2023-07-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
alla tolkar ju olika men jag tolkar det mer som att demongrejen var innan de drog ut.
Johanna blev sur för att Maja inte klarade av att gå in på nöjet, Johanna ville verkligen ut (har för mig att Johanna sa nått liknande i sina förhör?)
Så utelåsandet ser snarare ut som en hämnd mot att Maja inte ville gå in på nöjet.

Vem skulle Maja ringa mitt i natten? Hennes föräldrar trodde hon sov över hos Johanna, fanns väl inte så många andra alternativ?

ot:
Johannas beteende den natten ger mig så många flashbacks så jag skäms heh.
Jag var expert på att låta kompisar (speciellt en) sova hos mig efter en utekväll, och sen när det närmade sig hemgång "gå på toa" och försvinna hem för att sen "bli okontaktbar"
En gång slog hon sönder portens glas och låg sen och sov utanför min dörr.
Nu med facit i hand och rätt medicinering ( ADHD och Autism 1) inser jag ju vilken "bra" kompis jag var.

Om Johanna hade mått bra och inte brytt sig om Maja tror jag hon hade gått in på Nöjet för att festa själv som hon älskade. Istället så kör Max hem båda tjejerna. Jag vet inte varför J inte ville släppa in M och visst låter det elakt när man inte vet anledningen. Om M verkligen var desperat kunde hon ringt Max som körde dom eller hennes kompis Alma, eller nån av hennes kk? Såna brukar ju ställa upp en random fre kväll.

Var det inte nåt dagen efter också? Att J ville ut och festa men M ville inte.
Citera
2023-07-09, 12:38
Medlem
Mercedes avatar
sitter o läser lite ur Johannas förhör igen, det är skrämmande hur hon lätt, utan att blinka kan lägga skulden på andra, riktigt iskall.
Grannen:

Hennes ex Hampus:

Lika iskallt som att försöka få sin bästa kompis medåtalad för mord..

För att citera Johanna efter att hon berättat om den påstådda haschresan:

"Jag kan inte säga mer än mitt ärliga svar liksom.

Och det är 100 % ärligt?

100% ärligt"
Citera
2023-07-09, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det mesta går faktiskt att förklara utifrån vad som är logiskt och rimligt. Ockhams rakkniv brukar vara en populär princip att dra fram i krimtrådar. Tillämpar man den och inte krånglar till det så kan man koka ner det till att dom två oskiljaktiga bästisarna lurar med hatobjektet nr1 till lägenheten efter ett bråk på nattklubben. Efter 45 min så hör grannen precis det han beskriver flera gånger, en hög duns som han tror kan vara en kropp som faller i golvet, ett par mindre dunsar efter den höga som låter som tramp/fotsteg, efter 3 minuter hör han 5-10 sparkar i väggen.

Efter 1 timma bär bästisarna ut kroppen utan en enda avvärjningsskada, vilket är extremt osannolikt efter ett strypmord på 3 minuter (om inte någon höll fast hennes händer). Sen gör dom sig av med alla tillhörigheter och dumpar kroppen. Dagen efter kommer dom överens om vad dom ska säga till T s anhöriga och polisen. Den lögnen håller dom fast vid båda två i veckor, och säger sig inte veta nånting om vad som kan ha hänt T.

Efter att dom har blivit överbevisade så påstår den ena att det bara var en olycka, medans den andre skyller allt på sin fd bästis.

Tror man inte på detta så kan man krångla till det och försöka fylla i alla Majas luckor med helt orimliga förslag. När en lucka har diskuterat i några hundra inlägg utan att fått en rimlig förklaring så hoppas det över till nästa lucka som inte heller går att fylla i. Det har låtit så här i månader nu, utan att några vettiga förklaringar har presenterats.

Majas ord som innebär att hon skyller ifrån sig och gör sig till ett offer är noll värda så länge dom inte kan bekräftas på annat håll. Och det kan dom inte. Det finns inte ett enda vittne som berättat att J fått M till att göra något mot sin vilja. Inte ett enda vittne har pratat om att J misshandlat M psykiskt eller fysiskt. Tvärtom, så har dom vittnat om en jämnlik och respektfull relation. Att jämföra J och M s vänskap med utsatta kvinnor i en destruktiv relation är absurt!
Jag håller med om att det är magstark jämförelse. Vi har ingen aning om om/hur Majas insida ser ut. Det verkar finnas ett antagande att Maja var snäll och beskedlig men det vet vi inget om. Maja kan t ex gå runt med mycket bitterhet för att ha varit mobbad/utanför tidigare. Hon har omvittnat negativa känslor för sin familj.

