2023-07-13, 22:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Det komiska är att Putins knähund Lukasjenko, har gett dem fristad, vilket gör att Belarus kommer bli indraget i inbördeskriget på ett eller annat sätt.

Ja det tror jag också. Han är lurig Luka.
Citera
2023-07-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej inte mot NATO utan mot Putin och ryska försvarsdepartementet. Om Wagner och kadyroviterna allierat sig så har det ju inget med Ukraina eller NATO att göra utan är inrikespolitiskt. Tvärt om kommer färre strida i Ukraina när det blir inbördeskrig.

Hela det där är en sån röra att det bara är att vänta och se vad som är vad. Hoppas det är som han säger och att det smäller på bra om det startar. Där ungefär måste ju ryska folket och reguljära armén ge upp och känna att det är hopplöst om det händer. Går inte att föra hur många krig som helst samtidigt.
Citera
2023-07-13, 22:52
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja.

Wagner är nog det bästa Ryssland har. Wagner är de enda som haft en offensiv framgång i Ukraina på ett helt år.

På papperet finns det förstås bättre förband, men de har inte lyckats så bra offensivt. Försök har gjorts, men alla försök har misslyckats (t.ex den sk "vinteroffensiven").

Fast Wagner finns väl inte längre till Rysslands förfogande efter Prozoghins marsch mot Moskva?

Officiella siffror visade att man betalar 11.2 miljarder USD sen mars 2022 till Wagner. Helt astronomiskt sinnessjuka siffror.
Citera
2023-07-13, 22:55
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ja det tror jag också. Han är lurig Luka.

Lukasjenko är ruskigt svårläst. Vet inte alls vart man har den karln. Verkar vara extremt lojal mot Kremlin, men i den positionen han är i nu, med Wagner i landet, plus ryska kärnvapen, gör nog honom riktigt intressant för väst. Allt kan köpas för pengar eller stora löften. Han är nog väl medveten om det själv också.

Skulle det ske att de rämnar kring Putin, kommer Lukasjenko vara den första att kapitalisera på sin starka position. Finns inte i min värld att Belarus skulle gå in och ge understöd i en sån situation.
Citera
2023-07-13, 22:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad är orsaken till konflikten i Ukraina?
Ursäkta, men det här är så töntig rysk relativisering.
Det är inte tal om någon konflikt i Ukraina. Det är en diktator som oprovocerat anfallit sitt grannland.

Orsaken till att diktatorn anfallit kan absolut diskuteras. Jag menar att han är en klockren psykopat som vill få utlopp för sina psykopatiska drifter.
Citera
2023-07-13, 22:58
Medlem
Citat:
Har Ryssland tagit Moldavien och Georgien? Har Ryssland skyddat sin ryska minoritet där? Vad är orsaken till konflikten i Ukraina? Frågor som du tydligen inte kan finna svar på.

Att Ryssland tills slut går in i Baltländerna, Polen och Finland verkar vara NATO:s och din önskedröm för det är ju det som provoceras fram till slut. Stäng bara Finska viken och låt polackerna gå in i västra Ukraina. Självuppfyllande profetia.

I Ukraina, Moldavien och Georgien har ryssland en historia och även ryska folkgrupper. Inom Sovjet skickades folkgrupper frivilligt eller inte överallt, ryssar till moldavien, ukrainare till ryssland osv. Lägg till att Sovjet ritade om gränser i administrativt syfte och vi har dessa problem idag.

Vad tror du Ryssland har för intresse av att invadera övriga Europa med en icke rysktalande befolkning man har noll gemenskap med? Landyta har man ju så det räcker och blir över (det är tvärtom väst som vill ha Rysslands rikedommar). Ryssland har ingen motivation alls utan det blir i så fall en buffertzon som du tidigare beskrev med Baltländerna, Polen och Finland. En buffertzon som blir helt södersprängd. Befolkningarna i dessa länder kommer att fly till västra Europa eller USA för det finns ändå inte mycket till framtid för dessa länder i ett konfliktfyllt Europa. Lägg till att ryssarna knappast kommer att gå fram med silkeshandskar som i Ukraina där man har en rysk befolkning och en djup historia med. Nu blir det knappast så ändå i värld med kärnvapen med det kan väl du knappast räkna ut.

Om de nu inte "tog" Moldavien och Georgien, så vad gjorde de där i så fall? Om du tittar på den FAKTAN som är resultatet utav Rysslands inblandning där i dessa länder, så kan du se att det INTE precis gav något positivt till dem. SÅ....vad gjorde ryssen där menar du? Om det inte var för att ta över som DU säger, så vad var syftet då? Att hjälpa till? På samma sätt som ALLA de andra gångerna de blandat sig i något och totalförstört för både folk och framtid? Menar du att detta skulle ses som att de, ryssarna, Citat "inte intagit Moldavien, Georgien" PLUS Kuba, Venezuela, Sudan, Angola utan istället hjälpt dem till framtid kommen?

För helvete rent ut sagt! En sak att vara troende och fartblind ja, men att skriva det i sådan dumhet som du ANSTRÄNGER dig till att göra just nu är inget annat än ett bevis på desperation för att tanken fallerade redan innan den föddes i din valnöt.

