Citat:
Ursprungligen postat av
troligengud
Det vågar jag inte !
Jag hoppades på en massa svar av vikt som skulle ge tyngd åt denna tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prax^
Lägg på ett gram per försök så kommer du till slut märka vilken feltolerans din våg har. Jag gissar på runt halvkilot.
Jag har nu ökat vikten på det kända föremålet i steg om 50 gram. 250 300 350 400 450 500 550 600. Vikten 550 gav samma resultat som tidigare nämligen samma vikt. Vid vikten 600 gram blev vikterna olika. Vad är feltolerans?
Citat:
Ursprungligen postat av
vgebler
Det där har jag noterat på flera badrumsvågar, inklusive den jag har nu. Det verkar vara så att digitala badrumsvågar ofta kommer ihåg senaste resultatet, och om den senast uppmätta vikten ligger tillräckligt nära (200-300 gram är nog typiskt) visas den lagrade vikten istället för den nya. På så sätt döljer man bristen på noggrannhet i mätningen, eftersom man får samma vikt om man väger sig upprepade gånger i rad istället för ett fluktuerande värde. Men om du istället provar med en enkilos-vikt tror jag nog vikten ökar med ungefär ett kilo. Och om du sedan provar utan vikt, och jämför med första gången utan vikt, får du ett mått på hur noggrann den egentliga mätningen är.
Min farhåga är liksom din aning att badrumsvågen innehåller ett minne som används för att manipulera visningen av vikten. Vidare finns tecken på att badrumsvågen minns ett flertal av de senaste mätningarna. Jag planerar ett mer raffinerat experiment för att visa på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
De flesta vågar är säkert gjorda för att jänkare ska kunna väga sig i pund, som är ungefär 2,2kg, det måste gå jämt upp i bägge systemen.
Denna upplysning kan inte utan vidare avfärdas. Hur förklarar du att experimentet resulterar i att de på varandra följande uppmätta vikterna blir samma? Om en anpassning till ett främmande måttsystem vore hela förklaringen så skulle väl även andra resultat kunna observeras, exempelvis en minsking av den visade vikten med 300 gram vid avlägsnandet av föremålet som väger 200 gram?
Citat:
Ursprungligen postat av
Senilix
Du har testa en våg- den fungerar men visar den rätt massa?
Det gör den nog inte av en mängd skäl men det räcker med ett skäl för att besvara din fråga. Gravitationen är olik. Jag betvivlar att min badrumsvåg visar samma värde på månen som på jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Vad är det för noggrannhet på vågen? Den kan ju vara större än 0,1 kg, t.ex. 0,5 kg.
Det vet jag inte. Vad är noggrannhet?
Citat:
Ursprungligen postat av
RiktigSvensk
En enkel våg har dålig noggrannhet. Vilken överraskning!
Jag har en uppfattning om orsaken till experimentens resultat. Jag tror att tillverkaren har monterat in ett minne med syftet att manipulera visningen av vikten. För mig vore det en överraskning om tillverkaren medvetet har försämrat utrustningens noggrannhet i syfte att bedraga den person som vill veta sin vikt. Överraskar det dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
kukflash
Jag har en digital våg från Biltema. Vissa dagar kan den visa 94 kg och andra dagar 96 kg, vet inte riktigt hur det kan diffa så mycket. Minns att jag hade en "analog" våg förut. Den kändes mycket säkrare och mer tillförlitlig än denna.
Jag tror att det är normalt att vikten ändras 2 kg från en dag till en annan för en person som inte för ett regelbundet liv. Det var ändå en intressant upplysning om din upplevelse av noggrannheten hos digitala respektive analoga vågar.
Citat:
Ursprungligen postat av
HMBPTOLEMAJOW
Känner en som roar sig med att väga sig före och efter tarmtömning. Men då kanske den individems bajsviktsanteckningar är vitten värda.
Det är enligt experimentresultaten sant om personen använder en Philips HF 380/00 och avföringen är mindre än 550 gram.
Citat:
Ursprungligen postat av
winny-
En vän noterade exakt samma som du för tio år sedan. Någon så kallad ”feature”.
Det skulle inte förvåna mig om tillverkaren önskar namnge företeelsen på det viset. För badrumsvågens användare kan företeelsen dock leda till problem. Jag känner en person som försökte tappa vikt. Han var stundom tröstlös. Han hade ätit lite och promenerade 15 kilometer dagligen. Plötsligt efter en vecka visade vågen ett nytt värde som var 1100 gram mindre än det tidigare.