Maja beskrivs av en vakt eller ett vittne på Nöjet som att hon gick runt ensam med en bitchig uppsyn. Hon gick alltså runt och såg stöddig ut. Låter inte så ”beskedligt”.

En händelse som flugit under radarn är att Maja var inblandad i ett eget bråk, utan Johanna, på Nöjet samma kväll. Maja upplevde att hon blev trängd eller slagen på dansgolvet och reagerade då med att konfrontera. Det visade sig vara en bekant (Julia Air*st* som figurerar som vittne i utredningen) som gjort nåt av misstag och då la Maja ner.

Men Maja är inte utan egen aggression. Så någon utsatt kvinna ser jag henne inte som.
Citera
2023-07-09, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Perfekt! Då kör vi: jag börjar med J:s beskrivning av när M faller till golvet, den historia hon lämnar till grannen som förklaring till den höga dunsen.

[...]

J: Eh, jag tog min arm runt kan man säga om hennes axlar på något sätt och sen satte jag mitt ben bakom hennes ben så att man liksom ja fällde ner henne kan man säga.
F: Du fällde henne bakåt, är det så jag ska förstå dig?
J: Ja. Jag tog ju bakom hennes ben så att hon föll med ryggen mot golvet då.
/.../
J: Ja och sen stod Tove lite framför mig då ungefär så föll hon ju liksom rakt bakåt så hennes huvud hamnade någonstans här och sen blev det ju så, så hon hamnade väl så då.

Först knuffar T in J i väggen varpå J eldar upp sig och tar tag i T:s högra axel samtidigt som hon lägger sitt högra ben bakom T:s vänstra och fäller henne med en duns så att T hamnar på höger axel/sida, precis som hon beskriver M:s fall men här nämner ett fall på vänster axel.
[...]

Flera av skadorna går väl ihop med J:s beskrivning av fällningen:

Skador innefattande sår och mjukdelsskador på huvud hö sida, hö skulderbladsregion, hö sida rygg, hö tuggmuskel, hö tinningmuskel samt höger hand. Fråga: kan klämskada hö hand ha uppkommit i samband med ett fall på hö sida?

RL: "Även underhudsblödningarna på högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit på samma sätt. Att de uppkommit på annat sätt, t ex då den avlidne slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgivningen under den aktuella händelsen är minst lika troligt."

J säger att T skadade huvud och rygg rejält vid fallet, vilket också framgår av obduktionsprotokollet.

- Hur går då armbågsskadorna ihop med ett fall på hö sida?

J uppmärksammar att T aldrig hann ta emot sig av det plötsliga fallet och det borde hon ha rätt i; överraskningsmomentet i kombination med en promille på dryga 1, torde ha försenat de naturliga reflexer som annars sätter i.

T: s fötter åker enligt J, upp i luften och T landar med en duns på golvet, vilket får duschstängerna bredvid att rassla till. Även om de uppstickande rören i närheten lämnades därhän av hunden, så får man förmoda att det antingen var någon av dessa eller en duschstång som orsakade sårskadan. Inget annat vasst föremål fanns i badrummet.

RL drar alltså ovanstående slutsats i protokollet. Hon nämner inget om att skadorna eventuellt skulle ha uppkommit i samband med fallet, vilket talar för att T fick skadorna på det sätt RL beskriver; armbågarna har tryckts mot en hård yta när T låg på rygg.

Satt J grensle på T som hon själv säger, så är det givet att hon har använt sina knän för att trycka ner och låsa armbågslederna på T.

Ett fall på sidan ger inte upphov till T:s armbågsskador. Inget heller som RL ens nämner. I övrigt är hon noggrann med att visa på alternativa förlopp.

Har tagit bort lite av ditt inlägg, då texten annars tyvärr blir för lång. Jag har förmodligen klippt på annat ställe än jag markert, så jag rekommenderar tt den som vill läsa ditt inlägg i sin helhet, klickar på pilen vid "ursprungligen postat av Reviews". Hoppas att det är ok?

