2023-07-16, 22:24
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu lägger ni väldigt stor vikt igen vid väktarnas minnesbilder tre månader efter händelsen. De kan som bekant ha pratat med SE flera gånger efter den ödesdigra kvällen, där han kunnat arbeta i sin version. Samt även, förstås, pratat inbördes, om det han hade sagt ...

Det finns i alla fall inget i deras förhör om att de skulle ha blivit bearbetade eller pratat med Stig om händelsen igen efteråt. Visst, det har gått tre månader, men det viktiga att plocka med sig från väktarna är vilken tid Stig kom in, att han var skärrad, att det fanns en tveksamhet kring om det verkligen var Palme som var skjuten där ute. Som gärningsman som sprungit runt kvarteret är det en helt osannolik gissning att Lisbeth skulle vara så hemlig med offrets identitet som hon var. Det är också en osannolik gissning att Olof skulle ha varit så blodig runt munnen och i ansiktet att ingen av det dussintal personer som kommer och tittar känner igen honom automatiskt.

Citat:
Är det inte snarare som så att GM-SE via media snappar upp att vittnena inledningsvis inte kände till offrets identitet, och därmed själv lanserar sig som ett vittne till en början osäker på offrets identitet?

Nej, eftersom han förmedlar tveksamhetsfaktorn till väktarna ca. kl. 23.40 den 28/2 1986.
Citera
2023-07-16, 22:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
vissa av mina argument bygger på sannolikhet, det stämmer. Och det är såklart svårt att göra 100% objektiva och riktiga sådana uppskattningar. Men det är ju inte heller jätteknepiga saker att placera in i kategorier om sannolik och osannolikt vi pratar om här heller.

Att återvända bara minuter efter dådet och spela vittne vet både du och jag vilken av nämnda kategorier som det scenariot tillhör.

Oavsett kategori kan det inte uteslutas att GM-SE återvände till brottsplatsen, det kan dessutom förklara att SE kan vittna om detaljer.
Citera
2023-07-16, 22:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Inga bevis har kommit fram att SE har alibi. SE var bevisligen nära mordplatsen med rätt signalement, hade motiv, hade kontakter med vapen m.m. Era andra spår är mil ifrån detta. Säger inte att SE var Palmes mördare men finns inga konkreta bevis heller att han inte var det heller faktisk, som ändå var där och snubblade på Olofs döda kropp strax efter mordet, pratade med Lisbet m.m. helt osynlig m.m. Nej mig kommer ni aldrig övertyga att Se var ett vittne.

När det gäller väktarna så var det bara HO som pratade om ett par minuters samtal, den kvinnliga väktaren gjorde inte det- fakta. Hon pratade om en hälsningsfras etc- inget mer. Fakta är också att SE inte pratade om ett par minuters samtal med väktarna utan han gick direkt ut därifrån efter ett hälsningsfras etc.
Tål att upprepas att SE inte har alibi. Som vi vet så fanns det även inom PU/86 utredare som nästan ett år efter mordet ansåg att herr Engström borde synas närmare i sömmarna. Till och med Holmér insåg (motvilligt) att det inte gick att runda Engström, men så kom den olyckliga Strömska förväxlingen och så gick det som det gick. SE förklarades på felaktiga grunder som "varandes" på platsen.
Citera
2023-07-16, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
vissa av mina argument bygger på sannolikhet, det stämmer. Och det är såklart svårt att göra 100% objektiva och riktiga sådana uppskattningar. Men det är ju inte heller jätteknepiga saker att placera in i kategorier om sannolik och osannolikt vi pratar om här heller.

Att återvända bara minuter efter dådet och spela vittne vet både du och jag vilken av nämnda kategorier som det scenariot tillhör.

Det är bara dina egna tankar, åsikter m.m.- finns inga bevis i det. Finns många som man inte alls kunde tro att de var en mördare etc men ändå var dem det- seriemördare, våldtäktsmän m.m. Man landar helt fel när man försöker skanna in någon etc, anse att någon är farlig sedan tidigare och få honom till en Palmemördare- se CP som var oskyldig m.m.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-07-16 kl. 22:58.
Citera
2023-07-16, 22:32
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Oavsett kategori kan det inte uteslutas att GM-SE återvände till brottsplatsen, det kan dessutom förklara att SE kan vittna om detaljer.
Jag utgår från det svaret att du håller med om att det ändå ska klassas som osannolikt.

Visst kan det inte uteslutas. Men nu gör du ju precis det jag pratade om, för om man ska tro på SE som gm är det här då en osannolikhet som bara måste förutsättas. Men varför i hela friden ska man förutsätta det? En osannolikhet som inte kan bevisas bör ju rent logiskt användas som ett argument för att det inte har hänt.

