2023-07-10, 10:44
Medlem
När general Hayden säger något lyssnar man tycker jag. Gop ställer sig upp för en man som är ledare för en församling människor som försökte begå en statskupp. Texten fortsätter under citeringarna.

Citat:
Michael Vincent Hayden, född 17 mars 1945 i Pittsburgh, Pennsylvania, är en amerikansk militär och ämbetsman. Michael Hayden var general i USA:s flygvapen, Han var också chef för CIA 2006-2009. Innan dess var han chef för National Security Agency 1999-2005.

Citat:
The former director of the Central Intelligence Agency (CIA) believes that the modern-day Republican Party is the most "dangerous" political force he has ever observed.

Retired four-star General Michael Hayden, who was nominated in 2006 by former GOP President George W. Bush to be the CIA director, posted his concern about Republicans to Twitter on Wednesday. He re-tweeted a post from Edward Luce, an associate editor of Financial Times.

"I've covered extremism and violent ideologies around the world over my career. Have never come across a political force more nihilistic, dangerous & contemptible than today's Republicans. Nothing close," Luce wrote in an August 12 tweet.
https://www.newsweek.com/gop-most-dangerous-political-force-world-michael-hayden-says-1734884

När general Hayden säger något lyssnar man tycker jag. Gop ställer sig upp för en man som är ledare för en församling människor som försökte begå en statskupp. Vi som förstår att det är en statskupp när man riktar in andra människor för att ett demokratiskt val inte ska gälla. Man gör flera saker för att Pence inte skulle läsa upp de äkta listorna. Tolv personer försökt få honom att skjuta upp uppläsningen och certifieringen. Ett upplopp utanför huset och folk som tränger in i huset och ropar att han ska hängas. Ett par bilar dyker upp för att föra Pence från platsen och de falska listorna presenteras för honom.

Vägrar på riktigt som parti att erkänna att de blivit totalt dumperade. De kunde sagt ner foten direkt men alla tänkte på sitt. Och ingen vågar i detta nu att erkänna heller vad som var på väg att ske, för alla tänker på sitt. Det är farligt. Så jag håller totalt med generalen.

Så jag skulle vilja veta, nu vid detta vägskäl, vad ska republikanska politiker i huset och senaten göra? De har huvudet i sanden rätt ordentligt, men de måste ju upp med huvudet någon gång. Vad borde de göra tycker du? 1. För att rädda landet? 2. För att rädda partiet? 3. För att rädda sig själva?

Och den VIKTIGASTE frågan av allt: Kommer det att bli värre, eller kommer det att bli bättre?

Kommer Trump att bli GOPS presidentkandidat?

Kommer Trump att vinna över demokraterna?

I det här läget så känner jag att jag inte är säker på att det här kommer att gå riktigt bra för USA. Folk är så oerhört flata. Så det kan bli värre. De MAGA som finns i kongressen är farliga. På riktigt. När man har överseende med ett statskuppsförsök och inte kan protestera mot det då vet inte jag.

Men det ska bli intressant att se om andra i USA svarar på General Haydens påstående.
Citera
2023-07-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
När general Hayden säger något lyssnar man tycker jag. Gop ställer sig upp för en man som är ledare för en församling människor som försökte begå en statskupp. Texten fortsätter under citeringarna.

https://www.newsweek.com/gop-most-dangerous-political-force-world-michael-hayden-says-1734884

När general Hayden säger något lyssnar man tycker jag. Gop ställer sig upp för en man som är ledare för en församling människor som försökte begå en statskupp. Vi som förstår att det är en statskupp när man riktar in andra människor för att ett demokratiskt val inte ska gälla. Man gör flera saker för att Pence inte skulle läsa upp de äkta listorna. Tolv personer försökt få honom att skjuta upp uppläsningen och certifieringen. Ett upplopp utanför huset och folk som tränger in i huset och ropar att han ska hängas. Ett par bilar dyker upp för att föra Pence från platsen och de falska listorna presenteras för honom.