Alltid roligt att du inbjuder till att gå till botten med saker! Verkligen produktivt för både en själv och tråden.

Därför försöker jag nu i första steget bena ut ryggskadorna, mycket för min egen del. I andra steget armbågsskadora utifrån A 149. Och sedan göra en slags fundering utifrån skdorna. inte så lätt, hm...

Man önskar att det hade funnits en sådan skiss över kroppen, där skadornas placering hade markerats, så att man hade förstått mer var sakdorna suttit.

RYGG

A 149/96

"Utlåtande
Skador inklusive mikroskopiska undersökningsfynd
"
//
"- bålen med en sårskada högt upp på ryggen (nr. 75), mjukdelsblödningar högt upp på ryggen (nr. 145), i den högra skulderbladsregionen (nr. 146) och i längdregionen (nr 76/147)"

A149/99

"Skadornas uppkomstsätt
//

"Mjukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145, 146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).

Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit på samma sätt. Att dom uppkommit på annat sätt, t ex då den avlidna slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgvingen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.

/75

"Undersökningsprotokoll

Yttre undersökning
//
74. Högt uppe till vänster på ryggen ses ett ca 12 x 6 cm stort område med kraftigare brännskada i form av brunsvart missfärgad, tämligen hård läderliknande hud. Området är beläget med sin mittpunkt ca 6 cm utanför ryggens medellinje, ungefär i höjd med sjunde halskotans taggutskott.

75. I inre nedre begränsning av detta brännskadade område ses en oregelbunden snett uppåt höger i ca 60 graders vinkel mot horisontalplanet orienterad ca 3,5 x 0,8 cm stor ytlig sårskada. Skadans kanter är något oregelbundna, vänster kant är lätt underminerad. I sårskadan ses ingen vital reaktion.
Bortsett från lite sot och växtmaterial i anslutning till den vänstra kanten ses i skadan inget främmande material. Sårskadan är belägen med sin mittpunkt i bålens bakre medellinje, ungefär i höjd med den sjunde halskotans tandutskott.

76. Tämligen centralt på ryggtavlan ses ett cirka 8 x 5 cm stort, tvärorienterat rödflammigt missfärgat område som är beläget med sin mittpunkt ca 27 cm nedom den sjunde halskotans taggutskott, i ryggens meddellinje.
"

//
/83

"145. Högt upp till höger på ryggen, utanför skada nr. 75, ses en ca 4 x 4 cm stor mörkröd mjukdelsblödning i muskelvävnaden utmed kotpelaren.

146. I den högra skulderbladsregionen ses i underhudsfettet och muskelvävnaden en ca 6 x 5 cm stor oregelbunden mörk brunröd mjukdelsblödning.

147. Tämligen centralt i ländregionen ses en avlång, vertikalt orienterad ca 9 x 4 cm stor mörkröd mjukdelsblödning som sträcker sig i mjukdelarna vid kotpelarens taggutskott och muskelvävnaden utmed kotpelaren. Blödningen motsvarar skada nr 76.
"

/91

Sammanfattning och tolkning av fynden
  • En ytlig sårskada högt upp till höger på ryggen uppkommen i närliggande tidpukt till dödenmed förekomst av sot eller bränt/förkolnat organsikt material (hår, celler, mm) ytligt i sårskadan, förekomst av material som möjligen utgörs av rester av brännbar vätska och termisk påverkan på vävnaden efter döden.

A 149/98 ff

"Den påvisade sårskadan i bakhuvudet (nr 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr 98)har utseende som starkt talar för att den orsakats av fokalt anlagt trubbigt våld med ett mindre hårt föremål eller föremål med liten anslagsyta. Vidare har skadan utseende och lokalisation som är förenliga med att den orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål. Att den uppkommit till följd av islag i/stöt mot föremål i omgivningen ( t ex knoppen på väggskåpet i badrummet, ventilationsrören eller liknande) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

"A 149/100
Min fetning:

"Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet den misstänkta JJ har beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst. Att skadorna uppkommit initialt i förloppet innan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet.

Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet.
"
Senast redigerad av notknapparen 2023-07-09 kl. 13:37. Anledning: tillägg
Citera
2023-07-09, 13:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
All ära åt ’Greven’ som sammanställt mycket som kommit fram om dessa gärningskvinnor.

