Citat:
Ursprungligen postat av
barkie
Jag är inte för Rysslands invasion överhuvudtaget. Jag diskuterar omständigheter, historia, orsaker och verkan som emotionellt störda individer inte kan ta åt sig.
Historiskt, diplomatiskt och strategiskt var det oundvikligt. Mänskligt är det självklart helt förkastligt. Men det är väl sällan något land, i någon konflikt, någonsin, som brytt sig om civila?
Det är rätt intressant att personer som ojar sig över påstådda övergrepp av Ukraina/NATO förhåller sig helt kallsinniga till verifierade övergrepp av Ryssland som att det bara är en oundviklig konsekvens av krig.
Tyvärr rimmar det rätt illa med neutralitet att snöa in sig på upplevda fel och brister hos en stridande part, men inte lägga mycket fokus all på den andre partens övergrepp.
Det hade varit illa nog om parterna varit lika dåliga kålsupare båda två, men blir ännu värre att fokusera på offret när det finns uppenbar angripare.
För övrigt drar jag mig till minnes vissa nazisters uttalanden om förintelsen där de beskrev det som kanske förkastligt ur mänsklig synvinkel, men en slutgiltig lösning dessvärre oundvikligt i ett historiskt och existentiellt avseende.