2023-07-17, 02:34
Medlem
DrWangs avatar
Tråkig sits.. med tillräckligt med klagomål på hög så kan han bli tvingad till att avyttras om det nu är en bostadsrätt det är tal om. Om han bryter lagen genom exempel ofredande så kan det vara bra att försök dokumentera detta och anmäla det, inte för att polisen kommer göra något särskilt men det väger tyngre när man pratar om han på styrelsemötet än att han bara gapar taskiga saker.

Det kan också vara bra att skapa någon sorts kontakt med någon i dennes BRF för att framföra åsikter men också få en inblick i om det görs något åt situationen som är och isåfall vad.

Eftersom du starkt misstänker att han är sjuk så undvik att gorma tillbaka eller att gå och knacka på för det kommer bara göra situationen sju resor värre.

Som någon nämnde så satsa på någon typ av skärmskydd.
Citera
2023-07-17, 02:51
Medlem
Onanikrems avatar
Låter som din granne har en soc-lägenhet, ja de äger bostadsrätter i hålan där jag bodde tidigare.
Min tidigare flickvän bodde granne med din grannes enäggstvilling, vi ringde bostadsrättsföreningen och klagade några gånger, sen ringde vi störningsjouren några gånger. En dag ringde det på dörren, det var en gubbe från någon frivillig soc-organisation, han sa.

-Ring inte störningsjouren när grannen lever fan, ring mig i stället. Vi fortsatte ringa störningsjouren och efter ett par månader gick flyttlasset för grannen från helvetet. Utryckning från störningsjouren kostade då kontraktsägaren 800kr för varje utryckning.

Grannen satt liksom din hela dagarna på balkongen och skrek okvädningsord till alla grannar, om nätterna spelade han hög musik.
Citera
2023-07-17, 04:01
Medlem
yz44s avatar
Fortsätt att anmäla störningar till jouren och uppmana även grannar som störs att göra likadant.
Till slut kommer anmälningarna att väga över och problemet får flytta.
Citera
2023-07-17, 08:57
Avstängd
Anmäl till jouren.

Om de vill sig illa börja plinga på dörren och konfrontera horgrannen. Va beredd på att slåss!

Hotbrev i brevlådan som är anonyma kanske funkar med? Typ du är övervakad av fbi håller du ej köft då jävlar! Sånt brukar ju funka på mentalt sjuka så han kanske spikar igen alla fönster mm sen
Citera
2023-07-17, 09:14
Medlem
OldFashioneds avatar
Om du utsätts för ett brott är det polisen du ska ta kontakt med. Dokumentera hans ofredanden. Om inte annat så kanske polisen kommer och knackar på och ber honom hålla käften.

Att ringa din förenings störningsjour är helt meningslöst.
Citera
2023-07-17, 10:41
Bannlyst
Runkar han ute på ballen? Kan låta överdrivet men det är polisen som ska prata med honom.
Citera
2023-07-17, 10:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Låter mer som en juridisk fråga, och tillräckligt konkret för att anmäla dvs ett relativt lätt case.
Citera
2023-07-17, 13:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
För tre veckor sedan flyttade jag till en ny lägenhet. Allt är perfekt med den. Men tydligen har jag en granne som är sjuk på något vis. Han skriker och gormar. Han bor i huset till höger, men vi ser varandras balkonger i sidled. Men han verkar vara mentalt sjuk och skriker massa olämpliga saker, om mig bland annat. Vad bör jag göra? Det är i en annan förening som han bor, men alla mina grannar och jag hör honom hela dagarna. Kan inte gå ut på balkongen utan att han skriker saker åt mig, han ofredar mig också. Runkar ute. Jag vet inte vad jag sak göra. Känner inte för att sälja och flytta för att en granne stör. Men det kan inte fortsätta såhär. Han skriker könsord och skriker på alla som går ut, jag måste få honom att få hjälp eller att han flyttar. Att äta middag ute på balkongen är inte alls rogivande, har testat, får bara höra massa rop att ” gubbar som dig är vidriga”, ”jävla äckel”, ”gammgubbe” , ”äckel”. Han skriker också på de som går på gatan. Har pratat med grannarna, de upplever också han som ett problem och har ringt jouren flera gånger. Men inget händer.

Varje gång han skriker eller onanerar så ringer du polisen på nummer 112.
Citera
2023-07-17, 15:59
Medlem
Polisanmäl!
Citera
2023-07-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Kan ni inte bli vänner?

Nja känner nog inte för att försöka lära känna någon som är mentalt sjuk. Har redan nog med bekymmer i mitt liv, behöver inte medvetet ta mig an att ”rädda” massa okända sjuka människor. Men god tanke!
Citera
2023-07-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
I sidleds i annat hus? Sätt upp ett skärmskydd eller persienn om du har inglasat på den sidan. Antar det är kortsidan och då kan han inte se dig. Ser han dig inte lär han väl inte gorma om dig?

Testat prata med honom annars?

Har också tänkt det, dock skymmer det inte eftersom han bor högre upp. Eller jo det går, men då förlorar jag all min utsikt som jag har. Så det är inget alternativ. Får istället försöka låtsas att inte höra.
Citera
2023-07-17, 21:45
Medlem
Ring polisen bostadsföreningen hyresgästföreningen (om du är medlem).
Prata med grannarna och föreslå en gemensam åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in