Vägrar på riktigt som parti att erkänna att de blivit totalt dumperade. De kunde sagt ner foten direkt men alla tänkte på sitt. Och ingen vågar i detta nu att erkänna heller vad som var på väg att ske, för alla tänker på sitt. Det är farligt. Så jag håller totalt med generalen.

Så jag skulle vilja veta, nu vid detta vägskäl, vad ska republikanska politiker i huset och senaten göra? De har huvudet i sanden rätt ordentligt, men de måste ju upp med huvudet någon gång. Vad borde de göra tycker du? 1. För att rädda landet? 2. För att rädda partiet? 3. För att rädda sig själva?

Och den VIKTIGASTE frågan av allt: Kommer det att bli värre, eller kommer det att bli bättre?

Kommer Trump att bli GOPS presidentkandidat?

Kommer Trump att vinna över demokraterna?

I det här läget så känner jag att jag inte är säker på att det här kommer att gå riktigt bra för USA. Folk är så oerhört flata. Så det kan bli värre. De MAGA som finns i kongressen är farliga. På riktigt. När man har överseende med ett statskuppsförsök och inte kan protestera mot det då vet inte jag.

Men det ska bli intressant att se om andra i USA svarar på General Haydens påstående.

Det är klart att han har rätt General Hayden.

Gör två tankeexperiment.

1/Byt ut USA, mot valfritt annat Demokratiskt land, med fria val och betänk att Statskuppsförsöket den 6/1 hade skett i detta land, låt oss exempelvis tänka på länder nära oss själva geografiskt så som Frankrike, Spanien, Italien eller Tyskland. Hur hade vi då sett på kuppmakarna och kuppledarna och framförallt vad hade vi kallat händelsen. För mig är det solklart att detta hade benämnts som ett statskuppsförsök.

2/Gör nu ett annat tankeexperiment, byt ut Republikaner mot Demokraterna, Trump mot Obama, Mike Pence mot Joe Biden och behåll alla händelser som konstanter och från valfusk konspirationerna, till stämningarna i domstolarna och så småningom även händelserna den 6/1 (och ja, jag vet att jämförelsen haltar något då Obama suttit sina två ämbetsperioder och Trump vara en, men släpp det).

Men tänk er en situation där Obama försökt tvinga sig kvar vid makten, för att inte hans utmanare, låt oss säga Trump, skulle kunna tillträda.

Hur många av er sektmedlemmar som fortsatt inte tycker Trump och MAGA sekten gjort något fel, hade accepterat och stöttat ett statskuppsförsök av Obama. Om alla parametrar är de samma utan parti och personer, så borde ni ju tycka att Obama, i en sådan situation skulle ha ägt rätten att agera precis som Trump, eller hur?
Senast redigerad av Master.Palm 2023-07-10 kl. 12:31.
Citera
2023-07-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm

Gör två tankeexperiment.

1/Byt ut USA, mot valfritt annat Demokratiskt land, med fria val och betänk att Statskuppsförsöket den 6/1 hade skett i detta land, låt oss exempelvis tänka på länder nära oss själva geografiskt så som Frankrike, Spanien, Italien eller Tyskland. Hur hade vi då sett på kuppmakarna och kuppledarna och framförallt vad hade vi kallat händelsen. För mig är det solklart att detta hade benämnts som ett statskuppsförsök.

2/Gör nu ett annat tankeexperiment, byt ut Republikaner mot Demokraterna, Trump mot Obama, Mike Pence mot Joe Biden och behåll alla händelser som konstanter och från valfusk konspirationerna, till stämningarna i domstolarna och så småningom även händelserna den 6/1 (och ja, jag vet att jämförelsen haltar något då Obama suttit sina två ämbetsperioder och Trump vara en, men släpp det).

Men tänk er en situation där Obama försökt tvinga sig kvar vid makten, för att inte hans utmanare, låt oss säga Trump, skulle kunna tillträda.

