2023-07-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingP75
Du ska antingen ha jägarexamen och får då ha gevär. Eller medlem i skytteklubb och där måste man prestera med god kunskap innan du får licens.
Skåpen ska vara av en specifik typ och endast den med vapenlicens får inneha nyckel. Man kan söka tillstånd från polisen för att få förvara vapnet hos annan. Men inte troligt att man har ett vapenskåp hemma om man inte har licens.

Antingen har hon eller hennes kille licens. Eller så är vapnet olagligt.

Eftersom det finns kvitto på att mannen köpt beställt vapen så kan vi nog utgå från att han har licens.
Citera
2023-07-15, 18:51
Medlem
Klarabella79s avatar
Så här säger åklagaren i aftonbladet:

”-Det är inte bara från offrens ålder. Det finns andra omständighet som gör det extremt grovt, fortätter han.”

Vad för andra omständigheter? Flera skott för att hon kanske inte träffade ”rätt”?

Hela fallet får det att vända sig i magen 🥹
Citera
2023-07-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Åklagaren säger såhär

Så vad menar han? Att de är skjutna i ansiktet ? Flera gånger ?

Antagligen för de är en väldigt nära anhörig som gjort det? Räcker väl med det
Citera
2023-07-15, 18:52
Medlem
ErlingP75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Eftersom det finns kvitto på att mannen köpt beställt vapen så kan vi nog utgå från att han har licens.

Ja då är han troligtvis medlem i skytteklubb.
Var de hemmahörande i Skinnskatteberg?
Citera
2023-07-15, 18:53
Medlem
Pastelclouds avatar
Aftonbladet skriver ”mordvapnet” och utredningen ska vara mord.
Men är det är så självklart som det verkar pratas om i tråden med självmord+2, utreder man det då?
Nämner man vapnet som mordvapen om det handlar om utvidgat självmord? (Som tydligen inte är en grej?)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgJGPg/misstankt-mordvapen-hittades-i-bilen
Citat:
”Extremt grovt”
Kort därefter öppnade polisen en utredning om mord. Man misstänker nu att kvinnan har skjutit ihjäl barnen.
– Jag har jobbat som åklagare med grova brott länge och jag har aldrig varit med om något liknande. De är så väldigt unga offren. Det gör det här fallet extremt ovanligt, säger säger Carl-Johan Norström.
Det är inte bara från offrens ålder. Det finns andra omständighet som gör det extremt grovt, fortätter han.

Eftersom det står att mamman skjutit ihjäl barnen men hur hon tagit livet av sig nämns inte?

Vad kan de andra omständigheterna vara?
Senast redigerad av Pastelcloud 2023-07-15 kl. 18:55.
Citera
2023-07-15, 18:54
Medlem
ErlingP75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Antagligen för de är en väldigt nära anhörig som gjort det? Räcker väl med det

Det är "det värsta han sett" då borde det ligga mer än bara släktskap i påståendet.
Citera
2023-07-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminBreeg
Hittade på polishelikopter POL5460 på ADSB-Exchange, ser ut att ha fått in uppdraget nån gång runt 18:30-tiden i Torsdags och dragit mot Skinnskatteberg, kommer upp vid 18:50 och börjar söka för att sedan landa 19:16 här: https://goo.gl/maps/du1PWPQp5r48fm5x7 så antagligen är det någonstans däruppe som bilen stod parkerad.

Langar med länken också: https://globe.adsbexchange.com/?icao=4aaa18&lat=59.856&lon=15.734&zoom=12.6&showT race=2023-07-13

Ja då va det inte ett dugg märkligt att de snurra vid Godkärra.
Det finns 2 en Fagersta Godkärra och en på andra infarten till Skinnsberg väg 233
Citera
2023-07-15, 18:56
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingP75
Du ska antingen ha jägarexamen och får då ha gevär. Eller medlem i skytteklubb och där måste man prestera med god kunskap innan du får licens.
Som någon skrev ska skytteklubben godkänna medlemsskap. Och de är faktiskt oerhört strikta nu för tiden.

Skåpen ska vara av en specifik typ och endast den med vapenlicens får inneha nyckel. Man kan söka tillstånd från polisen för att få förvara vapnet hos annan. Men inte troligt att man har ett vapenskåp hemma om man inte har licens.

Antingen har hon eller hennes kille licens. Eller så är vapnet olagligt.

Tack
Om hennes man då har licens och vapen och de är inlåsta med alla konstens regler.
Och hon har tagit hans nyckel till skåpet och vapen i detta fall, blir han då dömd för att hon tydligen haft tillgång till det?
Citera
2023-07-15, 18:58
Medlem
Så här står det i expressen;

– Det handlar om två väldigt unga barn, mycket unga och en kvinna som är äldre, säger senior åklagare Carl-Johan Norström som leder ärendet på lördagen.

Kvinna som är äldre är väl inte en 35-åring?
Citera
2023-07-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forresthanks
Bara en fundering ang " barnbarn "... Kan det vara mormor som är GM?

Kanske någon redan har skrivit men när jag läste om händelsen på något nyhetsmediernas hemsida reagerade jag över att det någonstans var formulerat att de hade hittat ”två yngre barn och en äldre kvinna”. Tyckte just det med äldre kvinna lät märkligt. Jag hittar inte artikeln men letar vidare…
Citera
2023-07-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhalsen
Så här står det i expressen;

– Det handlar om två väldigt unga barn, mycket unga och en kvinna som är äldre, säger senior åklagare Carl-Johan Norström som leder ärendet på lördagen.

Kvinna som är äldre är väl inte en 35-åring?

Enligt nån på Tiktok är det mormorn som skjutit
Citera
2023-07-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Kanske någon redan har skrivit men när jag läste om händelsen på något nyhetsmediernas hemsida reagerade jag över att det någonstans var formulerat att de hade hittat ”två yngre barn och en äldre kvinna”. Tyckte just det med äldre kvinna lät märkligt. Jag hittar inte artikeln men letar vidare…

skrevs om för några sidor sen och tror dem korrigerade det så det står yngre numera, hade annars en teori, som också står några sidor bak, om att det skulle kunna vara mormor/farmor som gjort det men det är oklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in