Maja särskiljer sig inte mycket ifrån många av dagens ungdomar. Många har precis samma problematik och är väl fungerande i samhället.

Här gick det dock fruktansvärt fel
Jag har funderat vidare och plockat upp spörsmålet vi hade i början om orsak, verkan och samband igen.
Bakgrund till Js hat mot T och systern, den lite märkliga acceptansen av M som bästis och förändringen J genomgick.

Kan det vara så att M blev Js räddande ängel?

Jag tänker att mellan februarilovet och påsklovet hålls mentorssamtal med åk 3-eleverna, där man går igenom bedömningsläget och vad som krävs för ev. höjning av betyg. Av beskedet J får inser hon att trots hennes goda betyg är hon långt ifrån att nå tillräckligt med poäng för att komma in på arkitektlinjen, vilket varit hennes enda stora mål. Luften går ur henne.
Djup besvikelse, frustration och bitterhet infinner sig. Hon är inte den perfekta som klarar allt, som pappa framhåller, men det vill hon inte erkänna varken för sig själv eller någon annan. Hur ska hon hantera det?
Så på en fest introduceras M, en dansglad tjej som börjar pröva sina vingar likt en kalv på grönbete, för henne. Det klickar direkt och J glömmer bitterheten för en stund.

M bedömer och dömer inte J efter betyg eller prestationer. Hon ser upp till den populära J som, liksom hon, älskar att dansa. M är precis vad J behöver i stunden, någon som ser henne som den perfekta hon tänker sig vara och någon som inte ifrågasätter.
Festandet och partajandet blir ett mål och en legal, medveten eller omedveten, ursäkt för de misslyckade studieresultaten. I detta har hon Ms starka stöd. M, som äntligen känner sig sedd och uppskattad för den hon är.

Med partajandet som mål blir statusen i gänget central för självbilden. J tar avstånd från pluggandet, hyllar festandet och alla som inte vill festa är tråkmånsar hon inte vill umgås med. M, som precis upptäckt utelivet, hejar på.

Men här stöter J på patrull, Hon godtas inte av killgänget där T och My ingår, vilket hon inte vill acceptera. Avundsjukan kokar och bitterheten som de misslyckade studieresultaten gav projiceras på tvillingarna. Sedan följer det ena på det andra med anklagelser och hot från båda håll.

M förefaller angelägen om att hålla sig utanför bråket, men då hon blir tvungen att välja sida väljer hon J som lyft, bekräftat och gett henne så mycket.

Det slutliga spiket i kistan slås då T kommer in på läkarutbildningen och My på någon teknisk (har jag för mig). J kom inte in på sin drömlinje, men dessa två som gjort livet surt för henne blir antagna till utbildningar med extremt höga intagningspoäng. Avundsjukan växer till hat.

Alla i Js omgivning blir utsatta för hennes bitterhet och tar ställning för eller emot. J ser T som orsak till allt elände som drabbat henne, hatet eskalerar och enda chansen för J att må bättre och komma vidare är att T röjs ur vägen.

Allt detta har diskuterats tidigare, men vad jag kan minnas har det varit bit för bit och inte som en sammanhängande story där även Ms roll beaktats.

Om detta är fullt ut med sanningen överensstämmande vet jag givetvis inte. Det är mina slutsatser baserade, i första hand, på den sammanfattning som Greven försett oss med.
Citera
2023-07-09, 13:04
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
sitter o läser lite ur Johannas förhör igen, det är skrämmande hur hon lätt, utan att blinka kan lägga skulden på andra, riktigt iskall.
Grannen:

Hennes ex Hampus:

Lika iskallt som att försöka få sin bästa kompis medåtalad för mord..

För att citera Johanna efter att hon berättat om den påstådda haschresan:

"Jag kan inte säga mer än mitt ärliga svar liksom.

Och det är 100 % ärligt?

100% ärligt"

Fy fan vad kallhamrad Johanna är!

