2023-07-15, 13:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nu har jag inte nämt scott av en anledning.
Så varför du skriver en uppsats om honom fattar jag inte.

Jag tog upp honom för att visa att man inte blir arresterad bara för att man har (uppenbara) rysskopplingar.
Sedan var väl "uppsats" att ta i. Jag skrev tre rader om honom.

Citat:
Jag stödjer mig på den enda sanna fakta och det är hur fronten rör sig eller inte.

Och just nu så stöds min teori hur mycket du/ni vill tro annat. Fronten står i princip still.

Och med vetenskapen att denna media ständigt ljuger för oss i det mesta och att fronten står still så har jag ingen anledning att tro på på dem. Du ser ingen poäng i det jag skriver ??

Det är inget fel att vara skeptisk mot mainstreammedia. Dock hamnar man fel om man byter ut mainstreammedia mot proryska propagandister, som t.ex MacGregor. Eller ännu värre som vissa gör, byter ut mainstreammedia mot Moskva-kontrollerade ryska trollkanaler. Då hamnar man ur asken i elden - 100 gånger om.

Att Ukrainas offensiv går trögt är nog de allra flesta överens om. Även Zelensky m fl har klagat lite här. Men de gör små framsteg varje vecka. Sedan kan man förstås tycka att de är löjligt små, men de ryska framstegen räknat i kvadratkilometer har ju inte heller varit speciellt stora sedan förra hösten.

Ukrainas offensiv hittills har nollat alla ryska landvinster som de gjort i år, dvs sedan 1 januari:

Citat:
Analysis: Ukraine rolls back 6 months of Russian gains in 5 weeks

“Russian forces have captured a total of 282 square kilometers in the entire theater since January 1. In five weeks, Ukrainian forces have liberated nearly the same amount of territory that Russian forces captured in over six months,” the ISW said.

https://www.aljazeera.com/news/2023/7/12/analysis-ukraine-rolls-back-6-months-of-russian-gains-in-5-weeks

I januari började ju Rysslands stora vinteroffensiv... Enligt MacGregor i alla fall...
Citera
2023-07-15, 14:16
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Frågestund med McBeth. Han svarar på frågor om bla DPICM

Question Roundup 16- DPICM with special guest Preston Stewart, E2 Hawkeyes, and recruiting problems
https://www.youtube.com/watch?v=bLke5cihZTQ
Citera
2023-07-15, 14:27
Medlem
Reimers avatar
Utrensningarna fortsätter, snart finns det bara jasägare kver, Ukrainas försvarsledning skrockar belåtet

Citat:
It looks like purges in the ranks of the Russian army continue.
Russian sources say that Major General Vladimir Selivestrov, who commanded the 106th Airborne Division, which is now located in the Bakhmut direction, was fired. As claimed, due to "unaccommodating character".
P.S: A little earlier, Major General Ivan Popov, commander of the 58th Army of the RF Armed Forces, was also removed from his post.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1680188246288990209
Citera
2023-07-15, 14:27
Medlem
Från SVT idag:

Fängslade ukrainska civila tvingas slavarbeta

Tortyr, psykisk misshandel och slavarbete. Det vittnar civila ukrainare att de har utsatts för i ryska interneringsläger, i en omfattande granskning av*nyhetsbyrån AP.

50-åriga Olena Japova från Zaporizjzja-regionen i södra Ukraina, som fängslades efter att ha vägrat avslöja information om sin man som tjänstgjorde som soldat i den ukrainska armén. Hon berättar för AP att hon tillsammans med ett stort antal andra ukrainska fångar under fem månaders tid tvingades gräva skyttegravar år ryssarna, ofta 12 timmar i sträck. En del tvingades enligt henne bära ryska militäruniformer vilket gjorde att de var livrädda för att träffas av ukrainskt artilleri.

Artikeln i sin helhet går att läsa här:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=7b32dfb7106ef5203fae139983260 79f

Vem va det som sa att ryssarna inte riktade in sig på civilbefolkningen???

Nu har ryssarna även planer på att skapa 25 nya fängelsekolonier och interneringsläger i det ockuperade Ukraina till år 2026.
Citera
2023-07-15, 14:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vem är "Grandturion"? Makalöst mycket bajs och svammel på hans twitter. Är det där bekräftelse för dig? Är de där nivån för källor ligger men du kan inte acceptera amerikanska underrättelsetjänsten som källa om den talar emot Ukraina?

Men låt gå. De är på fest. Ritter vet jag inte vem det är men antar att de är en västsnubbe som gillar Ryssland. Är det bekräftat att de firar invasionen eller är det något av 100-tals andra saker man kan göra vid en bal/middag? Är det ett 8 sekunders klipp där man hittat på bakgrunden själv? Är de ett alternativ? Inte? Varför?

Jag länkade även till Scott Ritters egen Twitter-kanal för att verifiera att han verkligen lagt upp videon. Där finns samma film. Han har själv lagt upp den på sin Twitter-kanal (se länk nummer 3):

(FB) Scott Ritter öser på i 30 min om Ukrainakriget och USA:s inblandning.

