2023-07-11, 00:05
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag faller in under kategori 1 och 2 i din lilla lista där och jag har aldrig hört något från någon arbetsgivare gällande mina domar (som skedde under perioden 2000-2010). 5 års universitetsstudier senare har jag idag ett bra och välavlönat jobb som chef. Kontorsjobb.
Citera
2023-07-11, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekvarn22
Det är ingen hemlighet att människor som har ett brottsregister har svårare att få jobb även om det inte är omöjligt alls. Låt oss gå igenom 3-4 olika typer av grader av brott i relation till straffet och gentemot vad samhället anser om det.

1. Ringa narkotika brott. (Ger endast dagsböter vad jag vet).
2. Misshandel, snatteri, rån, olaga hot, identitetsstöld, bedrägeri.
3. Våldtäkt
4. Mord

Var jobbar dessa människor som har blivit dömda för detta? Vilka jobb kan de inte få?
Antag att de går en universitetsutbildning, säg juridik, ekonomi eller ingenjör. Kommer de att få jobb?

Många dömda får jobba på gatan. En stor del av dem blev säkert dömda just för det var där de jobbade.

Svårt att få jobb som dömd
Citera
2023-07-11, 11:23
Medlem
Sinraths avatar
Om vi sträcker oss lite längre med TS fråga, bör vi verkligen ha ett system där vi utesluter små och storkriminella från "vita" jobb?
Är det vettigt, som samhälle, att utesluta någon från större delen av jobbmarknaden när dom sonat (enligt rättsväsendet) för sina brott genom böter och/eller bakom galler? Är det ett långdraget extrastraff som är medvetet format så eller är det bara så pga digitaliseringen som ger alla lätt tillgång över diverse register? Tycker vi straffen är för mesiga så det är lika bra att dom inte får några vettiga jobbmöjligheter på flera år heller?

Ett samhälle vill ha så många bidragande medlemmar som möjligt (som betalar skatt), ska man verkligen då sätta alla dömda "på gatan" med alternativen 1. Skitjobb ala hemtjänsten 2. Svartjobb 3. Fortsatt kriminalitet? Ingetdera som är särskilt bidragande, särskilt när flera börjar kombinera 1 med 2.
"Då skulle dom väl tänkt på det innan dom gjorde brott?! rätt åt dom!" Ger bara sken av en utopi som aldrig kommer infinna sig, därav inte särskilt konstruktivt.

Sen ska vi självklart inte sätta dömda pedofiler på yrken med småbarn och liknande grejer. Skillnaden är att dom skulle inte ens kunna jobba i mörkaste norrland med IT ensamma i en stuga pga sin dom. Jag antar många dömda bara går på bidrag istället. Sveriges nationalsport.
Citera
2023-07-12, 08:26
Medlem
Onan-erarens avatar
Försäljare av narkotika kanske.
Citera
2023-07-12, 08:30
Medlem
Är dömd och suttit i fängelset några år, jobbat inom resturang och nu jobbar jag på en korvfabrik 👌
Citera
2023-07-12, 08:39
Medlem
Enda gången man utesluter människor pga tidigare domar är när det gäller sexbrott eller grova våldsbrott & man söker ett jobb som kräver utdrag för just det. Det finns olika, t.ex utdrag för jobb med barn visar endast sexbrott & grova våldsbrott.

Det enda utdraget som visar såkallade småbrott är utdraget som är personligt & inte ska lämnas till en arbetsgivare. Det utdraget visar precis alla brott man begått.
Att folk som är dömda för knark eller liknande skyller på sina tidigare domar är bara en ursäkt för att slippa jobba. Om det inte gäller ett jobb inom polisen t.ex.
Även skulder hos KF gör att man inte får ett jobb inom t.ex bank.

Jag har fulla a4 med knark & vapenbrott men har arbetat inom hemtjänsten. När de bad om utdraget som visade alla brott så gav jag istället det utdraget som visar sex & våldsbrott då det klart & tydligt står på polisens hemsida att det utdraget är personligt & inte ska ges till en arbetsgivare.
Däremot tror jag att många arbetsgivare använder t.ex Mrkoll eller annan internetsida vilket gör att sådana som mig med simpla knarkbrott får nej på jobb jag egentligen är godkänd för då det på valfri sida står att jag är dömd 72 gånger. Vilket ser värre ut än vad det är.
Citera
2023-07-12, 09:05
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Alla ställningsbyggare är väl kriminella? Dom som bygger viltstängsel är väl också kriminellt pack? Finns nog fler klockrena exempel
Mycket lappar som håller på med viltstängsel i hela Sverige, så visst kan det finnas många kriminella där.
Citera
2023-07-12, 10:01
Beror helt på vem du är och hur du fungerar socialt i övrigt precis som när man söker jobb över lag?

Ingen bryr sig om du är bra på det du gör och har bra kontaktnät.

