2023-07-16, 15:58
Medlem
Surtrutens avatar
Bakgrund
  • Du har ärvt, vunnit eller på annat lagligt vis fått tillgång till en större summa pengar (flera miljoner).
  • Du har ditt boende tryggat och du har betalt av lån och andra ev. skulder.
  • Du har placerat pengar lätt åtkomligt för bedömda utgifter de närmast 7 - 10 åren.
  • Eventuella vuxna barn har har fått förskott på arv för att lösa ev. lån och vid behov skaffa bostad.
  • Dina viktigaste drömmarna har uppfyllts.
Nu har du tre miljoner svenska kronor kvar som du inte vet vad du ska göra med, men
du vet att du vill att de ska ge dig en så bra ekonomisk avkastning som möjligt idag och i framtiden.

Jag har då och då funderat på detta scenario eftersom det är en situation som faktiskt kan inträffa för mig själv och även för ganska många andra. Jag vet inte hur många som vinner så pass mycket pengar årligen, men det är nog rätt många som ärver flera miljoner eller som kan frigöra flera miljoner genom att sälja sitt boende eller ett fritidshus som man ärvt eller ägt länge.

Mycket av det jag har hitta på webben känns som det är rådgivning för att man ska välja just de som ger råden för att få hjälp med investeringarna.

Några enkla tips jag själv tycker mig ha snappat upp för sparandet är:
  • Globala fonder, för långsiktigt sparande och för att sprida risken.
  • Investmentbolag, ger liknande fördelar som fonder, men med gratis administration.
  • Avkastningsfonder, för att få in lite kontanter kontinuerligt.

Utöver detta finns det ju råd och tips om enskilda aktier här på FB och även om annat som råvaror, krypto, valuta, räntebärande papper, mm.

Frågan är hur en tremiljonerkronors portfölj bör se ut?

Jag har sökt på FB för att se om det finns någon tråd om detta, men har inte hittat något. Kanske är jag dålig på att leta, eller så finns det helt enkelt inte.
Citera
2023-07-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har sökt på FB för att se om det finns någon tråd om detta, men har inte hittat något. Kanske är jag dålig på att leta, eller så finns det helt enkelt inte.
Det fullkomligt kryllar av trådar i forumet om hur man ska investera sina miljoner. Annars kanske du kan titta in hos Avanza, eller varför inte "Rika tillsammans"? Dagens industri har också tips, liksom SvD.

Men du kanske endast vill ha tips om kryptovalutor och guldtackor?
Citera
2023-07-16, 16:05
Medlem
Det finns banker som erbjuder hög ränta numera, så sätt in dem där innan du gör något förhastat och slarvar bort dem..
Citera
2023-07-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Det finns banker som erbjuder hög ränta numera, så sätt in dem där innan du gör något förhastat och slarvar bort dem..
Och då kanske man ska tipsa ts att inte ha allt på samma konto.
Citera
2023-07-16, 16:10
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det fullkomligt kryllar av trådar i forumet om hur man ska investera sina miljoner. Annars kanske du kan titta in hos Avanza, eller varför inte "Rika tillsammans"? Dagens industri har också tips, liksom SvD.

Håller med. Finns nog många drömmare / önsketänkare.
Citera
2023-07-16, 16:35
Medlem
Livssynslurks avatar
Kör på fasträntekonto på 1/3, fonder alternativt lite obligationer på 1/3 och sedan aktier i lite bolag du tycker är intressanta att följa med 2/9… Skapa lite livsglädje och höj standarden med 1/9.
Citera
2023-07-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Kör på fasträntekonto på 1/3, fonder alternativt lite obligationer på 1/3 och sedan aktier i lite bolag du tycker är intressanta att följa med 2/9… Skapa lite livsglädje och höj standarden med 1/9.
Det är inte så smart att ha en mille på ett fasträntekonto. Man bör dela upp det med tanke på insättningsgarantin.
Citera
2023-07-16, 17:06
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Det är inte så smart att ha en mille på ett fasträntekonto. Man bör dela upp det med tanke på insättningsgarantin.

Hur menar du… insättningsgarantin är på 100 000 euro. Så det täcker beloppet, därav summan.
Citera
2023-07-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Hur menar du… insättningsgarantin är på 100 000 euro. Så det täcker beloppet, därav summan.
Jo, men man får ränta på beloppet, så snart är man vid gränsen. Onödigt. Lika enkelt att öppna två konton direkt.

Efter ett drygt år är man där.
Citera
2023-07-16, 17:08
Avslutad
Jag hade kört index fonder bara. Den tryggaste placeringen och över tid är det svårt att slå börsen ändå.
Citera
2023-07-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff the dragon
Jag hade kört index fonder bara. Den tryggaste placeringen och över tid är det svårt att slå börsen ändå.
Sedan kan man fundera på vilka index som man vill att fonderna ska följa.
Citera
2023-07-16, 17:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Jag hittade inte alla dessa trådar här på FB, så du kanske har några du kan länka till.

Rika tillsammans ska jag kolla.

Om krypto och guldtackor är bra att ha som en del i sin portfölj tycker jag det är bra att ta upp hur stor del man bör ha av vardera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in