2023-07-13, 16:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudarmochta
2 bananer? Varför?
Bockhörnsklöver och rödbetspulver har jag aldrig hört talas om! Vad är dessa och hur påverkar de min muskeltillväxt och muskelåterhämtning?

FYI är bockhornsklöver en beståndsdel i curry. Hälsofördelarna är många utöver muskeltillväxt.
Citera
2023-07-13, 16:24
Bannlyst
[quote=drink40s|85059121]
Citat:
Jag kommer nu att påbörja en väldigt intensiv träning där jag lyfter tungt flera gånger i veckan, sprintar/löper 2 dagar i veckan och gör andra fysiskt påfrestande aktiviteter under veckan.

Jag undrar hur jag maximerar muskelåterhämtning mellan passen/dagarna.

Det jag vet ju är:
Kaloriöverskott på ungefär 500 kalorier.
Massage på musklerna.
Dricka mycket vatten/mjölk.
Sova ungefär 8 timmar per natt.

Vad vet ni? Vad tycker ni och hur kan man maximera muskelåterhämtning?[/QUOTE

De där gör jag typ redan.
Skulle säga att de räcker med de du beskriver. Lägg till kasein och kreatin och bcaa. Leverpiller är en jäkla höjdare om du har råd eller tid o göra egna men de e kanske bara jag.
Och ZMA och omega 3 sen går de hur bra som helst. Är du över trettio köp en foamroller och en spikmatta och lägg till nå tillskott med mineraler då dessa dräneras som fan.
Stretcha en halvtimme 40 minuter på kvällen.
Så slipper du utveckla triggerpunkter som kommer störa din utveckling och i förlängningen ge dig skador.
Mvh MR springer varje dag och tränar i stort sätt varje dag.

Jag är 20 år. Triggerpunkter vad är det? Vill verkligen inte SKADA mig, alltså jag tänkte att innan jag börjar lyfta tungt så värmer jag upp på typ cykel maskinen lugnt i typ 5 minuter, sedan uppvärmning innan varje del (dvs, knäböj så värmer jag upp på knäböj innan och höjer vikterna innan jag kör på allvar) efteråt så stretchar jag i typ 10 minuter! Krävs det mer?

Springer du och även lyfter tungt? Alltså utvecklas du också och ökar? Det är mitt mål. Snabbare, starkare och uthålligare. Tack för råden kamrat!
Citera
2023-07-13, 16:24
Medlem
Överträna inte. Det får bara negativa konsekvenser och ger inte mer ändå pga sänkning av testosteron och en massa kortisol och prolaktin i omlopp som är katabolt.
Citera
2023-07-13, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Överträna inte. Det får bara negativa konsekvenser och ger inte mer ändå pga sänkning av testosteron och massa kortisol som är katabolt.

Mitt testosteron kommer höjas naturligt!

Hög träning men även optimal vila så man kan prestera på topp nästa pass eller dagen efter.
Citera
2023-07-13, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Bananer är bra (och snabba) kolhydrater, lite kolhydrater direkt efter träning ger snabbare återhämtning.

Bockhornsklöver har i studier (se tex denna) visat sig leda till ökad muskelstyrka. Rödbetor förbättrar syreupptagningen.

Citat:
Men som sagt, även bastu rekommenderas. Mycket bra för muskler och leder och gör att man kan prestera tungt även nästa dag.

Tack för råden kamrat!

Jaha, är bockhornsklöver något man kan köpa på affären? Jag har även hört att kakao förbättras syreupptagning förmåga, kombineras med rödbetspulver blir det suveränt!

Tränar du tungt (basövningar) och har du märkt att du har ökat på vikterna? Springer du även?

Förresten, vet du något som gör lederna starkare? Vill som sagt inte bli skadad, då får man ju sitta på sidlinjen i flera månader!
Citera
2023-07-13, 16:28
Medlem
Citat:
Mitt testosteron kommer höjas naturligt!

Hög träning men även optimal vila så man kan prestera på topp nästa pass eller dagen efter.

Grejen är den att hård träning flera ggr i veckan sänker testosteron markant. De flesta tror att det är tvärtom.
Citera
2023-07-13, 16:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tack för råden kamrat!

