2023-07-09, 15:01
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Tvärt om skulle jag säga, absolut tvärt om.
Då tycker jag att du ska studera vilka som drev myterna om bortträngda minnen och offrade spädbarn hårdast. Kolla även upp könskriget och metoo när du ändå är igång. Dumpen är i princip en direkt fortsättning på dessa.

Om du hävdar att högern ibland smittas av denna galenskap så har du dock rätt. Historiskt sett så har högern ibland använt sexbrott som slagträ, samt för att plocka billiga godhetspoäng. Gruppvåldtäkter är ett utmärkt exempel på sådant signalerande från högerns sida. Den stora massan av sexbrottshysterin har dock alltid kommit från vänster. Jag betraktar Dumpen som ett vänsterprojekt (samma resonemang har förekommit i media), trots att de flesta som sympatiserar med Dumpen tillhör brölhögern.
Citera
2023-07-09, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dessa två pundare kan erodera bort yttrandefriheten i framtiden:

https://omni.se/jk-dumpen-kan-utmana-yttrandefriheten-pa-sikt/a/pQmmR1

Låter egentligen sjukt att vilken pundare som helst kan skaffa utgivningsbevis och börja begå brott. Och skyddas av utgivningsbeviset. Som är till för att skydda journalister.
Lösryckt från Omni?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/patrik-sjoberg-hanger-ut-man-som-sexchattar-med-barn-sa-forsvarar-han-pedofiljakten-dumpen-pedofili

Citat:
Juridikprofessorn: Bara JK kan åtala sajten
Fram tills i mars 2023 har JK tagit emot 50 anmälningar mot Dumpen, men samtliga har lagts ned. Enligt juridikprofessorn Mårten Schultz är sannolikheten låg att man griper in mot sajten eftersom den har en ansvarig utgivare.
Citera
2023-07-09, 15:03
Medlem
Citat:
Läs här: https://dumpen.se/2023/07/07/en-mork-historia/

Otäck läsning, absolut, men faktum kvarstår att en IP-adress inte är säkerhet nog för något alls. En IP-adress är väldigt enkel att trixa med och jag diskuterar inte huruvida mannen ifråga är skyldig eller oskyldig, utan det faktum att man kan vara helt oskyldig och blivit ditsatt av någon annan och att då få höra "vi har din IP-adress" som bevisning är då väldigt problematiskt.
Citera
2023-07-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Då tycker jag att du ska studera vilka som drev myterna om bortträngda minnen och offrade spädbarn hårdast. Kolla även upp könskriget och metoo när du ändå är igång. Dumpen är i princip en direkt fortsättning på dessa.

Om du hävdar att högern ibland smittas av denna galenskap så har du dock rätt. Historiskt sett så har högern ibland använt sexbrott som slagträ, samt för att plocka billiga godhetspoäng. Gruppvåldtäkter är ett utmärkt exempel på sådant signalerande från högerns sida. Den stora massan av sexbrottshysterin har dock alltid kommit från vänster. Jag betraktar Dumpen som ett vänsterprojekt (samma resonemang har förekommit i media), trots att de flesta som sympatiserar med Dumpen tillhör brölhögern.
Jag hävdar inget åt det hållet.

Förtängda minnen-grejen, var inte det något ni höll på med en period förr i tiden? Knappast något som har tyngd i dagens debatt så varför ens ta upp saker som var 30+ år sen? Vänstern är väldigt främjande gällande urskillningslös "fri sexualitet" och har alltid varit det, på gott och ont. I de konservativa kretsarna (och där inkluderar jag självklart inte brunsossarna SD) förekommer inte det.
Citera
2023-07-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Otäck läsning, absolut, men faktum kvarstår att en IP-adress inte är säkerhet nog för något alls. En IP-adress är väldigt enkel att trixa med och jag diskuterar inte huruvida mannen ifråga är skyldig eller oskyldig, utan det faktum att man kan vara helt oskyldig och blivit ditsatt av någon annan och att då få höra "vi har din IP-adress" som bevisning är då väldigt problematiskt.
Nej självklart inte, de kopplade ihop konton på det sättet som du läste. Men om du vet hur det fungerar kanske du känner till att det inte bara är ip-nummer som ingår i pusslet, det är enheter, konton, tider, platser och även vilka vpn som används. Många har en extrem övertro på sin förmåga att röra sig anonymt på nätet. Man kan kartlägga om man lägger lite tid på det och där är problemet, tid.
Citera
2023-07-09, 15:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag hävdar inget åt det hållet.

Förtängda minnen-grejen, var inte det något ni höll på med en period förr i tiden? Knappast något som har tyngd i dagens debatt så varför ens ta upp saker som var 30+ år sen? Vänstern är väldigt främjande gällande urskillningslös "fri sexualitet" och har alltid varit det, på gott och ont. I de konservativa kretsarna (och där inkluderar jag självklart inte brunsossarna SD) förekommer inte det.
Nej, det var därför jag inledde meningen med ordet om.