Eller vad menar du förresten? Vi vet ju att SE återvände till brottsplatsen. Eller ja, jag använder termen brottsplatsen lite väl löst här kanske. Brottsplatsens närhet är väl mer korrekt.
Citera
2023-07-16, 22:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är bara dina egna tankar, åsikter m.m.- finns inga bevis i det. Finns många som man inte alls kunde tro att de var en mördare etc men ändå var dem det- seriemördare, våldtäktsmän m.m. Man landar helt fel när man försöker skanna in någon etc, tro att någon är farlig sedan tidigare m.m.
Är det mina egna tankar att det är ovanligt att återvända så snabbt efter? delar du inte dom tankarna med mig? För om du inte gör det så måste ju din tanke vara att det är vanligt. Är det det du argumenterar för?

Jag skulle vilja hävda att det är fakta att det är ovanligt.

Man landar ännu mer fel om man helt ignorerar sannolikheter i sitt tänkande. Då är det ju helt omöjligt att tänka rätt.

Om man ska dra ett exempel in i absurdum så blir det något liknande:

Du presenteras för en låda med okänt innehåll. Du får två val. Lådan innehåller ingenting eller den riktiga härskarringen.
Står du där då och tänker "Nä, jag kan ju inte tänka mig att lådan innehåller härskarringen. Men det kan ju inte uteslutas. Det finns i alla fall inga konkreta bevis på att lådan inte innehåller den. Jävla knepigt läge det här alltså, det är 50/50. Jag har ju iofs sett många lådor innehålla ingenting tidigare, det borde ju även den här kunna. Men jag kan inte komma runt att det ligger en magisk ring däri. Tror jag på magi för övrigt? Svårt att veta, jag har ju inte sett några bevis för att magi inte finns."

Eller väljer du bara rätt?

De flesta mördare är folk man absolut kan tänka sig vara mördare. Att motsatsen finns och att det finns ulvar i fårakläder som är smaskigare att presentera i media ändrar inte faktumet att det är bra mycket ovanligare. Men som vanligt ska vi bara utgå från att osannolikheter har inträffat.
Citera
2023-07-16, 22:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det finns i alla fall inget i deras förhör om att de skulle ha blivit bearbetade eller pratat med Stig om händelsen igen efteråt. Visst, det har gått tre månader, men det viktiga att plocka med sig från väktarna är vilken tid Stig kom in, att han var skärrad, att det fanns en tveksamhet kring om det verkligen var Palme som var skjuten där ute. Som gärningsman som sprungit runt kvarteret är det en helt osannolik gissning att Lisbeth skulle vara så hemlig med offrets identitet som hon var. Det är också en osannolik gissning att Olof skulle ha varit så blodig runt munnen och i ansiktet att ingen av det dussintal personer som kommer och tittar känner igen honom automatiskt.

Nej, eftersom han förmedlar tveksamhetsfaktorn till väktarna ca. kl. 23.40 den 28/2 1986.

HO säger i och för sig i förhöret: "ja, jag har pratat med honom ganska mycket".

Menar du att detta upphörde efter den 28:e?

Att förlita sig på minnesbilder tre månader efter händelsen är en aning tunt.

ALG mindes ju inte ens att hon började jobba efter kl. 16 och inte efter kl. 20, den dagen.

Lätt att blanda ihop dagar. SE kan ha pratat "i ett par minuter" med HO någon av de andra kvällarna.

SE brukade jobba över 1-2 gånger i veckan, säger exfrun.

Men framför allt för att dessa källor, personalen på Skandia, kan ha påverkats av det han sa senare, och det de sa till varandra.

Det är enkel källkritik, en gren som Klonis inte direkt brukar tänka på.
Citera
2023-07-16, 23:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tål att upprepas att SE inte har alibi. Som vi vet så fanns det även inom PU/86 utredare som nästan ett år efter mordet ansåg att herr Engström borde synas närmare i sömmarna. Till och med Holmér insåg (motvilligt) att det inte gick att runda Engström, men så kom den olyckliga Strömska förväxlingen och så gick det som det gick. SE förklarades på felaktiga grunder som "varandes" på platsen.

Väl sammanfattat!

Pusselbiten hade faktiskt rätt, på sätt och vis. Det kom en man norrifrån på Sveavägen som kunde förväxlas med SE.

Tack vare glasögonen, och för att han pratade mycket och hade åsikter -- precis som SE i TV.

Den mannen var JÅS. Däremot var han inte i maskopi med SE.

P.S. Ger mig tusan på att det var glasögonen som GM-SE fipplade med uppe på åsen.
Citera
2023-07-16, 23:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Inga bevis har kommit fram att SE har alibi. SE var bevisligen nära mordplatsen med rätt signalement, hade motiv, hade kontakter med vapen m.m. Era andra spår är mil ifrån detta. Säger inte att SE var Palmes mördare men finns inga konkreta bevis heller att han inte var det heller faktisk, som ändå var där och snubblade på Olofs döda kropp strax efter mordet, pratade med Lisbet m.m. helt osynlig m.m. Nej mig kommer ni aldrig kunna övertyga mig att SE var ett mordplatsvittne som kom dit strax efter mordet och var där på mordplatsen centralt placerad under ca 20 minuter..

