2023-07-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Håller med om det sistnämnda. Djupt tragiskt att död hyllas och efterfrågas konstant på forumet. Gärna ett helt folkslag, barn, kvinnor, ja allihopa. Ett tips är att inte lägga vikt vid det. Normala människor med empati, sunt förnuft och intelligens önskar fred på alla sätt förutom blod och död.

Snacka skit. När ni önskar fred önskar ni endast rädda ert eget skinn och inget annat....ni har insett att ni är så sjukt förlorade helt enkelt.
Citera
2023-07-14, 22:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Lite humor. Ryska babusjkor hotar USA med helt obegriplig engelska.
https://twittercom/noelreports/status/1679538175922823184?s=46&t=f43evtMhOY1hegxW6HUK1w
”russia leads by Putin and he is the son of his race”. Haha

Ja så patetisk video! Jag såg den förut men skämdes så mycket att jag inte våga lägga upp den! Dessa bidragsberoende Sovjet-pensionärer är löjliga. Men en allvarlig aspekt är att de försvarar och rättfärdigar folkmord! Hoppas man utreder dessa onda tanter efter den ryska kollapsen. Kanske en sanningskommission som i Sydafrika.
Citera
2023-07-14, 22:45
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Trösta dig då med att orchernas svartmuskiga riddare också får stryka på foten en massé...
Vad anser du vara alternativet? Att jakmjölksdrickande mongolpack kommer närmare Europa? Vad har vi att vinna på det tycker du?

Ja när det dör en massa bergs"ryssar" så rör det mig inte speciellt i ryggen.
Men nu är det ju även vita ryssar.

Jag anser att alternativet är att man sätter sig ner enbart ryssar och ukrainare utan Washington lakejer bakom ryggen med en penna och reder upp allt.

Jag tror inte en sek att putin vill erövra ukraina , och ha dess befolkning i mot sig som en konstant pyrande glöd som när som helst kan blomma upp.

Han vill inte ha nato in på husknuten det är vad jag tror.

Det kommer ändå sluta med att vid något tillfälle som kommer de få sätta sig och snacka.
Spara liv redan nu
Citera
2023-07-14, 22:46
Medlem
barkies avatar
Citat:
Snacka skit. När ni önskar fred önskar ni endast rädda ert eget skinn och inget annat....ni har insett att ni är så sjukt förlorade helt enkelt.

Det enda du bidrar med är personangrepp och ologiskt svammel. Du har blivit ägd flera gånger, tycker du borde lära dig att klicka vidare. Antar dock att du kände dig manad att svara då du är en av de som bevisligen har samma syn på människor som tyskarna på 1940-talet. Du önskade ju varenda levande ryss död häromdagen. Du är redan avslöjad, gå vidare.

Slava Ukraini!
Citera
2023-07-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Jag anser att alternativet är att man sätter sig ner enbart ryssar och ukrainare utan Washington lakejer bakom ryggen med en penna och reder upp allt.

Jag tror inte en sek att putin vill erövra ukraina , och ha dess befolkning i mot sig som en konstant pyrande glöd som när som helst kan blomma upp.

Det kommer ändå sluta med att vid något tillfälle som kommer de få sätta sig och snacka.
Spara liv redan nu

Bollocks. Han har, och har länge haft Nato inpå husknuten och nu har han fått Finlands gräns också.
Han (Putin) ville självklart tillsätta en marionett i Kiev, varför annars cirkusuppvisningen på vägarna mot Kiev?
Citera
2023-07-14, 22:50
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:

Spara liv redan nu
Ja du har helt rätt det kan tänkas att det behöver förhandlas kring hur mycket krigsskadestånd Ryssland ska betala och hur utlämningen av krigsförbrytare ska gå till och sådana saker.
Citera
2023-07-14, 22:51
Medlem
Citat:
Håller med om det sistnämnda. Djupt tragiskt att död hyllas och efterfrågas konstant på forumet. Gärna ett helt folkslag, barn, kvinnor, ja allihopa. Ett tips är att inte lägga vikt vid det. Normala människor med empati, sunt förnuft och intelligens önskar fred på alla sätt förutom blod och död.

Och därmed är inte ryssarna normala. Annars invaderar man väl inte ett grannland och orsakar 'blod och död'?
Citera
2023-07-14, 22:53
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det behövs inga förhandlingar för kriget tar slut när Putin retirerar tillbaka över gränsen och slutar beskjuta ukraina.
Jätteenkjelt.

Ja enligt tramsmedia så är ju ryssen totalt överkörd.
slut på amo , tanks är söndersprängda och slut.
Det som är kvar är gamla museum tanks.
tvättmaskiner renas på elektronik så de kan bygga tvär kassa missiler.
folk deserterar ständigt.

Men ukrainarna lyckas inte ens avancera till första försvarslinjen.....

