2023-07-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
vi är lite udda i norr! Alla tar allt med en klackspark
Vi har en fin gemenskap här ❤️

Odlar inte i år men har ju koll på regnmätaren och så mycket har det inte kommit!
Hela juni till idag så är totalen 17mm vilket är skandal! Brukar ligga på 50mm i juni iaf
Sjukt lite regn men det kommer säkert i augusti så det blir kaos för alla 😂😂

När kommer du hem då? Vill ju ha update på dom norrländska damerna som fått flyttat söderut!

Mvh bean

Kommer hem i slutet på juli. Skickar bilder och allt då.

Jag följer vädret hemma med hjälp av SMHI och ringer även hem. Det verkar ha kommit perfekt med regn hos mig. Inte för mycket och inte för lite. Jag planterade ut dina sist så dom har fått bra med regn. Kastade på en massa näring också innan jag lämnade dom till moder jord så dom bör nog stormtrivas i detta nu. Det enda som kan ha fuckat dom är vildsvin men dom brukar oftast bli ett problem i mitten på augusti efter att bönderna skördat sin säd. Har iof ganska stabila nät som jag snodde från ett ödehus och som jag tror kan hålla vildsvinen borta. Time will tell
Citera
2023-07-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Kommer hem i slutet på juli. Skickar bilder och allt då.

Jag följer vädret hemma med hjälp av SMHI och ringer även hem. Det verkar ha kommit perfekt med regn hos mig. Inte för mycket och inte för lite. Jag planterade ut dina sist så dom har fått bra med regn. Kastade på en massa näring också innan jag lämnade dom till moder jord så dom bör nog stormtrivas i detta nu. Det enda som kan ha fuckat dom är vildsvin men dom brukar oftast bli ett problem i mitten på augusti efter att bönderna skördat sin säd. Har iof ganska stabila nät som jag snodde från ett ödehus och som jag tror kan hålla vildsvinen borta. Time will tell

Man får inte sno salar din jävla gangster
Citera
2023-07-08, 12:42
Medlem
Citat:
*saker
Citera
2023-07-08, 14:41
Medlem
Citat:

Jag tänker på naturen… man ska återanvända så mycket man kan så vi sparar på resurserna 😂 Tänk om jag skulle köpa nya nät och köra bil fram och tillbaka, då hade vi fått mer avgaser och slösat på resurser. Näten bara låg där och dom har legat där sedan början på 2000-talet vilket jag kunde utläsa från en massa gamla matpaket som låg i ödehuset.
Citera
2023-07-10, 09:24
Medlem
marklyft100s avatar
Skulle det fungera att göra några "längor", det vill säga att man planterar ut fröna i en rad direkt ner i marken? Jag har 100 feminiserade autofrön så har lite att jobba med. Orkar inte konka på påsar med planteringsjord och gödsel eller massa hinkar. Vad ska man tänka på om man gör på detta sätt?
Citera
2023-07-10, 18:45
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marklyft100
Skulle det fungera att göra några "längor", det vill säga att man planterar ut fröna i en rad direkt ner i marken? Jag har 100 feminiserade autofrön så har lite att jobba med. Orkar inte konka på påsar med planteringsjord och gödsel eller massa hinkar. Vad ska man tänka på om man gör på detta sätt?

Haha ditt nick! Du orkar.
Rätt i marken ger oftast noll.
Jobbigare att gräva upp och gödsla än att börja om med ny jord/gödsel.
Citera
2023-07-13, 15:32
Medlem
Hej på er kamrater!
Nu blommar dom!! Den jag klev på är lite senare än dom 2 andra av samma sort.
Det luktar redan vid 20-30 meter från plantorna fan vad roligt! trodde aldrig jag skulle lyckas komma såhär långt!
Tack Beanbag för din gåva och dina tips

Regnet öste ner för 3 dagar sedan så nu är allt blött!
Ebba busch sorten är bred! ca 60 cm som bredast och 75 cm från backen och den har små små blommor på alla 16 grenar som växer ut från stammen
gigantiska löv större än min hand

Den andra sorten afghan orginal tror jag mest på! den växte bättre i början när det fortfarande va lite kallt men nu har den andra dragit förbi!