Sitta å slänga ur sig sånna lögner, ”💯 % ärligt” när hon i själva verket blåljuger… riktigt skrämmande!
Citera
2023-07-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Det var i september förra året. Maja sov över hos Johanna och de konsumerade starka drycker. Sen sov de tillsammans i Johannas säng och det råkade hända en olycka.
Johanna blev tokig och slängde ut Maja för att hon vätt ned sängen. Då spenderade Maja hela natten ute i trapphuset och på morgonen ringde Johanna till Majas far och bad honom hämta Maja med bil.
Maja hade alltså stått, suttit, sovit (vet ej vad) i trapphsuet hela natten och "inte vetat vad hon skulle göra" Handlingsförlamning?

Detta är vad jag läst här i tråden. Därför med reservation för sanningshalten.

En sak som förresten tyder på att de två skulle ha en sexuell relation är att Maja också sov i Johannas säng. De gånger jag delat säng med någon har det varit personer jag haft sexuellt intresse i.
När jag sovit hos nån vanlig kompis så har vi aldrig delat säng, då har jag sovit på en soffa, gästsäng eller liknande.

Det där är nog olika.
Jag har sovit med både manliga och kvinnliga vänner, nakna i sängen. Utan sexuellt intresse.
Citera
2023-07-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2022-10-31 13:00 diarienr: 5000-K1226065-22 1087 (aktbilaga 153)

Din berusning Maja, är du helt borta? Däckad?
Jag var inte helt medveten.

Hur mycket drack du?
Typ två glas vin innan vi gick ut, sedan två drinkar. Från klockan 20 till typ 01.

Vi har pratat med mycket folk i den här utredningen, det är ingen som beskriver att du skulle vara uppseendeväckande berusad.
Nähä, jag vet ju hur jag va.

Två 6 cl drinkar plus två glas vin. Motsvarar ca 22 cl starksprit totalt.

Detta utspritt på ca 5 timmar blir alltså runt 4,4 cl i timman.

Kroppen förbränner ungefär 1,5-2 cl alkohol i timman.

Maja kan inte varit mer än salongsberusad med en ungefärlig promillehalt på runt 1 som mest, med tanke på antal timmar alkoholförtäringen är utspridd på.

Är det utrett hur mycket alkohol hon konsumerade i Gbg natten mot 15/10 då de var uppe och festade till 06 eller vad det var?
Citera
2023-07-09, 13:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror inte Tove kunde röra sig många cm med Johanna sittande på sig och Maja i huvudhöjd hållande i hennes händer. Förmodligen har T s händer hållits ner mot golvet bakom hennes eget huvud. Själva greppet kan ha ändrats något under tumultet, precis som J s stryptag också ändrades. Att hålla eller trycka ner någons händer eller handled mot golvet behöver inte lämna några märken. M kan ha använd sina knän för att trycka ner M a armar? Jag ser iaf många möjliga tillvägagångssätt som inte kan uteslutas.

M s påstådda fylla är ett försök till att förklara hur hon kan ha undgått att missa ett högljutt mord som begicks ett par meter från henne. Hade inte hennes telefon registrerat rörelser är jag säker på att hon hade sagt att hon sov hela tiden. Nu måste hon förklara varför hon vaknat och rört sig. Det enda rimliga en stupfull människa som vaknar kan göra, är att gå på toaletten för att kräkas. Problemet är bara att mordet begicks på toaletten och då måste hon hitta på att kroppen flyttats. Enligt henne själv hade hon spytt ner hela badrummet. Men när polisen berättade att det inte fanns några spår hade hon inte alls kräkts, utan bara gått till toan med sin telefon och fastnat där i 20 min utan att använda telefonen, förutom när hon svarade på J s sms.

J verkar varit mer aktiv med att lägga ut filmer och skriva i chatgrupper, medans M spelar spel och tittar på youtube. Precis det hon gör när hon kommer hem på morgonkvisten.
Möjliga tillvägagångssätt av handhållandet tycker jag att AL begränsat med förklaring till armbågsskadornas uppkomst. Skadorna satt på fel ställe för att T skulke kunna haft armarna ovanför huvudet.

Här menar jag att teori och praktik inte går ihop. För att scenariot ska vara sannolikt måste det vara praktiskt genomförbart. Som jag ser det kan skadornas placering endast förklaras med att T haft armarna längs med kroppen och då kompliceras Ms handhållande.
Citera
2023-07-09, 13:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2022-10-31 13:00 diarienr: 5000-K1226065-22 1087 (aktbilaga 153)

Din berusning Maja, är du helt borta? Däckad?
Jag var inte helt medveten.