Sluta nu posta evighetstexter om hur missnöjd du är med att saker inte gick som du ville 1958 och återgå till det som händer nu istället. Som du kan se så är INTE varken Moldavien eller Georgien det MINSTA hjälpta utav RYSK närvaro, utan den raka motsatsen.

Det krävs inte feodalt sabbat sinne eller raketforskartugg för att se det UPPENBARA som dagar sig framför DINA ögon. Så, så.....sluta nu misshandla Flashback som om att det vore ett flygblad från 56' och alldeles fullt utav Leninister som föyter med floden som du.

UKRAINA är det och INTE USA, OAVSETT hur mycket du saknar din badanka mer än vattnet själv i dit ryska bad
Citera
2023-07-13, 22:59
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ta in lite mer sanning i dina tankar då omkring 80 000 ryssar dött och omkring 350 000 ukrainska soldater. Jag skriver omkring för ingen vet säkert men kvoten stämmer hur som helst, betydligt fler ukrainska soldater dör och ni hejar på för att förhandlingar med Ryssland är ju inte tänkbart. Orsaken till ukrainska dödstal är ju enkel och logisk och det är ett stort övertag vad det gäller minor, granateld, missiler och stridsflyg.

Så din sjuka glädje över död drabbar mest ukrainska folket men det bryr du väl dig inte om för ryssarna ska sättas på plats enligt dig och dina likar ... till sista ukrainska soldat. Som Lindsey Graham sa, den bästa investeringen någonsin, och log ondskefult.

Har du fått uppgifterna av Scott Ritter?
Citera
2023-07-13, 23:02
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Nej inte mot NATO utan mot Putin och ryska försvarsdepartementet. Om Wagner och kadyroviterna allierat sig så har det ju inget med Ukraina eller NATO att göra utan är inrikespolitiskt. Tvärt om kommer färre strida i Ukraina när det blir inbördeskrig.
Jag citerade dig lite fel, jag såg inte riktigt vad det var du länkade, jag tänkte bara på Wagner när jag såg det. Det var ju goda nyheter du kom med!
Citera
2023-07-13, 23:03
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag vet att det varit tal om att Ukraina ska med i Nato, frågan är dock hur rimligt det är i verkligheten? Jag vet att Nato och väst vill ha krig, men ett sånt beslut skulle ju då innebära att kärnvapenmakter öppet krigar mot varandra.

Det låter inte som en bra idé enligt mig..En fråga till er som tillhör "slava ukrainesekten": förstår ni vad ett sånt krig skulle ha för konsekvenser?

Tänk på att Sverige, oavsett om vi kommit med i Nato eller inte ligger inbäddade bland andra natoländer som garanterat kommer att vara mål för attacker och då syftat jag inte på drönarattacker.

Oavsett vilken sida man önskar ska segra så tror jag ingen normalt funtad människa vill ha ett scenario där Ryssland är i en direkt konflikt med Nato. Väldigt få, om någon skulle tjäna på det, så hur kan man stödja ett sånt förslag? Om man inte vill dö?

Din fråga och tusen till, borde Putin tänkt på före.
Vad får dig att tro att vi sitter på svaret till din fråga?
Citera
2023-07-13, 23:06
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Kul för dig att du är så rörande stolt över att ditt kära Ryssland lyckas hålla näsan över vattenytan.
Appropå sanktioner...stärker inte dom endast den ryska ekonomin och rubeln?
Dessa sanktioner har slagit enormt mot Europa och världsekonomin. Jag är ingen ekonom så ska inte gå in allt för djupt i hur de har påverkat oss och kommer att fortsätta påverka oss. Men.. man behöver inte vara ekonom för att se att dessa åtgärder skapat stora problem för väst och övriga världen.

Vi kan stoppa upp vår vindkraft där bak och låtsas vara glada.
Citera
2023-07-13, 23:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Vad jag minns var att Ukraina var ganska försiktiga / realistiska i sina uttalanden. Så det du sett som offensivplaner kan ha varit annat? Speciellt om det är här du följt det.

Ja mig veterligen har inte Ukrainas generalstab haft sin plan här som cirkulär.
Kan ha missat så klart.
Citera
2023-07-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Hela det där är en sån röra att det bara är att vänta och se vad som är vad. Hoppas det är som han säger och att det smäller på bra om det startar. Där ungefär måste ju ryska folket och reguljära armén ge upp och känna att det är hopplöst om det händer. Går inte att föra hur många krig som helst samtidigt.

Myteriet fortsätter... Se dig om över axeln, Ivan. Du kan få en kniv i ryggen av dina tidigare vänner om du inte passar dig. Det bubblar under ytan. Snart kokar det i grytan.

https://charter97.org/en/news/2023/7/13/555653/

Citat:
"The mutiny continues," political analyst Stanislav Belkovsky responded to General Popov's appeal. "Major General Ivan Popov, just dismissed from the command of the 58th Army by S.K. Shoigu, accuses the leadership of the Russian Defense Ministry/General Staff of the Russian Armed Forces of treason at the highest level. Another former commander of the 58th Army, Lieutenant-General Andrei Gurulev, a deputy of the State Duma of the Federal Assembly of the Russian Federation, has made this case public. We are watching and following," he wrote on his Telegram channel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in