Hur många av er sektmedlemmar som fortsatt inte tycker Trump och MAGA sekten gjort något fel, hade accepterat och stöttat ett statskuppsförsök av Obama. Om alla parametrar är de samma utan parti och personer, så borde ni ju tycka att Obama, i en sådan situation skulle ha ägt rätten att agera precis som Trump, eller hur?

Mycket bra upplagt! Om man inte automatiskt känner vad som är rätt så bör man tänka igenom de två punkterna du tar upp.

Det hela är så galet att man kan skratta åt det för det är så jävla sjukt. Men Hayden har rätt GOP är extremt farliga nu. När de är så nära att göra en statskupp att man kan vara så tacksam för sitt agerande är Mike Pence så fattar man att det faktiskt kunde ha fungerat. Och med Trump vid rodret då hade varit så extremt farligt för Demokratin.

Och GOP blundar och det forsar in fler galna MAGA-människor i kongressen.

Och en sak som också är fruktansvärd när man tänker på det. Det är ju hur förvridna MAGA är i huvudet. De är fascister och stöttar en antidemokratisk person till presidentposten. Trump har varit oerhört duktig på att plantera tankar i deras huvuden. Totalt hjärntvättade. Jag ser allt fler kalla honom för vår tids Jim Jones. Men de som dog de var knappt tusen personer. Dagens läge är det ju flera miljoner totalt vrickade och hjärntvättade.

Och Trumps grej med att hota folk blir bara värre och värre. Obama fick ett hot men jag tror inte att han tystnar för det om han vill säga något. Men han har hotat hela Ukraina en gång, för att hota en presidentkandidat.

Tror du Trump skulle ändra på hur länge man kan sitta som president om han var där i dag? Eller om han kommer dit?
Citera
2023-07-10, 12:48
Bannlyst
Jag håller med general hayden.

Han var först ut att förutspå att inte ens hans kollega Mike flynn innerst inne tror på qanon sekten. Han bara låtsas för att få in pengar till sina räkningar.
Sen kom lyn Woods bandade samtal där Mike flynn erkänner att qanon är ett skämt.

Varför tar jag upp detta?
allt fler GOP medlemmar vågar säga som det är. Partiet är en sekt. Som leds av den Fete.
nästa månad börjar primary debates. Ska bli kul att höra vad de säger om Trump
Citera
2023-07-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Christer
Jag håller med general hayden.

Han var först ut att förutspå att inte ens hans kollega Mike flynn innerst inne tror på qanon sekten. Han bara låtsas för att få in pengar till sina räkningar.
Sen kom lyn Woods bandade samtal där Mike flynn erkänner att qanon är ett skämt.

Varför tar jag upp detta?
allt fler GOP medlemmar vågar säga som det är. Partiet är en sekt. Som leds av den Fete.
nästa månad börjar primary debates. Ska bli kul att höra vad de säger om Trump

Men frågan är om de i debatterna når fram till MAGA som är de som röstar på Trump. De avskyr dem som ställer upp i det här då det egentligen bara skulle vara för Trump att bli automatiskt deras kandidat. De anser ju att Trump redan är president.

Men det är väl som du säger att allt fler vågar säga något överlag. Det innebär ju att folket i hela USA känner att Trump och GOP är livsfarliga för Demokration. Det var så extremt nära att det blev en statskupp.

Så frågan är om Trump som kandidat kan vinna över en demokratisk kandidat? Om han gör det så är det verkligen farligt för USA. Demokratin är borta helt då.

Och jag tror att Hayden har helt rätt när han säger att GOP är farligast i hela världen för demokratin. Och för övriga världen.

Hoppas att de verkligen förstår det vid valet 2024. Väljarna alltså.
Citera
2023-07-10, 15:04
Bannlyst
Citat:
Så frågan är om Trump som kandidat kan vinna över en demokratisk kandidat? Om han gör det så är det verkligen farligt för USA. Demokratin är borta helt då.

