2023-07-10, 19:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vem var den journalisten? Är han fortfarande i livet?

I förhören har det spekulerats i om intervjun skedde någon annanstans än i hemmet.

Magnergård den yngre. Är i livet.
Citera
2023-07-10, 21:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nu är detta SE-tråden, där vi funderar på honom som GM. I ljuset av vittnesmålen är jag alltså i intresserad av att undersöka om SE kan ha haft ett axelhölster.

Man har inte direkt en revolver som ligger och skvalpar i fickan eller nedstoppad i byxlinningen Hollywood-style.
Nja, tråden är till för att undersöka vilken roll han har i MOP.

Man har heller inte en revolver liggande på kontoret. Jag trodde inte vi jobbade med sannolikheter här.
Citera
2023-07-10, 21:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är det namnöverensstämmelsen som ligger till grund för resonemanget?

Det finns ivf massor med artiklar skrivna av en frilansande utrikesjournalist med det namnet. Och dessförinnan förekommer en diplomat-namne. Och bådadera även före 1986.

Vem skulle hittat på henne? Och varför?
Svaren på just de här frågorna om Mari Sandström finns nog i den del av utredningen som kallas HBO, eller "Svenska Dagbladets scenario":
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HBO

Artikeln i SvD från 27/5 1987 som du länkade till ligger under just "HBO". Men det finns alltså flera andra (och tydligen hittills helt okända) dokument där, och särskilt breven från Sandström, som säkert kan vara minst lika intressanta och klargörande som den där SvD-artikeln.
Senast redigerad av Draifos 2023-07-10 kl. 22:04.
Citera
2023-07-10, 22:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nja, tråden är till för att undersöka vilken roll han har i MOP.

Man har heller inte en revolver liggande på kontoret. Jag trodde inte vi jobbade med sannolikheter här.

Nej, men kontoret blev tyvärr aldrig genomsökt.

Polisen skulle naturligtvis ha gjort en husrannsakan, senast i februari 1987.

Då hade man haft chansen att hitta något på karln.

Eller så hade vi sluppit den här tråden ...
Citera
2023-07-10, 22:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Svaren på just de här frågorna om Mari Sandström finns nog i den del av utredningen som kallas HBO, eller "Svenska Dagbladets scenario":
https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:HBO

Artikeln i SvD från 27/5 1987 som du länkade till ligger under just "HBO". Men det finns alltså flera andra (och tydligen hittills helt okända) dokument där, och särskilt breven från Sandström, som säkert kan vara minst lika intressanta och klargörande som den där SvD-artikeln.

Anledningen till aningar om att den här personen kan vara påhittad är således att hon skrivit brev?

Och, antar jag i sådana fall vidare avses, att SE kan ha skrivit dessa brev?
Citera
2023-07-11, 01:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Anledningen till aningar om att den här personen kan vara påhittad är således att hon skrivit brev?

https://www.youtube.com/watch?v=bBvtkR4U4vU

Stopp i kråksången! Abdul Kassim kan väl bara vara SE?

Kan den medelålders svensken i brevet vara SE själv? Det är ju perfekt att vilseleda genom att ge sig själv en helt annan roll än GM.

Brevskrivaren påpekar att han "följer sin guide ned till BJG" Det måste väl vara SE som avses? Här försöker SE blanda bort korten igen. YN såg således SE som GM på DBG i alla fall!

Att brevskrivaren måste påpeka att han inte var maskerad kanske tydde på att SE var maskerad ändå. Det har SE redan skrivit i Pusselbitsbrevet.

Bilen skyltas om med norska reg-plåtar för vidare flykt västerut.

Det finns tydligen fler brev med denna/SEs handstil.

Om SE skrivit det här brevet så kan ingen annan komma i fråga som brevskrivare!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-11 kl. 01:04.
Citera
2023-07-11, 01:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

SE var dokumenterat androgyn så det ligger mycket nära till hands att SE kan ha skrivit brevet i "hon-form".

