2023-07-16, 12:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Blanda inte in Quick i det här och även om M nu inte skulle varit med i just mordet så visar hon ändå ingen empati för T föräldrar och för en normal männisla så borde det räcka med att bryta ihop när man varit med att frakta bort och gömt en död kompis
Bara tanken kan ju få vem som helst att rysa och Einar som hon tyckte fick skylla dig själv att han blev mördad
Tänkte hon så om Tove också?

Du tycker att hon ska ha cred bara det säger vem du är

Ja, jag är långt ifrån lika snabb som du att döma människor, det är ett som är säkert.

Att personer som Quick är lätta att manipulera och riskerar att erkänna brott de inte begått är högst relevant. Vi vill inte ha ännu en oskyldigt dömd för mord. Det räcker med de vi har.

Trevligt att se att du till sist i alla fall öppnar för möjligheten att Maja är oskyldig. Det faktum att du ändå fortsätter att lägga all fokus på att misskreditera Maja säger allt om dig. Det är Johanna som är mördaren här, ifall du glömt det.

Du försöker misskreditera Maja för att hon inte brutit ihop och erkänt ett brott hon kanske inte begått. Men det är trots allt så att det var Maja som började berätta sanningen om vad som hände inte bara i lägenheten utan också vid Illharjen kvällen efter mordet och hur Johanna dels berättade hur mordet gått till och dels dikterade vad de skulle säga till polisen. Klart hon skall ha cred för det.
Citera
2023-07-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tomas Quick bröt ihop och erkände alla mord han begått.

Eller hur var det nu? Hade han begått några mord?

Maja kanske aldrig bröt ihop helt enkelt för att hon är oskyldig till mord. Däremot har hon erkänt det brott hon har begått, gravfridsbrottet, och hon har berättat det hon vet om mordet, det hon sett och hört och det som Johanna berättat. Tack vare Maja kan Johanna nu fällas för mordet på Tove, klart hon skall ha cred för det.

I +1500 har du nu försvarat MJ.

Trots att ingen vet med säkerhet om hon är oskyldig/skyldig.
Du blundar med båda ögonen vad gäller hur MJ betett sig före/under/efter mordet.
Du blundar för hur hon tigit/undanhållit sanningen.
Du blundar för att MJ inte hade någon förståelse för TT.s anhöriga.

Du kallar de som tror MJ är medskyldig för Majahatare.

Hur vet du att hon har berättat det hon vet om mordet? Var du på plats?

Hur lång tid tog det/hur många förhör var det innan MJ kröp till korset och erkände gravfridsbrottet?
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-07-16 kl. 12:29.
Citera
2023-07-16, 12:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Blanda inte in Quick i det här och även om M nu inte skulle varit med i just mordet så visar hon ändå ingen empati för T föräldrar och för en normal männisla så borde det räcka med att bryta ihop när man varit med att frakta bort och gömt en död kompis
Bara tanken kan ju få vem som helst att rysa och Einar som hon tyckte fick skylla dig själv att han blev mördad
Tänkte hon så om Tove också?

Du tycker att hon ska ha cred bara det säger vem du är

och hur många i Sverige tycker inte det med?
garanterat mer än 50 %, säkert 90 % om man kollar folk på flashback.
Sjukt att du ens tar upp det heh.
Du håller alltså inte med att till stor del är gängkriminellas fel att de blir skjutna?

Pappan:
"Maja gillade artisten Einar , som blev
skjuten, väldigt mycket, han hade tydligen "tjallat" så lite fick han skylla sig själv enligt
Maja,"
Citera
2023-07-16, 12:36
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Johanna är helsvensk. Pappan ska vara född i Israel om jag minns rätt.
Om en person har tex afrikansk pappa, tycker du att det barnet är helsvenskt med då?
Citera
2023-07-16, 12:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
och hur många i Sverige tycker inte det med?
garanterat mer än 50 %, säkert 90 % om man kollar folk på flashback.
Sjukt att du ens tar upp det heh.
Du håller alltså inte med att till stor del är gängkriminellas fel att de blir skjutna?

Pappan:
"Maja gillade artisten Einar , som blev
skjuten, väldigt mycket, han hade tydligen "tjallat" så lite fick han skylla sig själv enligt
Maja,"

Men kan av det ana varför Maja är rädd för att tjalla på Johanna, även om hon själv är oskyldig.

Einar tjallade, och dog.
Johanna är en mördare, det vet Maja.
...
Citera
2023-07-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M säger väl inte något i förhör om att hon tar med sig mobilen vid första toabesöket? Om hon verkligen gick till toa då är ju en tanke att hon plockade upp mobilen efteråt som då kanske låg kvar i väskan i hallen. Jag har svårt att tro att hon kan minnas exakt när hon tog sin mobil. Starka känslomässiga upplevelser är nog lättare att minnas.

