2023-07-14, 01:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det har du rätt i, även om jag har barn så undviker jag att bli direkt personlig på ett offentligt forum då det är mordet på T som diskuteras här, ur olika synvinklar och förhoppningsvis så objektivt och förutsättningslöst som möjligt. Inte föräldraperspektivet och våra egna känslor.

Vilka av M:s handlingar syftar du på; tystnaden angående bränderna, bärandet av kroppen eller lögnerna efteråt?
Manipulativ och listig har vi bevis för under förhörens gång när hon vid upprepade tillfällen uppfinner nya historier och skyller på både vänner, f d pojkvän och granne för att slippa ta ansvar.
Tiden för mordet ljuger hon om för att det ska passa hennes syften. 10 sekunder med de skadorna på T:s hals tillbakavisar RL också bestämt.
I TR låtsas hon återigen; tänder eld på T för att hon själv alltid velat bli kremerad. Tjejen är ordentligt knäpp och farlig för allmänheten, men hon verkar ha en förmåga att spela naiv och förtrolla sin omgivning.

Kompisar och pojkvänner beskriver henne som manipulativ och dominant.

Jodå, f d pojkvän har i förhör sagt att han var rädd för J och då får man lita på att han är sanningsenlig om sin rädsla. Det är inte bara M som är rädd för J:s hämndlystnad.

M berättar framåt i förhören efter att ha pratat av sig med samsittaren, om J:s mörka sidor och hur rädd hon har varit för att J ska döda henne eller någon i hennes familj om hon gör fel mot J. Samtidigt så beskriver hon på ett väldigt äkta sätt de dubbla känslor hon har inför J och hur J:s elakheter och hämndaktioner mot de som hon ogillar har eskalerat med tiden.

M uttrycker en tydlig rädsla för vad J kan göra mot henne, nu när hon har berättat.
Allt står att läsa i FUP, så det är inga egentliga spekulationer jag för fram. Som du vill få det till.
Att lära sig köra bil är lite som att lära sig cykla; när automatiken väl sitter där går det av bara farten.
Att diskutera i svartvita termer i fråga om intellektuell funktionsnivå är inte särskilt gångbart.

Klarat av skolan har hon ju faktiskt inte gjort, de högre klasserna blev för utmanande och hon blev utbränd. Och hemmasittande för en tid. Den psykiska problematiken är också omfattande.
Liksom många andra i hennes situation har hon antagligen förbisetts istället för att bli utredd på ett tidigt stadium och inskriven i särskild grundskola, med uppgifter anpassade till den egna mentala nivån.

Att åka med kompisar på festivaler är inget mått på begåvningsnivå, även tjejer och killar med intellektuell funktionsnedsättning långt under hennes nivå, kan i vissa fall klara av det.

Vad T:s föräldrar eventuellt ser är inget jag tänker eller vill spekulera i och det är heller inget som jag behöver få förklarat för mig.
De har vetskap om att hon åtminstone har hjälpt till att bära iväg deras dotterns döda kropp. Att J tände eld på kroppen två gånger är i sig ofattbart grymt och brutalt. Första gången jag fick höra det på nyheterna fattade jag knappt att det var sant, även fast jag vid det laget misstänkte att J hade en fäbless för eldsvådor.

M borde givetvis av ren medkänsla ha beslutat sig att berätta vad hon visste från första början.
Men nu var det inte så och då kan man på ett diskussionsforum göra ett försök i att förstå vad som hände i henne, vad som hindrade henne från att berätta om den fruktansvärda oktobernatten när T dog.
Anledningen till att vi har lagar, brott och straff är för de drabbades skull. Om vi inte brydde oss de drabbade kunde vi lägga ner rättsväsendet. Eftersom omsorgen om de drabbade är utgångspunkten för rättsväsendet är det viktigt att kunna sätta sig in i de drabbades sits. ”Hur skulle jag vilja att detta hanterades om jag var den drabbade?” Genom att göra det kan vi ge rätt upprättelse åt offer och offren anhöriga. Annars blir rättsskipningen opersonlig, distant och oengagerad. Mordoffer och deras anhöriga förtjänar bättre.

Att någon är bra på att ljuga innebär inte att personen därmed är manipulativ eller listig. Att Maja och Johannas ex-pojkvän säger att de är rädda för henne innebär inte att det är sanningen. Exet vill inte dömas av sin omgivning för att han var passiv, och Maja har en livstid av skäl att påstå sig ha varit rädd. Att det står att läsa i FUP innebär inte att det är sanning. Snälla, lite kritiskt tänkande.

Att ta körkort kräver mycket när det gäller teoridelen! Det har Maja pluggat in. Var var koncentrationssvårigheterna och lågbegåvningen då? Har hon fuskat på provet menar du?

Varför Maja blev hemmasittare vet vi inte. Berodde det på kraven i skolan, var det stökigt, var hon mobbad? Det behöver inte alls haft med begåvningen att göra. Komback klarade hon ju fint.

