Citat:
Ursprungligen postat av
barkie
Vad har det med att göra att en person här önskar livet ur ett helt folkslag? Det är ren nazism, oavsett vilken sida man står på. Sjuk människosyn. Försvara det hur mycket du vill. Du är ju inte direkt långt efter.
Jajamän, tragiskt är bara förnamnet. Jag önskar ett slut på kriget, inte utrotning av ett helt folkslag där det finns oskyldiga.
Ja, jag kan hålla med om att det är rätt smaklöst att skuldbelägga var enda person i Ryssland där det ju finns okunniga, hjärntvättade och/eller rädda personer som inte är lika moraliskt förkastliga som de övriga och inte förtjänar samma öde.
Däremot kan man ju till stor del förstå den kompromisslösa avskyn utifrån en väldigt stark moralisk indignation över Rysslands övergrepp, och även om starka känslor inte nödvändigtvis ger en nyanserad bild så är det åtminstone ett mänskligt sundhetstecken att känna avsky mot de som begår övergrepp mot oskyldiga.
Jag kan ju ta mig själv som exempel, till vardags betraktas jag väl stort sett som en fridens människa, men när jag får t.ex. får höra om riktigt sadistiska och bestialiska gruppvåldtäkter som i bästa fall straffas med några års fängelse i flata Sverige så blir jag rätt kall och känner jag utan minsta problem skulle kunna ge dem nackskott om möjlighet gavs.
Enligt vissa kanske det gör mig till en hemsk människa, men jag tycker snarare att deras likgiltighet är det hemska och att vilja utplåna sådana personer är ett sundhetstecken för att skydda oskyldiga.
Det är ju förstås skillnad mellan bestämda förövare och hela folkslag, men stark moralisk indignation om än onyanserad sådan kan vara mer moraliskt sundhetstecken än likgiltighet.