För en komiker eller person med humor och stor iakttagelseförmåga så är samtliga skämt som är liknande självklara skämt att ha med i semesterorts-komedier, men Åberg skulle alltså tappat all talang han uppvisat under föregående 15år med att komma på skämt och istället rippat scener på löpande band i smyg, från just två franska filmer, trots att skämten funnits i flertalet andra äldre filmer? ja det kan man ju tro på om man vill, men att man tror det, eller att massa historielösa icke-cineaster i tråden som bara kan få ur sig bitska one-liners hakar på ett tåg beståendes av anti-intellektuella betyder ingalunda att tesen skulle utgöra ett faktum, vilket vissa idioter i tråden i sin tur verkar tro.
Citera
2023-07-18, 08:46
Medlem
vittbruss avatar
Kan inte påstå att jag gillar Lasse Åberg. Ett fullkomligt svin. Sällskapsresan är en spinoff på en helt fantastisk film som är manusförfattad av Lasse, Bo Jonsson och geniet Lars Molin, viken den sistnämnde är enda skillnaden mellan Repmånad och Sällskapsresorna.

Citat:
Filmen fick överlag ett dåligt mottagande av filmkritikerna. Hans Schiller i Svenska Dagbladet skrev: "En film som rider på fördomar och billiga snabbvitsar, en film vars enda innovation är att landstormens lilla lotta förvandlats till undersökande reporter." Jan Aghed i Sydsvenskan skrev: "Jag är medveten om att Åberg kommer att få många skrattare på sin sida i salongen, men det motsäger inte att hans film bygger på ett djupt förakt för publiken."

Trots den usla kritiken blev filmen en stor framgång på biograferna och sågs av ungefär 1,5 miljoner biobesökare.

När det gäller nämnde Sigge Eklund och den där ickemänniskan vad han nu hette - Schulman, så är de endast två fullkomligt onödiga människor som inte har något existensberättigande, men det betyder inte att de ej har rätt. Precis som Repmånad byggde även Sällskapsresorna på extrema fördomar och kan inte anses som nyskapande. Bo Jonsson som var medförfattare bar ingen större talang utan var egentligen producent. Men han hade tillgång till alla filmer som nämnts av tidigare inlägg. Han var VD för svenska filminstitutet och du hittar filmerna i deras kartotek. Filmerna spelades in för att tjäna pengar. Inget annat. Sällskapsresan 1 är sevärd även idag med sina klassiska karaktärer. Sven Melander, Magnus Härenstam, Roland Jansson, Weiron Holmberg osv gör oförglömliga prestationer inom komedi.

Repmånads genialitet stod Lars Molin för. Sedan kapades han bort.
Citera
2023-07-18, 10:13
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jo, de är relativt generiska, men du måste väl ändå hålla med om att scenerna #6 Liften stannar och #7 Gruppen var oväntat nära byn är för specifika scener för att vara en slump?

Att en lift stannar och man måste hämta ner folk har jag sett i flera andra komedier och filmer. Krävs nog inte att man är Nobelpristagare för att komma på en sådan komisk situation.

Det stora problemet jag här, det är att de är upprörda över att deras "scoop" inte blir en stor sak i media. Orsaken, och det är det jag främst vänder mig mot (är inte här för att försvara Lasse Åberg, som jag själv inte är något fan av) är att deras "scoop" har tagits upp många gånger tidigare. Det är alltså inget som helst nytt de kommer med. Det är deras höga hästar i podden om att de skall vara så viktiga och nyskapande som jag vänder mig emot. De är minst lika stora plagiatörer själva.
Senast redigerad av peterpanp 2023-07-18 kl. 10:33.
Citera
2023-07-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Nej, det ser man inte alls, ivarjefall inte om man har lite mer filmkunskaper än vad du och en del andra historielösa idioter i tråden har, och har sett hundratals klassiska amerikanska/brittiska/franska/italienska/svenska semesterorts-komedier från 1920- till 70-talet, eller åkt på dessa två sorters klassiska typer av chartersemestrar under 60/70/80-talet. Det är klassiska semesterorts-incidenter/berättelser/skrönor/skämt som filmats i båda dessa semesterorts-filmer på rätt så olika sätt, även om det finns likheter då grundskämten är som dom är.

Intressant. Jag har sett någon intervju med Åberg och någon dokumentär där det pratades om att just detta var fallet, att det togs in olika "skrönor" som flera olika av skådespelarna antingen varit med om själva eller hört.
Citera
2023-07-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ingenting dessa två pissluffare säger är fakta. Så enkelt är det

Nä att någon ens lyssnar på dessa är ett mysterium, ingen kan väl ens uppskatta det som kommer ur Alex mun?
Citera
2023-07-18, 10:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Sigge försöker få det till att de första två filmerna som är kopierade är 5+ filmer och att resten av sällskapsresanfilmerna är 1+. Allt för att förstärka poängen att Lasse bara lyckades när han plagierade.

Men faktum är väl att SOS är rätt okej? Tycker den är bättre än skidfilmen. Pinsamt att säga att skidfilmen är 5+ och att SOS är 1+.

SOS tycker jag är riktigt hyfsad, och ungefär samma nivå som Spaniensemester och Alperna.

Däremot så tycker jag att Golfresan och Hälsoresan är rätt trista. Känns som att konceptet och karaktärerna urvattnats redan en hel del då (vilket det alltid brukar bli när man är inne på del 4-5 av en filmserie).
Citera
2023-07-18, 10:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Scoope:t är väl mest att Åberg nekar till plagiat.

Sorry. Inte ens det är ett "scoop". Han har alltid nekat till det. Inget som helst nytt (som du eller podden inbillar er).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in