2023-07-09, 07:05
Medlem
Det ukraina borde få tillgång till är slagkraft med lång räckvidd. Fienden bombar civila mål Över hela ukraina då borde rimligtvis ukraina få tillgång till att kunna bomba militära och strategiska mål i större delen av Ryssland
Citera
2023-07-09, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Syftet är uttalat från amerikansk och ukrainsk sida. Det handlar om att temporärt ersätta bland annat 155mm och andra konventionella artilleriprojektiler med DPICM (klusterbomber). De som kommer skickas är DPICM-artilleriprojektilerna; M483A1, M864, M915 och M916.

Enligt Biden administrationen har Ukraina brist på konventionell artilleriammunition. USA vägrar plocka tex. 155mm från sina krigslager. USA skickar enligt policy enbart överskottsmaterial till Ukraina och de lagren är slut (eller i närheten) när det kommer till konventionell artilleriammunition. Den amerikanska produktionen av 155mm relativt låg men förväntas gå om 6-12 månader. Klusterbomberna skall ses som en brygga till USA har fått upp den egna inhemska produktionen.

Min invändning är i linje med den krigsvetenskapliga litteraturen på områden - klusterbomber är ett defensivt vapen. Det skall inte användas offensivt annat än i vissa sammanhang när så är nödvändigt.
Du nämnde skyttegravar som ett exempel. Det kan vara relevant men det beror på. Jag skulle tro att Ukraina kommer använda klusterbomberna inititalt defensivt eftersom det är syftet med den typen av ammunition. Eftersom Ukraina har en akut brist på ammunition kommer de övertid övergå till att använda klusterbomberna offensivt. Detta är extraordinärt farligt för Ukrainas egna soldater eftersom de kommer gå igenom egenskapade minfält. Att röja minor och i synnerhet blindgångare är svårt och tidskrävande. Faktum är att det livsfarligt i en krigszon - i synnerhet om du blir beskjuten.

Det skulle antagligen ha tjänat Ukraina mer om USA tog 155mm från sina krigslager och skickade till Ukraina. Klusterbomber som M483A1, M864, M915 och M916 bör lämpligen skickas som komplement och inte som ersättning till 155mm. Det finns indikationer att detta är Washington DC:s tanke givet de officiella dokumenten som presenterats. Det vill säga att Ukraina kommer använda 155mm offensivt och klusterbomber defensivt. Vi får hoppas att så blir fallet.

Verkligen? Om du skall skicka F-16 behöver du AWACS och om du skickar AWACS behöver du ECM. Om du skickar ECM behöver du SEAD osv. Det finns ett begrepp som fler bör lära sig i den här tråden; "Combined arms"

Alla människor, vapen och utrustning är sammanflätade på slagfältet. Du kan inte bara skicka F-16 utan då måste du skicka andra flygplan, vapensystem och utrustning. Om du skickade ett par F-16 mot ryska linjer utan AWAC-stöd skulle flygplanen onekligen bli nedskjutna. Det finns mer att säga om detta. Det tar tid tre år att utbilda en F-16 pilot om amerikanerna själva inte planerar att flyga dem. Vidare måste F-16 landa någonstans i Ukraina - vilket inte är en helt lätt uppgift. Om F-16 flög från Polen skulle det ge Ryssland ett casus belli att förstöra den flygbasen i Polen. Vidare måste du utöver piloter ha markpersonal och det tar lång tid att utbilda flygplanstekniker. Krig är mer komplext än hur det gestaltas av journalister.

Jag skulle undvika att använda kemiska stridsmedel i krig. Du kanske kommer ihåg första världskriget? Så fort det blåser åt fel håll får du senapsgasen över din skyttegrav. Ryssland och Ukraina använder redan napalm eller dess motsvarighet mot varandra inklusive vit fosfor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_incendiary_weapons_in_the_Russo-Ukrainian_war

Så här såg Bachmut ut. Det är ryssarna som sköt vit fosfor
https://www.youtube.com/watch?v=Nh5m0uEkItw&ab_channel=TheTelegraph

Det här kriget är vansinnigt, onödigt och oetiskt men som sagt. Jag sätter inte policy i Washington DC, London, Bryssel, Kiev och Moskva.

De har väl haft egna? De vet vad de får och vad de frågar efter. De ersätter nog inte alla granater temporärt?
Citera
2023-07-09, 07:37
Medlem
Citat:

Verkligen? Om du skall skicka F-16 behöver du AWACS och om du skickar AWACS behöver du ECM. Om du skickar ECM behöver du SEAD osv. Det finns ett begrepp som fler bör lära sig i den här tråden; "Combined arms"

Alla människor, vapen och utrustning är sammanflätade på slagfältet. Du kan inte bara skicka F-16 utan då måste du skicka andra flygplan, vapensystem och utrustning. Om du skickade ett par F-16 mot ryska linjer utan AWAC-stöd skulle flygplanen onekligen bli nedskjutna. Det finns mer att säga om detta. Det tar tid tre år att utbilda en F-16 pilot om amerikanerna själva inte planerar att flyga dem. Vidare måste F-16 landa någonstans i Ukraina - vilket inte är en helt lätt uppgift. Om F-16 flög från Polen skulle det ge Ryssland ett casus belli att förstöra den flygbasen i Polen. Vidare måste du utöver piloter ha markpersonal och det tar lång tid att utbilda flygplanstekniker. Krig är mer komplext än hur det gestaltas av journalister.

