Citat:
Ursprungligen postat av
DeepDepp
Okej så eftersom det är ogörbart så ska vi skrota allt som har med säkerhet att göra? Skrota försvaret, Säpo, o.s.v.? Eller var drar du gränsen?
Nej det säger jag inte och menar inte.
Ukraina behövde, precis som Sverige förbereda landet på hot utifrån någon sorts realistisk bedömning. För Ukraina, med invasionen 2014 färskt i minnet, var risken för en rysk invasion naturligtvis betydligt större än risken att Sverige skulle invaderas av Ryssland. Det är därför helt rimligt att Ukraina investerat mer i sitt försvar än att Sverige gjorde detsamma.
Jag vänder mig emot din idé om att en stat ska förbereda sig för värsta tänkbara scenario.
För att kunna möta vilket som helst scenario vid varje given tidpunkt, behöver en enorm del av befolkningen vara sysselsatta inom militären och därmed inte bidra till produktion av varor av tjänster. Låt säga att häften av befolkningen måste vara sysselsatta i militären för att vi ska kunna möta alla teoretiska scenarion som kan tänkas uppstå. Vi har då en grupp personer som arbetar med scenariot att Norge tas över av en diktator som i hemlighet utvecklat kärnvapen och som hotar Sveriges suveränitet. En annan grupp förbereder Sverige på risken att en underground-grupp i Australien har borrat en tunnel genom jorden och nu hotar Sverige genom att skicka målsökande missiler genom denna tunnel. En tredje grupp förbereder landet på det hypotetiska scenariot att forskare tar fram ett preparat som gör att djur kan utveckla hjärnor med samma kognitiva funktion som den mänskliga hjärnan. Landet skulle då snabbt kunna tas över av fåglar, eftersom det bor ungefär 37,5 gånger så många fåglar i Sverige som människor.
Poängen med mina exempel är att visa att det är helt omöjligt att utgå ifrån värsta tänkbara scenario när det gäller att försvara sitt lands suveränitet. Man behöver göra en subjektiv bedömning som är politiskt svår. Investeringar som innebär att den mest produktiva delen av befolkningen ska vara ute och springa dagarna i ända i skogen istället för att skapa värde i näringslivet har en direkt kostnad på sista raden i landets ekonomiska resultat. De som kutar runt i skogen för att förbereda landet på Australiensare som kanske borrar en tunnel genom jorden, behöver också barnomsorg, sjukpenning och pension, men skapar inget värde som hjälper till att finansiera detta.
Försvarsanslagen är en svår politisk avvägning, och fram till nu har alla politiska partier i Sverige gjort bedömningen att risken för krig i Europa varit låg, men den bedömningen har nu ändrats och vi har ökat anslagen till försvaret. Helt rimligt tillvägagångssätt om du frågar mig.