2023-07-14, 21:00
Medlem
Hur kommer det sig att flugor inte hinner undan flugsmällan. Slog nyss ihjäl en, och jag var väldigt långsam i rörelse.

Kan det ha att göra med att flugsmällan är full av små hål? Och flugans ögon kan inte uppfatta att något rör sig emot den?

Antar att vi haft fred för länge, men sånna här frågor måste man ha svar på.
Citera
2023-07-14, 21:04
Medlem
Dom känner inte lufttrycket som kommer mot dom?
Citera
2023-07-14, 21:17
Medlem
7hhhs avatar
Den kanske var jävligt trött på att vara i din närvaro?
Citera
2023-07-14, 21:33
Medlem
Eftersom att den kommer jämnt mot dom och täcker hela synvinkeln.
Citera
2023-07-14, 22:22
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom känner inte lufttrycket som kommer mot dom?

Kan kanske spela in, men man ska inte underskatta hastigheten i en smälla (tack vare skaftet) jämfört med att slå med handen.

Skaftet + den flexibla träffytan gör väl dessutom att det går att smälla ytan platt mot väggen på en gång.
Citera
2023-07-14, 22:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonungsTrosa
Hur kommer det sig att flugor inte hinner undan flugsmällan. Slog nyss ihjäl en, och jag var väldigt långsam i rörelse.

Hur kommer du upp i tillräcklig rörelsemängd för att döda flugan med en väldigt långsam rörelse? Har du en flugsmälla av gjutjärn?
Citera
2023-07-14, 22:39
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:

Kan det ha att göra med att flugsmällan är full av små hål? Och flugans ögon kan inte uppfatta att något rör sig emot den?

Antar att vi haft fred för länge, men sånna här frågor måste man ha svar på.
Den kanske sov.
Citera
2023-07-14, 23:41
Medlem
Skillnad på fluga och fluga. De där små asen som älskar att sätta sig på kroppen är snabba jävlar. Jag grillar dem med ett elracket om jag lyckas fånga. Sen finns det de stora tjocka flugorna som mest flyger runt och studsar mot fönsterrutor. Dessa är relativt långsamma och kan hyfsat enkelt fångas in.
Citera
2023-07-15, 09:04
Medlem
Har aldrig sett en flygsmälla utan hål i. Man får kanske göra ett experiment här och ta fram en flygsmälla utan hål.
Någon med en 3D-printer som kan bistå detta väldigt viktiga vetenskapliga experiment?
Ta fram olika storlekar på den platta slagdelen och kanske man kan även variera antalet hål o storleken på dessa men helst utan hål helt och hållet.
Spelar färg någon roll? Om den är randig kommer flugan att kunna se flugsmällan mer tydligt då?
Hur långt skaft är det optimala?

Var kan man köpa flugor för att experimentera på?

Någonstans finns den optimala flugsmällan som inte slår flugan för hårt så det blir kladd överallt. Man vill ju ha en "hel förpackning" att slänga.
Finns det någon undersökning på detta eller har flugsmäll-företagen bara slumpmässigt tagit fram en flugsmälla?
Citera
2023-07-15, 14:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Den kanske var jävligt trött på att vara i din närvaro?

En typ av suicide by police alltså?
Citera
2023-07-15, 14:22
Medlem
F.Hansens avatar
Brukar döda flugor genom att röra flugsmällan nära flugan, till ca 15 cm, sen smackar man till explosivt. Det lyckas ofta.
Det har väll med att de först och främst inte förstår vad en flugsmälla är, det är bara en form som rör sig.
Sen har väll långsamma hot inte precis selekterat ut flykt vid långsamma hot.
Citera
2023-07-17, 13:32
Medlem
Citat:

Hastigheten som nås med flugsmällan är förklaringen. Armrörelsen plus en lätt handledskick ger tillräcklig fart och tillräckligt liten tid för flugan att hinna iväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in