2023-07-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag tycker din poäng är helt i linje med min. Jag gnäller inte för att jag får vara med och betala någon annans balkong, på samma sätt som jag tycker att det är rimligt att föreningen kompenserar oss som blir drabbade med extrakostnader pga det som sker nu. Man ger och tar.

Som blivit sagt under tråden, du har inte "rätt" till någonting, varje BRF gör olika.
Här har t.ex 1 medlem sluppit betala avgift under 3 månader då han fick det svårt ekonomiskt, detta togs upp på ett möte vi hade.

Det borde ha varit ett möte angående denna planerade renovering, på det mötet framkommer då att vissa bostäder drabbas hårdare än andra, beslutet att kompenseras hade då tagits upp på detta möte.
Citera
2023-07-12, 15:17
Medlem
Jag har ingen lösning och inga idéer om vad du ska göra, men mina sympatier har du iaf.
Jag tycker det är självklart med någon form av kompensation. Iqf om det stämmer att de flesta har avstängt 1v och du 8v. Det låter orimligt, men jag vet inte hur stambyte fungerar riktigt.

Om du har rinnande vatten, men inget avlopp. Hur fasen funkar det när vattnet varit stillastående i rören i 10 rimmar och är ljummet och man vill ha kallt vatten ifrån kranen? För inte fasen ska du väl fylla en 20L-dunk att ha i kylen hela tiden?

Ska du fylla hink efter hink tills vattnet är kallt? Eller varmt för den delen. Och sedan hälla ut genom fönstret? Eller måste du gå/åka ner och hälla i avlopp utanför på gårdsplanen.

Koka potatis, åka och tömma vatten, komma upp börja med steken och när till slut stekt lök och såsen är klara så har all annan mat kallnat.. vilket liv du.. lider med dig och hoppas du blir väl kompenserad för detta.
Citera
2023-07-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Dåligt exempel, du inser att om balkonger ska renoveras så betalar samtliga boende, även de utan balkong.
Nej, du har inte rätt till någonting - engagera dig på möten så hade du kanske kunnat göra någonting åt det.
Lägenheter med balkong har högre andelstal , d v s högre månadsavgift än dom utan så dessa har betalat löpande.
Citera
2023-07-12, 15:25
Medlem
Tyvärr så har du inget lagligt stöd för nedsättning av avgiften så länge föreningen inte varit vårdslös.

https://lawline.se/answers/kan-jag-krava-avgiftsnedsattning-av-brf

Jag håller med om att det låter orättvist om några lägenheter drabbas mycket hårdare pga hur huset och avloppen är byggda.
Citera
2023-07-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tyvärr så har du inget lagligt stöd för nedsättning av avgiften så länge föreningen inte varit vårdslös.

https://lawline.se/answers/kan-jag-krava-avgiftsnedsattning-av-brf

Jag håller med om att det låter orättvist om några lägenheter drabbas mycket hårdare pga hur huset och avloppen är byggda.

Tack för ett relevant svar. Uppfriskande bland allt tyckande i tråden.
Citera
2023-07-12, 15:37
Medlem
Citat:
Tack för ett relevant svar. Uppfriskande bland allt tyckande i tråden.

Det är ju dock inte olagligt att fråga.
Citera
2023-07-12, 16:25
Avslutad
Citat:
Jag har precis blivit aviserad att jag kommer vara helt utan avlopp i min lägenhet i 8 veckor pga nödvändiga renoveringar av fastigheten. För de flesta lägenheter gäller det att de kommer vara utan avlopp i 1 vecka, men pga hur stammarna är dragna så kommer jag och några till att vara drabbade i 7 veckor längre än alla andra. Detta innebär alltså att jag inte kommer kunna gå på toaletten, duscha, diska och med stort besvär kunna laga mat. Det kommer sättas upp provisoriska duschar och toaletter på gården som man får använda, men det är ju inte så kul ändå..

Hade jag bott i en hyreslägenhet så hade det varit solklart att jag skulle få kompensation, men vad gäller i en bostadsrättförening? Där äger man ju fastigheten tillsammans och att ge boende kompensation ger ju sämre ekonomi till föreningen som jag själv har ett intresse i. Men samtidigt är det jag och några till som drabbas av detta mycket mer än alla andra, så jag tycker inte det är orimligt med en kompensation ändå. Har man några rättigheter till kompensation vid den här typen av olägenheter när man bor i en bostadsrättförening, och var kan jag i så fall läsa om det?

