2023-07-12, 09:43
Medlem
Jag har precis blivit aviserad att jag kommer vara helt utan avlopp i min lägenhet i 8 veckor pga nödvändiga renoveringar av fastigheten. För de flesta lägenheter gäller det att de kommer vara utan avlopp i 1 vecka, men pga hur stammarna är dragna så kommer jag och några till att vara drabbade i 7 veckor längre än alla andra. Detta innebär alltså att jag inte kommer kunna gå på toaletten, duscha, diska och med stort besvär kunna laga mat. Det kommer sättas upp provisoriska duschar och toaletter på gården som man får använda, men det är ju inte så kul ändå..

Hade jag bott i en hyreslägenhet så hade det varit solklart att jag skulle få kompensation, men vad gäller i en bostadsrättförening? Där äger man ju fastigheten tillsammans och att ge boende kompensation ger ju sämre ekonomi till föreningen som jag själv har ett intresse i. Men samtidigt är det jag och några till som drabbas av detta mycket mer än alla andra, så jag tycker inte det är orimligt med en kompensation ändå. Har man några rättigheter till kompensation vid den här typen av olägenheter när man bor i en bostadsrättförening, och var kan jag i så fall läsa om det?

Jag läste på följande länk att helt obrukbart kök bör ge 40% och helt obrukbart badrum bör ge 40%. Men det är ju då i en hyreslägenhet. Sen vet jag inte om köket räknas som helt obrukbart i.o.m att kyl och spis fungerar t.ex.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas-vid-fel-i-lagenheten/
Citera
2023-07-12, 10:26
Medlem
Varför ska du få kompensation för att det renoveras i din egna lägenhet?

Du får snarare vara tacksam att föreningen gör underhåll i fastigheten utan att du behöver engagera dig.
Citera
2023-07-12, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Varför ska du få kompensation för att det renoveras i din egna lägenhet?

Du får snarare vara tacksam att föreningen gör underhåll i fastigheten utan att du behöver engagera dig.

Eftersom jag betalar lika hög avgift som alla andra i huset, men kommer ha en i stort sett obrukbar lägenhet i 7 veckor längre än alla andra. Det är inte orimligt att boende som har en lägre standard betalar lägre avgift än övriga boende. Jämför t.ex om hela huset hade haft el indraget till sina lägenheter, medans några lägenheter inte har el. Är det då rimligt att avgiften är lika hög i dessa lägenheter. Eller om bredband ingår i avgiften i vissa lägenheter men inte i andra, ska alla då betala för bredbandet? Nu är detta visserligen en temporär olägenhet, men jag tycker ändå det är rimligt att de som får obrukbara lägenheter under så lång tid blir kompenserade för detta.
Citera
2023-07-12, 10:44
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Eftersom jag betalar lika hög avgift som alla andra i huset, men kommer ha en i stort sett obrukbar lägenhet i 7 veckor längre än alla andra. Det är inte orimligt att boende som har en lägre standard betalar lägre avgift än övriga boende. Jämför t.ex om hela huset hade haft el indraget till sina lägenheter, medans några lägenheter inte har el. Är det då rimligt att avgiften är lika hög i dessa lägenheter. Eller om bredband ingår i avgiften i vissa lägenheter men inte i andra, ska alla då betala för bredbandet? Nu är detta visserligen en temporär olägenhet, men jag tycker ändå det är rimligt att de som får obrukbara lägenheter under så lång tid blir kompenserade för detta.
Om det hade handlat om en hyresrätt, ja, men nu är det ju bostadsrätt så därför blir det inte så.
Du kan även vända på resonemanget och säga att resten av medlemmarna kommer att bekosta en mer tidskrävande renovering av din lägenhet än av de andra lägenheterna. Du borde vara tacksam istället för gnällig.
Citera
2023-07-12, 10:48
Medlem
Underhåll behöver göras i föreningen och föreningen har ordnat så du kan fortsätta bo i lägenheten under renoveringen.