Det blir intressant att se vad Dalulvens handstilsanalys landar i med tanke på att hen tror att tråden handlar om att peka ut SE som GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-11 kl. 01:19.
Citera
2023-07-11, 01:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE var dokumenterat androgyn så det ligger mycket nära till hands att SE kan ha skrivit brevet i "hon-form".

Det blir intressant att se vad Dalulvens handstilsanalys landar i med tanke på att hen tror att tråden handlar om att peka ut SE som GM.

Då behövs det dessvärre mer material. Handstilsprover från 80-talet, helst ...
Citera
2023-07-11, 05:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Då behövs det dessvärre mer material. Handstilsprover från 80-talet, helst ...

Trodde hans handstil var känd.

Jag har handtext från slutet av sjuttiotalet om det är av intresse.
Citera
2023-07-11, 08:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej, men kontoret blev tyvärr aldrig genomsökt.

Polisen skulle naturligtvis ha gjort en husrannsakan, senast i februari 1987.

Då hade man haft chansen att hitta något på karln.

Eller så hade vi sluppit den här tråden ...
Det sa jag inte något om heller, jag menade bara att om vi ska börja med sannolikheter så har vi ju en rad väldigt extrema osannolikheter att jobba med i det här spåret.

Att kontoret inte blev genomsökt gör det helt öppet för att det låg en revolver där menar du?

Har du den inställningen till alla kontor? Tror de var och varannan person har med sig stora revolvrar in dit?
Citera
2023-07-11, 10:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det sa jag inte något om heller, jag menade bara att om vi ska börja med sannolikheter så har vi ju en rad väldigt extrema osannolikheter att jobba med i det här spåret.

Att kontoret inte blev genomsökt gör det helt öppet för att det låg en revolver där menar du?

Har du den inställningen till alla kontor? Tror de var och varannan person har med sig stora revolvrar in dit?

Dalulven noterar nog att SEs kontor hade ett "mystiskt" låsbart lås på kontorsrummet och PH ville bevisligen leta efter vapenfett och lösa vapendelar inne på rummet flera månader efter mordet, men fick inte.

Ingen rök utan eld. Man borde provhänga ett hölster på en liknande krok som SE hade inne på sitt rum också. Går det att hänga ett hölster på kroken "bevisar" det sannolikt att SE också hade ett hölster enligt Dalulvens "logik".

I Cluedo-la-la-land är allt möjligt!
Citera
2023-07-11, 10:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Det skulle kunna handla om lite olika vägar/mekanismer här, beroende på om man talar om uppgifterna 1987 (de i SvD-artikeln och tipsen till Säpo) eller 1996 (breven till Solveig Riberdahl och Expressen).

1987 kan det mycket väl ha handlat om en "riktig" Mari Sandström i Genève, som SE i så fall kontaktar och lurar i den här rövarhistorien (kanske t.o.m. vid ett faktiskt möte "i en mellaneuropeisk stad"). Den här sagan lämnar Mari sedan i god tro vidare till Magnergård på SvD, som i sin tur vidarebefordrar den till Säpo (och publicerar delar av den i SvD den 27/5).

1996 har Sydafrikaspåret fått ett uppsving (av helt andra anledningar), och nu kanske SE vill passa på att lobba lite för det händelseförlopp han hittade på 1987 (där han alltså "får ner Sydafrika på Sveavägen"). Han skriver nu till Solveig Riberdahl och på typiskt SE-vis beklagar sig över "polisens ointresse" för 1987-uppgifterna, och i ett brev till Expressen gör han lite tillägg och justeringar i den ursprungliga berättelsen (bl.a. för att parera Säpos tidigare påpekanden om faktafel). Eftersom han inte gärna kan skriva i eget namn här så "lånar" han nu Mari Sandströms namn och undertecknar breven med.
Senast redigerad av Draifos 2023-07-11 kl. 10:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in