I alla mordfall tänker man direkt när en person på brottsplatsen är oärlig eller vägrar berätta - den personen är inblandad eller skyddar någon som är inblandad. Det finns inga andra alternativ. Det här fallet är inte annorlunda. Det finns inga mysterier, det finns inga psykologiska hokuspokushinder som ”hindrar” en oskyldig människa att berätta sanningen. Hon skyddar sig själv, så enkelt är det.
Citera
2023-07-14, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nej men nåt är kanske i rullning vi får se.

Det var väl nu i juli månad som Allmänna Rådet skulle ha möte?
Citera
2023-07-14, 04:10
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Hur var det nu tingsrätten sa

Grannen hörde en duns 0240
Majas telefon registrerade rörelse 0243
Johanna sa att Maja var med

Alltså är Maja en mördare.

Snacka om facepalm. Inte ett enda bevis. Aldrig tidigare har en domare gjort sig själv till sådant åtlöje som när tingsrättens domare Erik Handmark lät sig intervjuas i radions Studio Ett.

Är inte så insatt och har inte haft Flashback mer än några dagar, men namnet får en klocka att ringa för mig. Jag är jurist till yrket. Jag har för mig att det finns en mängd klander sedan tidigare på domaren men är jag rätt ute? Känner igen namnet. Har han varit åklagare?

Det fanns tidigare en extremt hårdför, ökänd åklagare med ett liknande namn. Kan han ha bytt karriär? Jag behöver kanske inte tillägga att han uppfattades som superrasist, men sanningen är att den åklagaren jag tänker på var allmänt hatisk mot allt och alla och trixade bäst han kunde. En riktigt mardröm och snackis i juridiska kretsar. Han hade inga problem med att bevisningen inte räckte för åtal. Han åtalade.

Kan det vara samma kille? Jag måste fråga runt.
Citera
2023-07-14, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du är inte för jäkla smart, det är ett som är säkert. Aldrig hört talas om häktade som friats?
Maja sitter häktad inte bara på mordmisstanke, utan också för gravfridsbrott. Men det kanske du glömt bort?

Jag noterar därtill att du inte nämnde ett enda bevis mot Maja. Det gör du aldrig. Men det är ju för att det inte finns några.

Hur var det nu tingsrätten sa

Grannen hörde en duns 0240
Majas telefon registrerade rörelse 0243
Johanna sa att Maja var med

Alltså är Maja en mördare.

Snacka om facepalm. Inte ett enda bevis. Aldrig tidigare har en domare gjort sig själv till sådant åtlöje som när tingsrättens domare Erik Handmark lät sig intervjuas i radions Studio Ett.
Var menar du att Toves kropp befann sig när Maja kl. 03.00 var på toaletten och svarade på sms om McDonalds?

Hovrätten kommer fastställa tingsrättens dom, det inser de flesta normalbegåvade.
Citera
2023-07-14, 07:46
Medlem
Lyssnade på Johannas rättegång på Youtube igår

Och jag måste säga som det är jag blev imponerad

Hon var liksom lugn och kylig hela tiden när hon pratade
Citera
2023-07-14, 07:47
Medlem
Gomorron...

Efter ha kollat genom nattens klokheter fastnar jag för ett par sak. Åtminstone.

Det här med lagakraftvunnen dom till exempel.

Christer Pettersson dömdes i TR för modet på Olof Palme - friades av enig HR. Vägrade resning i HD.

Han friades och var oskyldig. Det var han hela tiden. Även i TR.

Man ska inte ropa hej...

Vi som tror Maja kommer frias från mordanklagelsen motiverar varför. Mobben av Maja-hatare lever på sina önsketänkande.

En ny skribent ovan som är jurist, gud bevars, undrar om Rädmannen varit Åklagare. Han kunde googlat och funnit att precis så är det.

Sen är det ett evinnerligt tjatande om att hänsyn ska tas till Toves anhöriga. Det ska man inte alls göra i en rättegång. Däremot är vi alla berörda av den fruktansvärda situation alla anhöriga går igenom. Tragisk och jävligt på alla sätt och vis. Alla goda tankar går till Toves anhöriga.

Mordet på Tove handlar inte om sekunder hit och dit när det gäller dunsar och sparkar i väggar och mobilappar om hälsa.

Däremot handlar det om sekunder då Johanna stryper Tove. Hennes tio sekunders tag om halsen är bull shit. I den stunden får hon utlopp för sina morbida tankar. "nu jävlar ska du dö" ungefär.

Hon behöver inte hjälp av någon med att hålla fast Tovas händer. De har hon fastlåsta som i ett skruvstäd mellan sina ben där hon sitter gränsle över Tova. Och stryper henne. Mördar henne. Detta är min tro. Och den delar jag.
Citera
2023-07-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Var menar du att Toves kropp befann sig när Maja kl. 03.00 var på toaletten och svarade på sms om McDonalds?

Hovrätten kommer fastställa tingsrättens dom, det inser de flesta normalbegåvade.

Haha... Det där med normalbegåvade kan slå åt båda håll. Frias hon hamnar du på den vänstra halvan i normalfördelnibgskurvan.

Maja har sett Tovas kropp. Där ljuger Maja. Hon försöker på sitt "sätt" förklara det oförklarliga.
Citera
2023-07-14, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Gomorron...

