2023-07-08, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag hoppas att ida har haft någon av sina släktingar boende hos sig under tiden Arvid flydde till Arvidsjaur. Med en nyss snittad buk måste varje lyft vara olämpligt och smärtsamt. Att handla, lyfta i och ur barnvagnen, ta allt med bäbisen själv medan hon förlorat stora mängder blod och säkert har järnbrist. Ingen riktig man lämnar sin kvinna och nyfödda barn för att ta selfies på fjället.

Jag tror inte att Ida kommer att vara i trans så länge till.

Man kan ju hoppas men jag vet ett skräckexempel på par med liknande dynamik som varit tillsammans i 20 år, gifta också med barn. Kvinnan i förhållandet är högutbildad och högpresterande (mannen är också högutbildad men inte högpresterande) och hon verkar vara stark, tuff och intelligent på andra sätt men inför sin man är hon helt blind.
Hon pratar om honom som en jämställd, modern man, men det är han som har sovmorgon hela helgerna, hon som ensam städar hela huset och tar allt ansvar för barnen (plus att hon jobbar heltid), han som har tusen kvinnliga ”vänner” han träffar på tu man hand och flirtar med alla hennes väninnor osv. Hon har självklart inga manliga vänner, det är helt otänkbart. Osv. I detta fallet vet jag att hon har extremt dålig självkänsla på insidan (märks inte utåt professionellt eller när man pratar med henne direkt för hon är extrovert och trevlig och minglar lätt på fester och event). Hon tror att hon ska vara tacksam att han vill ha henne, hon har t.o.m. sagt exakt det flera ggr. Hon tror även att hennes man är extremt attraktiv och det är han verkligen inte, varken fysiskt eller med sin personlighet. (Däremot är hon själv ovanligt söt men det förstår hon inte heller) Känner igen det i Idas extrema idealisering av Arvid. ”Berra” eller vad han heter sa det bra i den där intervjun jag bara såg halva av pga bristen på följdfrågor och för fjäskig stämning; att hon gick in i programmet som en som bara bestämt sig för husköp, och mäklaren hade kunnat säga att ”det är mögel här, yadayadayada” men hon hade ändå ropat ”Jag tar det!” med entusiasm. Tyvärr tror jag att när det är så extremt så är det ett personlighetsdrag som satt sig av någon anledning och inget dessa människor bara vaknar ifrån för att det logiskt sett och för alla andra är helt otänkbart. Då hade hon nog inte betett sig ”som i trans” genom hela programmet.
Det värsta är att hon haft en psykolog som följt henne, castat henne med denne man och sett hennes ”trans” och allt som kommit fram och ändå inte dragit i handbromsen, inte sagt till henne att sätta gränser och jobba med sin idealisering av honom, nej, tvärtom har hon uppmuntrat det och gasat istället för att bromsa i deras ”terapi”, kallat det ”romantiskt” (! Feministiskt va?!) och lagt ut memes med texten ”tips från coachen, skaffa dig en man som tittar på dig som Arvid tittad på Ida”.
Som lämnar dig nysnittad ensam med er förstfödda och har för vana att nämna i förbifarten att han lika gärna hade kunnat vara tillsammans med andra kvinnor.
Citera
2023-07-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag hoppas att ida har haft någon av sina släktingar boende hos sig under tiden Arvid flydde till Arvidsjaur. Med en nyss snittad buk måste varje lyft vara olämpligt och smärtsamt. Att handla, lyfta i och ur barnvagnen, ta allt med bäbisen själv medan hon förlorat stora mängder blod och säkert har järnbrist. Ingen riktig man lämnar sin kvinna och nyfödda barn för att ta selfies på fjället.

Jag tror inte att Ida kommer att vara i trans så länge till.

Nä det verkar lite konstigt. Men man får väl anta att hon tycker om honom för den han är och funkar det för dem så är det väl bra. Själv på hade jag inte blivit glad om min man stack iväg till fjällen när våra barn bara var veckor gamla. Men nu är ju såklart inga problem.

Men de kanske var där allihop? En del återhämtar sig väldigt snabbt från kejsarsnitt också ska sägas.
Citera
2023-07-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Självklart har han ett val. Hans fru har blivit snittad för mindre än en månad sedan. De är nyblivna föräldrar för första gången. Han kan begära att få arbeta nära hemmet och slippa åka iväg under dessa omständigheter, det är en rättighet man har. Alternativ två är att Ida blir sjukskriven och Arvid tar ut föräldradagar för att stötta sin fru och för att vara nära sitt barn. Men Arvid väljer givetvis att jobba borta från familjen i Lappland, den grå vardagen kom nog i kapp honom så fort bebisen kom ut. Han vill så gärna bli folkkär men hans beteende rakt igenom är bara så dåligt, inte mycket som är bra där inte. Men att du som försvarar honom genom allt och inte tycker att något han gör är fel skulle förstå detta är ju för mycket begärt såklart.

