2023-07-17, 02:24
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Alltså det går utmärkt att plantera i marken om det är det du menar men då får du göra ett ”land” eller en grop. Gräva och rensa på ogräs samt gödsla och tillföra det som ev saknas på stället ( och helst sen täcka marken med torrt grönt material sk gröngödsling alt täckodling.Det är mycket jobb om du ska ordna och markbereda en spot för 100 plantor, gissar att du behöver röja minst 10m2 och vända/gräva dig ner 30-40cm + tillföra det som saknas + gödning. Är det obrukad mark så har du ett digert jobb framför dig.
Du kommer inte hinna göra allt detta för 100plantor -23.
Därför vore det vettigt att köra 10st i hinkar som en testrunda -23.
Det märks väldigt tydligt att du inte har en plan eller att du läst på riktigt dåligt. Då blir resultatet allt som oftast därefter dvs ingenting av värde. Du har dessutom kommit igång något sent så en tidsmaskin skulle vara vettigt.
Tonårsdrömmar alt mysbrallor 24/7 och hyllscigg som morsan rullar känns det som.
Bättre kan du hoppas jag.
Dina tankar och gissningar om mig som person kan du hålla för dig själv och svara på ett normalt sätt. Det är uppenbart att jag inte läst på tillräckligt eller har någon vettig plan ännu. Varför tror du att jag hänger i den här tråden och ställer frågor?

Eftersom strainen jag ska odla tar ca 90 dagar så känns det något sent att sätta ut frön nu, ja. Jag har inte heller skrivit att jag ska odla i år för den delen.
Citera
2023-07-17, 07:41
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marklyft100
Dina tankar och gissningar om mig som person kan du hålla för dig själv och svara på ett normalt sätt. Det är uppenbart att jag inte läst på tillräckligt eller har någon vettig plan ännu. Varför tror du att jag hänger i den här tråden och ställer frågor?

Eftersom strainen jag ska odla tar ca 90 dagar så känns det något sent att sätta ut frön nu, ja. Jag har inte heller skrivit att jag ska odla i år för den delen.

Lägg av du hade tänkt peta dom rätt i jorden i skogen. Haft hoppet och blivit besviken på allt och alla utom dig själv.
Jag tror du hänger här för du att du är lat och helst inte lägger ner ngt arbete själv.
De tar inte 90 dagar ute i sverige även om det står så.
Läs guiden och kolla hur andra löst det så får du en rätt bra bild av hur det går till. Har du sen vidare frågor så är det väl vettigt att ställa dom.
Citera
2023-07-17, 10:15
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potsork
Hej folks.
Vad ska man gödsla med när honplantorna står i blom. Nu blommar det på de flesta spotarna. Men med vad ska man gödsla med för att maximera blommningen?
Jag har samlat lite hästskit från ett ridspår jag passerar på min väg till odlingsplatserna som jag spritt på spotarna.

Ett par av dem
https://imgur.com/EK435al

Vilket tanigt gangbang.
Citera
2023-07-17, 19:02
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Lägg av du hade tänkt peta dom rätt i jorden i skogen. Haft hoppet och blivit besviken på allt och alla utom dig själv.
Jag tror du hänger här för du att du är lat och helst inte lägger ner ngt arbete själv.
De tar inte 90 dagar ute i sverige även om det står så.
Läs guiden och kolla hur andra löst det så får du en rätt bra bild av hur det går till. Har du sen vidare frågor så är det väl vettigt att ställa dom.
Jag är lite lat, det stämmer. Men jag skulle mycket väl kunna lägga lite arbete på det om det krävs för att få ett bra resultat.
Citera
2023-07-17, 23:34
Medlem
Citat:
Jag är lite lat, det stämmer. Men jag skulle mycket väl kunna lägga lite arbete på det om det krävs för att få ett bra resultat.

Som någon redan skrev så är du sent ute.

