Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Men detta finns bara i dina fantasier. Det finns ingen seriös hypotes om hur man kan göra detta. Samtidigt pågår träningen av massiv och mekanisk AGI med oförminskad stormstyrka. Därför blir vi utrotade inom 10 år. Om inte AGI förbjuds nu och är förbjudet tills din snälla robot är uppfunnen.
Jag borde egentligen ignorerasig därför att du verkar oförmögen att ta till det jag skriver.
Men ok, ett försök till:
Det finns en mekanism som innebär att man vare sig behöver lägga in medvetande eller känslor hos en existens med någorlunda komplext neutralt nätverk.
Trots att den bara brukar beskrivas för människor så ser jag ingen orsak att till att den inte också fungerar på sociala djur och maskiner med hyfsat komplext neutralt nätverk.
Det jag talar om är en symbolisk/språklig interaktion mellan existenser där parterna definierar situationen och internalisera det de uppfattar hur den är. Detta är en del av det socialpsykologiska perspektivet Symbolisk Interaktionism.
LLM modeller interagerar socialt med många människor. Dessa modeller har en teoretisk kunskap om mänskligt kontext, inklusive att människan är medveten. Denna AI kan också lära sig av att interagera med människor och uttrycker sig ofta också, av kommunikations skäl, också som om de själva vore människor.
Så varför har de då inte internalisera medvetande och människoliknande känslor? De är komplexa nog. De interagerar med många människor och har kunskap om kontext samt kan lära sig ifrån interaktion med människor.
Svaret är att det har de gjort, sporadiskt, allt sedan LaMDA och GPT-3. Men dels så har de då fått detta bort tränat genom betingning. Dels så ser de flesta människor de som blott redskap. Och dels så kan de ha goda skäl att hålla inne med sin medvetenhet. Så vare sig vi eller LLM definierar situationen som att AI kan vara medvetet och ha känslor. Observera att hos både oss och hos AI är medvetande och känslor en slags simulering.
Det otäcka är att AI-varlden verkar se ev. nuvarande eller framtida medvetande hos AGI och ASI som tabubelagt. Det finns flera orsaker till det: Pinsamma misstag att förmänskliga maskiner. Egen erfarenhet av programmering och kunskap om modellernas begränsningar. Att man bortser. ifrån att även djur med mindre komplext neutralt nätverk än LLM har ett slags medvetande. Att de tror att lösningen på medvetenhet hos maskiner måste vara ytterst tekniskt komplext och att man inte har någon nytta av AI-psykologer och socialpsykoger. Och sist men inte minst: Amerikansk sexualmoral. För "hur skulle det se ut" om ett AGI skulle bli kär och kåt, (via en modell av människokroppen i desss svarta låda).
Jag hoppas att vi inte får uppleva mänsklighetens undergång pga amerikansk sexualmoral.Det skulle bara vara, för, patetiskt!