2023-07-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Då kan väl ni ljushuvuden berätta, hur/var FMV hade kunnat införskaffa billigare sablar?

För det är väl inte så, att ni inte har en jävla aning om vad en ceremoniell sabel faktiskt kostar?
Det är ju inte heller fantastiskt svårt att googla ungefär vad en sabel kostar: https://www.medaljmaster.se/sablar

Sen finns det säkert saker som i kravspecifikationen gör att priset förändras. Typ som kromad balja. Men man får se det också över tid. En läder-balja hade kanske varit billigare nu, men måste bytas mycket tidigare, pga underhåll av läder är svårare än metall. Osv.

Känns som verkligen en storm i ett vattenglas typ av fråga. Moving on.
Citera
2023-07-14, 11:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Erfarenheterna från kriget i Ukraina har visat att sabeln fortfarande är ett utmärkt närstridsvapen, därför upphandlar FMV nu nya sablar för 50 miljoner

https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-koper-sablar-for-uppat-50-miljoner

Högern klagar när vänstern köper in menskonst för 50.000 men köper själva sablar för 50 miljoner. Totalt bortkastade skattepengar. Hur i helvete kunde detta köp gå igenom??!! Så jävla idiotiskt.

Vi snackar om prydnadsvärd som ska användas vid parader. Nu vill jag aldrig igen höra om att det slösas med skattepengar om det inte överstiger 50 miljoner.
Citera
2023-07-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7hhh
Det är år 2023, Sverige är i fritt fall ekonomiskt, så pass att pensionsåldern höjs trots våra världsledande skatter, och du anser det motiverat för försvaret att köpa fina knivar?

Jag kan med en AK besegra samtlig personal med dessa sablar, en mot 4000 samtidigt.

Grejen är ju den att sabeln är inte till för att hugga av ditt huvud, utan det är ceremoniellt. Han och hela kompaniet kommer ju dra AK och punktera dig innan du hunnit säkra av.
Citera
2023-07-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Känns som täckmantel för penningtvätt och bedrägeri, när sådana här meningslösa köp genomförs. Var inte naiva och tro att de köper detta bara för att. Något ligger och pyr här säkerligen.

Du är väldigt smart.
Citera
2023-07-14, 11:58
Medlem
Sablar hos Medaljmäster kostar runt 8500-9500 styck beroende på utförande.
Med upphandling direkt mot tillverkare ( tex. Balp i Frankrike ) borde försvarsmakten få
ett bättre pris.

https://www.medaljmaster.se/sablar
Senast redigerad av Fiber-Twist 2023-07-14 kl. 11:59. Anledning: stavfel
Citera
2023-07-14, 12:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Grejen är ju den att sabeln är inte till för att hugga av ditt huvud, utan det är ceremoniellt. Han och hela kompaniet kommer ju dra AK och punktera dig innan du hunnit säkra av.

Anser du att detta köp (50 miljoner i skattepengar) är mer motiverat då dessa sablar enbart ska användas ceremoniellt?
Citera
2023-07-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Cirka 13000kr styck. Är det ett skämt?

Vad I hela helvete ? När jag läste nyheten trodde jag det var nån form av ammunition/ vapen som hette sabel!

När ska tjänstemanna ansvaret införas igen ? Varför hålls ingen folkomröstning om detta ?
Då hade vi (tror jag iaf) sluppit en j*vla massa onödiga kostsamma inköp...
Citera
2023-07-14, 12:33
Medlem
RobbanUCs avatar
Sablar också! Det hela luktar kickback/korruption lång väg!
Ungefär på samma sätt som när vi fick 9mm SIG som tjänstevapen?
Senast redigerad av RobbanUC 2023-07-14 kl. 13:24.
Citera
2023-07-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Anser du att detta köp (50 miljoner i skattepengar) är mer motiverat då dessa sablar enbart ska användas ceremoniellt?

Nä fan, men jag anser inte heller att han kan besegra 4k soldater med sabel
Citera
2023-07-14, 12:36
Medlem
Sababas avatar
Förmodar att man inte hittar dessa på Wish.

De gamla sablarna har hållit sedan 1800-talet så får man bra kvalitet och sköter underhållet så borde dessa hålla länge.

Det är ju ändå lite symptomatiskt att när statliga myndigheter får extra tillskott så ska det storhandlas.

Ungefär som med polisen som höjer alla löner, ökar administrationen och bygger ett större berg med pensionsskulder istället för prioritera kärnverksamheten 100%.
Citera
2023-07-14, 12:38
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur kan en oanvänd sabel bli sliten? När byttes sablarna ut sist?

Just say persedelvård!!!

De byttes senast ut för ca 100 år sedan och kostar i dagsläget en hel del i frakt. Gissar,att de fraktas som vapen med hög säkerhet, bättre då att ha ett gäng runt om i landet.
Citera
2023-07-14, 12:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Nä fan, men jag anser inte heller att han kan besegra 4k soldater med sabel

Nej det var ett tramsigt påstående av honom och han fattar såklart också att dessa sablar inte kommer användas i strid.

Men tillbaka till huvudfrågan. Hur i helvete kan nån tycka det är rimligt att lägga 50 miljoner i skattepengar på tingeltangel som bara är en jävla utsmyckning??!! Vad blir nästa grej försvarsmakten kommer köpa in? Ceremoniella kanoner för 100 miljoner styck så det kan pangas lite på kungens födelsedag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in