Vad jag vet så jobbar Göran Lindberg med hästar och småtjejer nuförtiden, är du en pundare som lever pundarliv spelar det ingen roll om du är ostraffad så att säga.

Juristparet som våldtog någon anställd lär vi inte hört det sista om heller.

Ingen bryr sig om sånt egentligen. Den där hypermoralistiska arbetsgivaren som ska stå för varenda anställd med sitt varumärke existerar inte över en viss nivå i samhället. Krasst men sant.
Citera
2023-07-12, 10:24
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Om vi sträcker oss lite längre med TS fråga, bör vi verkligen ha ett system där vi utesluter små och storkriminella från "vita" jobb?
Är det vettigt, som samhälle, att utesluta någon från större delen av jobbmarknaden när dom sonat (enligt rättsväsendet) för sina brott genom böter och/eller bakom galler? Är det ett långdraget extrastraff som är medvetet format så eller är det bara så pga digitaliseringen som ger alla lätt tillgång över diverse register? Tycker vi straffen är för mesiga så det är lika bra att dom inte får några vettiga jobbmöjligheter på flera år heller?

Ett samhälle vill ha så många bidragande medlemmar som möjligt (som betalar skatt), ska man verkligen då sätta alla dömda "på gatan" med alternativen 1. Skitjobb ala hemtjänsten 2. Svartjobb 3. Fortsatt kriminalitet? Ingetdera som är särskilt bidragande, särskilt när flera börjar kombinera 1 med 2.
"Då skulle dom väl tänkt på det innan dom gjorde brott?! rätt åt dom!" Ger bara sken av en utopi som aldrig kommer infinna sig, därav inte särskilt konstruktivt.

Sen ska vi självklart inte sätta dömda pedofiler på yrken med småbarn och liknande grejer. Skillnaden är att dom skulle inte ens kunna jobba i mörkaste norrland med IT ensamma i en stuga pga sin dom. Jag antar många dömda bara går på bidrag istället. Sveriges nationalsport.

Håller med, det här med registerkollar har gått alldeles för långt. Var väl förra regeringen för några år sedan som t.om. ville begränsa hur det skulle få användas, på goda grunder.
Absolut att typ mördare och liknande inte ska få jobba nära människor, iaf inte kort efter avtjänat straff, det håller väl alla med om, men just småbrott av olika slag kan inte diskvalificera från arbetsmarknaden. Särskilt som den nya regeringen nu klubbade igenom lagen mot "försök till ringa narkotikabrott", så riskerar nog många även i grunden inte särskilt kriminella människor, att åka fast. De måste ju också få jobba någonstans. Om man lyfter blicken är det ju på en samhällsnivå inte heller bra om många diskvalificeras från arbetsmarknaden pga. småbrott. Så många som möjligt måste ju arbeta och betala skatt för att samhället ska fungera i längden.
Citera
2023-07-12, 10:42
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekvarn22
Det är ingen hemlighet att människor som har ett brottsregister har svårare att få jobb även om det inte är omöjligt alls. Låt oss gå igenom 3-4 olika typer av grader av brott i relation till straffet och gentemot vad samhället anser om det.

1. Ringa narkotika brott. (Ger endast dagsböter vad jag vet).
2. Misshandel, snatteri, rån, olaga hot, identitetsstöld, bedrägeri.
3. Våldtäkt
4. Mord

Var jobbar dessa människor som har blivit dömda för detta? Vilka jobb kan de inte få?
Antag att de går en universitetsutbildning, säg juridik, ekonomi eller ingenjör. Kommer de att få jobb?

Det jag kommer på just nu är att de får jobb som personliga assistenter(bl. a en enhetschef som suttit i fängelse),
inom äldrevården(stölder och annat),
olika chaufförsjobb(bl. a grovt rattfylleri)
och även sitter de på Telia och Telenor och svarar när kunder ringer. En anställd på Telenor var både dömd och stod åtalad för narkotikabrott och som säljare på Telenor utsatte den kunder för olika bedrägerier men som den aldrig ställdes till svars för.

För mig framstår det idag närmast som en merit att ha uppvisat ett kriminellt beteende och leverne för att få en anställning(eller liknande)
För att inte tala om alla de som redan har en anställning och får behålla jobbet om de blir dömda för första gången för någonting.
Citera
2023-07-12, 10:47
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Idag kollar de flesta företag upp dig vid laxebase företagstjänst och ser precis allt du gjort. Och du blir snabbt bortsorterade från tjänsten du sökt. Hänt mig flera gånger då jag är dömd för ringa narkotikabrott.

Därför man aldrig söker på annonser utan går genom kontakter/nätverk. Då blir kontraktet bara en formalitet.

Jag jobbar själv inom ett yrke där ett brott likt det jag gjorde hade inneburit yrkesförbud. (Grov fortkörning, grov olovlig körning och vårdslöshet i trafik, alla inom samma tillfälle).
Citera
2023-07-12, 10:59
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det är det absolut inte.
Undrar om inte sponken och ålder trumfar mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in