Jag skulle undvika att använda kemiska stridsmedel i krig. Du kanske kommer ihåg första världskriget? Så fort det blåser åt fel håll får du senapsgasen över din skyttegrav. Ryssland och Ukraina använder redan napalm eller dess motsvarighet mot varandra inklusive vit fosfor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Use_of_incendiary_weapons_in_the_Russo-Ukrainian_war

Så här såg Bachmut ut. Det är ryssarna som sköt vit fosfor
https://www.youtube.com/watch?v=Nh5m0uEkItw&ab_channel=TheTelegraph

Det här kriget är vansinnigt, onödigt och oetiskt men som sagt. Jag sätter inte policy i Washington DC, London, Bryssel, Kiev och Moskva.

Är du dum eller? Tror du jag trodde det bara var att säga till piloten: « hörru, försök hitta en ryss eller nåt » och skicka iväg honom? Sen behöver dom mycket mer än just det.

Men Ukraina kommer få allt dom behöver, var inte orolig.
Senast redigerad av Ballalaila 2023-07-09 kl. 07:39.
Citera
2023-07-09, 08:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Min invändning är i linje med den krigsvetenskapliga litteraturen på områden - klusterbomber är ett defensivt vapen. Det skall inte användas offensivt annat än i vissa sammanhang när så är nödvändigt.
Du nämnde skyttegravar som ett exempel. Det kan vara relevant men det beror på. Jag skulle tro att Ukraina kommer använda klusterbomberna inititalt defensivt eftersom det är syftet med den typen av ammunition. Eftersom Ukraina har en akut brist på ammunition kommer de övertid övergå till att använda klusterbomberna offensivt. Detta är extraordinärt farligt för Ukrainas egna soldater eftersom de kommer gå igenom egenskapade minfält. Att röja minor och i synnerhet blindgångare är svårt och tidskrävande. Faktum är att det livsfarligt i en krigszon - i synnerhet om du blir beskjuten.

Jag tror du förenklar lite för mycket med detta fokus på defensivt/offensivt. Frågan är vilka mål man attackerar och hur man attackerar. Om man t.ex. beskjuter ryskt artilleri och granatkastare kan man skjuta enstaka granater med precision mot platser man inte nödvändigtvis måste ta över själv. Oavsett om man försvarar sig eller anfaller. Man kan beskjuta truppsamlingplatser, materielförråd etc. som inte heller ligger precis där man måste anfalla eller ta över som egna försvarspositioner.

Jag försvarar inte användandet av denna typ av granater, det kommer skapa problem efter kriget, men jag tror de går att använda utan att försvåra de egna offensiva anfallen, om man skjuter med precision. Om man skjuter hundratals mer eller mindre slumpmässigt över stora områden som ryssarna skjuter, ja då kanske det är kontraproduktivt.
Citera
2023-07-09, 08:37
Medlem
Taggads avatar
Ett friskhetstecken i det sjukligt destruktiva Ryssland.
Citat:
Anti-Putin-gruppen planerar nya attacker inne i Ryssland
Partisangruppen Ryska frihetslegionen planerar en ny attack inne i Ryssland. Det säger befälhavaren Caesar i en intervju med The Observer i Kyiv. Anti-Putin-gruppen säger sig vilja dra nytta av den instabilitet som skapats i Kreml efter Wagnerkuppen för två veckor sedan.

– Det kommer bli vår tredje operation. Efter det kommer en fjärde, och en femte. Vi har ambitiösa planer.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Senast redigerad av Taggad 2023-07-09 kl. 08:41.
Citera
2023-07-09, 08:42
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Inget skitvapen, väldigt effektiva när det kommer till kontrabeskjutning av fiendens artilleri. Behöver bara skicka en sån där inom 100meter av vad du ska beskjuta så kommer du med sannorlikhet göra skada vilket gör att du ska svara väldigt snabbt och effektivt.

Jag tror att du understryker det egentliga syftet här. Den demoraliserande effekten kan även tilläggas. Operatörer som idag överlever en utslagen artilleripjäs kommer att få ett mer riskfyllt uppdrag. Förutom att fler artillerister neutraliseras kan slarviga ammo-förråd på barmark etc slås ut. Sådana här beskjutningar kommer att bli riktigt demoraliserande för ryska artillerister.
Citera
2023-07-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vilket land utom Ryssland har stora lager med kemvapen redo att använda?

Rysslands kompisar Syrien och Iran antas sitta på ganska stora lager av kemvapen.
Citera
2023-07-09, 08:53
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
McBeth om cluster munitions.

The Truth about Cluster Munitions and DPICM (Dual Purpose Improved Conventional Munitions)
https://www.youtube.com/watch?v=C4E4H9mZJbU
Citera
2023-07-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Rysslands kompisar Syrien och Iran antas sitta på ganska stora lager av kemvapen.

Alla stater som inte är USAs knähundar påstås med jämna mellanrum sitta på icke konventionella vapen som exempelvis sk kemvapen. Att folk fortfarande går på det är en mitt min mening nästintill komiskt
Citera
2023-07-09, 08:57
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Verkar som CV90 går bra

https://twitter.com/cornubot/status/1677774383878733825?s=46&t=aBWJ_KvAhg3avHNHjWGgAw
Citera
2023-07-09, 09:03
Medlem
Klusterbomberna. Om de används över ett minerat område, då borde väl antalet icke exploderade klusterbomber som ligger kvar bli mindre än antalet icke exploderade minor som ligger kvar??
Citera
2023-07-09, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nämen leta på du så väntar vi...

Hej tack för ni väntade här är artikeln att man har slut på ammunition

https://www.expressen.se/nyheter/biden-all-annan-ammunition-ar-slut/

– Ukraina har snart ingen ammunition, såna här 155 mm skott, kvar. Detta är ett krig där ammunition spelar en viktig roll, och våra lager håller på att ta slut.
Enligt Joe Biden kommer USA bistå Ukraina med Klusterbomber under en övergångsperiod för att möjliggöra för den hårt pressade vapenindustrin att hämta ikapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in