2023-06-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Du får köra så sakta endast om du har giltigt skäl enligt trafikförordningen.

Korrekt 2, och som Neksnor var inne på så är det generellt sett extremt sällan någon får på skallen för att ha kört saktare än skyltat, närmast oavsett hur mycket saktare. Lagen tolkas synnerligen flexibelt och bedöms från situation till situation, och det ska vara tämligen uppenbart att den som kör sakta gör det till extrem och helt medvetet skiter i andra trafikanter och i grunden heller inte har något eget acceptabelt giltigt skäl.
Citera
2023-06-24, 23:01
Medlem
Isnatts avatar
Att ligga efter en försiktig gök som kör mot en dubbelfilig rondell som är HELT TOM.
Tror ni dessa krondårar kör in i rondellen? Nej, saktar ner i god tid och stannar nästan och tittar efter absolut ingenting innan den smyger sig in.
Ser man att rondellen är tom och inga bilar på väg in från ens vänstra så är det ju bara att köra!

Stör mig även på bilar som tränger sig in framför mig när jag håller avstånd till bilen framför.
En kompis blev av med körkortet efter att kört in i en bil som låg framför honom då bilen bromsade och jag lärde mig en läxa från det och håller alltid avstånd framåt, men väldigt ofta så kommer nån och tränger sig in.
Citera
2023-06-25, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Att ligga efter en försiktig gök som kör mot en dubbelfilig rondell som är HELT TOM.
Tror ni dessa krondårar kör in i rondellen? Nej, saktar ner i god tid och stannar nästan och tittar efter absolut ingenting innan den smyger sig in.
Ser man att rondellen är tom och inga bilar på väg in från ens vänstra så är det ju bara att köra!

Stör mig även på bilar som tränger sig in framför mig när jag håller avstånd till bilen framför.
En kompis blev av med körkortet efter att kört in i en bil som låg framför honom då bilen bromsade och jag lärde mig en läxa från det och håller alltid avstånd framåt, men väldigt ofta så kommer nån och tränger sig in.
Nej, det är helt rätt beteende att göra så och respektera väjningsplikten som man ska. Det kan komma en 50 cm hög liggcykeln som inte syns förrän man är framme. Mötte en sådan igår faktiskt. Helt omöjligt att se vad det var för något innan den var jämsides. Verkar livsfarligt att köra en sån med tanke på osynligheten.
Citera
2023-07-04, 07:50
Medlem
KillenArCPs avatar
1. Folk som tränger sig vid trafikköer.
2. Folk som blinkar vänster i rondellen medan man kör, vilket inte är fel. Men blinka då höger när ni kör ut i rondellen tack.
3. Folk som kör långsamt och samlar karavaner bakom sig. Helt okej men se till då för fan att släppa fram alla bakomliggandes bilar genom att köra in på en bussplats eller liknade.
4. Folk som ligger i arslet på en.
5. Folk som tvärar in framför en vid omkörningar.
Citera
2023-07-05, 22:43
Medlem
kl4sseKocks avatar
Dessa trä hattar som prompt måste ut framför en i sken av att ha bråttom, för att sen ta av nästa avfart eller för att ligga i snigel fart. TVI!
Citera
2023-07-09, 20:48
Medlem
godboys avatar
Folk som ska lämna huvudled genom att svänga vänster men som inte har vett att positionera sig rätt, utan som står låååångt till höger så man inte kan passera.
Citera
2023-07-12, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
1. Folk som tränger sig vid trafikköer.
2. Folk som blinkar vänster i rondellen medan man kör, vilket inte är fel. Men blinka då höger när ni kör ut i rondellen tack.
3. Folk som kör långsamt och samlar karavaner bakom sig. Helt okej men se till då för fan att släppa fram alla bakomliggandes bilar genom att köra in på en bussplats eller liknade.
4. Folk som ligger i arslet på en.
5. Folk som tvärar in framför en vid omkörningar.
Inte så smart att göra så, eftersom du då får väjningsplikt igen då du ska ut på vägen. Räcker att ge sig ut i vägrenen så får du ligga där till det är grönt att köra ut.
Ok om man kör en epa i 40 eller nån traktor, men att ligga bara lite under skyltat eller kanske inte ens det, är inte ett skäl att "släppa förbi" nån.
Citera
2023-07-12, 15:55
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Inte så smart att göra så, eftersom du då får väjningsplikt igen då du ska ut på vägen. Räcker att ge sig ut i vägrenen så får du ligga där till det är grönt att köra ut.
Ok om man kör en epa i 40 eller nån traktor, men att ligga bara lite under skyltat eller kanske inte ens det, är inte ett skäl att "släppa förbi" nån.
Varför ska jag ha väjningsplikt mot dem när jag kör förbi dem? Pratar om människor som kör 20 km/h minst under hastighetsgränsen.
Citera
2023-07-12, 15:56
Avslutad
Folk som kör aggressivt stör mig. Gas, broms, gas, broms. Ryckigt och hetsigt. Ta det lugnt istället och chilla. Sliter mindre på bilen och ev anlag för road rage minskar avsevärt.

Folk som tror att det finns nåt som heter trafikrytm. De kopplar bort omdömet och följer med i andras tempo. Det är livsfarligt. Du ska utgå från ditt egna omdöme och inte låta dig dras med i hur andra kör. Stå på dig och ge inte efter. Du bestämmer din takt, precis som när du är ute och cyklar eller promenerar.
Citera
2023-07-12, 15:58
Avslutad
Citat:
Varför ska jag ha väjningsplikt mot dem när jag kör förbi dem? Pratar om människor som kör 20 km/h minst under hastighetsgränsen.
va? om du kör in på en busshållsplats eller ut på vägrenen för att släppa förbi nån, så har väjningsplikt igen då du ska ut. Iaf om hela bilen lämnat vägen.
Citera
2023-07-12, 17:57
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
va? om du kör in på en busshållsplats eller ut på vägrenen för att släppa förbi nån, så har väjningsplikt igen då du ska ut. Iaf om hela bilen lämnat vägen.
Ja, så vad är problemet? Släpp fram karavanen.
Citera
2023-07-12, 18:07
Avslutad
Citat:
Ja, så vad är problemet? Släpp fram karavanen.
Fast har man tänkt köra i samma fart hela tiden, så får man ju släppa fram hela tiden. Förstår husvagnar som vägrar ut i vägrenen. vad är det för vits liksom? kommer bara nya bilar som vill förbi och att kör mil efter mil i vägrenen är ingen bra idé
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in