När det gäller väktarna så var det bara HO som pratade om ett par minuters samtal, den kvinnliga väktaren gjorde inte det- fakta. Hon pratade om en hälsningsfras etc- inget mer. Fakta är också att SE inte pratade om ett par minuters samtal med väktarna utan han gick direkt ut därifrån efter en hälsningsfras etc. Tycker vi kan hålla oss till vad vittnena faktiskt sade och inte vad ni anser själva att dem sade.

Håller vi oss till vad HO berättar pratar han först själv med SE ett par minuter och sedan efter detta innan han ska gå så önskar HO SE trevlig semester. Det handlar om två olika omgångar som HO interagerar med SE:

1. Först pratar HO själv med SE i några minuter. AK deltar inte i detta samtal.
2. Sedan önskar HO och AK SE trevlig semester tillsammans.

AK verkar bara varit aktiv i den andra delen (Del 2.) att önska SE trevlig semester, men inte varit inblandad i HOs samtal med SE i några minuter innan. (Del 1.)

Det är så klart konstigt att hävda att AK ska berätta om vad HO och SE pratade om i några minuter med varandra när hon inte deltog i den delen av samtalet. Att AK önskade SE trevlig semester (Del 2.) deltog hon själv aktivt i och berättar om i sina förhör.

Allt framgår tydligt i HOs förhör:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-02
Och medan vi höll på prata där så kom Stig Engström.

FHL Tor Petrell: Mm, varifrån då?

Henry Olofsson: Innefrån huset, troligtvis från sitt rum då på en trappa.

(Del 1.)
Och, ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka.
Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23:20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista T-banan hem.

FHL Tor Petrell: Ja, och efter det här lilla samtalet med honom så gick han därifrån.

(Del 2.)
Henry Olofsson: Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra.

FHL Tor Petrell: Och då var fortfarande Annette Kohut kvar?

Henry Olofsson: Det var hon.
Läser man innantill har SE alibi.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-16 kl. 23:10.
Citera
2023-07-16, 23:06
Medlem
fragolas avatar
Citat:
HO säger i och för sig i förhöret: "ja, jag har pratat med honom ganska mycket".

Menar du att detta upphörde efter den 28:e?

Att förlita sig på minnesbilder tre månader efter händelsen är en aning tunt.

Jag menar bara att det inte framkommer i förhöret att de skulle pratat mer om just denna händelse, och att det borde ha kommit upp om Stig hade varit framfusig och velat påverka dem.

Man kan konstatera i förbifarten att ifall Stig säger fel utpasseringstid på en minut, även flera år senare i rätten, då tar TP det som en mastermind, men väktarna ska vi tydligen inte lita på alls när det gäller deras detaljer tre månader efter mordkvällen.

De flesta människor i vuxen ålder -86 minns var de befann sig när de fick reda på att Palme var skjuten. Väktarna minns att Stig sa att mannen på marken blödde ur munnen och att det fanns en tveksamhetsfaktor runt offrets identitet. Dessutom att polisen var brysk mot Lisbeth. Tre saker som Stig gissar rätt ur absolut intet. Om han inte var på plats förstås.
Citera
2023-07-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Håller vi oss till vad HO berättar pratar han först själv med SE ett par minuter och sedan efter detta innan han ska gå så önskar HO SE trevlig semester. Det handlar om två olika omgångar som HO interagerar med SE:

AK verkar bara varit aktiv i den andra delen (Del 2.) att önska SE trevlig semester, men inte varit inblandad i HOs samtal med SE i några minuter innan. (Del 1.)

Det är så klart konstigt att hävda att AK ska berätta om vad HO och SE pratade om i några minuter med varandra när hon inte deltog i den delen av samtalet. Att AK önskade SE trevlig semester (Del 2.) deltog hon själv aktivt i och berättar om i sina förhör.

(Del 1.)
Och, ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka.
Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23:20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista T-banan hem.

FHL Tor Petrell: Ja, och efter det här lilla samtalet med honom så gick han därifrån.

(Del 2.)

Läser man ordentligt ser man att HO själv berättar att hans minnesbild från när SE ger sig iväg är svagt. Detta understryker han tydligt. När SE kommer tillbaka har han en starkare minnesbild.
Citera
2023-07-16, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

(Del 1.)

(Del 2.)

Nej- SE hade inget alibi- bara i dina fantasier tyvärr. SE sade själv att han gick direkt ut efter en hälsningsfras (som bara kunde varit ett hejdå på ett par sekunder, inte minuter) och det sade också den kvinnliga väktaren. Du har alltså fel när du påstår att SE hade alibi.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-07-16 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in