Åtta veckor för underhåll på vatten och avlopp är inga konstigheter.

Jag förstår inte vad du tycker är konstigt eller vill ha någon form av kompensation för?

Knacka på hos grannen som du är avundsjuk på och fråga om denna kan betala pengar för ditt besvär med renoveringen. Det är det du i praktiken begär.
Senast redigerad av mr.korrekt 2023-07-12 kl. 10:52.
Citera
2023-07-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Om det hade handlat om en hyresrätt, ja, men nu är det ju bostadsrätt så därför blir det inte så.
Du kan även vända på resonemanget och säga att resten av medlemmarna kommer att bekosta en mer tidskrävande renovering av din lägenhet än av de andra lägenheterna. Du borde vara tacksam istället för gnällig.

Jag köper inte det riktigt. Det kommer inte utföras något arbete i min lägenhet på det sättet, utan det handlar om hur stammarna går och att stammarna till just min lägenhet inte går att stänga av under en kortare tid. Så det handlar inte om att det utförs något renovering specifikt till min lägenhet eller att jag får något extra, utan det är en renovering som gynnar hela huset och alla boende precis lika mycket, men som drabbar mig extra. Men visst, jag är med på resonemanget att det fungerar på annat sätt i en brf jämfört med hyresrätt. Här är jag ju delägare i projektet och gynnas absolut av att fastigheten underhålls. Men jag kan ändå tycka att det är rimligt att övriga boende som inte drabbas på samma sätt, får stå för lite större del av kostnaden, vilket kontentan blir om man ger vissa boende en reduktion. Alla boende gynnas ju av renoveringen på samma sätt, men jag drabbas mycket mer än andra.
Citera
2023-07-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.korrekt
Knacka på hos grannen som du är avundsjuk på och fråga om denna kan betala pengar för ditt besvär med renoveringen. Det är det du i praktiken begär.

Precis så är det, och jag tycker inte det är orimligt. Det är ju så det fungerar om det hade varit en hyreslägenhet och en lägenhet hade blivit extra drabbad. Då hade hyran blivit nedsatt och pengarna hade fått komma in från övriga lägenheter.
På samma sätt skulle man kunna säga att för att göra det lika för alla så stänger man av avloppet för alla också får man betala extra för att få tillgång.
Senast redigerad av Dogmatix 2023-07-12 kl. 11:01.
Citera
2023-07-12, 11:05
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Jag köper inte det riktigt. Det kommer inte utföras något arbete i min lägenhet på det sättet, utan det handlar om hur stammarna går och att stammarna till just min lägenhet inte går att stänga av under en kortare tid. Så det handlar inte om att det utförs något renovering specifikt till min lägenhet eller att jag får något extra, utan det är en renovering som gynnar hela huset och alla boende precis lika mycket, men som drabbar mig extra. Men visst, jag är med på resonemanget att det fungerar på annat sätt i en brf jämfört med hyresrätt. Här är jag ju delägare i projektet och gynnas absolut av att fastigheten underhålls. Men jag kan ändå tycka att det är rimligt att övriga boende som inte drabbas på samma sätt, får stå för lite större del av kostnaden, vilket kontentan blir om man ger vissa boende en reduktion. Alla boende gynnas ju av renoveringen på samma sätt, men jag drabbas mycket mer än andra.
Det är så det fungerar i bostadsrätter. Med de ståndpunkter som du har vore det lämpligare om du bodde i hyresrätt.

De som är på översta våningen kan få det väldigt varmt på sommaren, eftersom de är närmare taket där solen gassar på.
De som är på nedersta våningen får oftare stopp i avloppet eftersom allt klägg som grannarna över spolar ner fastnar mest på nedersta våningen, just innan det går in i avloppet.
De som bor överst sliter mer på hissen. Kvinnor förbrukar mer varmvatten eftersom de duschar längre, barnfamiljer slänger mer sopor, de utan diskmaskin förbrukar mer varmvatten, vissa har tvättmaskin i lägenheten och förbrukar mindre el i tvättstugan, etc, etc.. .