Jaha, är bockhornsklöver något man kan köpa på affären? Jag har även hört att kakao förbättras syreupptagning förmåga, kombineras med rödbetspulver blir det suveränt!

Tränar du tungt (basövningar) och har du märkt att du har ökat på vikterna? Springer du även?

Förresten, vet du något som gör lederna starkare? Vill som sagt inte bli skadad, då får man ju sitta på sidlinjen i flera månader!

Högst troligt lär du inte hitta i en mataffär, men i hälsokostbutiker finns det som krydda. Jag tar dock det som kosttillskott istället. Sök på fenugreek.

Kör tunga styrkepass samt crossfit, joggar även ibland. Började ta tillskottet för ca 6 veckor sedan och har ökat i samtliga muskelgrupper sedan dess
Citera
2023-07-13, 16:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Kom även på kollagen om du kör hårt och har behov av att prestera tungt flera dagar på raken. Bra för att minska slitage på leder, så maximerar kapaciteten.
Citera
2023-07-13, 16:40
Medlem
[quote=Huvudarmochta|85059209]
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s

Jag är 20 år. Triggerpunkter vad är det? Vill verkligen inte SKADA mig, alltså jag tänkte att innan jag börjar lyfta tungt så värmer jag upp på typ cykel maskinen lugnt i typ 5 minuter, sedan uppvärmning innan varje del (dvs, knäböj så värmer jag upp på knäböj innan och höjer vikterna innan jag kör på allvar) efteråt så stretchar jag i typ 10 minuter! Krävs det mer?

Springer du och även lyfter tungt? Alltså utvecklas du också och ökar? Det är mitt mål. Snabbare, starkare och uthålligare. Tack för råden kamrat!

Mjo styrketränar väl eller springer varje dag numera. Utom då det är för fysiskt tungt på jobbet. Nu har jag sprungit i stort sätt en mil om dagen i två veckor och massa nickls and dimes som han David goggins brukar köra. Då har stretching blivit mycket viktigt annars blir man steeel som fan. Vad det gäller styrketräning är de typ ba käka 5 lite mindre kompletta måltider om dagen om du vill lägga på dig muskler. Om du börjar känna dig kåt som fan brukar man ligga i kaleriöverskott 😆😆😆.
Blir du fet så fasta och spring mer 😎😆.

Tänkte själv gå över och prova köra 2 st styrkepass om dagen med start imorgon får se hur de går 🤔😁😎
Lycka till and Stay hard 💪👊
Senast redigerad av drink40s 2023-07-13 kl. 17:19.
Citera
2023-07-13, 16:40
Bannlyst
Citat:
Högst troligt lär du inte hitta i en mataffär, men i hälsokostbutiker finns det som krydda. Jag tar dock det som kosttillskott istället. Sök på fenugreek.

Kör tunga styrkepass samt crossfit, joggar även ibland. Började ta tillskottet för ca 6 veckor sedan och har ökat i samtliga muskelgrupper sedan dess

Hur gammal är du?

Ok, jag tror jag kommer köpa det. Det skadar ju inte liksom. Hur många tabletter tar du per dag? Är det ett kosttillskott som man kan ta alla dagar på året eller har man olika perioder?
Citera
2023-07-13, 16:41
Bannlyst
Citat:
Kom även på kollagen om du kör hårt och har behov av att prestera tungt flera dagar på raken. Bra för att minska slitage på leder, så maximerar kapaciteten.

Kan man ta kollagen alla dagar på året eller kör man i perioder? Hur många tar du per dag och hur mycket väger du?
Citera
2023-07-13, 16:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hur gammal är du?

Ok, jag tror jag kommer köpa det. Det skadar ju inte liksom. Hur många tabletter tar du per dag? Är det ett kosttillskott som man kan ta alla dagar på året eller har man olika perioder?

31.

Tar 2 per dag, man kan ta det när som så tänkte ta tillsvidare.

Är ju såklart samma sak att köpa som krydda, men tabletter är enklare om man inte vill äta samma smak på maten varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in