Det kan faktiskt vara ett problem om man inte tagit ut semester eller föräldraledighet som medförälder vid snitt. Du har normalt sett 10 dagar vid barnets födsel för den andra föräldern som är just för det. Sjukskriven blir du oftast inte vid snitt, de är väldigt restriktiva med det. Så det är upp till föräldrarna att lösa själva. Är det ett planerat snitt kan du ju förbereda dig månader i förväg. Men är det inte det så kan det ju vara svårt att ordna med sådant. Så de kanske faktiskt inte hade något val när jag tänker efter. Det är ju samma grej vid vaginala förlossningar. Inte ovanligt med skador och att man kan vara totalt utmattad. Sedan har du plötsligt en bebis också som kräver mer av dig än någon någonsin krävt. Så till alla som ej har barn ännu men tänker skaffa. Det är klokt att vara två hemma lite längre än 10 dagar om det går… man kan få en enkel förlossning och ett barn som mest sover men det kan också bli raka motsatsen.
Citera
2023-07-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Ja det är ju mycket strängare i Sverige nu än när vi fick barn gällande sjukskrivningar så låt gå. Men när man har en nyförlöst fru därhemma som fått akut kejsarsnitt kommer ingen inom försvaret kräva att man skall arbeta hundra mil hemifrån det kan jag garantera. Det finns annat att göra på jobbet när man behövs för sin fru och nyfödda barn. Det finns inte många nyfödda som bara sover. De allra flesta har perioder av skrik de första månaderna. Amningen kan ta tid att få till och framförallt är ju kvinnan helt utmattad efter graviditet och förlossning. Pappan behövs verkligen som avlastning och stöttepelare. Men Arvid gör usla prioriteringar som alltid.

Håller med. Men jag tänkte att han kanske faktiskt var tvungen att åka upp dit i jobbet någon dag eller så. Om inte så är det en mycket märklig prioritering. Jag hade inte uppskattat om min man gjort så när man precis fått barn. Dålig tajming. Vet ett par där mannen åkte på semester till Karibien (tror jag det var) när barnet var nyfött, han är en riktig idiot. Mycket märkligt att de fortfarande hänger ihop. Men alla tänker inte likadant så ja.
Citera
2023-07-10, 23:33
Medlem
lindblomsgröns avatar
Arvid är fortfarande skriven på adressen till mormor men inte Ida? Trodde de bodde ihop?
Citera
2023-07-11, 01:22
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Dom 2 första programmen varje säsong, där peakar serien, sedan går det stadigt nedåt för varje avsnitt & slutar i vemod & vämjelse

Har Agust tystnat i tråden nu? och dragit sig tillbaka i skuggorna utan att tacka för sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Emeliedenfete1988
Sett varenda avsnitt
Nähä!, får jag ta på dig!?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-07-11 kl. 01:27.
Citera
2023-07-11, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Vem tror du att det är då?

Vill du verkligen att jag ska outa någon innan ni valt att göra det själva? Tänk om jag gissar fel? Tänk om jag gissar rätt? Nej. Jag kan bara säga att jag gissar att hon har långa ben och är brunette.
Citera
2023-07-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Arvid är fortfarande skriven på adressen till mormor men inte Ida? Trodde de bodde ihop?

Konstigt. Det är väl olagligt att vara skriven på annan adress än man bor på?
Citera
2023-07-12, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön

Nån som orkar skriva till skattemyndigheten och anmäla folkbokföringsbrott? Jag gör det inte.
Citera
2023-07-12, 05:43
Medlem
Jag räknar nästan dagarna, om troligast ett år har Arvid och Ida gått skilda vägar eller i bästa fall om max två år. Så galet att skaffa barn så direkt, det var säkert bara Idas beslut i rädsla för den biologiska klockan.
Citera
2023-07-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summan
Jag räknar nästan dagarna, om troligast ett år har Arvid och Ida gått skilda vägar eller i bästa fall om max två år. Så galet att skaffa barn så direkt, det var säkert bara Idas beslut i rädsla för den biologiska klockan.

Jag tror att Arvid pushade för barnet för att bräcka de andra på återträffen och ses som de stora ”vinnarna”. De har båda uppgett att de är väldigt tävlingsinriktade och det känns som om de gjort denna såpa till just en tävling om bästa värsta paret. Allt för att synas och göra en karriär som influencers efteråt så att de kan göra samarbeten och sälja chips och håroljor som tacoparet.

Jag börjar fundera på om Arvid faktiskt inte bor med Ida, det kanske blir för jobbigt för honom med hans behov av egentid?

Jag ger dem max ett år eller två.
Citera
2023-07-12, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Summan

Själv kunde jag inte bry mig mindre om dom skiljer sig eller inte, tycker det är urlöjligt att både snacka om dom som några jävla gurus och att hoppas att dom skiljer sig.
Men du har 100% fel om Ida, du får väl faktiskt se intervjuerna dom gjort om du ska komma med en sån vild gissning. Faktum är att Arvid sa åt henne att kasta sina p-piller efter bara 3 veckor och att Ida tyckte han var sjuk i huvudet då. Detta har båda bekräftat, även att Ida inte gick med på det, men 6 veckor senare sa hon ok . Jag mår illa av att ens diskutera detta då det nu rör en ny liten människa också och mår illa av deras jävla utnyttjande av barnet på instagram och intervjuer och försöket att bli kändisar som familj. Helt fel i tiden guys! Sharenting fördöms av barnpsykologer och är inte coolt, sen faktiskt ett antal år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in