Vilka är vi? Jag har aldrig varit intresserad av fri sex och annan hippie bullshit. För övrigt så skiter jag i sex med barn och ungdomar också. Det jag vill är att ungdomar skall behandlas som sådana och lära sig att veta hut. Jag är även intresserad av att staten ska vara liten men stark, till exempel genom att inte tillåta pöbelfasoner.
Citera
2023-07-09, 15:32
Medlem
Citat:
Nej självklart inte, de kopplade ihop konton på det sättet som du läste. Men om du vet hur det fungerar kanske du känner till att det inte bara är ip-nummer som ingår i pusslet, det är enheter, konton, tider, platser och även vilka vpn som används. Många har en extrem övertro på sin förmåga att röra sig anonymt på nätet. Man kan kartlägga om man lägger lite tid på det och där är problemet, tid.

Jag syftar som sagt inte på det fallet, utan Sara har uppenbarligen en övertro på just IP-nummer och Dumpen löser inte VPN-anvädare, inte en chans.

Sara och Patrik är inte lämpade för det dom ägnar sig åt, det är tydligt sedan lång tid tillbaka.
Citera
2023-07-09, 15:49
Medlem
Det står i expressen att tre som hängts ut av dumpen tagit sitt liv. Vet man vilka och finns de kvar på hemsidan?
Citera
2023-07-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Dumpens stöd bland politiker ligger hos SD och moderaterna. Fakta.
Citera
2023-07-09, 16:50
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dessa två pundare kan erodera bort yttrandefriheten i framtiden:

https://omni.se/jk-dumpen-kan-utmana-yttrandefriheten-pa-sikt/a/pQmmR1

Låter egentligen sjukt att vilken pundare som helst kan skaffa utgivningsbevis och börja begå brott. Och skyddas av utgivningsbeviset. Som är till för att skydda journalister.
När du köper och är ägare av ett utgivningsbevis för 3000 kr som ett utgivningsbevis kostar. Då kan du kränka och ödelägga mänskors liv utan att riskera något straff. Det mest märkliga i sammanhanget är att vem som helst kan köpa det. Finns ingen personkontroll eller lämplighetskontroll utan betala glatt 3000 kr så har du fria tyglar att leka journalist. Titta på skelettkvinnan och hennes pappa som köpte ett utgivningsbevis och började jaga alla dom som skrivit negativt om hans dotter skelettkvinnan.
Senast redigerad av BeachBob 2023-07-09 kl. 17:00.
Citera
2023-07-09, 17:01
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galgmannen
Klart det går att trixa med IP-nummer, men jag får inte ihop det ändå. Jag menar jag kan väl använda någon annans IP-nummer och bilder för att utge mig vara någon annan men att sen träffas irl? För att åka dit fastän men är oskyldig då krävs det väl isf att personen man utgett sig för att vara står och väntar just där och då, det känns ju lite osannolikhet.

Men visst BARA IP-nummer räcker ju inte …

Ang. Mr X

De vet ju inte att det är hans IP-nummer. De vet att de har ett IP-nummer. Internetoperatören kan göra kopplingen mellan IP-nummer och abonnent. Så har inte skett här så vitt jag förstått.

Det man också kan göra är att få reda på vem som äger IP-numret (operatör) samt spåra IP-paketens väg och på så sätt kunna få en ungefärlig geografisk uppfattning om vart personen befinner sig.

Detta om personen inte använder sig av proxy-tjänst, vpn. För då är det vpn-tjänsten du ser och spårar.

De verkar ha fått IP-nummer via att göra en hemsida och logga besökarna. Den besökare som var på hemsidan som de tror är Mr X hade ett ip-nummer som ägs av Tele 2. Sannolikt inte proxy eller vpn.

En viktig detalj är att Mr X oavsett vad han skrev inte dök upp på någon träff med barn. Så fort det var aktuellt med en träff med en vuxen så dök han däremot upp.

Jag tror att vi ska vara försiktiga med att dra för starka kopplingar mellan vad folk skriver, och folks agerande i verkligheten.

Nu blir gäddorna visserligen både trakasserade och hotade. I enstaka fall även misshandlade. Men med tanke på hur många som ska koka dem i olja och skära lemmar av dem så ser vi väldigt lite sådant.

Folk snackar mycket skit.
Citera
2023-07-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
När du köper och är ägare av ett utgivningsbevis för 3000 kr som ett utgivningsbevis kostar. Då kan du kränka och ödelägga mänskors liv utan att riskera något straff. Det mest märkliga i sammanhanget är att vem som helst kan köpa det. Finns ingen personkontroll eller lämplighetskontroll utan betala glatt 3000 kr så har du fria tyglar att leka journalist. Titta på skelettkvinnan och hennes pappa som köpte ett utgivningsbevis och började jaga alla dom som skrivit negativt om hans dotter skelettkvinnan.
Det finns vissa kriterier faktiskt, både vem som får söka och skyldigheter som ansvarig utgivare.

https://www.mprt.se/regelverk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in