2023-07-15, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jajamän, har hört det av dig och dina likasinnade som inte klarar av att diskutera eller ta till er fakta. Kanske är ni som borde ta ett djupt andetag och gå utanför dörren en stund.

Är det något ryssen har är det artilleri och det kommer inte ta slut, oavsett. Allt annat kanske, men inte just det.

Hur går det med Ukrainas offensiv? Många användare här som gillar personangrepp sa för 3-4 veckor sen att det snart var över. Ukraina körde över Ryssland som desperat inte hade något kvar.

De besegras just nu på slagfältet.

Det sjuka är att man aldrig får någon fakta här. Bara massa värdelösa länkar av troll. Ingenting om hur det faktiskt går. Förutom helt absurda scenarion och önsketänkanden då.

Tror du man besegrar Ryssland på slagfältet? Nej. Man besegrar dom genom smart diplomati, underrättelsetjänsten och sabotage här och där.

De besegras just nu på slagfältet. Ryker 20++ artilleripjäser konstant varje dag nu.

Klart att det inte är hållbart för sryssland i längden heller. De har liksom inget att sätta emot. Ukraina har inte bråttom i sin offensiv, de tar det lugnt och metodiskt och förstör kontinuerligt Rysslands förmåga att föra krig.

Och, kilometer för kilometer rycker de fram.
Citera
2023-07-15, 01:21
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Hahaha, var det JAG som flyttade målstolpen? Sluta trolla, snälla. Du rör ihop det för du inte har något att komma med, precis som varannan nöt.

Vilket ickesvar på min fråga. Vad gör ryssarna i Ukraina och varför är det bra det ryssarna gör?

Ingen har bett ryssarna så varför krigar de?
Citera
2023-07-15, 01:22
Medlem
Citat:
Haha lär dig ordet expandera.
menar du genom anfallskrig på grannländer som det fascistiska ryssland ägnar sig åt, eller menar du när länder frivilligt väljer att gå med i en försvarsallians för att skydda sina medborgare mot aggression?
Citera
2023-07-15, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nej det säger jag inte och menar inte.
Ukraina behövde, precis som Sverige förbereda landet på hot utifrån någon sorts realistisk bedömning. För Ukraina, med invasionen 2014 färskt i minnet, var risken för en rysk invasion naturligtvis betydligt större än risken att Sverige skulle invaderas av Ryssland. Det är därför helt rimligt att Ukraina investerat mer i sitt försvar än att Sverige gjorde detsamma.

Jag vänder mig emot din idé om att en stat ska förbereda sig för värsta tänkbara scenario.
För att kunna möta vilket som helst scenario vid varje given tidpunkt, behöver en enorm del av befolkningen vara sysselsatta inom militären och därmed inte bidra till produktion av varor av tjänster. Låt säga att häften av befolkningen måste vara sysselsatta i militären för att vi ska kunna möta alla teoretiska scenarion som kan tänkas uppstå. Vi har då en grupp personer som arbetar med scenariot att Norge tas över av en diktator som i hemlighet utvecklat kärnvapen och som hotar Sveriges suveränitet. En annan grupp förbereder Sverige på risken att en underground-grupp i Australien har borrat en tunnel genom jorden och nu hotar Sverige genom att skicka målsökande missiler genom denna tunnel. En tredje grupp förbereder landet på det hypotetiska scenariot att forskare tar fram ett preparat som gör att djur kan utveckla hjärnor med samma kognitiva funktion som den mänskliga hjärnan. Landet skulle då snabbt kunna tas över av fåglar, eftersom det bor ungefär 37,5 gånger så många fåglar i Sverige som människor.

Poängen med mina exempel är att visa att det är helt omöjligt att utgå ifrån värsta tänkbara scenario när det gäller att försvara sitt lands suveränitet. Man behöver göra en subjektiv bedömning som är politiskt svår. Investeringar som innebär att den mest produktiva delen av befolkningen ska vara ute och springa dagarna i ända i skogen istället för att skapa värde i näringslivet har en direkt kostnad på sista raden i landets ekonomiska resultat. De som kutar runt i skogen för att förbereda landet på Australiensare som kanske borrar en tunnel genom jorden, behöver också barnomsorg, sjukpenning och pension, men skapar inget värde som hjälper till att finansiera detta.

Försvarsanslagen är en svår politisk avvägning, och fram till nu har alla politiska partier i Sverige gjort bedömningen att risken för krig i Europa varit låg, men den bedömningen har nu ändrats och vi har ökat anslagen till försvaret. Helt rimligt tillvägagångssätt om du frågar mig.
Behöver inte allt det där. Behöver bara Natomedlemskap.
Suck. Det är bara ett jävla Natomedlemskap. Är det för mycket begärt? Nästan hela den fria världen är medlemmar, men vi kunde absolut inte vara med innan Ryssland våldtog Ukraina? Som om ett medlemskap hade varit en enorm grej, när vi ändå redan var medlemmar minus säkerhetsgarantierna och vetorätten.
I framtiden kommer Natomotståndarna och de som inte tog ställning till medlemskap vara hånade. (Ännu mer än vad de är nu.)
Citera
2023-07-15, 01:28
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
menar du genom anfallskrig på grannländer som det fascistiska ryssland ägnar sig åt, eller menar du när länder frivilligt väljer att gå med i en försvarsallians för att skydda sina medborgare mot aggression?