Och jag tror att Hayden har helt rätt när han säger att GOP är farligast i hela världen för demokratin. Och för övriga världen.

Hoppas att de verkligen förstår det vid valet 2024. Väljarna alltså.
De flesta amerikaner röstar med plånboken.
De starkaste två grupperna är millenials och suburban women.

Dessa två grupper avskyr Trump.

Så blir han nominerad så säkrar han en seger för demokraterna i president valet och kongressen.

Dessutom hjälper det att Trump fått hans bas att avsky vote by Mail vilket hindrar rural voters. Jag gillar det.
Överlag står jag bakom Trumps försök att skapa en sekt rörelse av GOP och skinna dem torra ekonomiskt.

GOP är så fucked.
Citera
2023-07-10, 19:02
Medlem
Citat:
När general Hayden säger något lyssnar man tycker jag.
Själv anser jag att Hayden hör hemma på historiens soptipp tillsammans med Dick Cheney och Donald Rumsfeld. Varför skall man lyssna när Bush:s gamla NSA och CIA-chef uttalar sig tycker du?

Är det någon särskild visdom som kännetecknar USA:s utrikespolitiska agerande under Bush-eran som gör att vi absolut bör lyssna på denne Haydens tankar om nutidens hot?

Var det lögnen om massförstörelsevapnen som inte fanns eller var det de infantila fantasierna om att politisk-kulturella förutsättningar skulle existera för att transformera Irak och Afghanistan till blomstrande demokratier av västerländsk snitt som tilltalar dig mest?
Citera
2023-07-10, 19:34
Medlem
Enligt en Reuters-rapport har de republikanska partierna i Arizona och Michigan förlorat finansiering från stora donatorer på grund av deras stöd till före detta president Trump och hans obefogade påståenden om att valet 2020 stals från honom. Och med rätta kanske väljarna röstar på något annat parti nästa vända.

GOP är till och med farliga för sig själv nu.

Det här är vad jag uppfattar har skett. Rätta mig om fel krupit in någonstans, tack!

GOP i Arizona och Michigan bryr sig inte om medborgarna i staten. De existerar numera för att serva Donald Trump och tillfredställa honom. Och det är en stor fara för demokratin.

GOP monterar ner sina stater för att hålla på med trams omkring Trump till ingen nytta. GOP är hypnotiserade ihåliga människor som inte bryr sig ett dugg om medborgarna.

Republikanska partiet i Arizona hade mindre än 50 000 dollar i kassa i sina statliga och federala bankkonton den 31 mars 2023, jämfört med nästan 770 000 dollar vid samma tidpunkt fyra år tidigare.

Michigans partis federala konto hade cirka 116 000 dollar den 31 mars 2023, ned från nästan 867 000 dollar två år tidigare .

Förra året spenderade Arizona GOP mer än 300 000 dollar på ospecificerade “juridiska konsultavgifter” och mer än 500 000 dollar på en valnattfest och busstur för statligt Trump-stödda kandidater, som alla förlorade i novembers mellanårsval. Det torde vara det Kari Lake gjort av med på på stämningar och förlorade varenda en av dem.

Citat:
Kari Lake Is Destroying The GOP In Her Home State
In the wake of the Kari Lake candidacy for governor, the Arizona GOP is reportedly running out of money: Republicans in Arizona didn’t only lose gubernatorial and senatorial races in 2022- they’re reportedly having financial trouble as well.

Lake, who maintains to this day that she won the election in 2020 but has lost every lawsuit she has brought alleging that, said recently that she is considering running for the Senate in 2024. However, Lake is also reportedly angling to be named as Trump’s vice presidential choice in 2024.

https://www.19fortyfive.com/2023/07/kari-lake-is-destroying-the-gop-in-her-home-state/
Citera
2023-07-10, 20:25
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm

Gör två tankeexperiment.