Du svarade aldrig på frågan, du som är både världsvan och kunnig som soldat och önskade att vi andra minsann skulle få se det du behärskade.
Varför åker du inte ner och lever som du lär?
Jag är uppriktigt nyfiken
Citera
2023-07-14, 22:55
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Bollocks. Han har, och har länge haft Nato inpå husknuten och nu har han fått Finlands gräns också.
Han (Putin) ville självklart tillsätta en marionett i Kiev, varför annars cirkusuppvisningen på vägarna mot Kiev?

Ja de är väl klart han vill ha en välvillig granne framför en tillsätt ledare som styr från washington.
skulle vi med vilja om tex norge fick en jävla tok som ville förgöra oss svenskar
Citera
2023-07-14, 22:55
Medlem
barkies avatar
Citat:
Och därmed är inte ryssarna normala. Annars invaderar man väl inte ett grannland och orsakar 'blod och död'?

Vad ska du svamla om nu, naziboy? Att kvinnor och barn och vanliga civila som inte stöttar kriget är vid fronten? Ge upp bara. Gå vidare.
Citera
2023-07-14, 22:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

De enda som vi gemensamt kan hålla med om.
Det dör modiga vita män i drivor.
Ni applåderar detta och vill ha mer av denna vara , bara ni själva inte behöver vara med.
Jag lider av allt och vill ha fred.

Och vilken part är det som vill ha mer ?

Ifrån 24 februari förra året, tills idag när man "införlivat" diverse oblast till Ryssland som man än inte har intagit. Lägg till alla civila offer, otaliga krigsförbrytelser och att man har helt och hållet på egen hand faktiskt skapat ett "hat" för lång tid. Det är resultatet utav denna aptit !

Citat:

Ryssarna är ju dock bäst i världen när det gäller att slänga bort manskap. Finns väl krig man kan räkna på en hand där de inte förlorat fler män än motståndet. WW2 var ju helt sinnessjukt hur man hela tiden kastade in soldater i köttkvarnen, och samtidigt hade en av de högsta militära produktionerna världen skådat. Man spottade ur stridsvagnar man inte ens hann använda.

Det var då de, men nu är nu. Tror inte det fungerar på samma sätt idag. Idag är 5g telefoner var mans egendom, likaså att kunskapen utav VPN växer. Putin har inte råd (som jag ser det) med samma förluster som under ww2.

Ett kvitto på detta, är ju att han undviker att mobilisera i de västliga delarna utav Ryssland.
Citera
2023-07-14, 22:57
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Okej så eftersom det är ogörbart så ska vi skrota allt som har med säkerhet att göra? Skrota försvaret, Säpo, o.s.v.? Eller var drar du gränsen?
Nej det säger jag inte och menar inte.
Ukraina behövde, precis som Sverige förbereda landet på hot utifrån någon sorts realistisk bedömning. För Ukraina, med invasionen 2014 färskt i minnet, var risken för en rysk invasion naturligtvis betydligt större än risken att Sverige skulle invaderas av Ryssland. Det är därför helt rimligt att Ukraina investerat mer i sitt försvar än att Sverige gjorde detsamma.

Jag vänder mig emot din idé om att en stat ska förbereda sig för värsta tänkbara scenario.
För att kunna möta vilket som helst scenario vid varje given tidpunkt, behöver en enorm del av befolkningen vara sysselsatta inom militären och därmed inte bidra till produktion av varor av tjänster. Låt säga att häften av befolkningen måste vara sysselsatta i militären för att vi ska kunna möta alla teoretiska scenarion som kan tänkas uppstå. Vi har då en grupp personer som arbetar med scenariot att Norge tas över av en diktator som i hemlighet utvecklat kärnvapen och som hotar Sveriges suveränitet. En annan grupp förbereder Sverige på risken att en underground-grupp i Australien har borrat en tunnel genom jorden och nu hotar Sverige genom att skicka målsökande missiler genom denna tunnel. En tredje grupp förbereder landet på det hypotetiska scenariot att forskare tar fram ett preparat som gör att djur kan utveckla hjärnor med samma kognitiva funktion som den mänskliga hjärnan. Landet skulle då snabbt kunna tas över av fåglar, eftersom det bor ungefär 37,5 gånger så många fåglar i Sverige som människor.

Poängen med mina exempel är att visa att det är helt omöjligt att utgå ifrån värsta tänkbara scenario när det gäller att försvara sitt lands suveränitet. Man behöver göra en subjektiv bedömning som är politiskt svår. Investeringar som innebär att den mest produktiva delen av befolkningen ska vara ute och springa dagarna i ända i skogen istället för att skapa värde i näringslivet har en direkt kostnad på sista raden i landets ekonomiska resultat. De som kutar runt i skogen för att förbereda landet på Australiensare som kanske borrar en tunnel genom jorden, behöver också barnomsorg, sjukpenning och pension, men skapar inget värde som hjälper till att finansiera detta.

Försvarsanslagen är en svår politisk avvägning, och fram till nu har alla politiska partier i Sverige gjort bedömningen att risken för krig i Europa varit låg, men den bedömningen har nu ändrats och vi har ökat anslagen till försvaret. Helt rimligt tillvägagångssätt om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in