Redan gjort min ståndpunkt klar gällande kriget och vilka jag anser gjort fel. Jag har klargjort att jag hoppas på ett slut på kriget, rättegångar och återuppbyggnad av Ukraina med ryska rubel.

Klar med det nu dock. Nazister kan tydligen inte lyssna. De drivs av sitt brinnande hat och att stämpla andra människor. De tar till personangrepp och trollar när de inte kan besvara något. Lättmanipulerade och hoppas på utrotning.

Det är ungefär den sidan du och dina bröder valt. Det är inte bara en eller två som gått i den fällan.

Diskussion är meningslös, så vi släpper NATO-frågan, det är alldeles för komplext för dig.
Citera
2023-07-15, 01:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Hade inte USA visat stöd för Ukraina så hade inte du heller gjort det, vår regering hade inte heller bryt sig då.

Det har inget med USA att göra.

Ett fattigt europeiskt land blir angripet av en fascistisk diktatur, i syfte att utrota delar av dess befolkning och förslava resten. Det är klart man reagerar. Behövs inget USA för det.

De flesta av oss har en stark medfödd känsla för vad som är rätt och fel. Det Ryssland gör är fel. Det tycker i stort sett alla i Sverige.

Citat:
För 3 år sedan vart det hur många svenskar som helst som investerade i Ryssland! Handeln var god och jag vill minnas att många av våra artister åkte ditt och spelade för nyrika Ryssar!

Ja, men det var innan Ryssland visade sitt rätta ansikte.

Visserligen fanns det vissa tecken redan innan invasionen år 2022, men ingen trodde att Ryssland skulle gå så långt som de gjort idag, nämligen att bli Nazi-Tyskland version 2 och försöka utplåna ett annat land. Det var det få som spådde.

Citat:
Nej du, all denna krigshets beror endast på att USA har sagt att så skall det vara och så följer svensken som en liten knähund.

Nej. Bevittnar man t.ex en brutal gruppvåldtäkt utomhus, där tre män hoppar på en tjej och våldtar henne, så behöver man inte någon som säger till en att det är fel och att man bör ingripa. Det gör man på eget bevåg.

Det har med moral att göra. Och empati.
Senast redigerad av -Info- 2023-07-15 kl. 01:48.
Citera
2023-07-15, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sista spiken i den ryska kistan är slagen. Julen har officiellt flyttats till den 25e Dec i Ukraina.

https://sverigesradio.se/artikel/klart-ukraina-flyttar-pa-julen.

Ukrainas fjärmande från den ryss-mongolska kulturen och närmandet till Europa fortskrider på alla plan i samhället. Det är ju oundvikligt nu att man vill utrota alla band till det genomkorrupta kreml och befria sig från den farsot mongol-plågan varit för Ukraina i alla tider. Först seger i kriget för de ukrainska hjältarna, sen NATO -och EU-medlemskap och den efterblivna Moskovitdiktaturen får nöja sig med att förtrycka och terrorisera sin egen eländiga befolkning.
Citera
2023-07-15, 02:39
Medlem
Yays avatar
https://www.youtube.com/watch?v=23Dg7VXW_cw

Går för Ryssarna
Citera
2023-07-15, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yay
https://www.youtube.com/watch?v=23Dg7VXW_cw

Går för Ryssarna
Ja visst går det alldeles jävla bra för dem ja! Så bra som det gått sedan första DESPERATA uttalandet i rysk statsmedia om just det - "Allting går enligt plan i den förbannat speciella operationen".

Nästa gång kommer det gå ännu bättre till och med. Så bra att det kommer offentliggöras att valmofrö kan användas på daglig basis till brödlimpan. Nu är det bara fighten kvar...om just den brödlimpan. Good ol' Russia once again.
Citera
2023-07-15, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Så, du menar att bara bra länder ska slippa bli invaderade?

Jag har varit i Ukraina, det finns en jäkla massa problem där.

Det innebär inte att Ryssland på något sätt har rätt att invadera dem ändå.

Medan du funderar på detta, så trycker sig Ukraina fram kilometer för kilometer.
Nej absolut inte rätt stövla in
Jag menar bara kriget har gjort man höjer detta land till skyarna
Citera
2023-07-15, 06:51
Medlem
Knut-Annes avatar
Efter invasionen, har Ryssland blivit mindre populära, eller skall man kanske säga mer hatade, runt om i världen.
https://news.gallup.com/poll/474596/russia-suffers-global-rebuke-invasion.aspx
Citera
2023-07-15, 07:49
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Efter invasionen, har Ryssland blivit mindre populära, eller skall man kanske säga mer hatade, runt om i världen.
https://news.gallup.com/poll/474596/russia-suffers-global-rebuke-invasion.aspx

intressant karta över var ryzzarna är mest/minst hatade.

Stora delar av Afrika o ett par länder i Europa är de mindre hatade tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in