Just nu är Scott Ritter inte bannad från Twitter, så här finns en direktlänk till hans video. Som han själv lagt upp:

https://twitter.com/RealScottRitter/status/1629184735829262336

Så allt stämmer.

Citat:
Det var alltså inte alls invasionen de firade.

Ja. Officiellt är det "Fäderneslandsförsvararens dag". Men det sammanfaller med årsdagen av invasionen av Ukraina. Så mycket kretsar kring detta.

Bland annat tog Putin upp invasionen i sitt tal den dagen.

Citat:
Russian President Vladimir Putin continues to deliver boilerplate rhetoric in public addresses that offered him opportunities he did not take to shape the Russian information space ahead of the one-year anniversary of Russia’s invasion of Ukraine. Putin marked Defenders of the Fatherland Day on February 23 with a video address in which he reiterated tired Kremlin talking points arguing that the Russian military is fighting neo-Nazism in Ukraine and protecting “our people in our historical lands.” Putin delivered vague remarks that the Russian military is improving the training of its units and continuing to supply advanced equipment to its forces. Putin also asserted that Russian industry is quickly increasing the production of a broad range of conventional weapons and preparing for the mass production of advanced models of military equipment, although ISW assesses that Russia continues to gradually prepare its defense industrial base (DIB) for a protracted war instead of engaging in wider rapid economic mobilization.

https://understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-february-23-2023
Citat:
The Defender of the Fatherland Day public holiday is Feb. 23; the 2023 events will have heightened significance as they mark the first anniversary of the invasion of Ukraine.

https://crisis24.garda.com/alerts/2023/02/russia-defender-of-the-fatherland-day-rallies-planned-in-major-urban-centers-feb-22-23
Citat:
"Det officiella firandet riktar sig till personer som tjänstgör eller har tjänstgjort i den sovjetiska/ryska militären, alltså såväl män som kvinnor." "Dagen firas med parader och en hel del andra tillställningar för att hylla soldater och veteraner."

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4derneslandsf%C3%B6rsvararens_dag

Men du missar det relevanta. Scott Ritter är i Ryssland och skålar med ryska soldater på årsdagen av invasionen av Ukraina. Det är ju väldigt olämpligt och osmakligt. Men detta gör man ju bara om man är verkligen prorysk och står nära den rysta staten. Ingen annan hade ju kommit på den idén.
Senast redigerad av -Info- 2023-07-15 kl. 14:38.
Citera
2023-07-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ja de är väl klart han vill ha en välvillig granne framför en tillsätt ledare som styr från washington.
skulle vi med vilja om tex norge fick en jävla tok som ville förgöra oss svenskar

Nu har du spårat ur.
Ryzzland är ingen välvillig granne.
Vilka tror du Finland vill liera sig med Nato eller ryzzfan?

Precis samma läge har Ukraina.
Vad Ryzzland vill i det här ärendet är helt utan intresse.

Det är Ukrainas vilja som vi stödjer precis som vi skull supporta Finland all in.

Om Ryzzland velat att Ukraina skulle vara välvilligt så kan man inte bete sig som de gjort så fort Ukraina ville ta sig ut ur ryzzmisären.
Citera
2023-07-15, 14:48
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Utrensningarna fortsätter, snart finns det bara jasägare kver, Ukrainas försvarsledning skrockar belåtet

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1680188246288990209

Utmärkt.
Saker går som på räls.
Citera
2023-07-15, 14:51
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Tråkigt att tråden kapats av proryskt spam för att sänka nivån.

Ny intervju med General Petraeus

Gen. Petraeus served over 37 years in the U.S. military, culminating his career with six consecutive commands as a general officer, five of which were in combat, including command of the Surge in Iraq, US Central Command, and NATO/US Forces in Afghanistan. Following his military service, and after confirmation by the Senate by a vote of 94-0, Gen. Petraeus served as Director of the CIA during a period of significant achievements in the Global War on Terror. David Petraeus is a Partner in the global investment firm KKR. David is also a Visiting Fellow/Lecturer at Yale University, a speaker with the Washington Speakers Bureau, and co-author with Andrew Roberts of the forthcoming book, “Conflict: The Evolution of Warfare from 1945 to Ukraine.”

General David H. Petraeus, US Army (Ret.) - Ukrainians Able to “Out-suffer” Russia to Final Victory.
https://www.youtube.com/watch?v=pm-N6BtOrZs
Citera
2023-07-15, 14:51
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tog upp honom för att visa att man inte blir arresterad bara för att man har (uppenbara) rysskopplingar.
Sedan var väl "uppsats" att ta i. Jag skrev tre rader om honom.

Det är inget fel att vara skeptisk mot mainstreammedia. Dock hamnar man fel om man byter ut mainstreammedia mot proryska propagandister, som t.ex MacGregor. Eller ännu värre som vissa gör, byter ut mainstreammedia mot Moskva-kontrollerade ryska trollkanaler. Då hamnar man ur asken i elden - 100 gånger om.

