Jag hoppas ju innerligen inte på kärnvapenkrig och det är ingenting man borde skämta om heller.
Har gått snart ett och ett halvt år, inte ett par månader.
Nej, finns som sagt en hel del angående Rysslands ekonomiska ageranden 2014- framåt, efter de första sanktionerna lades.
Matförsörjning är som sagt inga problem, men med matförsörjning kommer man ju bara till en nivå av standard som är basic at best.
Det jag aldrig förstått dock är att Ryssland, som har 1.2 miljoner soldater, och 2 miljoner reservister, 12.500 tanks, 25.000 pansarfordon, 19.000 artilleripjäser (mer än 6500 fler än NATO och överlägset flest i alla kategorier), 340 stridsflyg, 400 multiflyg, 700 offensiva flyg, 1700 helikoptrar, 100 UCAVs, 700+ olika marina krigsfordon, och som rankas 2a på world power index, inte kommit någon vart.
Är konsensus hos dig att de skickat in allt de har och det är nästan slut? Miljoner stupade? Tiotusentals stridsfordon av alla slag förstörda?
Amerikanska "Defence intelligence agency" skriver följande i sin rapport om ryska militära kapaciteten:
"The Russian military today is on the rise—not
as the same Soviet force that faced the West
in the Cold War, dependent on large units
with heavy equipment, but as a smaller, more
mobile, balanced force rapidly becoming capa
ble of conducting the full range of modern war
fare. It is a military that can intervene in coun
tries along Russia’s periphery or as far away as
the Middle East.
The new Russian military is
a tool that can be used to underpin Moscow’s
stated ambitions of being a leading force in a
multipolar world."
https://www.dia.mil
Russia's military power - Defense Intelligence Agency
By Vincent R Stewart, USMC direktör.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vincent_Stewart
Kapacitet finns, man har inte legat på latsidan de senaste 12-15 åren i Ryssland.
Detta är iofs för mycket att ta in för många här och kommer leda till känslostormar.
Jag kvarstår dock att sättet att besegra Ryssland på är via stenhård diplomati med de som köper mest av Ryssland och de som importerar mest. Stäng de vägar som finns kvar för dom, så kommer de falla.
Spionera för att ligga steget före. Hans resa till Kina är ett desperat drag. Stick in dolken, hur svårt ska det vara?