Citat:
Ursprungligen postat av
Hannity
Verkar ändå märkligt om Åberg inbillade sig att han kunde komma undan med att stjäla manus från en (enligt Sigge) fransk publiksuccé. Så isolerat var inte Sverige 1980 och Frankrike är inget obskyrt filmland. Många franska filmer gick att se i Sverige på Folkets Bio exempelvis.
Den där Eklund yrar ju i nattmössan. Ser man dokumentären om Sällskapsresan så intervjuas många av dom , Melander o Ted Åström bla. Åberg har ju plockat historier från varje medverkandes egna erfarenheter. Åström vill jag minnas sa ”Hej på dig” vilket han förklarade att hans tandläkare alltid sa.
Sedan har jag en bekant som känner Weiron Holmberg o vad han sa va väldigt mycket improviserat därnere. Melander drack på rätt gott (Weiron va då i starten av sin nykterhet) men då hade producenter sagt till Melander varje morgon att fortsätt så.. så här vill vill vi ha Berra, med röda ögon o bakis.
Möjligt Åberg hört ngn pratat om denna berörda franska film o då snappat upp några saker.
Kan ju säga jag litar mer på den goa Lasse Åberg än Östermalms Eklund
Skall han börja gräva o hitta att ngn skolklass från Rumänien på 70-talet gjorde en skolpjäs att ngn hängde på ”klockan” på Stadshuset också o då säga Jönssonligan e plagiat.
Eller att hans farfar eller morfar eller va det e som e Nisse på Saltkråkan egentligen är ett plagiat på en sumobrottare från Japan