Hur mycket drack du?
Typ två glas vin innan vi gick ut, sedan två drinkar. Från klockan 20 till typ 01.

Vi har pratat med mycket folk i den här utredningen, det är ingen som beskriver att du skulle vara uppseendeväckande berusad.
Nähä, jag vet ju hur jag va.

Två 6 cl drinkar plus två glas vin. Motsvarar ca 22 cl starksprit totalt.

Detta utspritt på ca 5 timmar blir alltså runt 4,4 cl i timman.

Kroppen förbränner ungefär 1,5-2 cl alkohol i timman.

Maja kan inte varit mer än salongsberusad med en ungefärlig promillehalt på runt 1 som mest, med tanke på antal timmar alkoholförtäringen är utspridd på.
Nej, jag tror inte heller att hon var mer än salongsberusad.
Men för att förklara varför M föll och orsakade dunsen som grannen reagerade på, tillskrevs hon en mer eller mindre redlös fylla. Denna story hade M väl inpräntad och svårt att släppa även långt efter hon blivit överbevisad.
Då Ms logiska kapacitet inte var optimal märkte hon själv inte av motsägelsena. Dessutom tror jag att hon inte längre hade klart för sig vad som var sanning och vad som var inlärd lögn.
Citera
2023-07-09, 13:44
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har funderat vidare och plockat upp spörsmålet vi hade i början om orsak, verkan och samband igen.
Bakgrund till Js hat mot T och systern, den lite märkliga acceptansen av M som bästis och förändringen J genomgick.

Kan det vara så att M blev Js räddande ängel?

Jag tänker att mellan februarilovet och påsklovet hålls mentorssamtal med åk 3-eleverna, där man går igenom bedömningsläget och vad som krävs för ev. höjning av betyg. Av beskedet J får inser hon att trots hennes goda betyg är hon långt ifrån att nå tillräckligt med poäng för att komma in på arkitektlinjen, vilket varit hennes enda stora mål. Luften går ur henne.
Djup besvikelse, frustration och bitterhet infinner sig. Hon är inte den perfekta som klarar allt, som pappa framhåller, men det vill hon inte erkänna varken för sig själv eller någon annan. Hur ska hon hantera det?
Så på en fest introduceras M, en dansglad tjej som börjar pröva sina vingar likt en kalv på grönbete, för henne. Det klickar direkt och J glömmer bitterheten för en stund.

M bedömer och dömer inte J efter betyg eller prestationer. Hon ser upp till den populära J som, liksom hon, älskar att dansa. M är precis vad J behöver i stunden, någon som ser henne som den perfekta hon tänker sig vara och någon som inte ifrågasätter.
Festandet och partajandet blir ett mål och en legal, medveten eller omedveten, ursäkt för de misslyckade studieresultaten. I detta har hon Ms starka stöd. M, som äntligen känner sig sedd och uppskattad för den hon är.

Med partajandet som mål blir statusen i gänget central för självbilden. J tar avstånd från pluggandet, hyllar festandet och alla som inte vill festa är tråkmånsar hon inte vill umgås med. M, som precis upptäckt utelivet, hejar på.

Men här stöter J på patrull, Hon godtas inte av killgänget där T och My ingår, vilket hon inte vill acceptera. Avundsjukan kokar och bitterheten som de misslyckade studieresultaten gav projiceras på tvillingarna. Sedan följer det ena på det andra med anklagelser och hot från båda håll.

M förefaller angelägen om att hålla sig utanför bråket, men då hon blir tvungen att välja sida väljer hon J som lyft, bekräftat och gett henne så mycket.

Det slutliga spiket i kistan slås då T kommer in på läkarutbildningen och My på någon teknisk (har jag för mig). J kom inte in på sin drömlinje, men dessa två som gjort livet surt för henne blir antagna till utbildningar med extremt höga intagningspoäng. Avundsjukan växer till hat.

Alla i Js omgivning blir utsatta för hennes bitterhet och tar ställning för eller emot. J ser T som orsak till allt elände som drabbat henne, hatet eskalerar och enda chansen för J att må bättre och komma vidare är att T röjs ur vägen.

Allt detta har diskuterats tidigare, men vad jag kan minnas har det varit bit för bit och inte som en sammanhängande story där även Ms roll beaktats.

