2023-07-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Klipp ur förhöret:

Du hörde vad hon sa?"
M: "Ja."
Å: "Ja. Vad säger du om det?
M: "Jag, eh, jag har inte varit med och planerat nåt eh, jamen att planera slå Tove eller skada henne på nåt sätt."
Å: Har Johanna sagt nånting att hon tänker göra det?"
M: "Nej, inte...nej."

Vad, av det J påstod, ville M inte uttala? Varför bromsade hon sig?

Med illvillig fantasi, kan jag tänka mig att J sagt "T ska dö" eller något ditåt. M vill inte ha fler frågor om vad J egentligen sagt och vill därför inte heller uttala vad J inte sagt.
Troligtvis har M hört J uttala dödshot mot T ett antal gånger förut och fäster kanske inte så stor vikt vid det. Words!

Nu är detta helt fria fantasier utifrån Ms utelämnade ord men jag ser det inte som helt otänkbart.

Johanna har varit väldigt tydlig gentemot Maja med hur mycket hon avskyr Tove. Hon har uttryckt flera gånger att hon vill att hon ska dö, att världen vore en bättre plats utan henne. Hon har försökt bränna inne henne. Att M begriper att J är en fara för T s liv är väl en självklarhet?

Speciellt med tanke på att hon skulle yttrat orden strax efter att T sagt att M är världens sämsta människa och dom råkat i gruff.
Citera
2023-07-12, 11:07
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är det som är så märkligt
Varför följde T med tjejerna hem?
Tove har ju tidigare varit rädd för dem

J och M måste ha lurat i T något som var viktigt för T eller fjäskade de och spelade snälla
Men båda är skyldiga till att ha lurat T
Som jag minns det så berättar Johanna i förhör att hon och Maja bad Tove om ursäkt och frågade om hon ville följa med och reda ut bråket.
De spelade nog jättesnälla för att få med henne så därför förstod Tove inte vad som väntade henne..
Minns inte att Tove skulle ha bett dem om ursäkt, så därför misstänker jag att det var duon som provocerade och startade bråket på Nöjet.
Synd att det inte finns vittnen till händelsen.
Citera
2023-07-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Man ska inte tro på allt vad JJ och MH berättar i förhör som sagt var.
Det var en en bild i fup där T sitter på huk som jag tänkte på
Citera
2023-07-12, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Klipp ur förhöret:

Du hörde vad hon sa?"
M: "Ja."
Å: "Ja. Vad säger du om det?
M: "Jag, eh, jag har inte varit med och planerat nåt eh, jamen att planera slå Tove eller skada henne på nåt sätt."
Å: Har Johanna sagt nånting att hon tänker göra det?"
M: "Nej, inte...nej."

Vad, av det J påstod, ville M inte uttala? Varför bromsade hon sig?

Med illvillig fantasi, kan jag tänka mig att J sagt "T ska dö" eller något ditåt. M vill inte ha fler frågor om vad J egentligen sagt och vill därför inte heller uttala vad J inte sagt.
Troligtvis har M hört J uttala dödshot mot T ett antal gånger förut och fäster kanske inte så stor vikt vid det. Words!

Nu är detta helt fria fantasier utifrån Ms utelämnade ord men jag ser det inte som helt otänkbart.

Jag tänker att Maja tänkte säga "slå" igen, eftersom det var det som åklagaren syftade till att Johanna hade sagt i rätten innan Maja vittnade.
Citera
2023-07-12, 11:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Uppgiften om 3-4 gånger kommer från entrevärden på Nöjet. Han känner igen både J och M sedan tidigare och beskrivit dom som trevlig. Så hans vittnesmål bör ses som trovärdigt, när han säger att M sprang in 3-4 gånger ut och in på Nöjet och såg upprörd ut. (sid 547)

Att allt inte är med i FUP vet vi. Bild på när M beställer drink finns väl inte med t.ex. Och det är bara nån enstaka bild på J och M när dom går fram till vakten. FUP vill väl ge en helhetsbild utan översvämma den med bilder och info som inte anses vara avgörande för fallet.

Vaktens och polisens vittnesmål sröks inför rättegången, så att M gick in flera gånger vet inte ens rätten om.

