2023-07-13, 00:06
Medlem
Funderar på det här med flugor. Så här års är det oftast flugor tar sig in i hemmet så man tvingas ha ihjäl dom med flugsmällan.

Men hur är det egentligen. Sover dom? Vilka tider sover dom? Är det lättare att slå ihjäl dom när de sover? Eller sover de aldrig?
Citera
2023-07-13, 00:10
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Funderar på det här med flugor. Så här års är det oftast flugor tar sig in i hemmet så man tvingas ha ihjäl dom med flugsmällan.

Men hur är det egentligen. Sover dom? Vilka tider sover dom? Är det lättare att slå ihjäl dom när de sover? Eller sover de aldrig?
Klart de gör. Fast mycket andra tider än dig.
Citera
2023-07-13, 00:14
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:

Flugor kan inte flyga i mörker då måste dom sitta still och sova
Citera
2023-07-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Klart de gör. Fast mycket andra tider än dig.

Vilka tider sover dom?
Citera
2023-07-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Så om man släcker ned så somnar dom? Det tror jag inte på.
Citera
2023-07-13, 00:17
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Så om man släcker ned så somnar dom? Det tror jag inte på.

Ja dom kan inte flyga i mörker
Citera
2023-07-13, 01:13
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Gpt-4:

Citat:
Flugor sover, ja. De har faktiskt ett komplex beteende som liknar mänsklig sömn. De blir mindre aktiva vid vissa tider på dygnet, särskilt under nattetid eller i mörka områden. Detta beteende förändras beroende på flugans art och miljö. Vissa arter kan anpassa sitt "sömn" mönster baserat på ljusförhållanden och temperatur. Men generellt kan man säga att de flesta flugor blir mindre aktiva och vilande när det är mörkt, vilket kan likna en form av sömn.

Observera att "sömn" hos insekter inte är helt samma sak som människors sömn. Medan de delar vissa likheter, som minskad aktivitet och respons på stimuli, skiljer sig processerna biologiskt åt på många sätt.
Citera
2023-07-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Gpt-4:

Tack för svar. Låter mer som att de vilar än att de sover.
Citera
2023-07-13, 01:29
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Vilka tider sover dom?

Har studerat min husfluga som heter Surr. Surr sover enligt nedan.
21.00-21.45
23.30-01.45
03.00-04.30

Surr sover även kortas på ca 15 minuter efter frukosten då han fått lite äggula och äggvita.
Lunch äter han inte, men lite hallonsaft brukar han dricka.
Han brukar sitta på fläktkåpan när jag lagar middag men Surr får då både äggvita och äggula, han är inte så kräsen av sig

Hur sover era Husflugor?
Citera
2023-07-13, 02:21
Medlem
MissBs avatar
Det är ju därför man alltid blir väckt tidigt på morgonen om man har en fluga i rummet och inga mörkläggande gardiner, flugan sover när det är mörkt och när det börjar bli ljust ute så vaknar de och terrar en.

Tips för att få ut en fluga ur sovrummet när man inte orkar smälla den är ju att släcka lampan i sovrummet och tända lampan i hallen, då flyger flugan ut av sig själv. Den dras till ljus
Citera
2023-07-13, 02:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Märkligt, jag har flugjävlar som attackerat mig i facet när det är mitt i natten och surrar en i öronen
Citera
2023-07-13, 02:38
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Har studerat min husfluga som heter Surr. Surr sover enligt nedan.
21.00-21.45
23.30-01.45
03.00-04.30

Surr sover även kortas på ca 15 minuter efter frukosten då han fått lite äggula och äggvita.
Lunch äter han inte, men lite hallonsaft brukar han dricka.
Han brukar sitta på fläktkåpan när jag lagar middag men Surr får då både äggvita och äggula, han är inte så kräsen av sig

Hur sover era Husflugor?

Intressant, hur länge har du haft surr?
Hur länge lever flugor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in