2023-07-13, 14:43
Bannlyst
Jag kommer nu att påbörja en väldigt intensiv träning där jag lyfter tungt flera gånger i veckan, sprintar/löper 2 dagar i veckan och gör andra fysiskt påfrestande aktiviteter under veckan.

Jag undrar hur jag maximerar muskelåterhämtning mellan passen/dagarna.

Det jag vet ju är:
Kaloriöverskott på ungefär 500 kalorier.
Massage på musklerna.
Dricka mycket vatten/mjölk.
Sova ungefär 8 timmar per natt.

Vad vet ni? Vad tycker ni och hur kan man maximera muskelåterhämtning?
Citera
2023-07-13, 15:03
Medlem
jewclaws avatar
Ordentlig vila och mat mellan passen, en vilodag mellan passen funkar klockrent för mig som tränar rent i syfte att bygga. Förut körde jag en split där jag tränade varje dag i några år, nu kör jag minst en dags vila mellan passen och växer bra mycket snabbare.

Har du inte möjlighet med den vilan skulle jag satsa mer på kaloriöverskott.
Glöm inte vitaminerna och mineralerna!
Citera
2023-07-13, 15:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudarmochta
Jag kommer nu att påbörja en väldigt intensiv träning där jag lyfter tungt flera gånger i veckan, sprintar/löper 2 dagar i veckan och gör andra fysiskt påfrestande aktiviteter under veckan.

Det jag vet ju är:
Massage på musklerna.

Jag kör styrka/crossfit 6-7 dagar per vecka och har lite knep för snabb återhämtning:
- 2 bananer direkt efter träning
- Drick mycket vatten
- Sov bra
- Bastu ca 20 min direkt efter varje pass
- Kosttillskott i form av bockhornsklöver, rödbetspulver samt BCAA
- Ät regelbundna måltider
Citera
2023-07-13, 15:32
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Det jag vet ju är:
Massage på musklerna.

Du har en ca 20 minuters lucka direkt efter träningen där dina muskler är vidöppna för påfyllnad av energi. Inget insulin behövs för att energin ska fyllas på i musklerna och det är här du kan säkerställa ork för nästa pass.

För att fylla på behöver du snabba kolhydrater, typ socker. Den bästa sportdrycken är chokladmjölk, för då får du även i dig leucin som är en av de essentiella aminosyrorna och som används för muskeluppbyggnad.

Andra schyssta grejer att göra eftee träning för att bättre muskelåterhämtning är isbad eller bastubad samt stretchning. Även uppvärming innan passet med dynamisk stretch och nertrappning i slutet av passet med stora, lugna rörelser.
Citera
2023-07-13, 15:55
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Det jag vet ju är:
Massage på musklerna.

Någonting som fungerar extremt bra för mig är i princip en carnivore/lchf kosthållning. Detta med varm och kallbad.
Citera
2023-07-13, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Ordentlig vila och mat mellan passen, en vilodag mellan passen funkar klockrent för mig som tränar rent i syfte att bygga. Förut körde jag en split där jag tränade varje dag i några år, nu kör jag minst en dags vila mellan passen och växer bra mycket snabbare.

Har du inte möjlighet med den vilan skulle jag satsa mer på kaloriöverskott.
Glöm inte vitaminerna och mineralerna!

Vilka vitaminer är bäst för muskeltillväxt och muskelåterhämtning?

Jag antar Vitamin D,K och B. Zink och magnesium. Något annat?
Citera
2023-07-13, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag kör styrka/crossfit 6-7 dagar per vecka och har lite knep för snabb återhämtning:
- 2 bananer direkt efter träning
- Drick mycket vatten
- Sov bra
- Bastu ca 20 min direkt efter varje pass
- Kosttillskott i form av bockhornsklöver, rödbetspulver samt BCAA
- Ät regelbundna måltider

2 bananer? Varför?
Bockhörnsklöver och rödbetspulver har jag aldrig hört talas om! Vad är dessa och hur påverkar de min muskeltillväxt och muskelåterhämtning?
Citera
2023-07-13, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Du har en ca 20 minuters lucka direkt efter träningen där dina muskler är vidöppna för påfyllnad av energi. Inget insulin behövs för att energin ska fyllas på i musklerna och det är här du kan säkerställa ork för nästa pass.

För att fylla på behöver du snabba kolhydrater, typ socker. Den bästa sportdrycken är chokladmjölk, för då får du även i dig leucin som är en av de essentiella aminosyrorna och som används för muskeluppbyggnad.

Andra schyssta grejer att göra eftee träning för att bättre muskelåterhämtning är isbad eller bastubad samt stretchning. Även uppvärming innan passet med dynamisk stretch och nertrappning i slutet av passet med stora, lugna rörelser.

Så typ efter mitt sista pass/set/löpning så ska jag käka typ en eller två kexchoklad inom 5 minuter? Ska jag käka leucin direkt då, med kexchokladen?

Vad menas med ”stora, lugna rörelser”?

Vad tror du om anabolic window? Är det sanning eller myt? Hur länge varar anabolic window efter träning? Vissa säger 30 minuter och andra upp till 48timmar efter träning.

Tack för råden, vill verkligen kunna göra det jag tänker göra och för det KRÄVS att musklerna hinner återhämta sig så man kan prestera på topp!
Citera
2023-07-13, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Någonting som fungerar extremt bra för mig är i princip en carnivore/lchf kosthållning. Detta med varm och kallbad.

Vad är lcfc?
Citera
2023-07-13, 16:12
Medlem
[quote=Huvudarmochta|85058391]Jag kommer nu att påbörja en väldigt intensiv träning där jag lyfter tungt flera gånger i veckan, sprintar/löper 2 dagar i veckan och gör andra fysiskt påfrestande aktiviteter under veckan.

Det jag vet ju är:
Massage på musklerna.

Vad vet ni? Vad tycker ni och hur kan man maximera muskelåterhämtning?[/QUOTE

De där gör jag typ redan.
Skulle säga att de räcker med de du beskriver. Lägg till kasein och kreatin och bcaa. Leverpiller är en jäkla höjdare om du har råd eller tid o göra egna men de e kanske bara jag.
Och ZMA och omega 3 sen går de hur bra som helst. Är du över trettio köp en foamroller och en spikmatta och lägg till nå tillskott med mineraler då dessa dräneras som fan.
Stretcha en halvtimme 40 minuter på kvällen.
Så slipper du utveckla triggerpunkter som kommer störa din utveckling och i förlängningen ge dig skador.
Mvh MR springer varje dag och tränar i stort sätt varje dag.
Senast redigerad av drink40s 2023-07-13 kl. 16:16.
Citera
2023-07-13, 16:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
2 bananer? Varför?
Bockhörnsklöver och rödbetspulver har jag aldrig hört talas om! Vad är dessa och hur påverkar de min muskeltillväxt och muskelåterhämtning?

Bananer är bra (och snabba) kolhydrater, lite kolhydrater direkt efter träning ger snabbare återhämtning.

Bockhornsklöver har i studier (se tex denna) visat sig leda till ökad muskelstyrka. Rödbetor förbättrar syreupptagningen.
Citera
2023-07-13, 16:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Men som sagt, även bastu rekommenderas. Mycket bra för muskler och leder och gör att man kan prestera tungt även nästa dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in