Citat:
Ursprungligen postat av
kaffekvarn22
Det är ingen hemlighet att människor som har ett brottsregister har svårare att få jobb även om det inte är omöjligt alls. Låt oss gå igenom 3-4 olika typer av grader av brott i relation till straffet och gentemot vad samhället anser om det.
1. Ringa narkotika brott. (Ger endast dagsböter vad jag vet).
2. Misshandel, snatteri, rån, olaga hot, identitetsstöld, bedrägeri.
3. Våldtäkt
4. Mord
Var jobbar dessa människor som har blivit dömda för detta? Vilka jobb kan de inte få?
Antag att de går en universitetsutbildning, säg juridik, ekonomi eller ingenjör. Kommer de att få jobb?
Det jag kommer på just nu är att de får jobb som personliga assistenter(bl. a en enhetschef som suttit i fängelse),
inom äldrevården(stölder och annat),
olika chaufförsjobb(bl. a grovt rattfylleri)
och även sitter de på Telia och Telenor och svarar när kunder ringer. En anställd på Telenor var både dömd och stod åtalad för narkotikabrott och som säljare på Telenor utsatte den kunder för olika bedrägerier men som den aldrig ställdes till svars för.
För mig framstår det idag närmast som en merit att ha uppvisat ett kriminellt beteende och leverne för att få en anställning(eller liknande)
För att inte tala om alla de som redan har en anställning och får behålla jobbet om de blir dömda för första gången för någonting.