2023-07-17, 19:22
Medlem
SamuraiBennys avatar
Kanske OT men på tal om att nalla andras idéer utan att vara helt öppen med det så var ju Astrid Lindgren ganska duktig på sådant, Rasmus på luffen är en försvenskad Paper Moon, Nils Karlson Quiss... pyssling är Arrietty.
Visst kom hon väl på en del själv också men vattnet murknar när sådana tjyverier kommer till daga.
Citera
2023-07-17, 19:52
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
I senaste Alex & Sigge-avsnittet har Sigge Eklund ett scoop som handlar om att Lasse Åberg till stora delar har snott många sketcher till de två första Sällskapsresan-filmerna från två franska filmer vid namn Les Bronzes (1978) och Les Bronzes Font Du Ski (1979).

Alex & Sigges poddavsnittet om Lasse Åberg: (från minut 47:20)
https://poddtoppen.se/podcast/534137041/alex-sigges-podcast/585-hundliv-6

Klipp med Sällskapsresan sida vid sida med Les Bronzes:
https://www.facebook.com/alexiggepodcast/videos/1320582181877544

Som man tydligt ser på klippet ovan är detta ingen slump, utan allt är kopierat rakt av, filmscen efter filmscen.

Varför är det knäpptyst i media? Aftonbladet hade inga problem med att avslöja Hoojas identitet. Ingen som vågar sig på Lasse Åberg? Eller finns det inget nyhetsvärde i detta? (Det redan har trots allt spekulerats om detta tidigare, bland annat här på Flashback och reddit)

Vad är snott med scenerna egentligen. Man kan nog gräva ännu mer o hitta att de franska filmerna också "snott" från tidigare verk...

John Williams "snodde" då Gustav Holsts musik i samma anda. Lyssna nedan https://www.youtube.com/watch?v=L0bcRCCg01I
Citera
2023-07-17, 20:01
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Vad är snott med scenerna egentligen. Man kan nog gräva ännu mer o hitta att de franska filmerna också "snott" från tidigare verk...

John Williams "snodde" då Gustav Holsts musik i samma anda. Lyssna nedan https://www.youtube.com/watch?v=L0bcRCCg01I

Och inte enbart Holst: https://www.youtube.com/watch?v=tysCiL1-24w

Men det är ganska typiskt för filmmusik. Regissören har ofta lagt på temporär musik under klippningen och vill sen att kompositören ska skriva något i samma stil.
Citera
2023-07-17, 20:20
Medlem
NiccoJs avatar
Kan de som tjatar om att Jönssonligan är snodd från danska Olsen-bandet sluta tjata om det. Jönssonligan är en ren försvenskning av den danska succén och ingen har någonsin påstått något annat.
Citera
2023-07-17, 20:39
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Vad menades egentligen med skämtet?
"ska inte dom där spännena sitta på utsidan"

Hur fan satt dom då?
Citera
2023-07-17, 21:33
Medlem
Till skillnad från alla andra som har skrivit i den här tråden har jag faktiskt sett ”Les bronzés”. Filmen är visserligen en komedi som utspelar sig på ett charterresmål, men där upphör likheterna med ”Sällskapsresan” Skillnaderna mellan de båda filmerna är enorma, både innehållsligt och kvalitetsmässigt. Som jag ser det är ”Sällskapsresan” helt enkelt ett mästerverk i jämförelse med ”Les bronzés”, som med sin tramsiga och sexistiska humor har åldrats väldigt dåligt.
Citera
2023-07-17, 21:41
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eurokraten
Till skillnad från alla andra som har skrivit i den här tråden har jag faktiskt sett ”Les bronzés”. Filmen är visserligen en komedi som utspelar sig på ett charterresmål, men där upphör likheterna med ”Sällskapsresan” Skillnaderna mellan de båda filmerna är enorma, både innehållsligt och kvalitetsmässigt. Som jag ser det är ”Sällskapsresan” helt enkelt ett mästerverk i jämförelse med ”Les bronzés”, som med sin tramsiga och sexistiska humor har åldrats väldigt dåligt.
Man ska tydligen kunna se ”Les bronzés”. streamade i denna tråd (FB) Franska Lez Bronzés / French Fried Vacation (1978) & dess uppföljare. men jag har inte orkat sätta mig in det riktigt

Berätta om nån sexistisk scen tack
Citera
2023-07-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Vem bryr sig egentligen? Sällskapsresorna har gett folk glädje och skratt. Till skillnad från Sigge och Alex. Ofattbart hur dom kan få utrymme och har folk som lyssnar och läser skiten dom sysslar med.