Vid 'andra toabesöket' 02.43 så minns M det som att hon hämtar mobilen i sängen efter att ha mött/pratat med J i hallen. Ett scenario kan vara att J drog ut T i hallen för att sedan flytta cykeln och hämta bilen. Men blev då avbruten av grannen. När J går ut stänger/låser M in sig på toaletten. Att M skulle vara på toaletten om T låg där tror jag inte.

Har också svårt att förstå varför M i efterhand nu skulle placera sig själv på platsen där Tove sägs ha legat död. Skulle man ljuga bort inblandningen skulle hon väl säga att hon satt i köket istället.
Citera
2023-07-16, 12:49
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men kan av det ana varför Maja är rädd för att tjalla på Johanna, även om hon själv är oskyldig.

Einar tjallade, och dog.
Johanna är en mördare, det vet Maja.
...
ja pappan sa även det direkt efter:
"det skulle ta emot för Maja att tjalla på Johanna" säger Görgen."
Citera
2023-07-16, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
M säger väl inte något i förhör om att hon tar med sig mobilen vid första toabesöket? Om hon verkligen gick till toa då är ju en tanke att hon plockade upp mobilen efteråt som då kanske låg kvar i väskan i hallen. Jag har svårt att tro att hon kan minnas exakt när hon tog sin mobil. Starka känslomässiga upplevelser är nog lättare att minnas.

Vid 'andra toabesöket' 02.43 så minns M det som att hon hämtar mobilen i sängen efter att ha mött/pratat med J i hallen. Ett scenario kan vara att J drog ut T i hallen för att sedan flytta cykeln och hämta bilen. Men blev då avbruten av grannen. När J går ut stänger/låser M in sig på toaletten. Att M skulle vara på toaletten om T låg där tror jag inte.

Jag har fösökt hitta något om det, men inget hittat.

Det var ett tag sedan jag lyssnade på Majas förhör i rätten, och jag funderar på vad hon säger där om att hon ramlade på toa, spydde osv. Måste lyssna igen för att minnas.

För jag tänker så här att om Maja mådde dåligt, och på riktigt gick till toa då, då är väl inte mobilen med?

Jag kan som sagt inte hitta något om att mobilen är med henne första vändan, samtidigt passar tiden in ganska bra i hennes berättelse, där hon placerar tiden för första toabesöket en bit in.

A 153/1270
förhör 25/1- 23

"[...]Eh, sen så kom vi in i Johannas lägenhet. Tar av oss
kläderna, ytterkläderna och jag går och lägger mig i sängen direkt.
F: En fråga. Där då när ni kommer till lägenheten, vilka är i lägenheten då?
M: Det är jag, Johanna och Tove.
F: Okej. Mmm. Ja varsågod.
M: Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går
jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag
spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där
då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag
går tillbaka till sängen.
"

I förhör 6/12, fyra dagar efter erkännandet av gravfridsbrottet säger hon iaf om andra gången hon är på toa (när Johanna är på Donken):

A 1543/ 1195

"M: Nej. Men jag hänger liksom över toan och sen sätter jag mig och lutar mig mot väggen då.
F: Så när Johanna åker iväg till Donken för att handla var är du under den tiden?
M: Nej då är jag inne på toan. Jag hämtar, jag hämtar dock min mobil som ligger i sängen.
F: I vilket läge hämtar du den? Ja när hämtar du den?
M: Eh…
F: Ja är det innan Johanna åker eller är det under tiden Johanna är borta eller är det när hon
har?
M: Ja under tiden Johanna är borta.
F: Under tiden Johanna är borta så hämtar du din telefon?
"

Förhör 25/1- 23:

/1267

"BF: Ja att det registrerar steg. Det vet du att det gör på hälsoappen va?
M: Ja.
BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?
M: Det har jag sagt tidigare.
BF: Ja och du svarar också på det sms:et genom att skicka en tumme upp vill jag minnas att
det var.
F: Ja det var tumme upp.
BF: Ja så du sover ju inte när du skickar det svaret t ex.
M: Nej men det har jag inte sagt.
BF: Nej, nej jag vill bara tala om för dig att det är därför vi grundar det här som vi säger till
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2023-01-25 13:07 diarienr: 5000-K1226065-22 1267
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
dig på att din telefon, det har förekommit aktiviteter på din telefon fram till när ni lämnar
lägenheten kan man väl säga. För då är den inte med när ni åker iväg med Tove.
"
//
A 153/1270
"M: Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går
jag upp ur sängen helt enkelt och säger att jag mår illa och så där och går till toan men jag
spydde inte. Eh, det vet jag utan jag men jag kände att jag mådde illa men jag spydde inte där
då. Eh, så jag, eh, så jag går tillbaka sen då när jag känner att det lugnat sig lite och alltså jag
F: Då när du var uppe där, var fanns de andra då?
F: De andra.
M: När jag var inne på toan?
F: När du var på toan.
M: Ja i köket.
F: Och vilka var det som var där då?
M: Johanna och Tove.
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2023-01-25 13:52 diarienr: 5000-K1226065-22 1270
Krimfup.se
F: Mmm.
M: Eh, ja, eh…
F: Nu störde jag dig, du sa att sen går du tillbaka till?
M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta
något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka
och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka. Eh, vi sätter oss i köket och
jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat
burgaren och så så går jag och lägger mig igen.
"