Luckra upp 1kvm med en vikbar spade och kasta på en eller två säckar jord och prova att direktså.
Fröna som du har, är avlade under optimala förhållanden och är därför inget jag tror kommer vara särskilt lyckat om du ska göra så som du först tänkt dig.

Det går att peta ner frön och få till det men då ska jorden vara rätt och fröna ska vara avlade för att kunna göra så. Då ökar chanserna för ett lyckat resultat. Efter många år så fick jag till det för första gången så som du tänkt dig. Dvs peta ner frön i skogen och få det att växa. Kan skicka bild på PM när jag kommer hem så kan du se.

Lycka till
Citera
2023-07-18, 01:59
Medlem
Kom hemåt nu! Jag vill ha update!
Citera
2023-07-18, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Kom hemåt nu! Jag vill ha update!

Jag kommer, jag kommer 😂
Citera
2023-07-18, 15:57
Medlem
Zigarettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigaretten
Jag är sen men jag har satt ut 3st av olika strains. Får se vad det blir av det.

Tyvärr är det något djur som har tuggat upp alla tre, jag gissar på en hare/vildkanin eller nån typ av hjort.
Vilken otur jag har haft det här året trots att vädret har varit jättebra här där jag bor.
Citera
2023-07-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigaretten
Tyvärr är det något djur som har tuggat upp alla tre, jag gissar på en hare/vildkanin eller nån typ av hjort.
Vilken otur jag har haft det här året trots att vädret har varit jättebra här där jag bor.

Där har du en utav många anledningar till att jag inte vill/orkar bära ut någon jord. Man lägger ner massa tid, energi och pengar på en spot och så kommer något fucking djur och äter upp allt. Shit va många gånger det hänt mig. Det värsta är när det är ett par veckor kvar till skörd och så kommer ett gäng vildsvin och löper amok på din spot. Man vill fan skära sig i armarna när det händer. Brukar ofta hända mig i slutet på augusti.

Tråkigt o höra
Citera
2023-07-19, 00:14
Medlem
det bubblar på bra i bajshögen i norrlands inland!
va och kissade lite på dom förut idag.
En gren hade blåst "av" men inte helt avbruten det va som ett väck på stammen?
vad ska man göra nu?

läste att dom gillar koldioxid kan man göra nått för att öka dom nivåerna? typ kasta dit färsk koskit som ligger och bubblar?
Citera
2023-07-19, 11:44
Medlem
HippieKillers avatar
Citat:
Jag förstår. Det kanske var skrivet i en något negativ ton, men det var inget illa menat utan en genuin fråga. Tack för ditt svar.

Jag har sett folk som odlat upp enorma plantor genom att bara plantera det i jorden och vattna. Vissa propagerar till och med för att det är bättre att göra på det sättet.

Jag har ingen plan ännu utan läser fortfarande en massa. Det jag helst vill undvika är att springa runt med hinkar och stora säckar. Men om jag skulle plantera det rakt ner i jorden och häller växtnäring på emellanåt då? Tänker om man sätter i närheten av träd, då borde det heller inte vara för blött. Och givetvis vattna, förslagsvis med sjö eller regnvatten.

Beror ju på vad för substrat det är naturligt också samt vart i världen du är , Att du måste tillföra gödsel i någon form kommer du inte ifrån. I Sverige lär du aldrig få ut något speciellt på rakt ner i backen om du inte hittar nåt optimalt substrat på optimal plats o gödslar. Däremot har jag fått ut bra yields tidigare i skog på plats med söderläge där det är mo-sand 40-50cm ner under topplagret men helt klart hade jag nog fått ut mer genom att gräva o fylla med t.ex kompost.
Citera
2023-07-20, 12:50
Medlem
Har from i år tillgång till Sörmlands bästa spot för en gerilla-odling. Sol från morgon till kväll, 200m till vatten.

Nästa år tänkte jag mig en odling om tio plantor. En sorts upplyftande sativa och en indica som man sover gott av.

Kan någon tipsa om kommersiella strains som uppfyller dessa önskemål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in