Håller helt med.

Lasse Åberg har fått svenska folket att skratta o må bra.

Sigge o Alex har fått svenska folket att döma o hata....
Citera
2023-07-17, 22:09
Medlem
Gabriel Knights avatar
Teaterscenen är full av plagiat eller "översatta och omarbetade pjäser". Nils Poppe var fenomenal på detta. I princip alla pjäser/farser han spelade på Helsingborgsteatern var "översatta"/plagierade från bla Broadway mfl utländska scener. Likadant med Stefan och Kristers farser. De var också främst från USA:s olika teaterscener. De till och med översatte engelska låtar och satte dit en svensk parodisk text!!! Det blev ju skandal och ramaskri i landet!!! Folk gick man ur huse och krävde att de skulle be om ursäkt och göra avbön på bästa sändningstid Eller inte...

Alla vet om att det har varit så sedan antiken. Ta Wiliam Shakespears dramer... en del av dem bygger på teman och folksagor/berättelser från antiken och framåt.

För att inte tala om Wagner... Hur vågade han använda de nordiska myterna som inspiration till sin musik? Skandalöst!!! Allt är ju bara plagiat helt igenom!!!
Ok nu har jag varit tillräckligt ironisk. Poängen är att ofta är teman i filmer och teaterpjäser mm hämtade från någon annan källa, som tex antikens olika berättelser osv men de blir omarbetade i modernare tappning med lite omkastningar, modernare språk osv och är inte så mycket att bråka om för hade det inte skett så hade det troligen bara funnits 20 böcker och 3 filmer och 6 pjäser att titta på.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2023-07-17 kl. 22:12.
Citera
2023-07-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Man ska tydligen kunna se ”Les bronzés”. streamade i denna tråd (FB) Franska Lez Bronzés / French Fried Vacation (1978) & dess uppföljare. men jag har inte orkat sätta mig in det riktigt

Berätta om nån sexistisk scen tack
Tja, vilken ska jag ta? Det finns till exempel en scen där en av reseledarna och hans kompis lurar en tjej att ställa sig på en våg. Det visar sig att de brukar göra detta för att ta reda på hur mycket deras ”erövringar” väger. Reseledaren konstaterar i slutet av scenen att han knullat sammanlagt 3 827 kg tjejer. Kompisen kontrar med att han bara fått omkull en tjej men att hon i gengäld vägde 125 kg…

Överhuvudtaget kretsar filmen mycket kring lösa sexuella förbindelser.
Citera
2023-07-17, 23:06
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eurokraten
Tja, vilken ska jag ta? Det finns till exempel en scen där en av reseledarna och hans kompis lurar en tjej att ställa sig på en våg. Det visar sig att de brukar göra detta för att ta reda på hur mycket deras ”erövringar” väger. Reseledaren konstaterar i slutet av scenen att han knullat sammanlagt 3 827 kg tjejer. Kompisen kontrar med att han bara fått omkull en tjej men att hon i gengäld vägde 125 kg…

Överhuvudtaget kretsar filmen mycket kring lösa sexuella förbindelser.
Lät ju lite kul.

Ted Åströms reseledare är ju helt klart en förlaga och försvenskningen som Lasse stod för var att göra avdrag på antalet brudar han satt på, men Majsan tvingas ju ändå konstatera "Jaså det ska vara lammkött tycks det"

Ni vill vi veta, får inte den franske förebilden till Stig Helmer https://imgbox.com/1wOXS8uh flickan i slutet så säg?
Det är lite mindre kvinnomördare bara som försvenskats i Lasses uppsluppna extroverta spel!

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/ip1i64/les_bronz%C3%A9s_1978_s%C3%A4llskapsresan_1980/
Välkomna till våran ö! man har typekastat Gabbe efter sin franske förlaga Guy
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-07-17 kl. 23:09.
Citera
2023-07-17, 23:14
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
M&J-kopplingen i denna tråd är tämligen svag och diskussionen handlar till helt övervägande del om själva filmerna.

Medier och journalistik --> Film
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in