Tillägg:

I rätten säger Maja att hon går på toa efter att hon gått och lagt sig i Johannas säng, för att hon mår ila, men kräks inte. (vid ca 2:35:45)

https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-16 kl. 13:20. Anledning: tillägg
Citera
2023-07-16, 13:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja pappan sa även det direkt efter:
"det skulle ta emot för Maja att tjalla på Johanna" säger Görgen."

Ja, han känner nog sin dotter och förstår hur och varför hon reagerar som hon gör.

Så vitt vi fått veta tog det ett tag för förhörsledarna att förstå Maja och hur hon fungerar, men när de väl förstod det, och anpassade sin förhörsteknik utifrån Maja, så dröjde det inte länge innan de fick henne att prata, och då gjorde Maja det till och med på eget initiativ. Förhöret där hon öppnade upp och började berätta sanningen var det hon själv som begärde.
Citera
2023-07-16, 13:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Har också svårt att förstå varför M i efterhand nu skulle placera sig själv på platsen där Tove sägs ha legat död. Skulle man ljuga bort inblandningen skulle hon väl säga att hon satt i köket istället.

Ja, så är det. Maja har ju avslöjat Johanna genom att berätta hur Johanna själv har förklarat för Maja att mordet gick till. Om hon var med och till och med höll i Toves händer men vill ljuga bort inblandningen, är det bara att säga att hon var där och såg allt men inget gjorde, stel av fasa för vad som hände.

Det blir en rätt avancerad lögn, om det nu skulle vara en lögn, att det är Johanna som berättat om det Maja i själva verket var med och upplevde. Jag tror inte att Maja skulle klara av både att leverera en sådan lögn och att inte försäga sig på något vis kring de delarna igenom så många förhör under så lång tid. Det sägs att den som ljuger måste ha ett mycket bra minne, och om det är något vi vet att Maja inte har, så är det ett mycket bra minne.

Jag tror nog att Maja är hyfsat sanningsenlig, sedan kan det mycket väl vara så att hon inte talar sanning om allt och framförallt kan det vara så att hon blandat ihop olika delar, som exvis huruvida hon såg Tove inlindad i lakanet före eller efter hon käkade hamburgaren.
Citera
2023-07-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har fösökt hitta något om det, men inget hittat.

Det var ett tag sedan jag lyssnade på Majas förhör i rätten, och jag funderar på vad hon säger där om att hon ramlade på toa, spydde osv. Måste lyssna igen för att minnas.

För jag tänker så här att om Maja mådde dåligt, och på riktigt gick till toa då, då är väl inte mobilen med?

Jag kan som sagt inte hitta något om att mobilen är med henne första vändan, samtidigt passar tiden in ganska bra i hennes berättelse, där hon placerar tiden för första toabesöket en bit in.

A 153/1270
förhör 25/1- 23

"[...]Eh, sen så kom vi in i Johannas lägenhet. Tar av oss
kläderna, ytterkläderna och jag går och lägger mig i sängen direkt.
F: En fråga. Där då när ni kommer till lägenheten, vilka är i lägenheten då?
M: Det är jag, Johanna och Tove.
F: Okej. Mmm. Ja varsågod.
M: Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går
"

I förhör 6/12, fyra dagar efter erkännandet av gravfridsbrottet säger hon iaf om andra gången hon är på toa (när Johanna är på Donken):

A 1543/ 1195

"M: Nej. Men jag hänger liksom över toan och sen sätter jag mig och lutar mig mot väggen då.
F: Så när Johanna åker iväg till Donken för att handla var är du under den tiden?
M: Nej då är jag inne på toan. Jag hämtar, jag hämtar dock min mobil som ligger i sängen.
F: I vilket läge hämtar du den? Ja när hämtar du den?
F: Ja är det innan Johanna åker eller är det under tiden Johanna är borta eller är det när hon
har?
M: Ja under tiden Johanna är borta.
F: Under tiden Johanna är borta så hämtar du din telefon?
"

Förhör 25/1- 23:

/1267

"BF: Ja att det registrerar steg. Det vet du att det gör på hälsoappen va?
BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?
M: Det har jag sagt tidigare.
BF: Ja och du svarar också på det sms:et genom att skicka en tumme upp vill jag minnas att
det var.
F: Ja det var tumme upp.
BF: Ja så du sover ju inte när du skickar det svaret t ex.
M: Nej men det har jag inte sagt.
BF: Nej, nej jag vill bara tala om för dig att det är därför vi grundar det här som vi säger till
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2023-01-25 13:07 diarienr: 5000-K1226065-22 1267
Krimfup.se
dig på att din telefon, det har förekommit aktiviteter på din telefon fram till när ni lämnar
lägenheten kan man väl säga. För då är den inte med när ni åker iväg med Tove.
"
//
A 153/1270
"M: Eh, Johanna och Tove går och sätter sig i köket. Eh, och efter en stund så kommer jag, går
F: Då när du var uppe där, var fanns de andra då?
F: De andra.
M: När jag var inne på toan?
F: När du var på toan.
M: Ja i köket.
F: Och vilka var det som var där då?
M: Johanna och Tove.
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2023-01-25 13:52 diarienr: 5000-K1226065-22 1270
Krimfup.se
F: Mmm.
M: Eh, ja, eh…
F: Nu störde jag dig, du sa att sen går du tillbaka till?
M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har
kört hem henne. Eh, och ja. Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta
något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka
och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan. Eh, och kommer upp igen då och
säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar
och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka. Eh, vi sätter oss i köket och
jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat
burgaren och så så går jag och lägger mig igen.
"

Innan J och M åkte dit verkar dom varit ganska ovetande om polisens möjligheter att få fram info från deras telefoner. Men genom förhör blev dom båda medvetna om det ganska omg. Maja frågar t.ex förhörsledarna hur långt utredningen har kommit med hennes telefon.

Hon försöker likt Johanna pussla ihop sin story med dom bevis som finns. Hon måste då förklara varför hennes telefon rört sig två gånger. 2 Toabesök är det enda rimliga eftersom hon hela tiden faller tillbaks på hur full, trött och illamående hon var. Det hon inte förstod var att det borde registrerats 4 stegserier och inte 2, om hon gått fram och tillbaks till toan två gånger, om hon nu inte gjorde en snurrkiss i farten inne på toan (kanske kommer som förklaring i HR). Troligen har hon inte varit på toan någon av gångerna hon påstår det.

Hennes sista förklaring om fyllematen spricker också iom att hon påstår att hon säger till J att hon är hungrig innan J gått och träffat grannen. Det kan väl också vara en felsägning eller att hon minns fel. Men det är väldigt många såna. Tycker också att det är lite underligt att hon noterar mitt i fyllan och sömnen att J lämnar bilnycklar och hemnycklar.
Citera
2023-07-16, 13:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Innan J och M åkte dit verkar dom varit ganska ovetande om polisens möjligheter att få fram info från deras telefoner. Men genom förhör blev dom båda medvetna om det ganska omg. Maja frågar t.ex förhörsledarna hur långt utredningen har kommit med hennes telefon.

Hon försöker likt Johanna pussla ihop sin story med dom bevis som finns. Hon måste då förklara varför hennes telefon rört sig två gånger. 2 Toabesök är det enda rimliga eftersom hon hela tiden faller tillbaks på hur full, trött och illamående hon var. Det hon inte förstod var att det borde registrerats 4 stegserier och inte 2, om hon gått fram och tillbaks till toan två gånger, om hon nu inte gjorde en snurrkiss i farten inne på toan (kanske kommer som förklaring i HR). Troligen har hon inte varit på toan någon av gångerna hon påstår det.

Hennes sista förklaring om fyllematen spricker också iom att hon påstår att hon säger till J att hon är hungrig innan J gått och träffat grannen. Det kan väl också vara en felsägning eller att hon minns fel. Men det är väldigt många såna. Tycker också att det är lite underligt att hon noterar mitt i fyllan och sömnen att J lämnar bilnycklar och hemnycklar.

Det finns sådana ställen där man är osäker på om Maja talar sanning, även efter erkännandet. Det håller jag med om.

Det är väl därför jag tror att det finns nåågot där, och det troligaste för mig är ju som sagt att jag tror att Maja redan vid redan till Donken vet att Tove är död.

Men har verkligen Maja själv sagt att hon hade mobilen med sig vid första vändan?
Var hittar du det?

Ja, det där med vem som sa vad osv runt Donken är ludddigt i flera förhör, och känns inrepeterat. Kan vara minnesfel också, säskilt som att det har hänt att Johanna åkte, och Johanna också har matat in vad som ska sägas. jag tror ju inte som du, att det är en diskussion dom emellan.

Jag tror att det är Johanna som kan räkna ut bäst vad som är gångbart, och att Maja litar på Johanna, som förmodligen redan har slipat på historien innan hon träffar Maja. Det är ju inte på Majas inititiv som de ses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in