Att Ukrainas offensiv går trögt är nog de allra flesta överens om. Även Zelensky m fl har klagat lite här. Men de gör små framsteg varje vecka. Sedan kan man förstås tycka att de är löjligt små, men de ryska framstegen räknat i kvadratkilometer har ju inte heller varit speciellt stora sedan förra hösten.

Ukrainas offensiv hittills har nollat alla ryska landvinster som de gjort i år, dvs sedan 1 januari:

I januari började ju Rysslands stora vinteroffensiv... Enligt MacGregor i alla fall...

Du såg inte vad jag skrev förut att jag till skillnad från er , jag tittar och söker brett.
Från aftonbladet till Nordfront. Från CNN till RU.

Vad är det som får dig att helt plötsligt lita blint på CNN och aftonbldet ?

Jag har heller aldrig påstått att de ryska framgångarna är lyckade.
Jag konstaterar att ukraina och många här i tråden har tappat en hel del av sin trovärdighet mot vad som utlovades.

Du kanske inte minns orden som löd typ i detta ordalag " vänta bara att de torkar upp och den väst uppbackade ukrainska våroffensiven rullar i gång " då ska de ryska försupa dessetörerna med en urlåg moral och underutvecklade vapensystem bli utsparkade.
Vad har hänt!!??? Absolut INGET av värde.

Så vad är det vi väntar på nu? Att väst specielvapen ska prickat ut alla S-400, S-500 och artilleri .
Och att sen då jävlar ska de tyska supertanksen ihop med en välmotiverad specialutbildade ukrainska infanterienheter uppbackat av Nato flyg rulla in???
När sker detta ? Ungefär ??

Allså jag jag vet inte , jag konstaterar att alla militärstrategiska proffs här på FB , ihop med zelensky och biden har tappat trovärdighet. och har haft helt pinsamt fel.....!!!!
Och att den sinil dementa ryska agenten macgregor hitills har lyckats pricka rätt.
Kom igen när
https://deepstatemap.live/en#11/48.1242/37.8465
visar på annat.
Jag är super ödmjuk inför vad jag kan och inte kan.
Jag har en sketen Svensk värnpliktsutbildning i ryggen. Och är lite små intresserad av militärhistoria och vapensystem på en högst hobbybaserad kunskapsbas.
Men är hyfsat insatt i utrikespolitik fast även de på en högst hobbybaserad grund
Senast redigerad av Gustav2adolf 2023-07-15 kl. 14:54.
Citera
2023-07-15, 14:52
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Nu har du spårat ur.
Ryzzland är ingen välvillig granne.
Vilka tror du Finland vill liera sig med Nato eller ryzzfan?

Precis samma läge har Ukraina.
Vad Ryzzland vill i det här ärendet är helt utan intresse.

Det är Ukrainas vilja som vi stödjer precis som vi skull supporta Finland all in.

Om Ryzzland velat att Ukraina skulle vara välvilligt så kan man inte bete sig som de gjort så fort Ukraina ville ta sig ut ur ryzzmisären.

jag pratar självfallet om ukraina som välvillig granne.
Citera
2023-07-15, 15:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du såg inte vad jag skrev förut att jag till skillnad från er , jag tittar och söker brett. Från aftonbladet till Nordfront. Från CNN till RU.

Vad är det som får dig att helt plötsligt lita blint på CNN och aftonbldet ?

Jag försöker också titta brett. Jag tittar exempelvis ibland på ryska källor och länkar även till dem. Men bara om jag ser dem som hyfsat pålitliga.

När det gäller ryska källor så delar jag upp dem två grupper:

1. De som faktiskt försöker ge en hyfsad sann bild av vad som sker i kriget.
2. Rena trollkanaler, ofta kontrollerade av FSB eller det ryska försvarsministeriet, som bara sprider påhittad propaganda.

Man ska inte lita blint på CNN eller Aftonbladet, men ibland så sammanfattar de på kortfattat och överblickbart sätt något som redan tagits upp på annat håll under en längre tid. Då passar det att länka till dem.

Citat:
Nej, det har absolut ingenting med invasionen av Ukraina att göra. Troll.

Du försöker hela tiden avleda från det väsentliga.

Mitt under brinnande krig och på ettårsdagen av Rysslands invasion av Ukraina så skålar proryska Scott Ritter glatt med ryska officerare.

Lägg till hans forna KGB-kopplingar, och all prorysk propaganda han sagt sedan kriget började, så är det ganska uppenbart var hans sympatier sitter.

Nästan allt kring Scott Ritter kretsar just nu kring Ukraina-kriget. Det är det han uppmärksammas för just nu. Det är därför alla på Flashback länkar till honom. Och så har det varit sedan krigets start.
Citera
2023-07-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Sydafrikas vicepresident tycker att det inte vore en bra ide för Putin att resa dit när nästa BRICS möte ska hållas. Stackars lilla Putin får inte ens leka med sin kompisar.

https://twitter.com/visegrad24/status/1680192068881137664?t=ym2miZkegvfCVbypoHF5AQ&s=19

Så är det när man är en internationellt efterlyst krigsförbrytare, man blir begränsad i sitt rörelseschema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in