2023-07-14, 09:13
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Faller den som en sten?
Ja. För tio år sedan stod den i 8 kronor emot Euro. Nu står den nästan i 12.
Kommer ihåg dollarn. Den stod i 5 kronor när jag var ung.
Citera
2023-07-14, 09:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Faller den som en sten?
Tittar du på trenden så har SEK stadigt tappar mot alla seriösa valutor, visst har vi gått ”bra” mot ananas och getknullarländer.
Att SEK stärks tillfälligt säger inte så mycket, inflationen är fortsatt hög både i Sverige och hos våra stora handelspartners.
RB’s ointresse av att stärka SEK ger snarare vid handen att SEK’s kräftgång fortsätter.
Citera
2023-07-14, 09:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Inflationen fortsätter vara skyhög, den som tror på räntesänkningar i år kommer bli besviken.
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...kpi-juni-2023/

Tror inte vi kommer se några räntesänkningar under året men det går iallafall åt rätt håll. Att lägg till är att med högre räntor så blir också inflationen högre då kostnaderna för befolkningen ökar, i detta fall 3,1%. Att ta med i beräkningarna är att många fortfarande har bundna räntor som kommer gå ut under året eller nästa år och då få en hemsk knäpp på näsan när räntan går från kanske 1,2% till 4,3%, det kan komma som en chock för många är jag rädd. Själv har jag rörliga räntor så har fått detta succesivt men givetvis drabbats tidigare än de med låst ränta.

Citat från texten i din länk: Stigande räntekostnader för hushållens bolån bidrog med 3,1 procentenheter till inflationstakten enligt KPI

Det bästa för RB är nog att lugna sig lite med räntehöjningar och vänta till vintern då det kommer bli ännu värre när elpriserna ökar samtidigt som då många ränteavtal gått ut. Att binda igen nu direkt är nog ingen bra ide utan nu är det bättre att vänta ut stormen.
Citera
2023-07-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tror inte vi kommer se några räntesänkningar under året men det går iallafall åt rätt håll. Att lägg till är att med högre räntor så blir också inflationen högre då kostnaderna för befolkningen ökar, i detta fall 3,1%. Att ta med i beräkningarna är att många fortfarande har bundna räntor som kommer gå ut under året eller nästa år och då få en hemsk knäpp på näsan när räntan går från kanske 1,2% till 4,3%, det kan komma som en chock för många är jag rädd. Själv har jag rörliga räntor så har fått detta succesivt men givetvis drabbats tidigare än de med låst ränta.

Citat från texten i din länk: Stigande räntekostnader för hushållens bolån bidrog med 3,1 procentenheter till inflationstakten enligt KPI

Det bästa för RB är nog att lugna sig lite med räntehöjningar och vänta till vintern då det kommer bli ännu värre när elpriserna ökar samtidigt som då många ränteavtal gått ut. Att binda igen nu direkt är nog ingen bra ide utan nu är det bättre att vänta ut stormen.

Varför är det bästa att vänta med höjningar? Det bästa för vem?
Citera
2023-07-14, 09:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Varför är det bästa att vänta med höjningar? Det bästa för vem?

Man har än så länge inte sett vad de senaste höjningarna får för verkningar hos många familjer mer än att priserna på mat har gått upp. När en större andel sen sitter med 3-månaders ränta så kommer vi få se den riktiga effekten av räntehöjningarna.
Folk grät ut i media förra vintern när elpriserna steg och vissa höll på att gå i personlig konkurs lät det som, sen kom matpriserna och räntorna. Nu kommer vi ha en vinter med alla dessa delar ihop som kommer göra att många får dra in svångremmen ordentligt.

Sen kommer då elpriset, räntorna och matpriserna samtidigt hålla uppe inflationen så vette fan hur RB ska göra i detta läget.
Citera
2023-07-14, 09:48
Medlem
Citat:
Man har än så länge inte sett vad de senaste höjningarna får för verkningar hos många familjer mer än att priserna på mat har gått upp. När en större andel sen sitter med 3-månaders ränta så kommer vi få se den riktiga effekten av räntehöjningarna.
Folk grät ut i media förra vintern när elpriserna steg och vissa höll på att gå i personlig konkurs lät det som, sen kom matpriserna och räntorna. Nu kommer vi ha en vinter med alla dessa delar ihop som kommer göra att många får dra in svångremmen ordentligt.

Sen kommer då elpriset, räntorna och matpriserna samtidigt hålla uppe inflationen så vette fan hur RB ska göra i detta läget.