Om detta är fullt ut med sanningen överensstämmande vet jag givetvis inte. Det är mina slutsatser baserade, i första hand, på den sammanfattning som Greven försett oss med.
Enligt Johanna hade de ett avbrott under våren så få faller den teorin om dåliga betyg lite:

"BF: När var den perioden som du så att säga distansierade dig lite?
J: Ja det måste ha varit förra året, ja förra året var det nog på våren när jag tog studenten så
var jag ju mycket med dem i min egen ålder så där så då blev det inte att jag var så mycket
med Maja kring studenten där"

Själv tycker jag det lutar mer åt att Johanna ser Maja som en "festarkompis" någon som hon kan få med sig i ur och skur när andra kompisar säger nej.

"F: Vad var det som fick er att klicka så då? Kan du sätta fingret på det?
J: Ja dels så var vi rätt fulla men jag hade liksom, jag har alltid älskat att dansa och aldrig
liksom hittat någon att få med på dansgolvet men Maja älskade också att dansa. Vi var väldigt
lika. Vi tyckte om att festa på samma sätt och vi hade en sprudlande personlighet båda två så
det var som gjorde att vi klickade så bra att vi båda tyckte om att dansa och umgås och festa "

"J: Eh, ja men vi blev nog mycket tightare för att, ja hon fyllde ju arton och då kunde hon ju
vara med när vi festade och så vilket hon inte kunde vara innan
, så då blev vi ju ännu närmre efter att hon kunde vara med hela tiden. Och jag så att vi blev nog bättre vänner efter det. "

"J: Mmm det skulle jag säga. Det är, Maja trivs ju väldigt bra i sitt egna sällskap som hon har
uttryckt det men jag är väldigt så här, jag kan inte sitta hemma utan jag gillar att ha fester och
vara med kompisar det är ju liksom det som mitt liv går ut på
så att allt jag har gjort har ju
liksom ja men Maja har hakat på tills kanske för något år sedan då har det kanske blivit att
hon liksom också fått en egen personlighet."

Johanna har använt Maja när det passat henne bäst, annars verkar Maja inte betytt särskilt mycket :

"F: Är det okej då om man säger till den andre att nej jag känner inte för det idag eller?
J: Ja vi har ju, ja som jag upplevt i alla fall och jag har ju kunnat säga när jag inte orkat ses
eller när jag kanske inte faktiskt har orkat prata eller vara så mycket med henne under en
period
och hon har kunnat säga ifall hon har liksom tröttnat på mig men oftast har det ju varit
jag som kanske har sagt det först
."

"J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän men det är också lite speciellt för
jag har alltid haft mycket vänner och jag har ju haft många nära vänner liksom men Maja har
ju kanske inte riktigt haft det på samma, på samma sätt har jag har aldrig upplevt att hon har
känt kanske att hon bara behöver mig som sin närmaste vän så vi hade nog lite olika relation
så sätt men jag drog alltid med henne på allting liksom och hon, hon förväntades sig alltid att
jag skulle dra med henne på fester och så. Hon räknade ju alltid med att det skulle vara
liksom vi men jag, det gick liksom i omgångar. Jag har ju andra nära också som sagt.
Men ja,
vi pratade om det mesta liksom. "

"BF: Du sa för henne räckte det kanske att ha en nära vän?
J: Ja alltså hon såg det ju nog lite som viktigare att ha mig som vän för hon kanske inte
umgicks med så många andra på det sättet men jag har alltid varit väldigt mån om att ha
många vänner och så där. För mig har det varit viktigare att ha andra också som är väldigt
nära.
"

"Jag tror inte att hon har tröttnat på mig någon större period så utan jag kanske har glidit
ifrån ibland bara
."
Citera
2023-07-09, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om nu Johanna trodde Maja var en demon, så förstår jag varför hon inte ville öppna dörren!

Undra varför M inte ringde nån annan kompis. Besatt av J?

Hela natten?
Mn kanske inte ringer kompisar mitt i natten om man är påverkad av cannabis och har paranoia? Många bor väl dessutom hemma hos föräldrarna?
Kanske Maja trodde att Johanna till sist skulle öppna ändå?

Och ja, Maja är nog väldigt bunden til Johanna, det tror jag. På ett negtivt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in