Grattis! Välkommen till ett liv i bostadsrätt. Det finns inte millimeterrättvisa.

Försök se det som att du är en del av en familj. Pappa jobbar mest och hårdast, han drar in mest pengar, men ändå äter ni alla samma sak till middag. Pappa får inte bättre mat än ni snorungar som bara spelat dataspel hela dagen.
Citera
2023-07-12, 11:12
Medlem
Citat:
Det är så det fungerar i bostadsrätter. Med de ståndpunkter som du har vore det lämpligare om du bodde i hyresrätt.

De som är på översta våningen kan få det väldigt varmt på sommaren, eftersom de är närmare taket där solen gassar på.
De som är på nedersta våningen får oftare stopp i avloppet eftersom allt klägg som grannarna över spolar ner fastnar mest på nedersta våningen, just innan det går in i avloppet.
De som bor överst sliter mer på hissen. Kvinnor förbrukar mer varmvatten eftersom de duschar längre, barnfamiljer slänger mer sopor, de utan diskmaskin förbrukar mer varmvatten, vissa har tvättmaskin i lägenheten och förbrukar mindre el i tvättstugan, etc, etc.. .

Grattis! Välkommen till ett liv i bostadsrätt. Det finns inte millimeterrättvisa.

Försök se det som att du är en del av en familj. Pappa jobbar mest och hårdast, han drar in mest pengar, men ändå äter ni alla samma sak till middag. Pappa får inte bättre mat än ni snorungar som bara spelat dataspel hela dagen.

Jag hör vad du säger och håller i stor med. Men för mig passerar detta gränsen med "millimeterrättvisa" när man börjar prata om något som är utdraget i 2 månader. Hade du resonerat på samma sätt om det gällde 6 månader? 1 år? 2år? Var går gränsen?

Edit: För övrigt stödjer jag ditt förslag om högre avgift för kvinnor som duschar länge
Citera
2023-07-12, 11:17
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Jag hör vad du säger och håller i stor med. Men för mig passerar detta gränsen med "millimeterrättvisa" när man börjar prata om något som är utdraget i 2 månader. Hade du resonerat på samma sätt om det gällde 6 månader? 1 år? 2år? Var går gränsen?
Gränsen går vid det som bedöms vara lämpligt och rimligt i den situation som råder.
Att det tar knappt två månader att renovera stammarna är inte det minsta orimligt.

Det var ju bra att styrelsen valde att göra det på sommaren, så slipper du springa omkring på innergården i morgonrock när det är snö, kallt och halt.
Citera
2023-07-12, 11:31
Medlem
Citat:
Gränsen går vid det som bedöms vara lämpligt och rimligt i den situation som råder.
Att det tar knappt två månader att renovera stammarna är inte det minsta orimligt.

Det var ju bra att styrelsen valde att göra det på sommaren, så slipper du springa omkring på innergården i morgonrock när det är snö, kallt och halt.

För protokollet kan jag tillföra att jag inte hade haft någon åsikt om det hade varit 8 veckor för samtliga boende, då hade det bara varit att gapa och svälja. Det som gör att jag funderar på kompensation är just faktumet att jag drabbas så mycket mer än alla andra, som bara kommer få avstängt avlopp i 1 vecka.
Men jag förstår på de svar jag fått att ni inte håller med och jag förstår till viss del ert resonemang, och huvudfrågan om jag har rätt till något verkar ni iaf ha dissat totalt.
Citera
2023-07-12, 11:43
Medlem
8v utan avlopp i en lägenhet låter inget vidare. Jag hade helt klart flyttat ut under den tiden och förstår helt klart TS frågan om ekonomisk ersättning för det är ju inte gratis.

Åtminstone bör han slippa betala brf-avgiften under de veckorna extra han är utan avlopp. Kan jag tycka är rimligt Åtminstone.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in