Citat:
Ursprungligen postat av
Galgmannen
Klart det går att trixa med IP-nummer, men jag får inte ihop det ändå. Jag menar jag kan väl använda någon annans IP-nummer och bilder för att utge mig vara någon annan men att sen träffas irl? För att åka dit fastän men är oskyldig då krävs det väl isf att personen man utgett sig för att vara står och väntar just där och då, det känns ju lite osannolikhet.
Men visst BARA IP-nummer räcker ju inte …
Ang. Mr X
De vet ju inte att det är hans IP-nummer. De vet att de har ett IP-nummer. Internetoperatören kan göra kopplingen mellan IP-nummer och abonnent. Så har inte skett här så vitt jag förstått.
Det man också kan göra är att få reda på vem som äger IP-numret (operatör) samt spåra IP-paketens väg och på så sätt kunna få en ungefärlig geografisk uppfattning om vart personen befinner sig.
Detta om personen inte använder sig av proxy-tjänst, vpn. För då är det vpn-tjänsten du ser och spårar.
De verkar ha fått IP-nummer via att göra en hemsida och logga besökarna. Den besökare som var på hemsidan som de tror är Mr X hade ett ip-nummer som ägs av Tele 2. Sannolikt inte proxy eller vpn.
En viktig detalj är att Mr X oavsett vad han skrev inte dök upp på någon träff med barn. Så fort det var aktuellt med en träff med en vuxen så dök han däremot upp.
Jag tror att vi ska vara försiktiga med att dra för starka kopplingar mellan vad folk skriver, och folks agerande i verkligheten.
Nu blir gäddorna visserligen både trakasserade och hotade. I enstaka fall även misshandlade. Men med tanke på hur många som ska koka dem i olja och skära lemmar av dem så ser vi väldigt lite sådant.
Folk snackar mycket skit.