Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Vilken USA-dyrkande clown du är. Du kanske är amerikan i grunden? Ryssland har haft kust i Östersjön sen urminnes tider. Men du tycker förstås att jänkarna har där att göra? Försök att förstå att Ukraina
är Ryssland. Sen kan du ju lära dig åtminstone lite fakta.
”
Gårdarike, Garðaríki, är en gammal norrön (fornnordisk) benämning på Rus och/eller för trakterna runt Holmgård, motsvarande dagens Novgorod, Ryssland.”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gårdarike
Nej, de har inte haft kust i östersjön. Sverige hade den kusten, för tusan! St Petersburg byggdes på land erövrat från Sverige. Kan du ingen svensk historia alls? Land givet svenska konungen och kyrkan av självaste Påven i Rom.
Ja, jag sa det kallades Gårdarike ja. Det där är utposter i vikingarnas värld. Vikingarna var än mer i Finland, ochj även före vikingatid. Men vi har inte mage att säga att svenskarbna skapade Finland, eller att Finland egentligen hör till Sverige. Vi har funnit frid med varandra hyffsat trots Sveriges översitteri i fordom. Finlands sak är vår. Vi är trygga i vår allians mot Ryssland. Och du, DET är sedan gammalt.
Nej, Ukraina är inte Moskovitien. De vill uppenbart inte styras från Moskva.
Kremls makthunger saknar gräns.
Nej, jag är skåning sedan många generationer. jag kan riktig skånska ser du. Jag vet att sax heter sicare, att fönster heter vindöga, att granne heter nabo, att ett fiskeläge heter harbåren, att väg är vajj, att regn är rajn... att dörr uttalas dår... stäng dörren...scha te dåren (uttala det så hör du shut the door)'
Jag har träffat en hel del skottar och folk från Yorkshire... jag vet att "a queenie with a börn" betyder "en kvinna med ett barn". Jag vet att i det nordligaste av skottland, runt förra sekelskiftet, så var första språket gaeliska, andra språket var norska. Så kunde de som gått i skola en smula engelska.
Begriper jag inte deras enelska dialekt kan jag testa lite skånska och se om de förstår min.. och språk och folk är nära förknippade?? Eller???
Kontakten med angloamerikaner har i princip alltid varit positiv. Förutom när vi plundrade och erövrade dem. Kontakten med Ryssland har i princip bestått av krig de sista 500 åren.
Så en annan grej, vi är lutheraner. Föraktet mot påvar och patriarker är ganska starkt. Må vara att vi blev kristna via kejsardömet.
Hade du kunnat dina svenskar, förstått vilka vi är och hur vi tänker... du för in en främmande tradition i Sverige, precis som en muslim eller vad du nu vill hitta på. Det är inte radikalt konservativt för en svensk att stötta Moskva och ett tredje jävla Rom.
Du måste var en stackars isolerad varelse som inte känner landet du bor i.
Helt jävla otroligt.