Men du menar att åklagaren och utredningen skulle "ta bort" tre gånger av övervakningsbilderna när Maja springer in och ut???
Välja att inte ta med detta?

Och sedan inte heller ta upp detta under rättegången, utan få det att se ut som en gång?

Det låter väl inte rimligt, om man vill visa på uppsåt och att Maja och Jhana verkligen ville "fånga" in Tove?

Nä, det finns ingern rimlighet i detta.

Nu är det du som är enögd och väljer att heller tro på ett vittne än övervakningkamerorna.
Citera
2023-07-12, 11:22
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ja, Johanna berättade inte att Maja var med vid dumpningen trots att hon kunde gjort det. Hon höll inne med den infon tills hon fick veta att M själv berättat det. Det blir då logiskt för J att tro, att M även berättat om dom andra delarna. Därför säger hon som det var för att hon tror att M redan sagt som det var.
eh va?

Johanna berättade inte ett skit om "dumpningen", istället hittade hon på en "haschresa" Först sa hon att Maja var med på den men sen när hon fick veta att Maja sagt att hon inte var med på någon "haschresa" så ändrade sig Johanna och sa att hon åkte ensam.
När Johanna sen fick veta att Maja erkänt dumpningen av kropp så totalnekade Johanna det, tills hennes "3 veckors betänketids" förhör kom då hon berättade "sanningen"

Trodde faktiskt du var mer insatt än så.
Citera
2023-07-12, 11:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Som jag minns det så berättar Johanna i förhör att hon och Maja bad Tove om ursäkt och frågade om hon ville följa med och reda ut bråket.
De spelade nog jättesnälla för att få med henne så därför förstod Tove inte vad som väntade henne..
Minns inte att Tove skulle ha bett dem om ursäkt, så därför misstänker jag att det var duon som provocerade och startade bråket på Nöjet.
Synd att det inte finns vittnen till händelsen.
ja där försa sig Johanna lite heh, Förhörsledarna frågade ju T.om varför hon och Maja skulle bett om ursäkt när det var Tove som borde gjort det, kommer inte ihåg utantill men blev lite krystat o hon förklarade det med någonting liknande att de bad om ursäkt för att de varit otrevliga eller nått efter att Tove hoppat på henne heh.
Citera
2023-07-12, 11:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hade inte Tove svarta kostymbyxor på sig? Den personen som skulle sitta på huk på kamerabilden är nog en annan person om man tittar på byxornas färg. Så Tove har nog varit någon annanstans på Nöjet.

Fast då har utredningen tagit fel då, eftersom det står på bilden:

"Hon tittar åt det hållet där Tove sitter på huk." A153/115

"Maja tittar återigen åt det håll Tove befinner sig." /116

Som sagt, jag tycker inte mig kunna urskilja Tove, men detta är en film, där man har valt ut bilder. Jag utgår från att utredningen kunnat identifiera Tove, och att Maja verklgen tittar åt Toves håll.
Citera
2023-07-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men du menar att åklagaren och utredningen skulle "ta bort" tre gånger av övervakningsbilderna när Maja springer in och ut???
Välja att inte ta med detta?

Och sedan inte heller ta upp detta under rättegången, utan få det att se ut som en gång?

Det låter väl inte rimligt, om man vill visa på uppsåt och att Maja och Jhana verkligen ville "fånga" in Tove?

Nä, det finns ingern rimlighet i detta.

Nu är det du som är enögd och väljer att heller tro på ett vittne än övervakningkamerorna.

Dom tar inte bort, utan väljer att inte ta med allt för att FUP inte ska bli för stor. Att M gick in och ut från Nöjet för att leta efter T tog dom med. Att hon gick in 3 gånger ansågs troligen inte tillräckligt viktigt då dom redan fått med på bild att hon gått in och ut för att leta.

Det visar ju även åklagaren genom att inte ha med entrevärdens vittnesmål i rättegången och låter M s ord låta vara oemotsagd. Även M s ord att hon var stupfull får ju stå oemotsagd trots att Rullman hade kunnat plocka in minst 5 vittne som skulle kunna dementera det.

I teorin skulle FUP kunna innehålla 500 bilder från Nöjet. Det som anses relevant tas med. Att dom tar med 3 bilder istället för 9 när M går in och ut för att leta efter T ser jag inte som något konstigt. Poängen är att M gick in för att leta efter T, inte hur många gånger.
Citera
2023-07-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Maja sprang inte in och ut på Nöjet.
Inte om man ska tro på övervakningskamerorna.