Jag läste på följande länk att helt obrukbart kök bör ge 40% och helt obrukbart badrum bör ge 40%. Men det är ju då i en hyreslägenhet. Sen vet jag inte om köket räknas som helt obrukbart i.o.m att kyl och spis fungerar t.ex.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas-vid-fel-i-lagenheten/

hur gör du med köket?

dusch är bara gå till närmaste gymmet och toa är universitets-toaletter väldigt tyst och diskreta. DESSA rekommenderas starkt!
Citera
2023-07-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
hur gör du med köket?

dusch är bara gå till närmaste gymmet och toa är universitets-toaletter väldigt tyst och diskreta. DESSA rekommenderas starkt!

Jag vet inte vad du menar jag ska göra med köket. Det är som jag skrev, att man med stort besvär antagligen kommer kunna laga mat, men jag antar att det blir hämtmat för det mesta. Kommer varken kunna diska eller hälla ut vatten från pasta osv. Just dusch är mitt minsta besvär, jag är på gymmet var/varannan dag och duschar sällan hemma ändå. Däremot att inte kunna sätta sig på toa direkt när man vaknat eller när man vill, eller behöva springa ut och borsta tänderna tidigt på morgonen eller sent på kvällen/natten är värdelöst. Passade på att njuta lite extra sist jag var på toa, man vet inte vad man har förrän någon tar det ifrån en..
Citera
2023-07-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Lägenheter med balkong har högre andelstal , d v s högre månadsavgift än dom utan så dessa har betalat löpande.

Ja, men nej.
Det stämmer att en BR med balkong oftast har högre andelstal än en lika stor lägenhet utan balkong, detta innebär att dem betalar några % mer i månadsavgift (de har större andel i BRF).

Min poäng var att samtliga hushåll står för renoveringen utav balkonger, även om de inte har en balkong själv.
f.ö så är det nog väldigt sällan pengar läggs undan till renovering av balkong (oftast "uppgradering" till inglasad balkong), så nej de har inte betalat "löpande".
Citera
2023-07-12, 16:49
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Jo det hade jag faktiskt. Jag hade så klart inte fysiskt gått över och gett pengar, men jag hade varit helt fine med att föreningen hade kompenserat dessa fåtal lägenheter som drabbas extra, vilket i praktiken hade inneburit att övriga 50-100 lägenheter betalar någon hundralapp extra i solidaritet för att renoveringen går mer smärtfritt för dem. Inte alls ett märkligt resonemang för mig. Man bor tillsammans och delar på besvären när något extraordinärt som detta inträffar. Det kommer ju innebära merkostnader för mig.
Det fetade: Det gör de inte. Renoveringsgubbarna jobbar varken snabbare eller långsammare av detta.

Citat:
Nej inte alls. Jag kommer så klart hantera både de extra kostnaderna detta medför och överleva att avloppet är avstängt. Men alla som har jobbat i kundtjänst eller juridik vet att man aldrig tjänar något på att bara sitta tyst och acceptera allt, de som skriker högst och slår vakt om sina rättigheter är de som får mest. Så det är klart jag tar på mig offerhatten och hör mig för vad jag möjligen kan ha rätt till.
Gör du det. Med all sannolikhet kommer styrelsen att dra fram något del i stadgarna som gör att diskussionen blir kort. Nästa gång du kontaktar styrelsen kommer kanske någon där att undra vem du är. Då kommer någon annan i styrelsen att påminna denne "det är den där jönsen som ville ha ersättning för att vi renoverade stammarna, han är ju rätt väck i pallet".
Citera
2023-07-12, 16:52
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tänk dig situationen att du bor i ett kollektiv i en stor lägenhet. Något händer i ditt rum som inte beror på dig. Att fixa det tar två månader, och under tiden kan du inte bo där, utan du får sova i köket.

Hade du tyckt att det vore rimligt att du under denna tid betalar lika mycket som de som har ett eget rum?
Det fetade gör att din parallell blir irrelevant. Vi bör nog utgå från att TS använt stammarna, annars skulle han inte bli så upprörd över att han inte kommer att kunna göra det i åtta veckor.
Citera
2023-07-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Det fetade: Det gör de inte. Renoveringsgubbarna jobbar varken snabbare eller långsammare av detta.

Vad jiddrar du nu om? Renoveringen går mer smärtfritt för de som har avloppet avstängt 1v, jämfört med de som har det avstängt 8v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in