Så svaret på min fråga är att det är bäst för de få hushåll som överbelånat sig.

Ärligt talat, surt sa räven. Har man lånat så mycket att 5% ränta tar kål på ens privatekonomi så får man lära sig läxan den hårda vägen. Vill man lajva fejk medelklass så kör hårt, men gråt inte när notan kommer.
Citera
2023-07-14, 09:58
Medlem
Citat:
Så svaret på min fråga är att det är bäst för de få hushåll som överbelånat sig.

Ärligt talat, surt sa räven. Har man lånat så mycket att 5% ränta tar kål på ens privatekonomi så får man lära sig läxan den hårda vägen. Vill man lajva fejk medelklass så kör hårt, men gråt inte när notan kommer.

Lajvat fejk medelklass har hundratusentals svenskar gjort. Nu kommer verkligheten ikapp.
Citera
2023-07-14, 10:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag har höga lån men klarar av att betala en högre ränta än vad som är nu så jag är inte i riskzonen. Spar fortfarande ca 10-15 tkr varje månad utan problem och sambon spar några tusen hon också. Det som blir lidande från tidigare är att planerade renoveringar blir skjutna på framtiden då det tar längre tid att spara ihop summan som behövs.

Rusningen på bostadsmarknaden har vi fått pga att vi haft nollränta, man slopade arvsskatt, man slopade fastighetsskatten men behöll räntebidragen på lån. Allt detta sammantaget har gjort att folk känt sig som miljonärer allihop och bankerna har lånat ut pengar till vad som helst då räntorna var låga kunde alla låna höga belopp. Nu plötsligt går vi upp till en lite högre ränta och nu har ingen några pengar kvar helt plötsligt.
Citera
2023-07-14, 10:08
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Att lägg till är att med högre räntor så blir också inflationen högre då kostnaderna för befolkningen ökar, i detta fall 3,1%.

Alltså jag som trodde höjda räntor var verktyget för att sänka inflationen.

Genom höjda räntor, ökar kostnaderna för folket, vilket sänker efterfrågan och konsumtionen. Ergo lägre inflation.

Är det inte så det fungerar?
Citera
2023-07-14, 10:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Då vår krona faller som en sten så kanske riksbanken skall klandras.
Nej. Lika lite som Trafiksäkerhetsverket och Folkhälsomyndigheten. RB har liksom dom 0 ansvar för växelkursen.

Vill du klandra någon så får det bli väljare som röstar in anti-liberala partier i Riksdagen. Och med anti-liberala menar jag de som är mot Liberalism. Inte det som okunniga kalla liberaler. Jag borde kanske skriva anti-kapitalism istället.

Sedan är inte växelkurs något viktigt. Det viktiga är tillväxt. Och den är inte kopplad till växelkurs. Flera i forumet verkar blanda ihop tillväxt och växelkurs.

Citat:
Faller den som en sten?
SEK har bara gått upp med 7.7% mot USD sedan 5 Juli.
Fattas ytterst lite innan den är på årshögsta.
Citera
2023-07-14, 10:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Genom höjda räntor, ökar kostnaderna för folket, vilket sänker efterfrågan och konsumtionen. Ergo lägre inflation.

Jo det är så det funkar så därför går man efter en ränterensad inflation och försöker få ner den till 2%.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...kpi-juni-2023/

men inflationen ökar om priser går upp så som nu exempelvis så är priserna på resor högre men folk vill ändå åka på semester och tar då av sina surt intjänade pengar och åker på resor ändå bara för att unna sig, då detta pris nu är högre än tidigare och fler vill åka så går faktiskt inflationen upp på grund av det.
Vi har också många som kommer hit till sverige då kronan är svag och förlustar sig och det gör också att inflationen går upp.
Citera
2023-07-14, 10:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Jo problemet är ju att folk inte ändrar sina levnadsmönster.
Nu har vi ett kallt och regning juli och svensken vallfärdar till resebyråerna. Som vi såg i dagens siffror drar just charterresor upp inflationen.
Samma med sommarvaror. Svensken köper jordgubbar för 75kr/l i lika grad som när de kostade 20kr/l för 1-2år sen.
Bankerna är ju oroande för svensken tömmer sparkonton nu och fortsätter konsumtion.

Det som hjälpt oss är fortsatt bra arbetsmarknad.
Industrin tuffar på bra. Så ingen direkt arbetslöshet än. Vad händer om 2-3 räntehöjningar och arbetslöshet står inför dörren och svenskens sparkonton är tomma för dom "var tvungna att få lite sol på semestern"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in