Den är lite mindre buskig men har massa små förgreningar där blommorna växer!
bara på översta delen är det 23 små små grenar som bara är 1-3 cm långa ut från stammen men det kryllar av små blommor. och den luktar som haschet förr i tiden

gav dom en rejäl dos av biobizz topmax blom och fiskmix när regnet kom

hur går det för er andra?
Citera
2023-07-14, 16:41
Medlem
potsorks avatar
Hej folks.
Vad ska man gödsla med när honplantorna står i blom. Nu blommar det på de flesta spotarna. Men med vad ska man gödsla med för att maximera blommningen?
Jag har samlat lite hästskit från ett ridspår jag passerar på min väg till odlingsplatserna som jag spritt på spotarna.

Ett par av dem
https://imgur.com/EK435al
Citera
2023-07-16, 10:15
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Haha ditt nick! Du orkar.
Rätt i marken ger oftast noll.
Jobbigare att gräva upp och gödsla än att börja om med ny jord/gödsel.
Ger det oftast noll? Hur vet du det?
Citera
2023-07-16, 14:33
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ger det oftast noll? Hur vet du det?
För jag har odlat i +25år. Har även testat att sätta förodlade rätt i ett litet hål (2L) i backen.
Det är väl typ det jag baserar det på. Jag skrev för övrigt guiden om enkel odling ute för att göra det lätt för folk att komma igång.
100st är rätt mycket så jag skulle säga kör 10st i 10L hinkar med naturgödsel på säck och känn lite på det i år.
Läs lite och kom tillbaka med en bättre plan 2024.
Vad är det som får dig att tro att det skulle funka är en vettigare fråga. Finns det något du läst som indikerar att det är ett sätt som folk odlar på (oavsett gröda).
Citera
2023-07-16, 22:40
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
För jag har odlat i +25år. Har även testat att sätta förodlade rätt i ett litet hål (2L) i backen.
Det är väl typ det jag baserar det på. Jag skrev för övrigt guiden om enkel odling ute för att göra det lätt för folk att komma igång.
100st är rätt mycket så jag skulle säga kör 10st i 10L hinkar med naturgödsel på säck och känn lite på det i år.
Läs lite och kom tillbaka med en bättre plan 2024.
Vad är det som får dig att tro att det skulle funka är en vettigare fråga. Finns det något du läst som indikerar att det är ett sätt som folk odlar på (oavsett gröda).
Jag förstår. Det kanske var skrivet i en något negativ ton, men det var inget illa menat utan en genuin fråga. Tack för ditt svar.

Jag har sett folk som odlat upp enorma plantor genom att bara plantera det i jorden och vattna. Vissa propagerar till och med för att det är bättre att göra på det sättet.

Jag har ingen plan ännu utan läser fortfarande en massa. Det jag helst vill undvika är att springa runt med hinkar och stora säckar. Men om jag skulle plantera det rakt ner i jorden och häller växtnäring på emellanåt då? Tänker om man sätter i närheten av träd, då borde det heller inte vara för blött. Och givetvis vattna, förslagsvis med sjö eller regnvatten.
Citera
2023-07-17, 00:20
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jag förstår. Det kanske var skrivet i en något negativ ton, men det var inget illa menat utan en genuin fråga. Tack för ditt svar.

Jag har sett folk som odlat upp enorma plantor genom att bara plantera det i jorden och vattna. Vissa propagerar till och med för att det är bättre att göra på det sättet.

Jag har ingen plan ännu utan läser fortfarande en massa. Det jag helst vill undvika är att springa runt med hinkar och stora säckar. Men om jag skulle plantera det rakt ner i jorden och häller växtnäring på emellanåt då? Tänker om man sätter i närheten av träd, då borde det heller inte vara för blött. Och givetvis vattna, förslagsvis med sjö eller regnvatten.

Alltså det går utmärkt att plantera i marken om det är det du menar men då får du göra ett ”land” eller en grop. Gräva och rensa på ogräs samt gödsla och tillföra det som ev saknas på stället ( och helst sen täcka marken med torrt grönt material sk gröngödsling alt täckodling.Det är mycket jobb om du ska ordna och markbereda en spot för 100 plantor, gissar att du behöver röja minst 10m2 och vända/gräva dig ner 30-40cm + tillföra det som saknas + gödning. Är det obrukad mark så har du ett digert jobb framför dig.
Du kommer inte hinna göra allt detta för 100plantor -23.
Därför vore det vettigt att köra 10st i hinkar som en testrunda -23.
Det märks väldigt tydligt att du inte har en plan eller att du läst på riktigt dåligt. Då blir resultatet allt som oftast därefter dvs ingenting av värde. Du har dessutom kommit igång något sent så en tidsmaskin skulle vara vettigt.
Tonårsdrömmar alt mysbrallor 24/7 och hyllscigg som morsan rullar känns det som.
Bättre kan du hoppas jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in