Efter ha kollat genom nattens klokheter fastnar jag för ett par sak. Åtminstone.

Det här med lagakraftvunnen dom till exempel.

Christer Pettersson dömdes i TR för modet på Olof Palme - friades av enig HR. Vägrade resning i HD.

Han friades och var oskyldig. Det var han hela tiden. Även i TR.

Man ska inte ropa hej...

Vi som tror Maja kommer frias från mordanklagelsen motiverar varför. Mobben av Maja-hatare lever på sina önsketänkande.

En ny skribent ovan som är jurist, gud bevars, undrar om Rädmannen varit Åklagare. Han kunde googlat och funnit att precis så är det.

Sen är det ett evinnerligt tjatande om att hänsyn ska tas till Toves anhöriga. Det ska man inte alls göra i en rättegång. Däremot är vi alla berörda av den fruktansvärda situation alla anhöriga går igenom. Tragisk och jävligt på alla sätt och vis. Alla goda tankar går till Toves anhöriga.

Mordet på Tove handlar inte om sekunder hit och dit när det gäller dunsar och sparkar i väggar och mobilappar om hälsa.

Däremot handlar det om sekunder då Johanna stryper Tove. Hennes tio sekunders tag om halsen är bull shit. I den stunden får hon utlopp för sina morbida tankar. "nu jävlar ska du dö" ungefär.

Hon behöver inte hjälp av någon med att hålla fast Tovas händer. De har hon fastlåsta som i ett skruvstäd mellan sina ben där hon sitter gränsle över Tova. Och stryper henne. Mördar henne. Detta är min tro. Och den delar jag.
Det finns inga Maja hatare
Det finns flera som har tron att M inte är oskyldig
En viss skillnad
Citera
2023-07-14, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Haha... Det där med normalbegåvade kan slå åt båda håll. Frias hon hamnar du på den vänstra halvan i normalfördelnibgskurvan.

Maja har sett Tovas kropp. Där ljuger Maja. Hon försöker på sitt "sätt" förklara det oförklarliga.
Så hon talar sanning om mordet men ljuger om att kroppen inte låg på badrummet när hon var där, trots att hon vidgår att de senare dumpat kroppen tillsammans. Hade det inte varit rimligare ur ett trovärdighetsperspektiv att säga sanningen hela vägen? Vad har hon för anledning att ljuga om detta?

Och vad har Johanna att tjäna på att dra in stackars Maja som låg och sov i allt det här?
Citera
2023-07-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Så hon talar sanning om mordet men ljuger om att kroppen inte låg på badrummet när hon var där, trots att hon vidgår att de senare dumpat kroppen tillsammans. Hade det inte varit rimligare ur ett trovärdighetsperspektiv att säga sanningen hela vägen? Vad har hon för anledning att ljuga om detta?

Och vad har Johanna att tjäna på att dra in stackars Maja som låg och sov i allt det här?

Du har missat alla poänger. Orkar inte motivera min övertygelse mer.

Att tala för döva öron är meningslöst.
Citera
2023-07-14, 08:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Är inte så insatt och har inte haft Flashback mer än några dagar, men namnet får en klocka att ringa för mig. Jag är jurist till yrket. Jag har för mig att det finns en mängd klander sedan tidigare på domaren men är jag rätt ute? Känner igen namnet. Har han varit åklagare?

Det fanns tidigare en extremt hårdför, ökänd åklagare med ett liknande namn. Kan han ha bytt karriär? Jag behöver kanske inte tillägga att han uppfattades som superrasist, men sanningen är att den åklagaren jag tänker på var allmänt hatisk mot allt och alla och trixade bäst han kunde. En riktigt mardröm och snackis i juridiska kretsar. Han hade inga problem med att bevisningen inte räckte för åtal. Han åtalade.

Kan det vara samma kille? Jag måste fråga runt.
Om du klickar på förstoringsglaset uppe till höger (sök), skriver Handmark i sökfältet och klickar på "visa inlägg" får du fram vad som skrivits i tråden om honom.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag har läst något inlägg/artikel om hans åklagartid, men kommer nu inte på var.

Edit: Jag håller själv på att träna att söka. 😂
Senast redigerad av sybel 2023-07-14 kl. 08:50. Anledning: Edit:
Citera
2023-07-14, 08:28
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om du klickar på förstoringsglaset uppe till höger (sök), skriver Handmark i sökfältet och klickar på "visa inlägg" får du fram vad som skrivits i tråden om honom.

Jag har läst något inlägg/artikel om hans åklagartid, men kommer nu inte på var.

Tack, min misstanke stämmer således. Han har tidigare jobbat som åklagare. Ökänd i sin roll. Det gör detta fall lite intressant att följa i Hovrätten. Dubbla livstid på ett par unga tjejer och den ena utan någon som helst bevisning. Han har verkligen knådat lagen för att få domen dit han vill.

Blir den yngre frikänd så bör han återgå till sin roll som åklagare, eller varför inte bli advokat. Men jag antar att han drivs av ideologiska hänsyn.

Jag har haft tjänst utomlands några år nu och missat detta fall. Det är fint att Flashback finns så att jag kan uppdateras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in