Att valresultatet utmanas i domstol har vi sett i många länder de flesta skulle anse vara demokratier. Som till exempel Österike, Kanada och flera tidigare fall i USA som Gore vs Bush. Även vid Bush seger i nästkommande val mot Kerry försökte demokrater stoppa certifieringen av valresultatet och ändra valresultatet i Ohio vilket hade gjort Kerry till president.
Citera
2023-07-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
Att valresultatet utmanas i domstol har vi sett i många länder de flesta skulle anse vara demokratier. Som till exempel Österike, Kanada och flera tidigare fall i USA som Gore vs Bush. Även vid Bush seger i nästkommande val mot Kerry försökte demokrater stoppa certifieringen av valresultatet och ändra valresultatet i Ohio vilket hade gjort Kerry till president.

Det kan ju gå till överdrifter. GOP överdriver, Kari Lake har satsat allt det där. Hon såg fram emot att bli Trumps VP. Hon smittas av Trumps grandiositet och narcissism och har dragit hela staten med sig neråt. 500 000 dollar på en valnattfest för trumpstödda kandidater som alla förlorade.

Det är farliga för folk. Det hela handlar om GOP-politiker och inte medborgarna. Farligast var förstås den statskupp som man försökte sig på. Mike Pence räddade demokratin i USA den dagen.

Men rent generellt i övrigt så funkar de inte så bra. Taylor Greene är ju helt vansinnig också.

Men jag tror att GOP har släppt det för långt nu. Majoriteten är galna eller medlöpare eller både och.

Förra året spenderade Arizona GOP mer än 300 000 dollar på ospecificerade “juridiska konsultavgifter” och mer än 500 000 dollar på en valnattfest och busstur för statligt Trump-stödda kandidater, som alla förlorade i novembers mellanårsval. Det torde vara det Kari Lake gjort av med på på stämningar och förlorade varenda en av dem.

Kari Lake Is Destroying The GOP In Her Home State
In the wake of the Kari Lake candidacy for governor, the Arizona GOP is reportedly running out of money: Republicans in Arizona didn’t only lose gubernatorial and senatorial races in 2022- they’re reportedly having financial trouble as well.

Lake, who maintains to this day that she won the election in 2020 but has lost every lawsuit she has brought alleging that, said recently that she is considering running for the Senate in 2024. However, Lake is also reportedly angling to be named as Trump’s vice presidential choice in 2024.

https://www.19fortyfive.com/2023/07/...er-home-state/
Citera
2023-07-10, 20:54
Medlem
Citat:
https://www.19fortyfive.com/2023/07/...er-home-state/
Bara fem minuter efter ditt inlägg verkar "artikeln" ha blivit nedplockad. Kan det vara MAGA som ligger bakom även detta tror du?
Citera
2023-07-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine

Skillnaden är ju dock att man inte har skrikit om fusk och påstått att man har hundratals eller tusentals vittnen för att sedan i domstol erkänna ett man har inga bevis på fusk alls så som skett med Trump/MAGA

Gore VS Bush så skiljde det bara några hundra röster och det var ingen som påstod att någon annan fuskade. Det handlade om omräkningar i en väldigt oviss situation.
Gore stod aldrig och påstod att Bush och republikanerna fuskat.
Och direkt högsta domstolen avgjort att man nu räknat färdigt så erkände sig Gore besegrad.
Gore påstod aldrig att Bush eller GOP fuskat och han försökte heller aldrig att hindra certifieringen,
det var faktiskt Gore som var den personen som formellt godkände certifieringen då han var sittande vicepresident(samma roll som Mike Pence i valet 2020).

Gällande Bush vs Kerry så var det inte "demokraterna" utan 2st demokratiska politiker som lade fram en motion om att underkänna certifieringen. Det hade inte partiets stöd och motionen röstades ned även av demokraterna.
Varken Kerry eller Demokratiska partiet hävdade valfusk.
Kerry erkände sig besegrad dagen efter valet, innan det ens var färdigräknat i Ohio.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in