Maja går in vid 01:22, det registraras att Maja kollar åt Toves håll. Hon lämnar vid 01:24.

Sedan går Tove ut vid 01:32.

Jag vill får bort sådan överdrifter som cirkulerar i tråden, t ex som en skribent påstod att det var fyra gånger.

Detta har nu blivit en trådsanning.

Lägger in mitt inlägg när det begav sig om denna överdrift (fyra gånger istället för en).
Det var en vakt på nöjet som sa att M sprang fram och tillbaks in på nöjet

Känns si så där att det blir sagt som osanning när det inte är det och sen
klippa och klistra ihop en osanning är inte helt ok
Senast redigerad av Anedin 2023-07-12 kl. 11:33.
Citera
2023-07-12, 11:30
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Uppgiften om 3-4 gånger kommer från entrevärden på Nöjet. Han känner igen både J och M sedan tidigare och beskrivit dom som trevlig. Så hans vittnesmål bör ses som trovärdigt, när han säger att M sprang in 3-4 gånger ut och in på Nöjet och såg upprörd ut. (sid 547)

Att allt inte är med i FUP vet vi. Bild på när M beställer drink finns väl inte med t.ex. Och det är bara nån enstaka bild på J och M när dom går fram till vakten. FUP vill väl ge en helhetsbild utan översvämma den med bilder och info som inte anses vara avgörande för fallet.

Vaktens och polisens vittnesmål sröks inför rättegången, så att M gick in flera gånger vet inte ens rätten om.
Förhoppningsvis kallar åklagaren in fler vittnen till hovrättsförhandlingarna, bl.a entrevärden och vakter, så att rätten får en tydligare bild av dessa kvinnor.

Ser att trovärdigheten ifrågasätts hos vittnen, ser ingen anledning till att de skulle ljuga.
Citera
2023-07-12, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Antar att ditt svar här gäller mitt första inlägg till dig idag (en timme tidigare).

Att något hänt på Nöjet den sena tiden råder det inga tvivel om eftersom TT skrev detta i sitt sms till AW.
Vem/vilka som börjat med tjafset mellan dessa ungdomar står i stjärnorna eftersom en inte kan försvara sig längre.

Kanske missuppfattade/blandade ihop inläggen.

Jag misstror tjejernas beskrivning om att Tove skulle ha överöst/slag som hamrats över Johanna, knytnävslag i ansiktet/huvudet (eller vad nu Johanna har skrivit till vänner och sagt i förhör).

En (eller fler, minns ej nu) polis har ju sagt att han absolut hade reagerat på annat sätt om det hade pratas om slag mot huvudet. Nu verkade ju tjejerna inte så upprörda, inga skador syntes, så man tyckte att Johanna kunde göra anmälan efteråt.

Med tanke på hur många som varit på Nöjet denna kväll, att det var vid stängning, ser jag det som väldig anmärkningsvärt att ingen sett dessa slag som Johanna beskriver. Iaf på det viset som hon beskriver det.

Tove beskriver ju till Albin att hon sagt något och att Johanna slår, vilket hon också säger till vakten, som bedömer det som att "ord står mot ord".

Något har hänt, men inte tror jag på misshandle i dignitet att polisanmäla.

Något enda vittne borde ha sett detta. Och B*enny som Johanna påstår sk ha sett händelsen, borde trots fylla minnas.

Men eftersom Johanna har skapat minst två ytterligare fabricerade vittnen till händelsen, så misstror jag henne skarpt.

Ingen av de vittnen som Johanna dragit upp, kan bekräfta hennes version. Tvärtom säger de att det som Johanna säger inte stämmer.

Min övertyglese är att Tove kan ha sagt det där olämpliga, och att det är Johanna som knuffar till /slår Tove. Möjligt att Tove fäktar med armarna (ett vittne berättar om att han noterat något med armar, men inget bråk som han sett) i samband med knuffen. kanske för att parera balansen, kanske för att hon ramlar (om hon gör det?).

Jag tror inte på knytnävsslag, eller att Tove hamrade slag över Johannas huvud.
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-12 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in